Waarom is NH tegenwoordig zo heilig?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Waarom is NH tegenwoordig zo heilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:59

Het valt me op dat NH tegenwoordig erg heilig is, en dan zeker voor mensen die een bepaalde stroming daarin aanhangen.
Alles wat ook maar een beetje niet-NH is is NIET goed, want het moet..... bladiebladiebla...

NH is volgens mijn hoogst onbescheiden mening niks meer of minder dan je eigen gezonde paardenverstand gebruiken, en op een eerlijke en directe en voor het paard begrijpelijke manier met het dier communiceren.

Moet je hiervoor net gaan doen of je een paard bent, en volledig "Equus" leren spreken?
Onzin! Zei zij ferm (en kreeg half Bokt over zich heen)
Allereerst bezitten wij geen paardenlichaam, en kunnen wij dus niet meedoen met hun subtiele tekens die ze onderling gebruiken. Ook de goeroes zie ik niet communiceren met hun oren, met een opgetrokken lip of een subtiel opgetild achterhoefje.
Ten tweede, en die is ook erg van toepassing op enkele zeeeeeer fanatieke NH'ers hier op Bokt: sinds wanneer hebben jullie de paarden in het wild bestudeerd? Hebben jullie zelf life (dus niet in een compilatie van tv-beelden die subjectief samengesteld zijn) het kuddegedrag waargenomen, bestudeerd en daaruit conclusies getrokken?


Met dit topic wil ik niet prediken dat iedereen z'n paard weer ouderwets met een klomp voor z'n kont moet schoppen. WEL dat er wel weer eens wat meer respect voor elkaar mag komen. Als iemand z'n paard graag wil laten lopen door een touwtje achter z'n kont te gooien, fine with me. Lekker zelf weten. Maar als ik m'n paard een bezem achter z'n kont hou als 'ie gaat hangen, of een bats voor z'n hoofd geef als 'ie hapt, laat dat dan "fine with you" zijn.

Ga er eens vanuit dat ook anderen ervaring met paarden in het algemeen hebben, en hun eigen dier waarschijnlijk aardig goed kennen. Dat betekent dat ze waarschijnlijk ook hun correctiegedrag per paard verschillend hanteren.
Voorbeeldje?
Als Leonardo z'n hoofd aan mij zou willen schuren, hoef ik alleen maar "Leoooo" te zeggen. Zachtjes, op een ernstige manier. Dan is Leo namelijk al dusdanig onder de indruk dat hij zich al afvraagt of hij niet naar de slager zal hoeven voor deze enorm slechte daad.
Als Milena dit zou doen, geef ik haar meteen een tik, want die interesseert het helemaal niks wat je zegt. Die is daar veel botter in. Dat is het verschil tussen onze volbloed en onze koudbloed.

Waarschijnlijk zou jij (algemene opmerking) dit anders oplossen. Is prima, want jij bent mij niet.
Dus begin dan aub niet meteen met hele belerende verhalen dat ik het helemaal fout doe omdat het in de kudde anders zou gaan. In de kudde staat nl. ook geen mens met een poetskist bij hun hoofd..... Knipoog Haha!


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:07

Het ligt er denk ik ook aan wat je wilt bereiken. Ik heb een moeilijk paard dat al door diverse trainers onder handen is genomen. Het resultaat was een nog gevaarlijker paard dat ik eigenlijk had moeten verkopen. Uit 'nood' ben ik begonnen met parelli, als laatste redmiddel. En nee, ik heb niet paarden in het wild bestudeerd en ik hoef ook niet zonodig opnieuw het wiel uit te vinden, ben blij dat dat al gedaan is. Ik heb hiervan wel geleerd dat ik op de gebruikelijke manier een heel eind kan komen maar dat ik nu nog vérder kom, zoals ik al zei, het is maar net wat je wilt. Overigens heb ik zelf een hekel aan de term NH en alles wat daarmee samen hangt. Je krijgt al snel een hokjes gedoe met de daarbij behoren ideeen/vooroordelen en wat zo meer.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:12

Ik en mijn zusje waren veel te lief voor onze pony. Geolg: hij loopt over ons heen, heeft geen respect voor ons. Nu is het wel anders, we slaan hem heus niet af, maar fout is fout, en soms heeft hij een tik nodig.

Maar ik ben het wel met je eens Sonja, je krijgt ooit ineens heel bokt over je heen (heb ik nog niet gehad) omdat je je paarden iets anders behandeld. Niet echt fijn...

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:16

Ik ben het helemaal met je eens Sonja.

Verder vind ik het veel beter om een mens-paard relatie te hebben dan een paard-paard. Want hoe goed je het ook probeerd, je zult je nooit helemaal als een paard kunnen gedragen.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:16

Tsja, het is tegenwoordig mode om zo "natuurlijk" lees soft mogelijk met dieren om te gaan. NH, clickertraining, alles waarbij je maar niet hoeft te corrigeren, want dat is zielig voor het dier.
Daarbij worden ze geholpen door 'goeroes"die naast het ontwikkelen van de methode ook erg commercieel zijn ingesteld. De prijzen rijzen de pan uit. Kijk naar de prijzen van de spullen van Parelli of zo, die weten een touwtje van een dollar voor het 40 voudige te verkopen.
Veel mensen , die denken dat een duurder hulpmiddel ook een beter hulpmiddel is (het kost wat maar dan heb je ook wat) trappen daar met open ogen in.
Natuurlijk is de methode op zich goed doordacht, en hoef je ook niet opnieuw het wiel uit te vinden. Maar die commerciele rompslomp eromheen maakt mij erg sceptisch.
Mijn paard kan behoorlijk lastig zijn, drammerig, en snel. Toch heb ik hem met de beroemde Ineke-knal ( 3x uitgedeeld toen hij over me heen walste) teruggebracht tot een paard wat netjes gaat stappen op een enkel vriendelijk "stap" Ik heb daar geen Parelli benodigdheden voor odig, gewoon consequent zijn en een simpel halstertje en touwtje van een 10-tje bij de ruitersportzaak. Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:19

ben het helemaal eens met cornelie, maar ik denk ook nog eens dat mensen die met nh beginnen een beetje wanhopig zijn. Bijna alle mensen die met nh beginnen hebben paarden die moeilijk zijn, of heel dominant, of heel angstig, zoals die van mij, en bij wie de normale manier niet werkte, ik heb al vaker gehoord: "dat je zoveel geduld hebt, ik had die knol allang naar de slager gebracht". Omdat het gewoon ontzettend goed werkt, heb ik in ieder geval het idee, dat ik andere mensen hierover moet vertellen, daar is trouwens de discussie toch voor??? Ik heb in ieder geval een methode gevonden waarbij ik mijn paard op zo'n zachte manier kan domineren, dat hij steeds minder angstig wordt en meer vertrouwen krijgt. Wat ik daarbij nog even wil zeggen, nh is voor mee niet een manier om problemen op te lossen, schuren bijten, trappen, maar om ze gewoon te voorkomen, mijn paard schuurde ook altijd als een gek, maar dat doet ze gewooon uit zichzelf niet meer, zonder dat ik ooit iets heb moeten doen om het af te leren, da's het verchil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:20

Billy schreef:
Tsja, het is tegenwoordig mode om zo "natuurlijk" lees soft mogelijk met dieren om te gaan. NH, clickertraining, alles waarbij je maar niet hoeft te corrigeren, want dat is zielig voor het dier.


Maar dat is de pest nou net Billy, zo soft is NH dus absoluut niet. Elke idioot loopt maar te proberen te Join-Uppen, maar zeker voor een wat onzeker paard kan dat dus desastreuze gevolgen hebben....
Men denkt wel de wijsheid in pacht te hebben nadat vele lieve Eurootjes neergelegd zijn voor weet ik wat voor pakket, maar ik zie mensen dingen doen waarvan ik denk je helpt dat paard totaal de vernieling in! Paarden die de bak uit proberen te springen, die over het hek willen kruipen, die gaan trappen richting degene die dat touw achter z'n reet aan staat te gooien....
Men wil paardentaal spreken, maar vergeet te luisteren naar z'n dier....

Collin
Berichten: 15
Geregistreerd: 11-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:21

Dat NH gedoe is alleen maar geld verspilling. Geld, geld!
Als je met gezond verstand om ga met je paard heb je NH niet nodig.
Veel NH'ers hebben dan ook nog vaak een heuptasje met snoepie's of zo.
Daar ben je lekker mee kom je een keer zonder dan krijg je en knauw. Stoom uit je oren
Maar daar mag je dan weer niets an doen want het paard weet niet beter.
Het gaat zo van aai paardje lief paardje en dan knauw.
Ben jij gewoon de leider van je paard heb je geen probleem OK dan!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:26

ik weet dat joinuppen absoluut niet soft is, maar in de ogen van leken wordt het als "vriendelijk"gezien. je raakt je paard immers niet aan, je laat hem wat rondjes lopen en het paardje komt zomaar naar je toe.
En inderdaad, er worden meer paarden mee verkloot door onwetende mensen dan dat er beter van worden. Boos!
Daarentegen als ik mijn paard een welverdiende knal of een lel met de zweep geef ben ik een dierenbeul, want dat arme paardje mag je niet slaan ~~}>
Laatst bijgewerkt door Billy op 05-08-03 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Goedgekeurd onderschrift :)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:27

helemaal mee eens, en bovendien ben ik ervan overtuigd dat de NH ideeën en de aanpak die veel ervaren paardenmensen (waaronder uiteraard ikzelf Knipoog) hanteren helemaal niet zoveel uiteen lopen. Ik deel niet meteen een dreun uit bij het minste of geringste dat me niet past, en soms is dat misschien wel nodig. Ons veulen is nu 4,5 maand oud, loopt netjes mee aan het halster, kan voetjes geven (is al bij de smid geweest), vast staan, en gaat voor zijn moeder en voor de mensen keurig opzij.

daarvoor ben ik één keer heel boos geworden, toen hij naast me mee moest lopen en alleen maar hard, zacht of een andere kant op wilde. Dat is niet erg en is dus ook een kwestie van gewoon volhouden. En dat lukte netjes totdat hij onverwacht in mijn arm beet. Ik heb hem met geen vinger aangeraakt maar een boze stem en een arrogante houding waren voldoende. Hij heeft sindsdien niet meer gebeten (is 3 maanden geleden) en is enorm aanhankelijk en lief.

Wat voor mij de doorslag geeft, is zien hoe een paard reageert op zijn eigenaar. Als je duidelijk kunt zien dat daar een goede verstandhouding is, met de mens als leider, heb je het goed voor elkaar. En dat kan soms met een dreun zijn geweest en bij andere paarden met een boze stem. En DAT verschil kunnen zien en correct toepassen is de grootste uitdaging van omgaan met paarden.

*ugh*

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:28

Sonja schreef:
NH is volgens mijn hoogst onbescheiden mening niks meer of minder dan je eigen gezonde paardenverstand gebruiken, en op een eerlijke en directe en voor het paard begrijpelijke manier met het dier communiceren.


Taaaadaaa !!!

Dit vat alles samen , ook al volg ik (bvb) geen stervensdure lessen bij 1 of andere zelf-uitgeroepen goeroe , ik behandel mijn paard op een lieve , gelijkwaardige en duidelijke manier , en ze WEET dat ik WEL het laatste woord heb. Ze mag best eigen initiatief tonen om iets te doen wat ze graag wil , maar als ik dan zeg NEE , dan is het ook klaar omdat ze respecteerd dat IK uiteindelijk de baas ben.

En ze weet onderhand wel dat ze toch niks tekort komt , dus ze hoeft geeneens dwars te zijn Lachen

We hebben ongeschreven afspraken , zij is braaf en meegaand , en ik behandel haar als een vriend.

Soms vergeet ze dit eventjes als het PAARD *snuif!! Cool * in haar wakker wordt , maar dat mag. Als ze maar weer op elk moment ''bij me'' is wanneer ik dat nodig vind.

Het is toch altijd heel verschillend hoe je een paard aanpakt.

De enen keer als Rena buiten iets eng vindt , dan laat ik haar stilstaan en neem de tijd om er naartoe te gaan totdat ze het bekijkt en aanraakt ''ga maar kijken'' *snuiffff!* ''doe maar snuffen'' .
En dan is het goed.

De andere keer schop ik haar er in een seconde heen en is het goed.

Op het moment dat ik het ene kies had het andere absoluut geen kans van slagen. Omdat die pony ook niet altijd in dezelfde gemoedstoestand is. Soms werkt de zachte , rustige aanpak beter en soms de ''niet zijken'' aanpak.

Allebei met het effect dat het paard daarna weer vrolijk en cool bij je is.

Jammer dan hoe ze het noemen , ik weet iig dat mijn paardje duidelijkheid heeft , vrijwel altijd ''bij me'' te krijgen is , en echt paard kan zijn. Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:29

Ik zeg niet dat NH fout is, oif dat mij manier beter is.
Maar ook ik heb een paard waarvan ik mensen heb horen zeggen ,dat paard is niets voor mij want dat geduld heb ik niet.
Ik heb helemaal niets met NH gedaan, maar ben gewoon normaal en consequent met het paard om gegaan. En zie hier, ik heb een totaal ander paard gekregen, dat vooral in de omgang met de dag makkelijker is geworden (en nog steeds wordt).

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:31

als je echt nh doet, ben je niet van de snoepjes... helaas zijn er altijd weer mensen die het niet goed doen, maar hoeveel heb je er daar niet van in de gewoone paardesport???? join-up ben ik ook tegen trouwens, en al die dingen waar jullie het over hebben ben ik hte ook helemaal mee eens. Weet je wat ik trouwens belachelijk duur vind, 30 euro voor een half uur dressuurles.....


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:35

waarom?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:36

Ik ben het helemaal met je eens Son! *na eerst onder mijn bureau vandaan te zijn gekropen waar ik beland was door je opmerkingen *LOL** Ik vind sommige dingen in de NH heel interessant en ik zou er best weleens van dichtbij mee in aanraking willen komen en er meer over leren, maar het lost absoluut niet alles op. De manier waarop ik nu met mijn paarden omga (dicht bij jouw manier!) werkt ook perfect en in mijn ogen effectiever dan al het vriendelijke gezever.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:42

ik vind dertig euro voor een half uurtje les echt belachelijk veel. 6 weken les en ik heb mijn parellipakket er al uit....

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:46

En dan kun je zelf aanklooien zonder verdere begeleiding?
Met een goed boek in de hand word ik echt geen Grand Prix ruiter.

Goedgekeurd onderschrift :)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:47

maar waarom vind je dat veel? Ik betaal het niet trouwens, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand er dat voor over heeft. Ik vind de Parelli pakketten achterlijk duur, maar ieder zijn keuze. Voor mij is het belangrijk wat ik overhoud aan het bedrag dat ik uitgeef en zelf denk ik nog steeds veel baat te hebben bij mijn dressuur- en springles, en minder bij een Parelli pakket.

Bovendien, wat denk je dat een uurtarief voor een professional op de zakelijke markt is? Ik werk als projectleider en ze detacheren me wel voor iets meer dan 60 euro per uur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:49

Sonja, je hebt het super verwoord

En ik ben geen NH aanhanger
en toch heb ik altijd fijne paarden.
Fijne paarden die uit respect braaf zijn, echt niet uit angst.

En net wat jij zegt, de ene heeft aan 1 woord genoeg, de andere heeft gewoon wat meer aanpak nodig.
Maar met gewoon paarden verstand kom je er altijd uit.

maar het lijkt er soms verdacht veel op dat sommige mensen niet meer logisch kunnen denken.

En het idee, dat je je als een paard moet gedragen
Schiet elke keer weer in de lach, hoe we dat ook proberen, dat kunnen we nooit.
Alleen lijkt het of we dat zelf niet kunnen accepteren, en de paarden wel.
want ondanks ons mens zijn, snappen ze ons erg goed.
Als je maar eerlijk bent, want dat is het enigste wat een dier niet snapt, oneerlijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:52

Sonja, ik ben het volledig met je eens en zo ook met Billy. Het is allemaal zo simpel. Ik ben een mens en geen paard, ik communiceer dus op een mensenmanier en mijn paard op zijn manier. Door ervaring hebben wij beiden geleerd hoe of wat en is de zaak duidelijk. Ik ga me niet als paard gedragen, ik peins er niet over. In een ander topic werd gesuggereerd dat wij mensen de klappen te snel uitdelen zonder de waarschuwingen vooraf, toch ziet mijn paard een eventuele klap altijd aankomen, simpelweg omdat die volgt op een zware overtreding van hem en hij kent de regels van het spel.
Soms als hij een beetje stout is en ondertussen naar mij gluurt om te zien of ik hem wel zie, dan hoef ik maar te kijken of hij kijkt onschuldig de andere kant uit, hoe bedoel je ze snappen de mens niet Verward.

Mensen kiezen voor NH omdat ze dan vastgestelde regeltjes krijgen waar ze zich aan moeten houden, die kun je uit je hoofd leren et voila. Met begrip en samenwerking heeft het niks te maken overigens.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:10

Precies wat je zegt Lovely. Tiko weet ook perfect wat wel en neit mag (zonder NH) en hij doet het toch echt alleen als je je omdraait. Zo ook paarden die al 'wegduiken'als ze iets doen dat neit mag. Ze snappen de mens echt wel

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:12

How about "de gulden middenweg"?

Gebruik alleen de goede dingen van de methodes die er bestaan. Niet een visie is de volledig juiste visie. Niet ieder paard is hetzelfde, niet ieder mens is hetzelfde, handel daar ook naar. Zij zijn groot en ik is klein!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:16

sanne83 schreef:
ik vind dertig euro voor een half uurtje les echt belachelijk veel. 6 weken les en ik heb mijn parellipakket er al uit....


Koop ik 6 goede boeken over paardrijden voor. Maar toch zal ik het daar niet van leren.
Het gaat toch ook om een stukje begeleiding. Meekijken met de ruiter, corrigeren van de ruiter.
Kijk, die theorie kunnen we allemaal (tenminste, iedereen die voldoende chromosoompjes op de juiste plaatsjes heeft) uit ons hoofd leren, maar het stukje GEVOEL en ERVARING krijg je toch door te doen EN door zelf gecorrigeerd te worden.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:19

Idd, pik uit alle onderdelen en visies die er bestaan een stukje uit waar jij heil in ziet en maak een combinatie voor jezelf. Werkt iets in jouw ogen niet, dan is het simpel, dan gaat die methode de achterdeur uit. Je leert door ervaring en proberen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 12:24

Ik denk dat de oorzaak van de groeiende populariteit van NH zijn dat het ten eerste heel commercieel gebracht wordt, mensen die een probleempaard hebben denken dat als ze gaan Natural Horsemanshippen dit alle problemen uit de weg helpt (en zo wordt het ook gebracht).

Misschien dat veel van deze probleempaarden onstaan door een te softe aanpak, die weer onstaat door het nemen van een paard zonder er genoeg verstand van te hebben en vervolgens het paard weer te soft aan te pakken.

Tegenwoordig is paardrijden veel meer "in" als vroeger, heb ik het idee (zei de 21-jarige Haha!), waardoor meer mensen aan een paard beginnen zonder genoeg achtergrond of begeleiding.

Omdat NH uit "duidelijke" regeltjes bestaat zien veel mensen het als oplossing voor de problemen die ze met hun paard hebben.

Denk dus dat de oorzaak (deels) erin te vinden is dat er steeds meer mensen zijn met paarden en steeds minder paardenmensen.

Ik geloof overigens niet dat dit voor iedereen geldt die NH doet. Maar ik weet wel dat ik een pony had die toen ik haar kocht heel angstig was, kopschuw, zich niet liet vangen etc. Zonder NH is het een pony geworden die me overal volgde (met of zonder halster en touw), van het land kwam als ik haar riep, bleef staan waar ik haar neerplantte en me voor 100% vertrouwde.

Ik geloof best wel dat er met NH wat te bereiken is, maar niet als je zonder begeleiding ff een boekie leest, een touw achter je paard aan gaat pleuren, zonder precies te weten waarom, en hoe of wat.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, Jessica_1998, lletam, MairiMacBran, Mark0919, Sintara, sterregoud en 39 bezoekers