Rijden met of zonder sperriempje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Rijden met of zonder sperriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 20:07

Ik heb gisteren zonder sperriempje gereden. Ik kan nu niet zeggen of het nou beter was of niet. Maar het sperriempje is er toch voor om de mond van het paard dicht te houden? Verward Tosca (foto's zie profiel) hield haar mond netjes dicht. Kan ik er zonder blijven rijden? Heeft iemand hier ervaring mee? En in de wedstrijden?

Sorry dat ik jullie overlaad met vragen Bloos

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 20:34

volgens mij is het met wedstrijden verplicht!!!! Je zou er wel zonder mee kunnen blijven rijden maar als je ook wedstrijden rijd en het is verplicht zou ik er wel gewoon mee gaan rijden!!!1

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 20:47

Sperriempje is op wedstrijden alleen verplicht bij een hoge neusriem met zo'n lusje eraan.

Als het niet nodig is kan je geurst zonder blijven rijden hoor, dan maakt het niks uit! Lachen

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:48

Als er een lusje aanzit moet de sperriem er inderdaad ook aan, anders niet.
Ik rij persoonlijk altijd zonder.
Ook bijna al mijn lespaarden lopen zonder.
Van mij mogen ze best 'auw' kunnen zeggen als iemand er te hard aan trekt, en dat geld dus ook voor mezelf.
Wordt eerlijk gezegd een beetje triest van al dat aansnoeren wat je om je heen ziet. Wie hou je daarmee voor de gek?
Prima dus als jouw paard lekker loopt zonder.
't Is tegenwoordig trouwens zowat onmogelijk om nog een hoofdstel te vinden met een engelse neusriem, dus zonder lusje. Vroeger was het óf engels, óf africhtingsneusriem, nu allemaal van die combi-dingen.
Maargoed, die lusjes sneuvelen best gemakkelijk;-)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:50

Ik geloof dat je hoofdstel compleet moet zijn als je wedstrijden wilt rijden. Zit er aan je neusriem dus zo'n lusje dan moet daar een sperriem doorheen. Anders moet je het lusje afknippen of een neusriem kopen zonder lusje.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 00:48

Ik gooi over het algemeen gewoon mijn hele neusriem eraf, mijn paard loopt er perfect op, dus waarom zou ik dat ding eraan hangen.
Alleen voor de netjes hang ik er een neusriem aan, en af en toe gewoon zomaar 'voor de gewenning' hoewel dat volgens mij meer tussen mijn oren zit dan tussen die van mijn paard..
Naar ik begrepen heb is het inderdaad zo dat je tuig gewoon compleet moet zijn met wedstrijden, maar daarbuiten moet je gewoon doen wat jij fijn vindt!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:00

bij mij maakt het geen verschil uit want ik laat mijn sperriem toch lekker los, ze wordt alleen nerveuzer als ik hem aantrek. Hangt er dus alleen aan voor sier bij mij.

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:06

Iemand die ik ken rijdt altijd zonder sperriem, ook op wedstrijden. Ze rijdt L2 en heeft er nog nooit commentaar op gehad.
Zelf rij ik ook zonder, hij is dan ontspannender en loopt fijner.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:41

Ik rijdt altijd met sperriempje, rijdt ik zonder dan loopt mijn jonge tinker constant met zijn mond wagenwijd open en als ik dan iets druk geef met mijn handen dan begint hij met zijn hoodt te klapperen en paniekerig te doen of hij steekt zijn tong uit zijn mond, ook leuk. Ik snoer dat riepmje zeker niet vast, er kan altijd nog 1 vinger makkelijk tussen. en dit voorkomt bij mij dus een hoop problemen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 19:41

Astragirl schreef:
bij mij maakt het geen verschil uit want ik laat mijn sperriem toch lekker los, ze wordt alleen nerveuzer als ik hem aantrek. Hangt er dus alleen aan voor sier bij mij.


Dat ga ik ook maar doen. Ik heb er dus wel zo'n lusje aanhangen. Alleen het sperriempje ging kapot en ik was te lui om ff een andere eraan te hangen Knipoog . MAar het gaat prima zonder.

Ik ga straks in de B en lijkt het dan niet netter om met sperriempje te rijden? Ik zie niet veel mensen die zonder rijden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:45

ik rij zonder sperriempje. B'elanna heeft er last van. Dat laat ze duidelijk merken. Op een wedstrijd heeft er wel eens een jurylid iets van gezegd, dus ik heb een hoge engelse neusriem gekocht.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:49


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 20:27

Thanx!

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:35

je kan er toch beter mee rijden anders leg ie sneller zijn tong over het bit

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:00

blando schreef:
je kan er toch beter mee rijden anders leg ie sneller zijn tong over het bit


Dan zouden alle westerngereden paarden en alle paarden met stang en trens allemaal de tong over het bit leggen. Niks van gezien Tong uitsteken

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:31

karuna schreef:
Ik rijdt altijd met sperriempje, rijdt ik zonder dan loopt mijn jonge tinker constant met zijn mond wagenwijd open en als ik dan iets druk geef met mijn handen dan begint hij met zijn hoodt te klapperen en paniekerig te doen of hij steekt zijn tong uit zijn mond, ook leuk. Ik snoer dat riepmje zeker niet vast, er kan altijd nog 1 vinger makkelijk tussen. en dit voorkomt bij mij dus een hoop problemen.


Zou je dan niet eens bij jezelf gaan afvragen waarom je tink zo doet Verward . Doet ie vast niet zomaar hoor. Om er een sperriempje aan te hangen los je 't probleem niet óp, je verdoezeld 't juist.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:42

Anya"]
[quote="blando schreef:
je kan er toch beter mee rijden anders leg ie sneller zijn tong over het bit


Dan zouden alle westerngereden paarden en alle paarden met stang en trens allemaal de tong over het bit leggen. Niks van gezien Tong uitsteken
[/quote]

Je hebt ook een western neusriem. Dus als je paard zijn tong eroverlegt kun je nog altijd een westernneusriem eraan hangen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:27

spoekie"]
[quote="Anya"][quote="blando schreef:
je kan er toch beter mee rijden anders leg ie sneller zijn tong over het bit


Dan zouden alle westerngereden paarden en alle paarden met stang en trens allemaal de tong over het bit leggen. Niks van gezien Tong uitsteken
[/quote]

Je hebt ook een western neusriem. Dus als je paard zijn tong eroverlegt kun je nog altijd een westernneusriem eraan hangen
[/quote]

het topic gaat niet over een neusriem, maar over een sperriem.
En inderdaad train ik met een neusriem, maar in westrijden is een neusriem verboden...

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:33

schaapjuh"]
[quote="karuna schreef:
Ik rijdt altijd met sperriempje, rijdt ik zonder dan loopt mijn jonge tinker constant met zijn mond wagenwijd open en als ik dan iets druk geef met mijn handen dan begint hij met zijn hoodt te klapperen en paniekerig te doen of hij steekt zijn tong uit zijn mond, ook leuk. Ik snoer dat riepmje zeker niet vast, er kan altijd nog 1 vinger makkelijk tussen. en dit voorkomt bij mij dus een hoop problemen.


Zou je dan niet eens bij jezelf gaan afvragen waarom je tink zo doet Verward . Doet ie vast niet zomaar hoor. Om er een sperriempje aan te hangen los je 't probleem niet óp, je verdoezeld 't juist.
[/quote]

Het is niet mijn gewoonte om met one-liners te komen, maar met schaapjuh ben ik het he-le-maal eens!

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:17

Ja het is verplicht met wedstrijden en het staat netter als je hem erop doet

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:24

Een sperriem is volgens mij alleen om te voorkomen dat het paard zijn mond openSPERT. Het is dus een dwangmiddel. Ik reed mijn tinker al zonder sperriem en nu ook zonder neusriem. Gaat prima. En staat ook veel mooier met haar bles. Lees allemaal maar eens het boek "Het bit, het paard en de ruiter", daar staan een hoop tips en wetenswaardigheden in over van alles en nog wat. Noodzakelijk voor iedere ruiter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:29

promptertje"]
[quote="schaapjuh"][quote="karuna schreef:
Ik rijdt altijd met sperriempje, rijdt ik zonder dan loopt mijn jonge tinker constant met zijn mond wagenwijd open en als ik dan iets druk geef met mijn handen dan begint hij met zijn hoodt te klapperen en paniekerig te doen of hij steekt zijn tong uit zijn mond, ook leuk. Ik snoer dat riepmje zeker niet vast, er kan altijd nog 1 vinger makkelijk tussen. en dit voorkomt bij mij dus een hoop problemen.


Zou je dan niet eens bij jezelf gaan afvragen waarom je tink zo doet Verward . Doet ie vast niet zomaar hoor. Om er een sperriempje aan te hangen los je 't probleem niet óp, je verdoezeld 't juist.
[/quote]

Het is niet mijn gewoonte om met one-liners te komen, maar met schaapjuh ben ik het he-le-maal eens!
[/quote]
en ik dus ook.

Erg makkelijk om daar een sperriem voor te gebruiken, maar dat is toch echt niet de manier.
De oplossing ligt dan toch bij een rustigere hand en leren op je zit een overgang te rijden.

Verder heeft een sperriem als functie dat het bit rustiger/stabieler in de mond ligt en voor mij is dat ook de enigste reden dat een sperriem gebruikt mag worden, anders ben je toch echt verkeerd bezig.

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:38

Runningkawa ik ben het geheel met je eens!

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:39

Haha!En dus ook met schaapjuh!!!! OK dan! OK dan! OK dan!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:53

ben het met schaapjuh eens Haha!

ik rijd zelf al heel lang niet meer met sperriem. Het staat niet bij mn hoofdstel (klote smoes 1 Knipoog) mn paard krijgt er een langere neus van (klote smoes 2 Knipoog)
de eigelijke reden is dat ik het onnodig vind dat het paard zn mond verplicht dicht moet houden. Starlight loopt niet lekker met sperriempje en wel zonder.
Mijn aansnoerneusriem zit veel te los, maar daar snap ik het nut al helemaal niet van om die strak te trekken.

Ik rijd dus met losse neusriem zonder sperriem en ik kan je vertellen dat het nu een stuk beter gaat dan toen ik met sperriem reed...