Na verstuiking , stappen op het harde ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Na verstuiking , stappen op het harde ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 09:23

Rena is een goeie week geleden even flink kreupel geweest , pijn zat in
haar kogel / koot en dan vooral bij het tijdens het lopen doorbuigen dat de kogel zeg maar richting de grond gaat.

Ze had in de wei en in de bak (los) behoorlijk rare spongen en draaien gemaakt dus ik ga ervanuit dat het een verstuiking of verdraaiing is geweest. Ze loopt nu sinds een week weer ''goed'' . Geen tekenen van pijn meer maar wel net een tikje stijfjes.

We hebben nu 2 x een rondje op ons gemakje gestapt en ook een stevig zweverig showstapje (mannen in een wei waar we langs komen Haha! ) is geen probleem.

Ze gaat graag en vlot mee dus dat zit prima.

Nu vind ik het dus tijd om dat beentje weer een beetje soepeltjes en sterk te krijgen en die pony wil er ook graag op uit.

Na zo'n blessure , dat het doorbuigen naar de grond van de kogel-koot dus pijn deed , zou gewoon rustig maar actief stappen op de harde ondergrond goed zijn om de soepelheid en veerkracht terug te krijgen ?

Of is zachte ondergrond beter ?

Mij lijkt op de weg , daar is de buiging tenminste constant en geen kuilen of wegzakken enzo waardoor ze te ver door moet buigen in dat voetje.

Hoe zouden jullie het weer langzaam opbouwen na deze blessure ? Lachen

Ik heb nog nooit een kreupel paard gehad (ook nog nooit zo'n sukkel als Rena die dat zelf voor elkaar krijgt Haha! ) , dus weet eigenlijk niet zo goed wat nu het beste in het begin Lachen


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:27

Stappen op het harde lijkt mij ook het beste ja. Lachen

Ik weet niet hoelang ze niks meer heeft gedaan (niet rijden of longeren enz.) maar ik zou gewoon aan de hand gaan stappen en dit steeds meer opbouwen. Dan kun je er na een week weer op om te stappen en dat ook steeds meer opbouwen.
Zo heb ik het ook gedaan met mijn pony toen die vorig jaar een peesblessure had. Maar zij heeft toen 3 weken stalrust gehad en heb ik twee weken gedaan over het opbouwend stappen.

Succes!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 09:35

Nou , ze kreeg er last van een zaterdag 2 weken geleden , en een dinsdag liep ze er weer ''goed'' op. Nog een paar dagen met rust gelaten en een zondag dacht ik even een rondje aan de hand gestapt om te kijken hoe het ging , en gisteren weer een rondje met een paar keer een paar meter draven om te kijken hoe dat ging.

Draven had ze weinig zin in , zal combinatie zijn van de warme dagen nu en voorzichtig. Ze heeft dag en nacht op de wei gelopen , lijkt me ook wel het beste zodat ze in beweging blijft en zelf kan bepalen hoe veel ze doet Lachen . Maar nu moet ze toch weer een beetje sterker en soepeler worden in dat voetje vind ik , en ik zal haar daar vast wel mee kunnen helpen zodat ze weer helemaal lekker ermee loopt.

Dus misschien tips daarvoor ? Lachen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:38

Stappen op het harde is dan inderdaad een goede manier.
Je kan het eventueel nog koelen na het stappen, dan heb je (zeker met dit weer) minder kans dat het weer gaat opspelen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:49

En neem uitgebreid de tijd voor herstel!! Als je paard weer "goed' lijkt te lopen geef hem dan minimaal nog een week alleen stapwerk, liefst nog iets langer.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-03 09:12

Uiteraard Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Amazonbot, DotBot, OmgiliBot en 15 bezoekers