Wat te doen (paard van iemand die op vakantie is)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Wat te doen (paard van iemand die op vakantie is)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 23:21

Een stalgenoot is op vakantie nu zou iemand anders haar twee paarden doen. Beide paarden zijn absoluut niet gevaarlijk (zullen je nooit iets doen), maar hebben wel pit.
Nu heeft een van de paarden dat meisje al de eerste dag meegetrokken met het uit de wei halen. En is hij al een paar keer over het hek heen gekomen. Waarna ze dus een gek paard kon vangen. Ze durfde het niet meer aan (ze is zelf niet zo'n held) en wilde de eigenaar bellen om te vragen of ze zelf het paard niet kon komen doen (ze zit op een camping in Nederland). Ik vond dat vervelend voor de eigenaar als ze terugmoest komen voor het paard en heb dus aangeboden het paard buiten te zetten (en evt. te mesten). De paarden hoeven alleen buiten gezet, gemest en gevoerd te worden, ze hebben eigenlijk gewoon vakantie.
Nu doe ik dat paard dus, en vandaag kwam hij binnen 5 minuten al weer de bak uit. Maakt niet uit of ik hem op het land of inde bak zet, hij komt eruit. Hij kruipt of onder het draadje door (vraag met nog af hoe hij dat toch elke keer voor elkaar krijgt) of hij springt over het hek heen.
De eigenaar komt zaterdag terug, maar wat zouden jullie de komende twee dagen nog met het paard doen. Ik duf het eigenlijk niet zo goed aan om hem buiten te zetten, het is tot nu toe goed gegaan, maar vind het toch eng. Maar om hem nou tot zaterdagavond op stal te laten staan vind ik eigenlijk ook niets.

Wat zouden jullie doen?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:23

Rondslingeren aan een longeerlijn. (zonder bijzet oid) Komt ie er toch uit en krijgt toch een beetje beweging. Of losgooien in de bak terwijl je erbij bent.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:29

Ik zou toch even naar de eigenaar bellen en het probleem voorleggen.
En er meteen bij vertellen dat je haar graag wilt helpen (heel lief van je trouwens !) maar dat je even haar mening wilt horen.
Op stal zetten zou idd. een oplossing kunnen zijn, waarschijnlijk kan de eigenares hier ook wel mee leven.
Alleen al voor je eigen gemoedsrust zou ik even bellen.
Stel dat er iets gebeurt (blessure oid.) dan kun je in elk geval nooit het verwijt krijgen dat je geen advies ingewonnen hebt en hoef je achteraf ook niet te denken "had ik maar.......".
Veel succes !

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:50

Je zou allicht even kunnen bellen en uitleggen wat er aan de hand is. Waarschijnlijk komt ze dan zelf wel met een oplossing. Zeg natuurlijk wel dat jij bereid bent het e.e.a. te doen. (erg aardig van je trouwens)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:16

annegti schreef:
Rondslingeren aan een longeerlijn. (zonder bijzet oid) Komt ie er toch uit en krijgt toch een beetje beweging. Of losgooien in de bak terwijl je erbij bent.


Dat zou ik ook doen, slingeren kan geen kwaad...
Ik zou niet gaan bellen, omdat zij vanaf de camping toch niets kan doen. Als je er verantwoord mee omgaat, is dat zo best te doen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:39

Ik persoonlijk weet niet of ik het zo leuk zou vinden als iemand mijn paard dan maar zou gana rondslingeren.

Vorig jaar was ik op vakantie en werd 1 van mijn paarden doodziek,ze heeft het gehaald maar ik was woest dat men niet gebeld had.
Om een banketstaaf wondje had ik idd niet terug gekomen maar een paard dat kantje boord gaat wil ik toch graag even weten (zat ook in NL op vakantie)

als men had gebeld om te zeggen wat er aan de hand was dan had ik kunnen zeggen wat ik wilde dat er gebeurde.
Bij jou is het natuurlijk niet zo ernstig maar als het mijn paard was geweest, bel me dan even vertel hoe of wat.
Dan kan ik vragen of je wilt longeren of dat hij met risico voor mij toch los mag of dat hij toch op stal moet blijven of (wie weet heeft ze een andere oplossing?)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:43

Ik zou het zelf fijn vinden als ik even gebeld was. Toen ik laatst weg was ben ik ook gebeld toen mn paard een flinke bijtwond had. DA was niet nodig geweest en ze hadden het behandeld met blauwsel. Verzorgster vertelde er wel bij dat ik niet moest schrikken als ik het zag. Ik ben blij dat ze even gebeld heeft, want ik had toch wel raar gekeken in de wei als ik onvoorbereid een dergelijke plek zou zien.
Eigenaresse heeft misschien ook nog wat achtergrond informatie (bijvoorbeeld: niet buiten zetten als er geen enkel ander paard buiten staat.).

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:55

Ik zal altijd even bellen, mss weet ze wat het is, ze hoeft net meteen naar huis te komen. En tot die tijd, gewoon op stap zetten.

Toen wij een paar jaar op vakantie waren, in zeeland, kwamen wij 's avonds terug en moesten mijn ouders naar huis bellen (verzorgsters dieren). Tegen mij werd toen 's avonds gezegd dat er een paar kippen dood waren gebeten door een vos, verder alles goed. 'S morgens zeiden mijn ouders echter dat Vera, mijn toenmalige pony inmiddels overleden, een ongelukje had gehad. Mijn nichtje zou erop rijden en onderweg naar de ponyclub schrok Vera en sprong opzij, tegen de fiets van mijn oom, gelukkig had mijn nichtje net die dag bandages gekocht die ze wilde uitproberen anders was het niet goed afgelopen. Maar toch, het bloedde blijkbaar erg, DA erbij en in het verband voor een aantal weken. Ik wilde natuurlijk meteen naar huis en we hebben onze spullen gepkt en zijn gegaan, uiteindelijk bleek het allemaal heel erg ee te vallen, een aantal weken later reed ik alweer rond bij de instructieweken in Ermelo (zou eigenlijk eerder gegaan zijn maar er was nog plaats in de laatste ponyweek), bandages zijn de eerste maanden wel verplicht geweest met rijden. Ben toch nog blij dat ze hadden gebeld. Dat de vakantie niet meer doorging, jammer maar Vera ging voor. Dat jaar was trouwens wel heel hectisch met vakantie, we zouden 2 weken gaan, maar de eerste week moest oeens mijn oma geopereerd worden, dus gingen we een week later. En toen na 2 dagen gingen we weer naar huis voor |Vera.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 17:30

Dank voor de reacties!
Misschien moet ik dan toch maar even gaan bellen, had dat nog niet gedaan om de reden die Imker ook al geeft (ze kan er vanaf daar ook weinig mee). Daarbij komt dat hij alleen in het land gezet wordt waar ze heeft gezegd dat hij in mocht, en samen met haar pony (ook op haar advies). Ze had wel gezegd dat hij er niet langer dan een half uurtje in hoefde omdat hij anders over het hek heen kwam. Helaas doet hij het nu al binnen vijf minuten (en zo snel kan ik toch echt niet mesten). Longeren was ik eigenlijk ook niet van plan, ze heeft bewust het paard vakantie gegeven. Ze heeft hem zelf ook alleen maar in stal vast staan, dus durf hem ook niet zo goed ergens anders vast te zetten.
Begin er nu toch steeds zekerder van te worden, dat ik toch maar even moet bellen....

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:22

Ja hoor , gewoon even bellen !

Ik zou het helemaal niet op prijs stellen als vanalles met m'n paard gebeurd wat ik niet weet...zij gaat ervanuit dat alles goed gaat natuurlijk en dat het meisje met het paard bezig is.

Gewoon even opbellen en het verhaal vertellen , en wat ze nu wil dat er met haar paarden gebeurd.

Ik zou echt heel erg hartstikke blij met je zijn als je dat bij mij deed , en het fijn vinden dat je zo lief het paard opgevangen hebt

Zou ik echter naderhand hier alles over horen vond ik dat niet prettig

Moet er trouwens niet eens wat aan gedaan worden dat uit de wei springen Verward

Is het een hekje van een meter Haha!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 01:13

Ik zo haar ook maar even bellen..ik denk dat liesbeth dat alleen maar op prijs steld....

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 01:14

Is het een hekje van een meter Haha![/quote]

ja.. zo ongeveer..en de omheinig is verder ook slecht dus uitbreken is heel makkelijk.. Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 14:43

Het hek is idd niet erg hoog, maar dit paard gaat werkelijk overal doorheen als hij niet meer wil (moet wel zeggen dat stroom op het draadje makkelijk zou zijn).Het stroomdraad is wel hoger, zijn twee lijntjes gespannen, hier gaat hij niet over heen, maar onderdoor (hij moet echt zo ong. over z'n buik schuiven om er onderdoor te komen. Maar hij krijgt het elke keer weer voor elkaar. Dat zou je toch niet verwachtne van een normaal paard. En als er twee draadjes dicht zijn, die niet zo heel stevig zijn (gelukkig niet in dit geval) dan springt hij er gewoon dwars doorheen, de draadjes begeven het wel.
Probleem is trouwens opgelost, de eigenaar is eerder terug gekomen omdat het te heet was in de tent Haha!.
Heb haar nog niet gesproken overigens, maar haar dochtertje was wel al even op stal.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:33

Oe wel gevaarlijk hoor , dat eroverheen springen

Nu wil ik niet meteen commentaar leveren hoor , maar waarom doen ze dan niks aan die omheining ? Dalijk gaat het wel een keer mis Scheve mond

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 15:45

Citaat:
Nu wil ik niet meteen commentaar leveren hoor , maar waarom doen ze dan niks aan die omheining ? Dalijk gaat het wel een keer mis


Tja,dat zit in de planning Scheve mond Maar het schiet niet echt op, ze schijnen nog steeds geen geld uit te willen geven. Terwijl er toch steeds meer paarden zijn die niet meer achter het draadje blijven staan.
Verder is het een goede, gezellige stal dus mensen gaan er toch niet zo snel weg.
Maar dit is wel een gedeelde frustratie bij ons op stal.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:48

Kan ik begrijpen ja , als je regelmatig moet bukken voor een paard Haha!

Maar het is dus weer geregeld Lachen