Hok in de schaduw en extra drinkwater

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Hok in de schaduw en extra drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 10:03

www.BNDeStem.nl
www.BNDeStem.nl

Donderdag 17 juli 2003 - DEN HAAG - De Dierenbescherming heeft gisteren gewaarschuwd voor de gevolgen van de hitte. Ze roept mensen op extra maatregelen te nemen om te voorkomen dat hun dieren door de warmte bezwijken.

Voldoende water en schaduw zijn van levensbelang, aldus de organisatie. Honden moeten zo min mogelijk met de auto worden vervoerd. Ze erin achterlaten is 'helemaal uit den boze', aldus de Dierenbescherming, die verder aanraadt niet te lang met een hond te gaan wandelen in de volle zon. Hokken met knaagdieren erin dienen in de schaduw te worden gezet. Pony's, paarden, geiten, schapen en koeien in de wei moeten beschikken over schaduw en extra drinkwater.
De Dierenbescherming waarschuwde voor de gevolgen van de hitte naar aanleiding van veel vragen en klachten. Inspecteurs van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming zijn deze dagen extra alert op mogelijke misstanden.
De hitte laat zich ook voelen in de intensieve veehouderij, waar grote aantallen dieren opeengepakt in stallen zitten. De Nederlandse Vakbond Varkenshouders laat weten dat veel varkensboeren volgens een tropenrooster werken. "Ze beginnen vroeger en werken 's avonds wat langer. Overdag laten ze de dieren met rust." Ook krijgen varkens iets minder te eten. Ze hebben, zoals altijd, onbeperkt drinkwater, aldus een woordvoerder.


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:11

Haha! en de tornooien gaan vrolijk door Haha!

gelukkig dat ik weer niet op het warmste van de dag moet rijden dit jaar!
maar tornooien nu, is om problemen vragen zowel voor ruiter als paard.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:17

Het is alleen zo jammer dat men dus juist door de jaren heen vele weilanden ontdaan heeft van bomen en andere natuurlijke groei.
Zelfs op het natuurland dat wij bijv. huren van het een natuurbeschermingsorganisatie is het enigste boompje dat spontaan vorig jaar de kop op stak vermoord met de kettingzaag.... Vriendjes zijn? ...(puur natuur?)
Dus mijn paarden hebben ook geen schaduw...ik kan en mag tenslotte geen boom planten in dit (natuurlijke Verward ) gebied waarvan ik alleen maar een stuk huur.

Misschien moeten we dan daar maar es actie voor gaan voeren....meer bomen in de landen.
Er is al zo'n actie voor koeien...:
http://www.bomenvoorkoeien.nl ......dan ook maar voor paarden ?
Of gewoon maar algemeen want de schaapjes liggen ook overal op apegapen momenteel Scheve mond

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:27

wat dacht je van terug weilanden met sloten erom heen en knotwilgen langs de kant?

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:34

kattebeest schreef:
wat dacht je van terug weilanden met sloten erom heen en knotwilgen langs de kant?


Ja lijkt me uitstekend.... Lachen ..is niet alleen fijn voor de dieren maar ook mooi .
Hoewel er wat mij betreft ook nog wel wat meer afwisseling in mag....soms is het al mooi als niet alles wat spontaan opkomt gelijk afgezaagd wordt.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:48

Ik rij nu ook alleen maar 's avonds.
En als ik 's avonds niet kan longeer ik Laika even snel of ik stap een rondje op het erf zonder zadel.
Zo'n actie is idd een heel erg goed idee.
Hoeveel dieren zie ik wel in de brandende hitte als ik naar Laika fiets?
Zielig gewoon!!!
Weet verder niks meer te lullen....Doeiii!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:35

Ik vind het wel een goede maatregel!

Nico staat steeds op een ander stukje wei, maar op elk stuk is er voldoende drinkwater, een grote boom in het midden en bomen langs de zijkant. De helft van de paarden staan in de schaduw, terwijl de rest in de zon gaat staan. Maar ik vind dat ze wel de mogelijkheid moeten hebben om in te schaduw te gaan staan!

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:40

Tja, niet iedereen kan over deze luxe beschikken!
Ik vind het een beetje onzin, je paard moet wel shaduw en water hebben, maar een pony die er slecht bijstaat (denkt aan Blacky van sunshine) dan komen ze niet altijd even snel in actie

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

Tessala

Berichten: 24
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Aalst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:52

Wat ik niet snap is dat idd gewoon de toernooien en concours gewoon doorgaan?!

Ik wou dat mensen meer op beestjes leken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:07

en de meeste varkens hebben dus echt niet onbeperkt drinkwater tot hun beschikking. Dit ivm de mestafscheiding, die ook niet te hoog mag worden.

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:02

Onze paarden hebben geen schaduw in het weiland, staan dus de hele dag in de volle zon. Het zat me al niet lekker, maar na het lezen van dit artikel al helemaal niet meer!! Boos!

Storm in mijn profiel!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:15

die van mij staat ook in de volle zon, maar lijkt er geen last van te hebben . wel spuit ik haar iedere dag lekker af en laat haar afkoelen. en dat vindt ze ook heerlijk. rijden doe ik nu alleen maar als het wat afgekoeld is en ook dan koel ik haar van te voren en gaan we het bos in waar het wat koeler is en dat vindt ze dn ook heerlijk. en vooral niet te veel doen ookal wil die van mij altijd meer en hard.. mag nu eff niet van mij.

Ik snap ook niet waarom de concoursen gewoon dorgaan met de hitte. dit moeten ze toch ook aanpassen lijkt me

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:29

Hah, moet je eens de andere topics over dit onderwerp in de afgelopen tijd nalezen.
De haren rijzen je ten berge als je leest hoe griezelig veel 'paardenliefhebbers' vinden dat paarden er best tegen kunnen...

Boetes zijn onzin en dat paard dat op het concours doodgevallen is MOET beslist al wat gemankeerd hebben.
Ja hoor. Boos!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:20

die van mij heeft de keuze, maar loopt vrolijk in de zon...
wel heeft hij altijd water tot zn beschikking...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:14

nikkigioa schreef:
Onze paarden hebben geen schaduw in het weiland, staan dus de hele dag in de volle zon. Het zat me al niet lekker, maar na het lezen van dit artikel al helemaal niet meer!! Boos!


Zeg dat wel... Scheve mond Het zat mij ook al een tijdje niet lekker dat ze helemaal gaan schaduw hebben. Candor heeft gelukkig nog een vrij lichte vacht.. Skippy en Goofy zullen het helemaal warm hebben Ach gut

Miracle

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:23

Idd, alle beestjes hebben zeker water nodig en wat beschutting kan ook geen kwaad! Maar weet je wat t irritantste is met zo'n hitte...dazen Scheve mond Vooral bij paden met bomen en bossen vallen ze jou en je paard in hele hordes tegelijk aan...alsof ze je dwingen in de volle zon te gaan rijden En ook 's avonds zijn ze niet weg te slaan...dan ben ik wel weer blij dat ik geen paardje ben *LOL*

Think before you act...


iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:58

ik vind het echt zielig voor de dieren die geen schaduwplek in hun wei hebben.
ik heb zelfs gehoord dat dieren net zo als mensen verbranden. echt zielig!
en die dazen zijn ook echt zo'n R0tbeesten!!!!

.

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:07

Ik kwam gisteren thuis en toen stond mijn pony in het kleine weidje zonder water!!! Ik heb er gelijk een kuip neer gezet met water en hij dronk in 1 teug een hele emmer van 10 liter leeg. Schaduw had ie wel. een uur of 2 later zag ik dat ze er toen een emmer bij gezet hadden. Ja toen had ik het zelf al gedaan. Ik was gelukkig vroeg thuis anders had ie uren zonder water gestaan.

Come over to the dark side, we have cookies!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:55

Mijn paardjes kunnen niet in de schaduw. Wel hebben ze onbeperkt water tot hun beschikking.
Ik baal er verschrikkelijk van dat ze de schaduw niet in kunnen, maar op stal (en dus uit de zon) lijkt het me ook geen pretje voor ze. Ik heb daarom een paar Bucas vliegendekens gekocht. Die zijn UV werend en het lijkt wel te helpen.
Rijden doe ik met dit hete weer niet. Als ik paard was zou ik er niet aan moeten denken ook nog eens een mens mee te torsen. Ik longeer m'n paardjes 's morgens vroeg of 's avond wat later, neem ze mee naast de fiets of ga met ze wandelen, zodat ze toch in conditie blijven en beweging hebben.

De vliegen zitten in enorme getallen rondom hun ogen en die dazen zijn helemaal verschrikkelijk!!!! Ze staan dus ook met een vliegenkap op, zelf m'n Shetlander. Arme dieren dreigden ontstoken ogen te krijgen!!

Ik zal blij zijn als dit hele hete weer voorbij is. Gewoon een graad of 20-25 met zon is m.i. ook voldoende.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:09

De varkens hebben NET ZOALS GEWOONLIJK dag en nacht water??? Nou ik ben een keer met school in zo'n bio-industrie varkensstal geweest (moest verplicht op de praktijkschool in barneveld). We stonden daar met een groepje van 8 midden in die stallen met een *piep* iemand die ons dus een rondleiding door de stallen gaf. Op een gegeven moment sprongen alle varkens op uit hun kleine hokjes. Wij snapten niet wat d'r gebeurden en schrokken er zelfs van. Toen begon die man ineens uit te leggen (alsof het de normaalste zaak van de wereld is), dat de varkens maar 2x op een dag een uurtje water op de drinkbakken hadden. Dit was om te voorkomen dat ze zichzelf uit verveling helemaal vol dronken. Echt te belachelijk voor woorden vond ik dit, maar goed dit is helemaal off-topic, dus ok zal hiermee stoppen!

Nog even on-topic, onze paardjes stonden ook op een wei helemaal zonder schaduw en waar ook geen zuchtje wind te bekennen was. Maandag hebben we ze dus ook snel naar een andere wei in de buurt gebracht. Dit is echt een perfecte wei, gewoon helemaal overkapt door de bomen en dus ook geen plekje waar geen schaduw is. Echt ideaal!!!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:42

heb die van mij toch maar binnengehaald vandaag . voorspellingen 37 graden in het oosten (bij ons dus) en geen schaduw (wel genoeg water)vond ik te veel van het goede. en ze vond het heerlijk om binnen te staan.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

hiltomfan

Berichten: 441
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: almere-haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:51

ik von het echt afschuwelijk om te zien ik ben nu 3x bij het breda hippique geweest maar zoiets had ik niet gadacht ik hoorde allerlei mensen daar en iedereen liep erheen ik en me moeder gingen even kijken en daar lag het arme beestje echt afschuwelijkl!!!

ben gehackt sorry mensen.....

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 21:27

hiltomfan schreef:
ik von het echt afschuwelijk om te zien ik ben nu 3x bij het breda hippique geweest maar zoiets had ik niet gadacht ik hoorde allerlei mensen daar en iedereen liep erheen ik en me moeder gingen even kijken en daar lag het arme beestje echt afschuwelijkl!!!



??? vertel eens wat is daar gebeurd. paard dood door de hitte????

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 10:56

zo zo Lachen ik zie toch weilanden als ik naar de manege ga..ZONDER schaduw.... niet eerlijk voor die beestjes

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:32

is wel zielig ja maar wij hebben geen schaduw voor de paarden en zetten ze als het te warm word binnen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ALiuvv, amaniblauw, Amazonbot, Dennis, Flash111, fohadie, HarmanyL, kascar, marjolein88, SimonDesteny, sinnekinne, ttranch en 35 bezoekers