s

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 12:46

s
Laatst bijgewerkt door janna op 31-03-22 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

-


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:14

Kan me wel wat bij zo'n advies voorstellen; wat de man eigenlijk adviseert is dat het dier aan het werk moet om de achterhand sterker te maken. ik zou er dus niet op gaan zitten maar inderdaad mee gaan mennen en longeren.
een trekkend paard mag op 2 jarige leeftijd best al belast worden. Kan best. En sommige rassen kan je op 2 jarige leeftijd ok wel al op gaan zitten. Een kleine, compacte Fries moet er wel tegen kunnen, maar ik zou er toch nog mee wachten. Wat je kan doen is longeren met hier en daar een bakje op de grond, leert ie ook van lopen.
En voor trektraining, je kan ook een sleepje met autoband maken, dan heb je ook geen kar nodig, kan je gewoon in een bak blijven en toch heeft het paard kracht te verzetten.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 16:00

goed idee om nog niet te rijden maar wel in te spannen. Want daar worden ze inderdaad sterker van. Als de veearts dat zegt, toch doen!


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 17:10

sorry, ff offtopic, maar kan je een 2 jarige al voor de kar beleren?? Ik hoor namelijk van de een dat het wel kan en van de andere dat het niet kan.

Maar Janna, wel vreemd advies, maar ik zou er idd ook voor kiezen om hem in te spannen i.p.v. te rijden!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 17:28

he janna is dat die fries die bij tjeerd staat. Ik weet nog wel dat die altijd kreupel was.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 18:06

jep je kan een 2 jarige al beleren voor de kar das minder inspannend als onder het zadel.
Tuurlijk moet je niet meteen met 'm op convour willen etc maar dat spreekt voor zich.
Rijden zou ik zelf ook niet doen Janna daar ga ik helemaal met jou in mee.
zal mij benieuwen hoe dit afloopt.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 09:49

s
Laatst bijgewerkt door janna op 31-03-22 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 09:53

ja, eens met iedereen! achterhand trainen doe je maar voor de kar of aan de lange lijnen, maar rijden is nog veel te belastend voor rug en benen!

Longeren ben ik ook nog een beetje huiverig voor, ivm de (te) zware eenzijdige belasting voor de benen...

Ik zou persoonlijk kiezen voor inspannen, en dan met een sulky, lekker licht, en dan lekker proberen het bos in de gaan, rechte stukken!

Vage v-arts hoor!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Bentuh, Clmr, laura22, Mark0919, onpaard, tienus63, Vagabondo en 34 bezoekers