(AR) ze kan niet stilstaan ( beleren)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

(AR) ze kan niet stilstaan ( beleren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 01:05

oke, best wel groot probleem heb ik eigenlijk. Ik ben mn haf weer aan het herbeleren voor de kar. We zijn gister weer voor het eerst met het tuig op de staat op gegaan, ik erachter lopend met de teugels. Nou ging allemaal goed behalve dus als we moeten stoppen als we richting huis aan het lopen zijn. Dan kan ze dus geen moment stil staan, probeert om te draaien en gewoon door te lopen met bit tussen dr tanden, als dat niet lukt gaat ze zo'n 5 cm omhoog en als ik dan boos wordt en een tik met de zweep geef gaat ze bokken. Verward
Dat bokken naar de zweep heeft ze altijd al wat gedaan en het lukt me niet goed om het af te leren. Dit wordt echt heel lastig. Want ook als ik wendingen op een veld aan het oefenen ben en niet een wending richting huis maak wordt ze opstandig. Precies hetzelfde gewoon doordouwen en als dat niet lukt mini stijger en bokken en dat niet in het mini. Ik straf dat altijd af met nog een mep maar die bokt net zo hard weer terug. Ik win uiteindelijk wel maar ja nu kan het nog wel zonder kar, maar dalijk met een autoband dus ook niet meer als ze dan gaat bokken dan wordt het heel lomp denk ik.
Iemand sugesties of tips??

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:28

Hoi Rosiewozie,

Het klinkt alsof je paard het liefst heel snel terug wil naar zijn stal. Oftewel: dat hij het niet geweldig vindt om buiten met jou te gaan oefenen. Je zou dit kunnen oplossen door eerst nog wat oefeningen te doen zonder tuig op. Leer hem eerst aan de hand stilstaan en beloon hem daarbij goed, laat hem echt ontspannen stilstaan voor je weer verder loopt. Ik weet hoe eigenwijs hafjes kunnen zijn, de mijne heeft (al bijna had!) ook een hekel aan stilstaan.
Wat NIET werkte: proberen tegen te houden wanneer ze weer wil aanlopen.
Wat WEL werkte: In het begin hele korte stukjes stilstaan en direct weer verder lopen VOORDAT dat idee bij het paard opkwam. (in het begin dus maar een halve seconde stilstaan) En later het weglopen oncomfortabel maken. Zodra ze geen geduld meer heeft om stil te staan, aan het 'werk' zetten. Het makkelijkst is kleine rondjes om je heen laten lopen, tot ze dat niet meer leuk vindt.

Over dat bokken: Probeer nooit BOOS te worden op je paard, logisch dat hij dan boos terug gaat doen, omdat hij zich 'aangevallen' voelt. Laat hem maar gewoon omhoog komen en trek je daar niets van aan.
Als je nog meer tips nodig hebt, laat het maar weten. Ik moet nu naar mn paardjes toe....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:33

callippo schreef:
Over dat bokken: Probeer nooit BOOS te worden op je paard, logisch dat hij dan boos terug gaat doen, omdat hij zich 'aangevallen' voelt. Laat hem maar gewoon omhoog komen en trek je daar niets van aan.Als je nog meer tips nodig hebt, laat het maar weten. Ik moet nu naar mn paardjes toe....


sorrie .... ik wil je niet aanvallen hoor, Maar Hoe kan je het zeggen!

Ja hoor laat hem lekker tegen je op steigeren, niks van zeggen. Geeft toch ook niks als je schedel in elkaar ligt omdat ie met zijn hoef per ongeluk tegen je hoofd aankomt.........

Voordat je verder gaat moet je eerst terug naar de basis. De basis moet goed zijn. Het paard moet eerst eens wat respect voor jou hebben. Ik denk dat je hem gewoon eens aan moet pakken en als hij naar je bokt hem eens een pak op zn sodemieter geven....... dit dier lacht je vierkant uit man.

Stilstaan is niet iets discutabel, stilstaan moet.... Als jij buiten bezig ben en jij wil rechtsaf dan moet hij gewoon rechtsaf.... als het om jouw veiligheid gaat hoef je niks te dulden.

Als jij door de stad loopt en er loopt een andere griet langs die naar jou uithaalt, Wat doe jij dan ? Hetzelfde moet je naar je paard reageren.

de groeten voor hem zeg.
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 06-08-03 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:51

Als ze niet stil wil staan als je richting huis loopt, dan probeer je iedere keer een volte te maken of haar de tegengestelde richting op te laten lopen. Als ze gaat stijgeren laat je haar voorwaarts gaan en maak gelijk een wending en laat haar in tegengestelde richting stilstaan. Probeer dit niet tegen te blijven houden als ze ophoog komt, dat heeft namelijk helemaal geen zin. Probeer het voorwaarts op te lossen. Als ze een keer stil blijft staan, gelijk uitgebreid belonen met je stem, al blijft ze maar een seconde staan.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 12:55

bedankt voor de reacties. Ik denk inderdaad ook zeker dat ze me uitlacht. Ik ben niet zo iemand die mn pony meteen in elkaar slaat zeg maar maar ze wil dan gewoon naar huis heeft geen zin om te werken en doet er alles aan om haar zin te krijgen. Idd als ze omhoog komt van voor probeer ik dat op te lossen met voorwaarts maar dan wil ze dus alleen voorwaarts richting huis en een wending de andere kant op lukt dan echt niet gewoon. Met de teugels op dr kont eerst voorwaarts drijven en dan met de zweep want die teugel doet haar niets en dan bokt ze dus. En dan wordt het dus een enorm gevecht. Ik moet ook zeggen dat dat nou weer de eerste keer in het tuig was en misschien als ik gewoon een paar keer heb gewonnen dat ze dan wel braver wordt. En ik ga idd nog niet verder voor ze dit voor 100% onder de knie heeft. Nog steeds zijn alle tips welkom. Ik wil dit zo snel mogelijk opgelost hebben.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:02

Rosiewozie schreef:
bedankt Met de teugels op dr kont eerst voorwaarts drijven en dan met de zweep want die teugel doet haar niets en dan bokt ze dus.


Voorwaarts drijven doe je met je STEM en niet door als een boer met de leidsels op haar kont te slaan. Hoe zou je het vinden als je iedere keer een ruk in je mond krijgt als je voorwaarts moet? Zorg eerst dat ze de stemhulpen (kan ook dmv longeren) door krijgt, voordat je verder gaat.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 13:17

nou nou sorry hoor. De stemhulpen stapen en voorwaarts kent ze al. zo dom ben ik ook weer niet maar als die niet werken vind ik de teugel nog een tussenstap voor de zweep. Was ff de stap stemhulp vergeten erbij te schrijven, sorry hoor. Hoef je niet gelijk zo boos te worden. En je hebt wel gelijk idd dat ze dan iets in dr bit voelt maar om een tik te geven moet je zowiezo wat langere teugel hebben om een sliger te maken dus ik denk dat het wel meevalt maar zal in de toekomst meteen met de zweep verder gaan na mn stemhulp goed?

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:25

probeer eens met een lange zweep op haar schouder aan te tikken en niet op haar kont. En inderdaad niet met de teugels op de rug, dat doet zeer in de mond.
ALs ze niet wil wenden maar wel naar voren gaat, goed buitenteugel erbij houden en op de buitenschouder aantikken.

Wellicht heb je baat bij iemand die menles geeft, doorgaans zijn die heel handig met een hand te sturen en met de andere hand de zweep gebruiken, maar dan niet om te slaan maar om te ondersteunen.

succes,

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:26

Citaat:
nou nou sorry hoor. De stemhulpen stapen en voorwaarts kent ze al. zo dom ben ik ook weer niet maar als die niet werken vind ik de teugel nog een tussenstap voor de zweep. Was ff de stap stemhulp vergeten erbij te schrijven, sorry hoor. Hoef je niet gelijk zo boos te worden. En je hebt wel gelijk idd dat ze dan iets in dr bit voelt maar om een tik te geven moet je zowiezo wat langere teugel hebben om een sliger te maken dus ik denk dat het wel meevalt maar zal in de toekomst meteen met de zweep verder gaan na mn stemhulp goed?




Het is echt uit den boze om met de leidsels te slaan.
Ten eerste krijgen ze een ruk in de bek en ten 2e als je je leidsels langer laat heb je geen controle meer.

Je gebruikt je stem reageert hij daar niet op dan gebruik je de zweep.
De zweep is geen strafmiddel zoals jij denkt, maar de zweep is een verlenging van je arm.
Met de zweep tik je hem bij op de plek waar je ook drijft als je erop zit.


Verder heb ik het idee dat het heel gevaarlijk is zoals je nu bezig bent.
Je zal er verstandig aan doen om het over te laten aan mensen die het elke dag doen.

Meestal gaan de mensen eerst zelf aankloten om ze vervolgens alsnog weg te brengen waar die mensen de slechte dingen er weer uit kunnen halen.
(niet mijn woorden maar de wooren van degene bij wie Danno nu in training staat)

PS: Ga je koetsiers bewijs halen of ga menles nemen.

Wil nog even iets toevoegen.
Ga met dit paard niet slepen! Als hij bokt en hij komt met de benen over de strengen heb je de grootste ongelukken.

En waarom ben je je paard aan het HER beleren? Als ze het eenmaal goed kunnen is er niks aan de hand.
AAn herbeleren denk je alleen als er eens iets fout is gegaan.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 09:35

Ik word zo verdrietig van dit soort berichten. Lips are sealed
Verder heb ik aan het verhaal van Cowgirl niets meer toe te voegen.


Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 14:11

sorry het spijt me zeer, maar ik word hier ook verdrietig van ja. waarom in gods naam zouden alleen mensen die dagelijks paarden en ponys beleren het kunnen. Ik heb drie jaar gement met mijn shetlander, heb drie andere pony's beleerd, welliswaar shetjes maar dan nog. Ik heb een tijd bij een aantal menlessen staan kijken en heb daar ook heel veel van opgepikt. Als ik denk dat ik niet verder kan of iets verpest dan breng ik haar ook weg ja. Maar met de leidsels vast oefenen op straat en op een veld, sorry hoor maar dat vind ik een beetje overdreven als dat ook al niet meer mag. Moet het allemaal volgens de vaste regeltjes. Er zijn zooo veel manieren om met paarden om te gaan en als een of andere methode werkt waarom zou die dan niet goed zijn??? Allleen omdat ze niet volgens de vaste menregeltjes zijn?? Ik zie niet goed wat het probleem is hoor als ik haar vast leer dat er iemand achter loopt met de teugels en niet erop. Ik ken een aantal mensen die al jaren mennen en zelf ook paarden hebben ingespannen ( friese hengst, nationaal kampioen tuigers ooit) en die hebben nog nooit van het achenbach systeem gehoord. Ik heb er meer aan als jullie gewoon tips geven zoals met de zweep op de schouder B.v. dan dat jullie alleen maar lopen te zeiken dat ik er weg moet brengen. Sorry hoor maar de boeren vroeger hadden ook niemand die dat voor hun deed. Nou weet ik ook wel dat dat ook niet altijd helemaal sjofel ging maar dan nog.
Ik doe echt niets waardoor ik mn paard verpest hoor wees maar niet bang en ik neem ook heus geen risico's. Nou bedankt voor jullie reacties, echt aardig.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 14:14

en het gaat overigens al veel beter en ze stribbelt niet meer tegen en stilstaan gaat ook al wat beter. Dus maken jullie je maar geen zorgen

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:56

Ik vind dat je je snel aanvallen voelt. Cowgirl geeft goede tips !! en zeikt je totaal niet af. Je vraagt iets en daar komen reacties op.
Het feit dat je met je leidsels op zijn kont slaat maakt deze reacties los.. Beleren met iemand erachter heb ik absoluut geen problemen mee.
Met je zweep drijf je je paard en straf je hem niet, je kan zelfs als je genoeg vertrouwen met je paard en de zweep hebt je paard belonen met je zweep.
Als je met 1 hand kan mennen, (achenbach) heb je altijd spanning op je teugels als je hem met je zweep onderhands een tik geeft op de hoogte waar normaal je kuit zit met drijven. Verder alles met je stem zien op te lossen..
Succes verder..

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:53

ik geloof dat zij bedoelt met het uiteinde van de teugels een zwiep geven (minder hard als met de zweep), dat kan als je nog aan de hand bezig bent.
verder vind ik dat er wel redelijk aanvallend gedaan wordt. calippo zei 'laat 'm maar omhoog komen', die staat voor je, en als ie merkt dat het geen effect heeft van zo licht te steigeren, zal die dat ook niet meer doen.
er werd ook gezegd dat het 'steigeren' slechts 5 cm is, dat lijkt me meer een uiting van onwil of misschien een weinig angst erbij, dan echt woede of agressie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:01

Je mag het toch nooit, maar dan ook nooit goed vinden als een paard tegen je op stijgert al is het maar 1 cm. kom nou

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:05

hij steigert niet tegen haar, maar in het tuig, als ik het goed begrijp.
als een pony tegen mij zou steigeren krijgt ie meteen een klap voor z'n kop, al was het maar een voetje opheffen met de intentie van...
maar hier had ik het vage vermoeden dat hij onzeker is oid. whatever. zij zal hem ook wel niet tegen háár laten steigeren.
tuurlijk mag dat niet Haha!

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:29

Nee je pony laten stijgeren en hem er niet voor straffen vind ik inderdaad ook niet echt slim hoor. Verder wil ik even voor Roos opkomen, en even zeggen dat ze nooit iets zou doen wat voor Donna niet goed is

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 02:23

ja oke voel me misschien ook wel een beetje snel aangevallen, maar uit veel berichtjes krijg ik weer eens te horen dat ik het allemaal fout doe. Mensen ik vraag iets en ik vraag ook om tips, ik wil ervan leren, maar dan hoeven jullie niet boos te worden dat ik er weer zo een ben die maar weer wat aankloot zeg maar. Er staan ook zeker hele goede tips in en daar ben ik jullie dankbaar voor. Ik ga ook proberen in de buurt iemand te vinden die mij het achenbach systeem kan leren. Ik ga ook weer proberen een mn koetsiersbewijs te halen, maar dat is niet altijd even makkelijk. Bij ons in de buurt is er maar 1 keer per jaar een cursus en dat moet dan ook nog maar net uitkomen omdat ik ook nog een zware studie heb en maar een bijbaantje waarvan ik alles zelf moet betalen. Maargoed ik kan wel iemand vinden die gewoon eens les kan geven zodat ik idd dat achenbach onder de knie krijg omdat dat erg handig schijnt te zijn. En omdat ik meer van het aangespannen rijden wil leren.
Verder "stijgert" ze idd niet tegen me op. Ze doet het niet eens omdat ik haar van voren tegen houdt met beide leidsels maar alleen met de buitenteugel omdat ze zeg maar die ene kant niet op mag. Ik hou haar niet tegen om vooruit te gaan maar wel om de ene kant op te gaan en dan gaat ze dus een beetje omhoog. Maar ik ga morgen een echte menzweep kopen zodat ik ook bij de "kuitplek" kan komen. En het gaat in het geheel al beter, dus het zal vast wel goed komen.
Verder hadden de meeste mensen wel gelijk over die teugels. Ik deed het zeg maar niet met het uiteinde. En ze hadden ook gelijk dat dat fout was. Ik heb dat al eens geleerd toen ik nog met mn shet aangespannen reed, en toen deed ik het ook niet meer. Maar ja dan loop je even zo te kloten en dan met die lange teugels en ook nog zo'n zweep erbij en dan denk je er even niet meer aan. Maar jullie hebben wel gelijk, dat geef ik toe en dat doe ik nu ook niet meer. Ik moet weer even wennen aan alles, maar daar ben ik zo weer aan gewend.
Verder heb ik nog de mededeling dat ik morgen of zo nog even van plan ben om naar de plaatselijke beleerder te gaan en ook nog tips te vragen, maar of ik daar veel wijzer van wordt weet ik niet want die vind natuurlijk uiteraard dat ik haar gewoon moet weg brengen. Maar ja kan het altijd proberen. Eigenlijk zou ik gewoon willen dat er zoiets was dat je samen met een ervaren beleerder je pony kon beleren, maar zoiets is er volgens mij niet. Dat vind ik zo jammer, ik wil het graag samen met mn pony leren.
Dan nog tot slot. Thanks Sas voor het opkomen. Gelukkig nog wel ergens tegen en ik vroeg zelf om kritiek dus... Niet zeiken zeg ik dan maar tegen mezelf. Hebben we toch bij Ipv geleerd, smile

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 02:24

wow beetje lang, had ik niet door. haha. Op de een of andere manier is dat altijd bij mij.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:38

Ik ben niet boos op jou, of reageerde op je bericht. Ik reageerde op iemand die zei dat jij je paard maar tegen je op moest laten stijgeren. Dat vind ik een stomme opmerking

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:03

Mijn paard wou eerst ook niet stilstaan voor de kar. Nou is dit nauurlijk heel belangrijk voor bijvoorbeeld kruisigen enzo. We hebben haar dit geleerd door ALTIJD met z'n tweeen te gaan. Dan kan er 1 van de bok springen om voor het paard te gaan staan. Eerst hou je het paard vast aan het bakstuk en vervolgens ga je ervoor staan zonder het paard vast te houden. Nu staat ons paard perfect stil wanneer haar dat gevraagd wordt.

Elk paard kan voorwaarts lopen maar stilstaan is veel belangrijker.

En wat betreft die zweep. Wij slaan ons paard niet op de kont met de zweep, maar geven 'zachte' tikken links danwel rechts net achter de flank (vanaf de bok gezien). Dit helpt heel goed. Je kunt het paard namelijk belonen en afstraffen met de zweep.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 13:25

Als ze ooit eenmaal voor de kar kan zal ik ook altijd maar dan ook altijd met z'n tweeen gaan. Maar nu zit er nog geen kar achter. Het is misschien wel eens goed om het zoals jij ( lientie) zegt te proberen. Ik oefen dit in ieder geval heel veel. Ik zoek expres kuisingen op waar het wel veilig is en niet zo druk. Dan stop ik ruim van te voren zodat als ze wat passen naar voren maakt dat ik dan nog wat speelruimte over heb. Ik ben ook nog maar net begonnen, dus ik moet het ook wat tijd gunnen. Maar ik zal het eens met twee man proberen idd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 13:53

Ik vind er iedere keer voor gaan staan eigenlijk geen optie. Zoiets doe je eigenlijk alleen als je voor langere tijd stil gaat staan of bij een hele drukke kruising. Probeer iedere keer langer stil te staan, wil ze omhoog komen, drijf haar dan onmiddelijk voorwaarts.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 14:10

Met stil staan komt ze gelukkig niet omhoog, alleen als we allebij een andere kant op willen. Met stilstaan gaat ze alleen omdraaien en naar achter en dan weer proberen naar voren en opzij enzo. Maar niet omhoog. Ja weet het gek paard. Normaal gaan ze omhoog als ze naar voor willen en ze worden tegengehouden maar bij haar is het alleen als ze de andere kant op wil.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:25

Waar ik woon is het wel nodig om het laan te eren door ervoor te gaan staan. Om de paar honderd meter moet je een drukke weg over. Dit betekent zowieso dat de groom van de bok af moet om te kijken of je over kunt. Het is dan ook niet handig als je paard de weg opstekkert wanneer er net een grote vrachtwagen aankomt. En het is ook niet de bedoeling dat de groom het paard blijft vasthouden maar dat hij/zij kan ingrijpen wanneer het mis gaat. Zo kan de menner rustig met het paard bezig blijven zonder in paniek te raken omdat het paard niet stil wil staan. De groom staat er immers naast om in te grijpen als het mis gaat.