[NH] Verschil tussen parellis spullen en van...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

[NH] Verschil tussen parellis spullen en van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 18:04

...... De site van lynn Apple www.naturalhorse.com??
Het matriaal van de touwen en halters en van de stick????

Dag lieve mama...


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 18:33

ik vind zelf vooral de stick erg mooi. Het touw en halster zijn ietsje anders dan bij parelli, maar ik heb alles van hun en ik ben nu al ver in level 2 en het gaat nog steeds perfect, dus.....Ik zou zelf gewoon voor het goedkoopste gaan, want ik vind die prijzen van parelli echt belachelijk.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 18:37

ja ik krijg voor mijn verjaardag een pakket voor level één en ben een beetje aan het uitzoeken wat de verschillen dan precies zijn..

vraag me af en toe gewoon af waarom het alleen maar met de parelli spullen zou lukken Verward

Dag lieve mama...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:07

gewoon lekker het goedkope pakketje kopen. Ik heb halsters van allebei en merk geen echt verschil!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48328
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:28

ik gebruik zelf ook de spullen van Lynn en Marjan Apple.... en ik ben er alleen maar positief over... Lachen

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:56

Kunnen jullie ook echt verschillen opnoemen... In groote en lengte en zwaarte enzo..

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:16

eh... moeilijk. het Parelli touw ligt iets lekkerder in de hand. Is iets zwaarder denk ik. Voor het overige merk ik geen verschil. Zeker bij halsters niet.

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:20

Ik zou het verschil niet weten, ik heb alleen maar spullen van Parelli - maar ik heb nog nooit zulke fijne spullen gehad, vooral de leadropes zijn super!

Extremely rare and Beyond Compare

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:38

MMM ik heb zelf gemaakt spul, das wel zo handig, maar als je t zelf wil maken moet je voor bijv de leadrope of gewoon werklijn een hele bol kopen, dus moet je weer spul maken voor de verkoop, maar ik heb nooit andere spulle gehad, dat van mezelf vind ik hardstikke fijn dus... jah

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:26

Waterkippie schreef:
ja ik krijg voor mijn verjaardag een pakket voor level één en ben een beetje aan het uitzoeken wat de verschillen dan precies zijn..

vraag me af en toe gewoon af waarom het alleen maar met de parelli spullen zou lukken Verward


Het wel of niet slagen in de omgang met paarden zit in je handelen, niet in de spullen!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 00:32

ikke"]
[quote="Waterkippie schreef:
ja ik krijg voor mijn verjaardag een pakket voor level één en ben een beetje aan het uitzoeken wat de verschillen dan precies zijn..

vraag me af en toe gewoon af waarom het alleen maar met de parelli spullen zou lukken Verward


Het wel of niet slagen in de omgang met paarden zit in je handelen, niet in de spullen!
[/quote]

Dat klopt wel, maar de spullen helpen wel. Ik ben begonnen met een zelf bij de watersportwinkel aangeschafte leadrope, maar dat werkte toch niet lekker. Toen heb ik uiteindelijk toch maar zo'n duur parelli leadrope gekocht. Zit wel degelijk verschil in. Dat touw is zwaar genoeg, wiebelt fijn, ligt fijner in de hand... En maakt dus bij sommige oefeningen (jo jo game en drivinggame bv) wel degelijk verschil.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:28

Soms ben ik ergens waar ze ook paarden hebben, en door een gesprek komen ze erachter wat ik doe met paarden en vragen ze mijn hulp. In mijn broekzak heb ik altijd alle spullen bij zelfs een uitvouwbare ring (NOT)
toch wil ik dan best kijken en kijken of ik kan helpen, zelfs zonder me eigen spullen gaat het dan meestal goed, dus welke spullen je ook gebruikt het is iid dat "Het wel of niet slagen in de omgang met paarden zit in je handelen, niet in de spullen!" (ikke)

jah ben het dus met IKKE eens

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:02

klaasfeuth schreef:
Soms ben ik ergens waar ze ook paarden hebben, en door een gesprek komen ze erachter wat ik doe met paarden en vragen ze mijn hulp. In mijn broekzak heb ik altijd alle spullen bij zelfs een uitvouwbare ring (NOT)
toch wil ik dan best kijken en kijken of ik kan helpen, zelfs zonder me eigen spullen gaat het dan meestal goed, dus welke spullen je ook gebruikt het is iid dat "Het wel of niet slagen in de omgang met paarden zit in je handelen, niet in de spullen!" (ikke)

jah ben het dus met IKKE eens


de goede spullen kunnen het alleen wel wat makkelijker maken. Ik zit ook liever op een Passier Grand Gilbertzadel dan op een zadel van de zadelmarkt. Ik zal met die laatste best een M-proefje kunnen rijden, maar op de eerste zit ik toch beter en lekkerder.

Extremely rare and Beyond Compare

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:09

met de 'neppe halsters' ga ik de hele bak door met mijn tinker, omdat ze niet aansluiten op de juiste punten, hij is namelijk getraumatiseerd,
maar met het parelli halster heb ik meer te vertellen, en het gaat nu zelfs zo goed dat ik deze vakantie nog mn level 1 op ga nemen, met andere materialen was me dit nooit gelukt,

parelli is duur, maar duurkoop is goedkoop, ik had eerst ook een nep touw, 15 euro ofzo, en dat is nu kapot, dus kon alsnog zo'n echt touw kopen voor veel meer, maar we hebben het lange touw van parelli al 3 jaar en het ziet er nog al snieuw uit.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:18

we hebben het hier toch over halsters van lynn??? niet over zelfgemaakt etc. Ik heb alle spullen van lynn en die zijn super goed, ook de spullen van touwhalster.tk heb ik gebruikt, allemaal even goed. iedereen zeurt over andermans spullen dat ze niet goed genoeg zijn, die van lynn en touwhalster.tk zijn gemaakt door mensen die de echte spullen kennen en precies weten wat ze er mee moeten doen. Het schijnt dat urs heer tijdens de clinic het verschil niet eens gemerkt heeft, dus.....

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:04

Ik weet het ook niet hoor.
Je hoort van heel mensen dat het goed spul is en dat je gene verschil merkt ( dat avn lynn dan)En het praatje dat je dan niet verder komt als L1 is ook niet waar want heb veel mensen gesproken die al ver in L2 met andere spullen.Het is denk ik wat je zelf gelooft.Vroeger geloofde ik ook in sinterklaas en toen dacht ik ook dat ik regelmatig een zwarte piet uit het huis zag rennen.En even serieus dat dacht ik toen echt.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:58

ik heb op video staan dat urs heer zegt, met een nep touw in zn hand, people who are making this stuff and are using it, are not only bulshitting themselve, but they are also bulshitting the horse,

ik had het in mijn berichtje over spullen van parelli, hij is meer dan 20 jaar op zoek geweest naar de juiste spullen, van juiste zwaarte, en waar je op d ejuiste manier savvy mee kan hebben,
ook zegt urs, als je neppe materialen hebt, wees dan niet teleurgesteld als je in hogere levels komt.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 12:26

hihi, hij heeft zelf met een nep-hackamore gereden, tijdens een clinic, hij heeft er niet eens iets van gezegd. Daarbij waren de spullen van parelli vroeger anders, sommige mensen hebben nog de oude spullen, iets zwaarder touw geloof ik, die lynn bijvoorbeeld ook heeft, en touwhalster.tk heeft de nieuwe versie van parelli.
Het zijn allemaal verkoop-praatjes, volgens mij

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 15:55

ik weet het ook niet, dat is wat ik gehoord heb, en kan dan wel aan mij liggen, maar ik kan het beste werken met de touwen van parelli,
de reden dat parelli zn touwen heeft veranderd is omdat hij nog beter materiaal heeft gevonden, hij vernieuwt dus gewoon,
helaas is het duur maar adt komt omdat het amerikaans is opgebouwd,

en als je met je paard een eind bent gekomen moet je hem in principe met alles kunnen rijden, maar als je net aan het trainen bent voor je eerste level en aan het begin staat ligt dat wel anders hoor.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 16:47

Pfff, gaat het nu alweer over "goede" en "slechte" touwen????

Hoe jouw communicatie met je paard is, hangt echt niet alleen af van het materiaal (zoals al gezegd) MAAR Parelli zegt zelf al dat de soorten TOOLS erg belangrijk zijn wanneer je Natural met je paard om wil gaan.
Zo is het errug handig om een leadrope te hebben die wat langer is dan de standaard maat van minder dan 2 meter. Daarmee kun je namelijk veel moeilijker op een veilige afstand gaan staan, en heb je al helemaal geen uiteinde over om te gebruiken als drijvende hulp.
En ondertussen heb ik ook tientallen keren gemerkt dat een touwhalster eigenlijk onmisbaar is.

Volgens mij gaat het daarbij niet om het exacte gewicht of dikte van een bepaald touwtje (Parelli heeft zijn leadropes en strings ook aangepast in de loop der jaren.... en onzin dat die dunne string fijner werkt dan die dikke!!!!)
Maar wel degelijk om het gevoel wat je met een bepaald touw hebt.
De touwen van Lynn, mijn touwen (van touwhalster.tk) en de "officiele" touwen van Parelli hebben allemaal een mooi zwaar gewicht en zijn erg soepel. Bovendien zit er een stevige sluiting aan. (die nieuwe twistlock van Parelli vind ik dus weer helemaal nix, omdat hij veel sneller kapot gaat dan de bullsnap).

Voor degenen die het nu nog niet weten:"De verschillen tussen de touwen (tov Parelli) op een rijtje:
Lynns touw is wat zwaarder en stugger, kun je wel makkelijk een goede fase 4 mee doorgeven. Volgens Lynn is dit exact hetzelfde materiaal wat hij 10 jaar geleden bij Pat heeft gekocht
Mijn touw (dus van Touwhalster.tk) is iets lichter (-10 gram/meter) maar wel soepel en mn nieuwe touw, wat exact even zwaar is als het 'origineel' is iets stugger.

Ik heb zelf met alle touwen gewerkt, en kan er allemaal mee overweg. Ook met een 'nieuw' paard waarmee je de games nog moet beginnen, en ook met een L2 paard. Maar als je het geld ervoor hebt: koop dan vooral het 'officiele' touw. Het kan misschien net een beetje extra feel betekenen die je in het begin nodig hebt.

Overigens wel een opmerking over de halsters: die van Lynn zijn vaak erg groot uitgevallen (kijk maar op zijn site, bij de foto van Indy, waar hij poseert voor het halster).
En over neppe halsters waarmee je door de bak wordt gesleurd: dat was dan vast van veel te dik materiaal, want je maakt mij niet wijs dat het precies om die 2 mm verschil maakt waar de knoopjes zitten. Dan zou dat bij ieder paard precies uitgemeten moeten worden Tong uitsteken

Die stick van Lynn is erg mooi gemaakt. Prima kwaliteit ook. Ga dr zelf waarschijnlijk ook nog 1tje kopen Haha!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 21:58

Tsjah ik denk maar zo.
Er zijn zoveel verschillende paarden en zoveel verschillende karakters.
En zoveel verschillende manieren om met paarden omtegaan.
En zoveel mensen op de wereld die het goed met paarden willen doen.
Zou er dan maar 1 man zijn die het goed doet en de goede matrialen heeft...........

Verder moet iedereen het gewoon zelf weten.
De vraag was hier gewoon wat het verschil was.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 16:43

dola schreef:
Tsjah ik denk maar zo.
Er zijn zoveel verschillende paarden en zoveel verschillende karakters.
En zoveel verschillende manieren om met paarden omtegaan.
En zoveel mensen op de wereld die het goed met paarden willen doen.
Zou er dan maar 1 man zijn die het goed doet en de goede matrialen heeft...........

.

tja daar heeft dola wel een punt *LOL*

ik denk ook dat het wel afhankelijk si per persoon wat hij/zij fijn vind om te werken..

Dag lieve mama...


prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:06

Waterkippie schreef:
ik denk ook dat het wel afhankelijk si per persoon wat hij/zij fijn vind om te werken..


Nou en of! Om maar weer op zadels terug te komen: de één vindt een stubben zadel heerlijk zitten, ik vind ze verschrikkelijk....

iedereen moet gewoon de spullen gebruiken die hij fijn vindt en van wie hij de prijs redelijk vindt, en een ander gewoon in zijn waarde laten. Het heeft weinig zin om andere spullen af te gaan katten. Ik heb zelf wel alle Parelli-spullen, maar ik heb totaal geen oordeel over iemand die wat anders gebruikt - het is veel belangrijker hoe iemand met zijn paard omgaat, dan waarmee.

Extremely rare and Beyond Compare

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 00:34

promptertje schreef:


iedereen moet gewoon de spullen gebruiken die hij fijn vindt en van wie hij de prijs redelijk vindt, en een ander gewoon in zijn waarde laten. Het heeft weinig zin om andere spullen af te gaan katten. Ik heb zelf wel alle Parelli-spullen, maar ik heb totaal geen oordeel over iemand die wat anders gebruikt - het is veel belangrijker hoe iemand met zijn paard omgaat, dan waarmee.


amen OK dan!

Dag lieve mama...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:31

promptertje"]
[quote="Waterkippie schreef:
ik denk ook dat het wel afhankelijk si per persoon wat hij/zij fijn vind om te werken..


Nou en of! Om maar weer op zadels terug te komen: de één vindt een stubben zadel heerlijk zitten, ik vind ze verschrikkelijk....

iedereen moet gewoon de spullen gebruiken die hij fijn vindt en van wie hij de prijs redelijk vindt, en een ander gewoon in zijn waarde laten. Het heeft weinig zin om andere spullen af te gaan katten. Ik heb zelf wel alle Parelli-spullen, maar ik heb totaal geen oordeel over iemand die wat anders gebruikt - het is veel belangrijker hoe iemand met zijn paard omgaat, dan waarmee.
[/quote]

dat vind ik dus ook he, ik hoop niet dat het mijn antwoorden waren waarmee je het afkatten bedoelde, als het wel zo was dan bedoel ik het dus niet zo ook al kan ik het soms wel zo geweldig neerzetten, hihi

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers