hoe krijg ik hem nou echt lekker los

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

hoe krijg ik hem nou echt lekker los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 17:45

hoi bokkers

ik heb een verzorgpaardje en die staat nu tijdelijk een weekje op een pensionstal waar ze niet op het weiland kunnen dus rij ik iedere dag en krijg ik 4x in die week prive les wat ik erg prettig vindt gisteren was de eerste dag dat die er stond dus kreeg ik ook me eeste lesje meteen(wel van me eigen instructrice)hij was helemaal leker los en heel mooi nagevelijk,maar vandaag was die een niet echt los te krijgen en het licht niet aan het paardje maar echt aan mij want ik rij hem maar weten jullie een paar goede oefeningen om hem lekker los te krijgen hij is ook nog maar 5 jaar dus hij moet alles nog leren dus wie weet er een paar goede oefeningen om te doen

groetjes

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt


Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 18:13

ikkkke! je kunt in de hoeken het paard veel naar binnen stelen. dat werkt echt super! en veel voltes maken en dan ook weer vooral dat stellen. Ook veel overgangen. vraag ook eens aan je instructrice een paar oefeningen. die weet er vast ook wel wat.

succes hoor!

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 18:53

dankje

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:13

Idd veel stelling vragen. Voltes, overgangen en figuren. Tempowisselingen en voltes verkleinen en weer vergroten.

Ook op de voltes veel buiging vragen. Succes!

En nog een tipje, zet af en toe eens een punt (.) in je verhaaltje Knipoog

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 19:24

dankje

en ik zal der op lette feetje Knipoog

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:47

Pas op dat je het niet te erg gaat vragen. Dan worden ze er niet losser van. Ik heb een pony die lang los moet werken. Vaak worden ze na een galop ook veel losser.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 20:55

Ohja, voorwaarts neerwaarts helpt ook. Daar worden ze lekker los in de rug van en je traint meteen de rugspieren zodat de achterhand er netjes onder komt Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 00:51

Dyonne schreef:
Pas op dat je het niet te erg gaat vragen. Dan worden ze er niet losser van. Ik heb een pony die lang los moet werken. Vaak worden ze na een galop ook veel losser.


Mijn paard was in het begin, en als ik hem een tijdje weinig train gewoon niet te rijden als we niet eerst een paar rondjes gestrekt hebben (gegalopeerd dus)
Dat kan dus goed werken, verder inderdaad stelling, tempowissels en voorwaarts neerwaarts dus

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:59

je zou hem voor de les ook even lekekr kunnen masseren, de meeste paarden genieten hier van en geven aan of ze hard of zacht lekker vinden, dan zijn ze ook veel losser met het rijden, ik zelf doe dat heel vaak voor het rijden, dan gaan ze er al echt voor staan.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:01

Loungeren voor je begint met rijden. Even los maken aan de lounge en daarna voorwaarts neerwaarts rijden. Zorg wel dat je zit goed doet. Voorwaarts neerwaarts is niet alleen laag met de neus over de grond maar het is te bedoeling dat je paard naar voren gaat en diep gaat waarbij de achterhand met dezelfde regelmaat goed ondertreed. Hou dus altijd goed je binnen been eraan en rijd veel voltes 5/10 meter linksom rechtsom. De ene overgang naar de andere en blijven omstellen. Zorg dat je paard vertrouwen krijgt in je hand en blijf geven nemen. Zodra je paard vraagt méteen geven maar op dat moment niet onder je uit laten lopen. Als hij snel gaat toch je binnenbeen eraan houden maar gelijk ook wat opvangen voren. Succes!

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 19:06

bedankt

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:19

als de pony waar ik op rijd niet los is (en hij loopt normaal wel nagefelijk) dan ga ik hem heel laag diep en rond rijden.. om dit voor elkaar te krijgen zal hij zich helemaal los moeten laten.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:27

nee niet eerst longeren voor je gaat rijden ; dat is alleen maar moe makerij ! maar longeren is weer wel goed , slof , bijzet , pasoa tuig . afwisselen! en onder het zadel lekker links rechts er door heen werken ook op je slangen voltes . wel consequent blijven niet er ff lekker door heen trekken! en natuurlijk de contra stelling.
Succes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:03

starletta schreef:
nee niet eerst longeren voor je gaat rijden ; dat is alleen maar moe makerij ! maar longeren is weer wel goed , slof , bijzet , pasoa tuig . afwisselen! en onder het zadel lekker links rechts er door heen werken ook op je slangen voltes . wel consequent blijven niet er ff lekker door heen trekken! en natuurlijk de contra stelling.
Succes


Dat ben ik het toch niet met je eens. Aanpak verschilt per paard. Hoe kun je iets uitsluiten zonder het paard te kennen?
De paarden hier longeer ik voor het rijden 10 minuten linksom 10 minuten rechtsom ook met wedstrijden en ze doen het er allemaal super op! Longeer ik niet heb ik veel meer werk 9 van de 10 keren. Hulpteugels ben ik niet snel een voorstander van, het kan heel goed helpen. Mits goed gebruikt. Maar dat kun je vanaf een computer toch niet zien en dan zou ik dat ook niet aanraden.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:07

Ik houd ook niet zo van longeren... Ik vind het ook meer moe-makerij, maarja, dat is mijn mening

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:09

YvonneAa schreef:
Ik houd ook niet zo van longeren... Ik vind het ook meer moe-makerij, maarja, dat is mijn mening


Mag ik vragen waarom? Ik zou wel eens een goed argument daarvoor willen hebben.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:17

Ik rijd altijd veel slangevoltes om mijn pony goed los te krijgen. Je kan inprincipe ook op de binnenhoefslag gaan rijden en dan buiten en binnenstelling vragen. Bij mijn pony (net 4) is dat moeilijker daarom rijd ik op t begin ontzettend veel slangevoltes.
Als je pony warm is kun je ook bijv. slangevoltes rijden en dan telkens op de middenlijn een overgang maken. Naar stap, draf en galop. Zo houd je de pony bezig en door telkens een andere stelling aan te nemen worden ze vaak ook goed los.
Deze oefeningen gebruik ik dus vaak bij mijn pony, en dat helpt super. Ook rijd ik soms gewoon een grote acht en telkens op X aanspringen in de goede galop. Na de 2e hoek weer terugnemen en op X weer aanspringen in de andere galop.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:12

Okkie1"]
[quote="YvonneAa schreef:
Ik houd ook niet zo van longeren... Ik vind het ook meer moe-makerij, maarja, dat is mijn mening


Mag ik vragen waarom? Ik zou wel eens een goed argument daarvoor willen hebben.
[/quote]

Ja ik ook eigenlijk wel..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:47

ja het is toch iedereen zn eigen mening kom zeg maak er eens niet zo probleem van ! natuurlijk maak je hem moe met longeren je moer er gewoon gelijk op, tenzij ja als het een driftkikker is of een heethoofd what ever , en hulp teugels zijn super met longeren!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:37

starletta schreef:
ja het is toch iedereen zn eigen mening kom zeg maak er eens niet zo probleem van ! natuurlijk maak je hem moe met longeren je moer er gewoon gelijk op, tenzij ja als het een driftkikker is of een heethoofd what ever , en hulp teugels zijn super met longeren!


Ik sta ook open voor je mening, ik zou alleen wel eens willen weten wáárom dat je longeren moet laten omdat ze daar moe van worden Verward dat stukje volg ik niet! Met rijden worden ze ook moe, moet je het daarom ook maar laten Verward

Het ligt denk ik aan de manier waarop je longeert.
Je kunt er met een longeerzweep achteraan gaan jakkeren, maar je kunt hem ook lekker laten stappen/draven en eventueel een rondje laten galoperen en met de zweep erbij de achterhand eronder laten zetten. Overgangen laten maken.

Doordat er geen ruiter opzit die het paard kan storen kun je heel makkelijk op het paard inwerken.

Mijn bedoeling van longeren is hetzelfde doel behalen als wat ik wil als ik erop stap. Het paard gymnastiseren en op subtiele hulpen laten reageren.
Onze paarden reageren dan ook heel snel op een minimale hulp o.a door het longeren.

Je hoeft toch ook niet persé een uur te rijden na het longeren. Als het paard lekker los is door het longeren heb je weer al veel moeite bespaard door wat te gaan kl*ten om hem/haar los te krijgen. Je hebt meer tijd voor andere oefeningen. En als hij/zij goed gaat kun je toch ook gewoon stoppen dan hoef je toch niet nog door te rijden om dat uur vol te krijgen.

Als ze dan nog zo moe worden van het longeren wordt het misschien eens tijd om wat aan de conditie van het paard te doen Knipoog

En wat betreft die hulpteugels, jíj vindt hulpteugels super met longeren, daarom zíjn ze nog niet goed!

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:30

Als je goed kunt longeren, kun je een paard net zo laten werken als onder het zadel zonder dat je hem/haar daar met je lichaam bij kunt hinderen OK dan! . Bovendien denk ik dat een paard het ook wel een keertje lekker vindt om zonder iemand op zijn/haar rug te werken . Hmmm...ik vind hulpteugels goed als je ze nodig hebt met je paard. Zo wil ik graag nog een tijdje werken met eenvan mijn paarden op pessoa-teugel met longeren. Ik wil er voor zorgen dat die achterhand er gewoon lekker onder komt, en dat lukt je natuurlijk niet zo maar. Ja, eigenlijk zie ik dus alleen maar positieve dingen in het longeren (mits je het goed doet). En het hoeft geen moemakerij te zijn...anders stop je toch al na een halfuurtje Lachen ? (is volgens mij al gezegt, maar daar ben ik het gewoon mee eens).

Johanna

Berichten: 19
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 00:16

Ben benieuwd wat je van de passoateugel vind (AlmostBlack), tot nog toe heb ik paarden die hiermee gelongeerd zijn alleen korter zien lopen. Dus hou ik me maar gewoon bij de touwtjes.

Paarden : "A way of life"

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 01:11

Ik moest vanavond in de les op de AC-lijn een zo klein mogelijke slangevolte maken, met zo veel mogelijk boogjes. Dat werkt echt heel goed. Je voorkomt daarmee dat je zelf blijft hangen aan de teugels en je paard moet heel vaak stelling de andere kant opgeven, waardoor hij aan beide kanten lekker los wordt! werkt echt super!
A
( _
_ )
(_
_ )
(_
_ )
(_
C

Zo zeg maar. In het voorbeeld kloppen de lijntjes niet helemaal maar het komt er op neer dat je een zo klein mogelijk bochtje naar links maakt, stukje rechtdoor, bochtje naar rechts, stukje rechtdoor, bochtje naar links, enz.

Succes!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 09:55

Moe maken bij longeren geldt niet voor ieder paard. Ik heb een paard dat ik uren kan longeren (niet dat ik het geprobeerd heb hoor maar dat weet ik gewoon) en die nog kan lopen vervelen als ik erop ga. Gelukkig haalt hij geen gevaarlijke kunsten uit en kan ik volledig op hem vertrouwen en bouwen.

Het pessoatuig daar zweer ik bij. Mijn paard komt van de renbaan en kon twee dingen: stilstaan of met 70 km/u door het bos scheuren. Longeren was plat op zijn zij door de bak gaan. Ik ben een dressuurruiter van het niveau -0. Misschien ben ik te negatief maar zo zie ik het. Maar ben het lammert haanstra boek gaan lezen (had gewoon destijds geen kundige instructie bij de hand en ik weiger mijn paard door een ander te laten rijden en dat doet ie zelf trouwens ook Haha!. Daarbij is het moeilijk om instructie ook te laten werken met een arabier als zij zelf andere rassen onder hun hoede hebben). In ieder geval ben ik eerst aan het werk gegaan met hem normaal te kunnen longeren. Dat heeft lang geduurd maar nu kan het. Hij reageert stipt op mijn aanwijzingen en ok, hij wil nog wat naar buiten kijken af en toe maar ook dat lossen we nog wel op. Toen ik hem fatsoenlijk en met rust kon longeren ben ik met hem aan het werk gegaan om hem soepel te krijgen en vooral op rechts (renbaan dus alleen links soepel) ook soepel te krijgen. Dit heb ik met de Pessoa gedaan. 2 x per week heb ik er mee getraind en al na 2 weken kon ik resultaat zien. Hij ging vooral ruimer lopen dus ik deel de ervaring van Johanna hierin niet. Mijn paard is er degelijk mee vooruit gegaan en als mijn pessoa weer gemaakt is dan ga ik er ook zeker weer mee verder en train ik er ook ons andere paard mee.

Maar goed, feit blijft dat ieder paard anders is. Ik kan de pessoa in ieder geval ten zeerste aanraden.

Wat ik verder ben gaan doen, en weer zal gaan doen in de bak is heel veel figuren rijden. Heb ik ook erg veel baat bij gehad. Ik ga dat nu weer oppakken. 1 x per week. En dan alleen maar veel figuren rijden. Is erg fijn voor Maaraak ook want die moet afwisseling hebben Haha!. Maar het maakt je paard ook erg soepel en voor jezelf is het ook een goede oefening. Ik als -0 ruiter heb er veel aan gehad. Verder ga ik via een kennis van me wat meer met centered riding doen. Ach ja, ik hoopte dat ik niet meer hoefde te dressuren. Zowel Raak als ik vinden er geen R**T met hoofdletters aan. Maar ja, het is hoe dan ook wel belangrijk.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 10:05

Even een kleine toelichting op wat ik bedoel met 'om instructie te laten werken met een arabier'. Want dat kan dubbel opgevat worden.

Hoewel het zo is dat je met een arabier prima kan werken (denk aan de fabels van arabieren die levensgevaarlijk en ontembaar en onberijdbaar zijn), zijn het wel dieren die bijzonder intelligent zijn. Ze hebben veel afwisseling nodig en leren bijzonder snel. Helaas leren ze ook bijzonder snel verkeerde dingen aan en hoewel die makkelijk met de juiste handelingen ook weer zijn af te leren onthouden ze het wel. Ik heb een aantal instructeurs gehad die niet met het temperament van een arabier om konden gaan. Een arabier blijft nou eenmaal een aparte handleiding houden Knipoog, ik ook en daarom hou ik denk ik ook van ze Haha! . Maar dat is wat ik er mee bedoel en dus niet dat niemand er mee om zou kunnen gaan.

Een mooi voorbeeld heb ik overigens een tijd geleden gezien. Iemand die helemaal laaiend van arabieren is maar er niet mee om kan gaan. Niet de continuiteit en regelmaat kan bieden maar ze gewoon bloedmooi vindt. Dat is best sneu want dan kan een bier je ook in de maling nemen. Tja, voor een leuke grap is hij echt wel te porren. Eigenlijk pas je dan niet bij een bier. Zo'n beest heeft veel karaktertrekken die je als eigenaar ook moet hebben wil je er mee om kunnen gaan.

En ja: zoals ik altijd zeg 'een arabier kiest jou uit en niet andersom'. Aan den lijve meegemaakt en ik geloof daar heilig in.

Ik hoop dat duidelijk is dat ik dus niet mensen heb willen beledigen of zo.

'Paint' it 'Black'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers