instructeur bekend met ras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

instructeur bekend met ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 22:55

elk paard moet natuurlijk gewoon goed lopen, ongeacht het ras, maar ik ben toch van mening dat elk ras toch net iets anders is
een fries is bijvoorbeeld heel anders te rijden dan een hete arabier

moet je instructeur ervaring hebben met het ras dat je rijdt? hoe denken jullie hierover
ik denk zelf dat het het beste is als de instructeur zelf ook op het betreffende ras rijdt/gereden heeft
oke, feit blijft dat ieder paard anders is, maar er zijn toch specifieke raseigenschappen

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:59

Ik vind dat een intructeur er niet perse ervaring mee hoeft te hebben. Als je bv met een heel bijzonder ras aankomt kan en mag je niet verwachten dat de instructeur er ervaring mee heeft.
Wat ik wel heel belangrijk vind is dat de instructeur het paard in zijn waarde laat en niet van een Fries een KWPN-er wil maken (wat ik helaas wel meemaak). Een KWPN-er is een KWPN-er, een Fries een Fries en een Shetlander een Shetlander. Ieder zijn eigen voor- en nadelen zodat je ze niet over een kam kan scheren.
Persoonlijk zou ik het erg prettig vinden als een instructeur begrip heeft voor een paard en snapt dat de een soms wat meer moeite heeft met bepaalde oefeningen dan een ander.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:09

Bodien schreef:
moet je instructeur ervaring hebben met het ras dat je rijdt?
........
ik denk zelf dat het het beste is als de instructeur zelf ook op het betreffende ras rijdt/gereden heeft

Het eerste vind ik niet echt nodig. Mijn instructrice heeft ook geen ervaring met Tinkers maar geeft me toch goed les. Verder ben ik het helemaal eens met wat gabyfedde zegt. Een instructeur moet zich kunnen inleven in het paard en het paard in zijn waarde laten. Of het nou een KWPN-er, een Tinker of een Shet is. Van een Tinker kun je nou eenmaal niet verwachten dat ze net zo goed en ver uitstrekken als een KWPN-er (uitzonderingen van beide kanten daar gelaten Haha! ).

Mijn instructrice heeft al wel eens met mijn Tinker gereden maar meer om zelf eens aan te voelen hoe mijn Tinker rijdt zodat zij zich nog beter kan verplaatsen in mij en mijn paard. En omdat ik het leuk blijf vinden om eens iemand anders op mijn paardje te zien rijden Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:49

(Gedeeltelijk) onafhankelijk van het ras moet een goede instructeur een paard kunnen beoordelen en op basis van type, bouw, beweging, karakter en temperament weten wat de goede aanpak voor het betreffende paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:43

Toch ben ik van mening dat voor bepaalde rassen het toch wel heel erg belangrijk, bijna zelfs noodzakelijk, is om ervaring met een bepaald ras te hebben. Dan heb ik het niet over rassen die toch al wel zo'n beetje 'standaard' zijn zoals Friezen, Tinkers, Fjorden etc. Maar wel als je het bv over Portugese paarden hebt die geimporteerd zijn.
Deze paarden hebben zo'n andere basisopvoeding gehad dan wij hier gewend zijn, dat dat ook een flinke aanpassing vereist van de nieuwe eigenaar (als die "nederlandse paarden" gewend was) en instructeur.

Ik zal voor de grap even iemand met zo'n specifiek paard een PBtje sturen, kijken of zij hier wat over wil zeggen.


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:45

Ik denk dat je er meer aan hebt als je instructeur ervaring heeft met verschillende (probleem)situaties en dat hij die op kan lossen. Elk paard heeft wel wat anders. En er zal altijd iets zijn wat je moet oplossen of verbeteren. Het is wel zo handig als je instructeur een creatieve geest heeft met veel ervaring met verschillende paarden. Dan hoeven het niet eens verschillende rassen te zijn.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:02

Ooit heb ik instructieweken op IJslanders gevolgd waarbij de lessen werd lesgegeven door een 'grote paarden'-instructeur (Leo van Aalst).
Omdat hij niet bekend was met de extra versnellingen heeft hij ons alleen in de basisgangen laten werken. Geen probleem, prima instructeur en op de afsluitende lange buitenritten reed hij met veel plezier mee op een IJslander.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:26

zoals Sonja zegt, met de exotische rassen als ijslander, paso, andalusier... moet je anders rijden.
dit zijn paarden die idd, heel anders opgevoed zijn.
als je een ijslander wilt laten draven, en je duwt met je kuit zit-ie zo in galop (als ie ijslands is opgevoed). als je gewoon rechtop zit heb je kans dat er een tölt-drafje uitkomt.
voor zo'n rassen heb je mijns inziens een speciale instructeur nodig!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:35

Ik heb een kwpner en een nrps achtig diertje, en mijn instructrice heeft jarenlang arabieren gefokt, daar rijd ik nu ook weleens op, en ik herken er toch wel veel dingen in, ik denk dat het met deze dieren niet zoveel uitmaakt, mn instructrice heeft zelf ook een kwpn-er ( tenminste ik geloof dat t er 1 is) ze kan zich iig goed inleven, en ze rijd mijne ook als ik met vakantie ben, dus ze weet hoe ze zijn.
Ik denk dat een goede instructeur zich in elk paard kan inleven.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:10

ponyzotje schreef:
zoals Sonja zegt, met de exotische rassen als ijslander, paso, andalusier... moet je anders rijden.
dit zijn paarden die idd, heel anders opgevoed zijn.
als je een ijslander wilt laten draven, en je duwt met je kuit zit-ie zo in galop (als ie ijslands is opgevoed). als je gewoon rechtop zit heb je kans dat er een tölt-drafje uitkomt.
voor zo'n rassen heb je mijns inziens een speciale instructeur nodig!


Maar dat heeft dus niets met het ras-op-zich te maken, maar met de wijze waarop het paard is afgericht en de gangen die hij in zich heeft.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:24

Ik denk dat het niet belangrijk is dat je instructeur ervaring heeft met een bepaald ras als het gewoon is afgericht (behalve bovengenoemde voorbeelden als Paso, IJslander etc.). Een instructeur moet zich gewoon in kunnen leven in het paard en les kunnen geven aan zowel iemand met bv een heel heet paard als aan iemand met een sloom paard, een soepel of juist stijf paard etc. Dus volgens mij moet een instructeur gewoon genoeg ervaring hebben met verschillende typen paarden en het lesgeven en de oefeningen in de les aanpassen aan het individuele paard (en ruiter).

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:35

ik heb een Noriker, een Oostenrijks trekpaard met nogal afwijkende beenstand (rastypisch) en gangwerk en kan geen instructeur vinden die er iets in ziet om me les te geven, helaas.... ik mag gebruik maken van de voorzieningen van de rijvereniging maar de mensen die daar lesgeven willen me met dit paard niet in de les hebben en geen privéles geven!
Ze noemen het een ongeleid projectiel zonder het paard ooit in het echt gezien te hebben, alleen van verhalen van stalgenoten van me en van foto's op internet

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:12

smurf schreef:
ik heb een Noriker, een Oostenrijks trekpaard met nogal afwijkende beenstand (rastypisch) en gangwerk en kan geen instructeur vinden die er iets in ziet om me les te geven, helaas.... ik mag gebruik maken van de voorzieningen van de rijvereniging maar de mensen die daar lesgeven willen me met dit paard niet in de les hebben en geen privéles geven!
Ze noemen het een ongeleid projectiel zonder het paard ooit in het echt gezien te hebben, alleen van verhalen van stalgenoten van me en van foto's op internet


erg jammer dat niemand bij jou in de buurt juist een uitdaging aan neemt zeg.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:32

het hoeft niet perse, elk paard moet op de zit en beenhulpen gereden kunnen worden! de een met wat meer druk de ander met wat minder!
dat moet de ruiter zelf aanvoelen! de instructeur moet dit vanaf de grond al kunnen zien!
als een instructeur op jouw paard klimt, klikt het wel of niet! ik denk niet echt dat het ras ermee te maken heeft!
ik zelf heb af en toe een heel idioot beest onder me kont! maar mijn instructrice(verleden) heeft wel eens gezegd dat ze zelf nooit zo 1 wilde hebben/rijden! terwijl ze het toch voor elkaar krijgt om mij alles piekfijn uit te leggen!!!

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:21

Mij lijkt het toch wel handig als de instructeur/ instructrice toch wel een beetje ervaring met dat ras paard heeft en zeer belangrijk: achter jou en je paard staat.
Zelf heb ik een hafinger en een tijdje bij de ponyclub gereden. Daar was een instructrice, die het niet met haflingers kon vinden en die lessen gingen ook voor geen meter. Nu heb ik van een instructrice les die bij de halfingervereniging lesgegeven heeft. En de prive lessen van haar gaan super, het ligt er vooral aan, dat ze haflingers ook interessant vindt, maar ook dat ze zelf veel ervaring heeft.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:26

vind ik wel, ik heb een tijd een instructuer gehad die wat kouder bloed gewend was. Ja als je die over de rooie helpt dan kan dat ovoordelen hebben, bij volbloeden werkt dat niet. Ik had dus op een gegeven moment een stakend, totaal autistisch paard en dat werkt niet he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:37

Ik denk dat het kenmerk van een goede isntructeur is dat die genoeg zelfkennis heeft om te beoordelen of een bepaald ras wel/niet geschikt is voor die manier van trainen.
Zo kan ik me goed voorstellen dat er instructeurs zijn die niets tot weinig kunnen met Haflingers, Fjorden of IJslanders. En zo zullen er ook weer insructeurs zijn die je daar heel goed mee verder kunnen helpen, ieder zijn doelgroep Knipoog

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:38

*um* als je mijn koudbloed over de rooie helpt, wil je niet weten wat er gebeurt hoor, hij gaat aan de kletter, wordt onbestuurbaar, springt enorm naar links of rechts weg en dit kan hij kilometers lang volhouden......

Eigenlijk heb ik momenteel veel behoefte aan instructie, want ik sta op het punt ermee te kappen, ik mag niet verkopen van het stamnboek, maar anders was mijn paard al weggeweest.....

Wat hoor ik.....biedt iemand zich aan als intsructeur/ice?????

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:42

Ik durf. ligt eraan waar je woont

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:21

in Huizen, andere kant van het land dus, helaas.........

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:24

Er heeft toch nog iemand een NOrikker hier op bokt. Die heeft ook van die geweldige verhalen over het dier....... Ik moet soms zo om haar verhalen lachen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:05

ik weet het, maar helaas pindakaas zijn ze niet allemaal hetzelfde!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:12

Mij lijkt dit wel fijner, maar die heb je niet overal
Een gewoon goede instructeur/instructice kan natuurlijk ook gewoon

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:17

Als je intructeur een beetje feeling en kijk heeft dan moet het wel goed komen denk ik!
Het hoeft niet per ras te verschillen want kijk maar eens hoeveel verschillende types er zijn van het KWPN..

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:35

Mijn instructrice is de fokker van het paard en heeft dus al heel veel broertjes en zusjes van mn merrie gereden. Ik vind het toch wel fijn, want ze weet precies wat we moeten doen om dr aan het werk te krijgen.