Voor- en nadelen fjord, haf en welsh

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Wat zou jij als tweede pony kiezen?

Fjord
36 (30%)
Haflinger
39 (32%)
Welsh (c of d)
45 (37%)

Totaal aantal stemmen: 120


ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Voor- en nadelen fjord, haf en welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 19:19

Ik ben even aan het orienteren tussen deze verschillende rassen.
Eisen zijn over het algemeen betrouwbaar, geschikt voor beginners, aanhalig, rustig en braaf.
Ik heb al een sportpaard dus daar zoek ik absoluut niet naar.
Het gaat echt om een paard waarmee je kan lezen en schrijven.
Waar ook ruiters die net beginnen mee weg kunnen,
en dat vooral koel in zijn kop is.

Ik ben zelf helemaal kapot van welshes, maar die zijn in de zin niet zo rustig als fjorden en hafjes.
Wat raden jullie aan, en wat zijn de voor en nadelen van de verschillende rassen?
Of welk ras raden jullie anders aan? (absoluut geen tinkers!)


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:36

Ik heb zelf een Welsh Cob (D) en een Haflinger. En verzorg daarnaast nog 5 Welsh Cobs (D).
Is het voor jezelf? Dan raad ik je toch een Welsh Cob aan. Zelf weet ik dat de meeste die een sportpaard gewend zijn de meeste Haflingers en Fjorden niet lekker vinden rijden.
Over het algemeen zijn de Welsh Cobs wel wat feller, maar toch erg braaf. Ik heb na lange tijd (heb denk 1 jaar niet buitengereden) weer een buitenritje gemaakt met mijn verzorgpony. Hij was heel erg braaf.
Een Haflinger is meestal wat slomer, maar kan zich wel erg sterk maken.
En een Fjord houd ik niet zo van, ik ken 1 hele snelle Fjord, maar de meesten die ik ken zijn mij te drammerig, ze willen altijd overal doorheen.
Zelf wil ik niets anders meer als Welsh Cob, maar kan wel begrijpen dat mensen liever een wat langzamer beestje hebben. Welsh Cobs willen altijd voor je lopen, maar zijn over het algemeen niet te fel.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:37

een welsh is over het algemeen een pittig paardje niet erg rustig maar je hebt er wel rustige bij zitten.

ik zou als ik jou was zou ik niet echt voor een ras kiezen gewoon rond kijken voor een leuk beginned paard wat rustig en braaf is want ene fjord en haf is natuurlijk een leuke pony maar ontzettend eigenwijs en daar kan een beginnde ruiter ook niet echt zo goed mee overweg

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:57

Voor wat jij zoekt is denk ik het meeste een haflinger geschikt Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:02

Het verschilt per paard, maar Welshjes zijn meestal wat minder lomp en ik vind ze er leuker uitzien Lachen

It never eats, it never sleeps, it never stops...

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:04

welshjes zijn super als ik een pony mog koos ik de welsh maar wat maakt het nou uit wat er leuker uitziet??

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:17

bobby schreef:
welshjes zijn super als ik een pony mog koos ik de welsh maar wat maakt het nou uit wat er leuker uitziet??


Ik zou geen lelijke knol willen hebben, maar smaken verschillen Lachen

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:37

Aangezien ik zelf fjordjes heb.....
naast mijn kwpnérs en appaloosa's heb ik dus ook twee fjorden, Donja en Rilanca. Met beide dieren kan ik lezen en schrijven!
Donja is nu 20, maar ik ken/rij etc haar vanaf haar 9de. Al staat ze een half jaar stil (op het land), ik zadel haar op en kan zo een buitenrit rijden, geen pas verkeerd..
fjorden kunnen wel wat koppig zijn, maar dat vind ik eigenlijk juist wel zo aantrekkelijk, een heel makkelijk dier, maar ook weer geen afgezaagde knol!!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:01

Ik zou voor een haflinger gaan, ik vind dat errug leuke beestjes. Ook niet allemaal, sommige zijn té lomp, maar er zitten echt leuke tussen. Sher staat altijd los met een fjord, die fjord is wel heel lief maar een beetje drammerig, ze rent zo door je heen en dat vind ik niet echt leuk. Maar ik denk dat dat ook gedeeltelijk aan de opvoeding ligt. Ik heb geen ervaringen met Welshjes, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen Knipoog
Maar als je zelf nog niet echt voorkeur heb voor 1 van die drie, zou ik gewoon een beetje rondkijken naar alle drie de rassen, tot je een paardje vind die je helemaal geweldig vind.

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:06

Kais"]
[quote="bobby schreef:
welshjes zijn super als ik een pony mog koos ik de welsh maar wat maakt het nou uit wat er leuker uitziet??


Ik zou geen lelijke knol willen hebben, maar smaken verschillen Lachen
[/quote]

ja das waar Knipoog

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:09

ik denk ook wel dat het aan de opvoeding ligt en asl ik toch beter er over na denk ik misschien fjord of haflinger wel wat voor jou eisen is

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:27

Ik zou voor de Welsh gaan, we hebben er zelf ook een (Atje) en die is echt super lief! wel pittig maar super lief karakter en ik vind welshjes er ook stukken leuker uitzien dan fjorden en hafjes (sorry dat ik het zeg)
gewoon, ik vind dat ze meer karakter uitstralen (maar dat zeggen de mensen van dehafjes enzo ook van hun paardjes)
maar mijn keuze zou dus naar een Welsh gaan.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:44

Ik ben zelf pro fjord, ben 1 keer van mijn ras overgestapt naar de fries maar was al snel weer terug bij de fjord.
Als kinderpony zou ik ze niet echt willen omschtiven omdat ze nogal eigewijs zijn en niet te vergeten oersterk, maar al met al hebben ze een zachtaardig en goedwillig karakter, zijn ze voor verschillende takken van de paardensport inzetbaar en is het een sterk en sober ras.

Maarja dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle fjorden zo zijn he, maar dat spreekt voor zich.

als je eens wilt kijken bij fjordenfokkers-verkopers kan ik je wel wat nrs geven, moet je maar even een pb/tje sturen.

Haflingers hou ik zelf niet zo van, kan niks negatiefs aan ze opnoemen maar ik ben gewoon helemaal pro de fjord!

succes met je keuze!

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:58

Tja ik ben helemaal weg van haflinger,
dat karacter vind ik super, maar wat kais zegt geld voor mij ook, en daarom heb ik veel hafjes gezien voordat ik er een vond die ik echt mooi vond Haha!
Ik zou gewoon bij een aantal gaan kijken, het is niet zo dat alle hafjes koel in het hoofd zijn.
Echt beginnerspaard... hhm, zolang je ze niks vraagt en ze de baas laat zijn het super lieve dieren en zullen niks verkeerd doen en braaf wat rondjes stappen, maar de meeste gaan toch wel de uitdaging aan om te kijken wie de baas is.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 23:10

Kais"]
[quote="bobby schreef:
welshjes zijn super als ik een pony mog koos ik de welsh maar wat maakt het nou uit wat er leuker uitziet??


Ik zou geen lelijke knol willen hebben, maar smaken verschillen Lachen
[/quote]

No off. tegen de tinker liefhebbers, maar dat is de reden waarom er bij mij nooit een tinker komt

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 23:15

Het is voor mij, krijg misschien een tweede paardje, maar dat is nog heel onzeker, daarom ben ik me alleen nog maar op ras aan het orienteren.
Ik was vroeger altijd helemaal wild van de fjord, maar uiteindelijk een nrps-je gekocht.
Mijn tweede paardje is voor mij om (liefst zonder zadel) de bossen mee uit te kunnen kammen.
En voor als er een keer een vriendin enzo komt (wat vaak gebeurt) die het leuk vind een paar rondjes rond te hobbelen... en dan ook mee naar buiten kunnen..
Ik kan mijn huidige paard dus buiten zelf amper aan (alles is eng, overal komt hij voor omhoog), dus ik wil echt eentje die gewoon het vuur in liep als ik aangeeft dat dat nodig is (om een dwarsstraat te noemen)

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:17

poeh, lastige vraag hoor. om nou te zeggen dat het beginners rassen zijn, dan zeg ik geen van alle. fjorden en hafjes kunnen erg drammerig en sterk zijn en welshen zijn iets feller. maar zoals met alles heb je ook hier uitzonderingen op de regel. ik zou lekker rond gaan kijken tot je iets vind wat naar je zin is.
ik praat uit ervaring, heb altijd gezegd als ik weer een paard neem dan wordt het een fjord of een fries en wat heb ik? een welshcob...

neem er je tijd voor..... (weet overigens een welshcob merrie te koop te staan, maar die is volgens mij niet echt geschikt voor beginners, wel een heel mooi beessie Lachen )

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 23:23

Och ik weet dat als ik op zoek ga ik toch met een hittepettit of een groen beestje thuiskom..

Met mijn huidige paard ook, ik wilde minimaal 6 jaar en M, wat kocht ik, een 3 jarige die nog nooit het zadel gezien had...!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:31

Ik heb eigenlijk alleen maar welshen gereden. Heb zelf een Welsh K en rijd op het moment een Welsh Cob hengst. Vooral de Welsh Cob is erg koel in zijn kop maar wil wel graag voor je lopen!! Hij heeft mij in iedergeval nog nooit in de steek gelaten, dat vind ik wel heel belangrijk aan een paard, ook al is hij puur voor recreatie!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:31

Ik ga voor 100% voor de Fjord. Haflingers vind ik rijtypisch gezien wel wat mooier, maar ze zijn gemiddeld een stuk minder makkelijk en braaf. Ik denk dat dit te maken heeft met de invloed van de arabische volbloed in de Haflinger.

Ik heb zelf 2 Fjorden gehad en ontdekt dat Fjorden soms wel erg lomp kunnen zijn, net als Haflingers. Maar het verschil in het algemeen:

Een Fjord die lomp is kun je meestal gewoon een keer goed aanpakken en dan is het over. Ze hebben gewoon zo'n droog karakter dat ze dat meestal prima accepteren. Haflingers raken weer sneller in de stress en kunnen vaak ook veel beter en hoger bokken.

Niets frusterender dan op een sterke Haflinger zitten die denkt dat ie Arabier is. Fjorden hebben hier toch beduidend minder last van.

Fjorden zijn ook minder snel bang en gestresst. Ik wil hier niet de Haflinger mee in een negatief daglicht plaatsen hoor en met alles spreek ik ook over: 'in het algemeen'.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 01:00

Je kunt ook nog voor de New Forrest gaan.... Is ook nog een optie.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 07:41

Een ras is niet per definitie geschikt voor beginners, de geschiktheid voor beginners hangt af van zijn opvoeding en karakter. Iedere fjord is verschillend, iedere haf en welsh zijn verschillend. Mijn fjord zou ik nu ze in training staat nooit ana ene beginner meegeven, hoe braaf en hoe lief ze ook is met mij, die is gewoon veel te heet (zoals Sil het ooit tijdens ene clinic zo mooi omschreef: een arabier in een fjordenhuidje) voor een beginner.
Tis wel zo dat een fjord wat meer accepteert dan een hafje.
Ga gewoon individuele paarden bekijken dan vindt je er vanzelf een die je zoekt.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:54

Ik heb nu drie fjorden,alledrie nog heel jong de oudste Viking ben ik nu aan het inrijden.
Viking is een onwijs lieve fjord,maar dat heeft wel heel veel opvoeding nodig gehad om zo te worden,ik kan nu mijn zoontje van 3 met Viking laten lopen met een halstertouwtje bij wijze van spreken,maar je moet niet weten hoe hij eerst was,ik had hem gekocht van smithsgirl die hem maar een paar weekjes gehad heeft,nou ik kan je vertellen dat ik hem best wel vaak een flinke oplawaai heb moet geven om de fjord te krijgen die ik nu heb.

Maar hij gaat wel nu door het vuur voor me,ondanks dat hij met rijden af en toe gewoon kan brommen van kwaadheid blijft hij verder wel heel cool.

Paardentaxi Zeeland

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:08

Ik zou gaan voor de haflinger. ik ben zelf meer een Welsh/arabieren type, maar als ik toch al een sportpaard had wilde ik een pony erbij waar ik iedereen op kan zetten, ook een stevige ruiter dus... grote maat haflingers kunnen veel hebben, zijn sober en de haflingers die ik ken hebbn toch veel looplust. Daarbij valt die koppigheid vaak wel mee als je niet alleen weggaat maar samen met een ander paard. Fjorden vind ik vaak toch een stuk lomper tonen, maar zijn natuurlijk ook leuk en lief!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-03 09:35

Even voor de goede orde, heb het over het algemeen karakter, tuurlijk weet ik dat elk paard anders is, daar gaat het nu nog niet om.

Ik heb zelf een beetje de voorkeur voor fjord, maar ik heb de ervaring dat die een stuk eigenwijzer kunnen zijn.. Maar vind de andere twee rassen ook helemaal geweldig... *zucht* wat een luxeprobleem hè?!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 19 bezoekers