Zand eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 19:53

Mijn pony heb ik laatst betrapt op zand eten, ik weet dat ze daar koliek van krijgen, maar ik weet niet waardoor ze zand gaan eten. Ik dacht dat het kon door een mineralen/vitamine gebrek... is dit juist, of heeft het nog andere oorzaken Verward
Alvast bedankt!!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:14

zand eten kan ook uit pure verveling komen, of als er weinig tot geen gras staat.
Als er bijna geen gras staat willen ze de korte polletjes er wel een uittrekken en krijgen hier veel zand mee naar binnen.
maar ik denk dat je bedoeld als ze in de bak staat?
Vaak is dat toch wel uit verveling.
Het beste kun je controleren of er zand in de ontlasting zit , door de mest in een emmer water te doen.
Bij de paardendrogist kun je een kuur sand clear bestellen , dit schijnt erg goed te werken.

Gr Nadezda

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 11:57

Mijn haflinger heeft dat ook gehad 'het eten van zand'. Als hij heel lang op een wei stond met kort gras begon hij ook de wortels mee uit te trekken (daar heeft hij trouwens 2 keer koliek van gehad) gelukkig was dat goed afgelopen (we hadden toen zijn drolletjes in een emmer water gedaan en daar kwam heel wat zand uit). Ik heb het advies gekregen een zoutblok bij hem in de wei te leggen, maar hij bleeft wortels uittrekken. Toen hebben we een tijdje een muilkorf omgedaan, maar ja dat was ook geen gezicht. Op de bak staat hij ook gewoon zand te lekken, als hij erin staat. Dus hij staat de hele dag op stal, een half uur op wei per dag (zeker nu met de hitte) in de winter kan hij de hele dag op wei en hij wordt verder iedere dag gereden. Ik weet ook niet precies waar aan het aan ligt, ik denk ook vooral aan verveling en idd iets met vitamine of mineralentekort.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 19:32

Mijn pony eet het in de wei, vooral als ze rustig staat, in de schaduw. Dus het zal wel een combi zijn van verveling/ mineralen tekort of zoiets!!
Dank je wel iig!!