Was weer zover, weer vastliggen in stal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Was weer zover, weer vastliggen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 22:48

Vandaag was het WEER zover...
Wodka en Gen stonden in stal, en ik besloot voor het zwemmen toch nog even een knuffel te geven. Nou was blij dta ik dat deed, want toen ik daar aan kwam lag Wodka dus vast. Heel eng, op zijn rug.
Dat is al de zoveelste keer!
Al twee keer eerder in deze stal, en ook nog eens tot 3x toe achterelkaar in de andere stal.
Hij is echter super rustig, ligt super stil en geeft geen kik. Je merkt het dus eigenlijk nite.
Ik hem voorzichtig geholpen (heel rustig blijvend) ging hij WEER rollen en ja hoor je raad het al, precies in de zelfde houding lag ie weer vast... Ik vidn het zo apart dat hij zo rustig blijft, ik denk dat de meerderheid van de paarden in paniek raakt als het vast ligt. Kan natuurlijk ook zijn dat hij het gewoon lekker vind liggen
Hij is niet ziek ofzo dat hij zoveel rolt, maar hij heeft zo last van jeuk door die rot vliegen... Hij heeft zich ook al kaal geschuurd op zijn borst.
Best wel eng vind ik het nu om hem in stal te zetten. Want dan staan ze toch een aantal uur alleen, dat er niemand langs komt.
Maar op de wei laten is ook geen optie ...(hitte, ze staan overdag een paar uurtjes binne)
Ik heb de kanten van de stal nu allemaal hoger gemaakt, maar ook dat heeft niet echt veel nut als meneer en mevrouw er in gaan graven (nee ingrid, je moet ons bed zo op maken Rolleyes )

Ik vind het best wel link dus...
En ik snap et ook niet, als je vast ligt, kijk je vervolges toch beter uit? Wodka niet dus... *zucht*

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:59

wat eng zeg
lijkt me idd gevaarlijk, wat als ie wel in paniek raakt als ie daar heel lang moet liggen.
Hopelijk doet ie het niet meer!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:18

als in dit geval een paard heel rustig ligt (lijkt best wel eng) heeft hij zichzelf overgegeven. Hij vecht niet meer.

Heel af en toe ligt er bij mij ook eentje vast, maar ik heb gelukkig een hond die dat aangeeft.

Vaak liggen ze dan met de benen te kort aan de muur en kunnen ze niet opstaan. Hierdoor schoppen ze eerst tegen muur of wand (daar reageert onze hond op) en als het niet lukt op te staan, geven ze zich over. Ligt een beetje aan het type paard hoe snel het zich overgeeft.

Kun je erachter komen waardoor hij vast komt te liggen?

Zou een anti-rol singel misschien helpen? Scheve mond

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:21

Er zijn antirolsingels te koop. Neem er een met een hoge beugel.
Ze garanderen niet dat je paard zich niet meer vast komt te liggen.
Maar rollen kunnen ze niet meer.
Als jou paard puur vast komt te liggen door het rollen over de rug heen is dit voor jou misschien een optie.
Gaat hij heel handig dicht bij de muur liggen dan helpt dit ding ook niet.

Misschien heb je iets aan deze tip.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:23

Heeft hij geen wordmen? Als ze koliekerig zijn willen ze nog wel eens veel rollen en dan vast komen te liggen.
Jurenko, het gaat om een veulen van een paar maanden Lachen

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:40

Misschien moet je je er niet zo druk om maken en komt ie toch gewoon weer zelf overeind als je er niet bij bent. Wij hebben eentje die precies hetzelfde doet. Hij ligt op z'n rug, benen half tegen het schot omhoog (maakt ook een bult lawaai, soms hinnikt ie in z'n droom en tegelijkertijd schraapt ie met z'n hoeven langs de muur Haha! ). Hij vindt het gewoon lekker en als ie staan wil frutselt ie net zo lang totdat dat lukt, meestal binnen een minuut.
Wij hebben 'em ook (al een hele tijd geleden) binnen een paar dagen 3 of 4 keer weer 'rechtop gezet', maar hij lag binnen een kwartier weer op dezelfde manier.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:37

Citaat:
het gaat om een veulen van een paar maanden


ding, dong dat wist ik dus ook niet. Hyper!

Tja, vergeet dus die rolsingel maar Haha!

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 09:49

Het gaat inderdaad om een veulen van een paar maanden.
Hij heeft erge last van die rot vliegjes, en daardoor rolt hij zo vaak. Puur jeuk. Als hij niet rolt, schuurt hij zich aan de muur en het hekje. Rot vliegen ook! Ik poets (nou ja ros Haha!) hem nu elke dag een tijdje, zodat hij de meeste kriebeltjes kwijt is.

Ik verbaas me er ook over hoe rustig hij is. Ik was met Gen bezig, hij rolde om, en lag vast. Hij gaf geen kik. Bleef heel rustig liggen. Toen laggie heel eng, met zijn achterbenen tussen de spijlen :/ Maar meneer lag echt heel rustig.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 09:52

Hij heeft een keertje een aardig tijdje vast gelegen. Wij waren op stal, en ik had Wod al lekker zien liggen. Beetje raar, maar later toen ik beter keek lag hij dus vast. Maar omdat hij geen kik geeft had ik dat niet gemerkt

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:00

Citaat:
Toen laggie heel eng, met zijn achterbenen tussen de spijlen


dat is heeel erg eng. Ik weet niet hoe de stal eruit ziet maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.

Kan daar niet een plank of schot tussen gemaakt? Verward

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 10:23

Suzan1 schreef:
Citaat:
Toen laggie heel eng, met zijn achterbenen tussen de spijlen


dat is heeel erg eng. Ik weet niet hoe de stal eruit ziet maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.

Kan daar niet een plank of schot tussen gemaakt? Verward


Ja, als er een veulen in stal staat, zit er altijd een schot voor. ALleen omdat Otto er een dagje stond was hij er even weggehaald. Nu staat hij er weer voor.