[Endurance] Niet willen drinken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

[Endurance] Niet willen drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 09:39

Ik weet dat wel meer mensen kampen met dit probleem, maar omdat het toch wel erg belangrijk is dat een paard goed drinkt tijdens de wedstrijd, wil ik alle tips uitproberen!
Gisteren heeft ze namelijk wel 1 slok water op, veel appels en klein beetje bietenpulp.

Appels onder water liet ze liggen (te nat Knipoog ). De bietenpulp smaakte haar ook niet helemaal Verward Normaal is ze er gek op.
Bij de nakeuring was de turgor prima, maar de borborygmi was iets te laag....
Alle tips zijn welkom!

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:23

Fikse scheut appelsap in het water? Of een heeeeel dun gemaakt lichtverteerbaar slobbertje?

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:25

Het kan zijn dat het water anders smaakt dan thuis (door emmer/jerrycan oid). Probeer ze te laten wennen aan water met een smaakje, door er wat appelsap doorheen te doen. Dat kan je dan op wedstrijden ook doen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:31

Als je paard echt niet wil drinken hebben ze meestal (dat zeg ik er wel even bij Knipoog ) gewoon niet genoeg dorst.

Dat heb ik wel gezien bij Annalynn en Tonkie die ik groom in klasse II. Ilonka en Vaskur zijn heel verschillend in hun drinkgedrag. Ilonka drinkt meestal al vanaf de tweede keer dat het aangeboden wordt, terwijl Vaskur soms pas vanaf de vetgate gaat drinken.

Mijn eigen Dons drinkt over het algemeen pas bij de finish van een klasse I wedstrijd. Daarvoor kijkt hij niet eens naar de emmer Boos!
Dat zou ik natuurlijk ook wel graag anders zien. Ik hoop dat hij gaat beseffen dat het makkelijker is als hij ook in klasse I onderweg al gaat drinken.

Mijn voorlopige oplossing is om hem de avond voor de wedstrijd al wat electrolyten te geven. Hij heeft dan al een extra vocht en electrolytenvoorraad, wat een goede uitgangspositie geeft bij de start wat turgor betreft.

Djilan

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:32

Hooi goed nat maken. Ik vul m'n hooinet voor in de trailer en zet er vervolgens de tuinslang op. Zo krijgen ze al best een boel vocht binnen.

En verder de gebruikelijke trucjes: water zoet of juist zout maken (electrolyten erdoor, is zout en je brengt gelijk de verloren zouten en mineralen weer een beetje op peil), wortels of appels in het water doen (maar wel zo, dat het paard niet helemaal onder water hoeft om ze op te vissen)... Alle beetjes helpen.

Overigens, als je nu geen slechte turgor had, dan is er nog niet zoveel om je druk over te maken. Veel paarden kunnen een klasse I rit makkelijk lopen zonder veel te drinken. Ze houden vocht vast in hun darmen doordat daar voldoende ruwvoer in zit en halen vocht uit dingen als appels, wortels, komkommers (als je paard die lust). Als de borborgymi iets te laag was, dan zou ik er eerder voor zorgen dat het paard onderweg voldoende éét: die darmen moeten wel aan de gang blijven! Paardensnoepjes mee voor onderweg en in het half uurtje voor de nakeuring een paar grote winterwortels. Het drinken komt bij de meeste paarden vanzelf wel goed als ze een klasse hoger gaan lopen....

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:35

Westernfreak schreef:
Ik weet dat wel meer mensen kampen met dit probleem, maar omdat het toch wel erg belangrijk is dat een paard goed drinkt tijdens de wedstrijd, wil ik alle tips uitproberen!
Gisteren heeft ze namelijk wel 1 slok water op, veel appels en klein beetje bietenpulp.

Appels onder water liet ze liggen (te nat Knipoog ). De bietenpulp smaakte haar ook niet helemaal Verward Normaal is ze er gek op.
Bij de nakeuring was de turgor prima, maar de borborygmi was iets te laag....
Alle tips zijn welkom!


Je geeft aan dat de borborygmi wat te laag was. Dat heeft juist niets met de vochtbalans te maken, maar met de beweging van de darmen. Dus kun je proberen de darmen wat meer gevuld te houden.

Het aanbieden van bietenpulp zoals je dat als doet is dan inderdaad heel goed. Veel vezels en tevens vocht en wat energie! Af en toe wat gras (als je geen last hebt van een bit oid...) helpt ook.

Djilan

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 10:57

Tja....de vet zei dat de lage borborygmi kwam door het warme weer en dat ze veel moest drinken Verward . Eten heeft ze genoeg aangeboden gekregen, ook onderweg.
Maar ja, madame had niet veel zin Clown Misschien dat de vet zich vergist heeft en veel eten bedoelde i.p.v. drinken ?

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:13

Westernfreak schreef:
Tja....de vet zei dat de lage borborygmi kwam door het warme weer en dat ze veel moest drinken Verward . Eten heeft ze genoeg aangeboden gekregen, ook onderweg.
Maar ja, madame had niet veel zin Clown Misschien dat de vet zich vergist heeft en veel eten bedoelde i.p.v. drinken ?


Tja, dat de darmgeluiden laag waren door het warme weer zou kunnen. Misschien dat het drinken helpt om het paard weer meer af te koelen en dat daardoor de darmgeluiden ook weer beter zouden moeten worden?

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:57

tips voor het laten drinken van een paard kan ik je helaas niet geven Tja... dat probleem hebben we vaker gehoord (Ret wil namelijk ook niet drinken ).

Nog even over de darmgeluiden/borborygmi: het heeft wel degelijk met de vochthuishouding te maken als deze stil komt te liggen. Een paard moet zweten om zijn warmte kwijt te raken. Als er in het lichaam niet voldoende vocht meer aanwezig is om naar de huid te transporteren dan spreekt het paard het vocht in de darmen aan. Het vocht in het ruwvoer wat zich in de darmen bevindt (voornamelijk in de dikke darm) wordt dan getransporteerd naar de huid. Als dit vocht in de darmen niet wordt aangevuld dan ligt de boel gewoon plat en vindt er geen goede doorgang van de voedselbrij plaats. Je zou het kunnen zien als een soort verstopping (tegenovergestelde van diarree).

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:07

zemelen nat maken, als een soort dunne slobber. Dat lusten ze meestal wel graag, evt. wat biks eroverheen strooien.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:44

Muesli oid nat maken, idd slobbertje maken, doet wonderen.......

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:40

Latoy drinkt tijdens een klasse 1 ook niet, pas als ze weer thuis is, in de klasse 2 drinkt ze vanaf 40/45 km, ik denk dan toch maar zo dat ze het eerder ook niet nodig gehad heeft!!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 15:08

Maarten schreef:
tips voor het laten drinken van een paard kan ik je helaas niet geven Tja... dat probleem hebben we vaker gehoord (Ret wil namelijk ook niet drinken ).

Nog even over de darmgeluiden/borborygmi: het heeft wel degelijk met de vochthuishouding te maken als deze stil komt te liggen. Een paard moet zweten om zijn warmte kwijt te raken. Als er in het lichaam niet voldoende vocht meer aanwezig is om naar de huid te transporteren dan spreekt het paard het vocht in de darmen aan. Het vocht in het ruwvoer wat zich in de darmen bevindt (voornamelijk in de dikke darm) wordt dan getransporteerd naar de huid. Als dit vocht in de darmen niet wordt aangevuld dan ligt de boel gewoon plat en vindt er geen goede doorgang van de voedselbrij plaats. Je zou het kunnen zien als een soort verstopping (tegenovergestelde van diarree).


Even logisch nadenken: Verklaart dit ook het verhaal van de veterinair bij de nabespreking over het belang van veel koelen bij dit weer ? Immers:
meer koelen = minder hoeven zweten = minder onttrekking van vocht ?

Ik snapte namelijk niet helemaal wat koelen direct met de darmen te maken had, vandaar.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 07:31

Yep… helemaal juist! Lachen

Door water over het paard te gieten hoeft het paard dus geen vocht aan het lichaam te ontrekken. Dat is het hele idee van ‘koelen’. Het koelen is niet zo zeer dat het koude water het lichaam afkoelt, maar dat het lichaam zijn warmte aan het water afgeeft wat zich op het lichaam bevindt.

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 09:30

Wij geven de paarden in de vetgate liever hooi dan krachtvoer, omdat het dan eigenlijk al te laat is om er nog wat kracht in te stoppen, dat moet al van tevoeren, als je paard pas over de helft gaat drinken is het vaak al te laat, je kan een paard het leren door een keer met warm weer te gaan rijden, vantevoren aan te bieden (water) en als hij dan niet drinkt pas halverwege of aan het eind te geven. Je moet dan wel flink trainen zodat hij ook hard moet werken. Wat wij ook hebben gedaan bij een paard dat alleen uit de drinkbak in de bak of uit de automatische drinkbak in de stal wilde drinken; we hebben z'n drinkbak afgesloten en gewoon om de 2 uur ofzo water uit een emmer aangeboden, dat paard was echt heel moeilijk en dronk pas als het echt niet meer anders kon. Dus dat is wel het uiterste.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 09:53

Guinni schreef:
Je kan een paard het leren door een keer met warm weer te gaan rijden, vantevoren aan te bieden (water) en als hij dan niet drinkt pas halverwege of aan het eind te geven. Je moet dan wel flink trainen zodat hij ook hard moet werken.


Ik had gehoopt dat dat bij Ret zou werken in Wittelte, maar helaas. Hij drinkt gewoon NIET, ook niet bij 30 graden, ook niet als hij er al 25 km in een flink tempo op heeft zitten (ja, deze keer MAAR LIEFST drie slokken op de vetgate!). Pas bij 40 km ging er driekwart emmer in. Maar toen had hij al relatief te veel vocht verloren. Hij leek er zelf geen last van te hebben, maar de veterinairen constateerden het wel (droge slijmvliezen, slechte turgor, opgetrokken liezen) en goed is het natuurlijk niet.

Hij wordt gewoon nijdig als je hem water aanbiedt. Ook als je er iets in gooit wat hij wèl wil, bijvoorbeeld wortels. Hij at ze zaterdag zo uit m'n hand, maar in een emmer water moest hij ze niet. En hij drinkt ook gerust zo'n 12 uur niet, vorig jaar de nacht voor Wittelte meegemaakt. Nat hooi eet hij wel, ook op de vetgate al gaat het niet van harte, maar het is tenminste iets.

Echt een hopeloos geval als het om drinken gaat. Ons resultaat van afgelopen zaterdag was toppie (verslag volgt nog!), maar de turgor en slijmvliezen waren bij de nakeuring weer op het randje. Toch erg jammer, ik heb het idee dat hij nog meer zou kunnen dan hij nu al doet, maar ik ben bang om hem kapot te rijden op dat slechte drinkgedrag.

In Holten ga ik toch die bietenpulp maar eens proberen (als hij wil eten tenminste). En dat electrolyten-vooraf-verhaal van Djilan is ook een idee. Djilan, welke geef je dan?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 09:54

ja, ik wacht op het verslag! (heb stiekem de uitlsag al opgezocht Haha!)

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:03

Mirage, het paard, dat ons 6 jaar lang veel plezier heeft gegeven in de Endurance en in 1999 nog de 160 km.in Hoenderloo goed uitliep, had ook altijd de neiging niet voor de 40 km. te willen drinken. Ga nooit electrolieten van te voren geven en zeker niet op de dag van de wedstijd. Electrolieten mag je alleen gedoseerd geven, als het paard goed gaat drinken, dus later in de wedstrijd. Vochtig hooi is eigenlijk de eerste oplossing. Bij de pa/vetgates kan je de mond wel goed nat spuiten, al is dit alleen maar het verminderen van een ongemak voor het paard. Wij hebben in de woestijn gereden met hem en daar ging hij wel gelijk drinken bij elk aanbod. Het paard drinkt naar behoefte. Koelen, dan pas als het paard eerst water heeft aangeboden om te drinken, doet hij dat niet , dan pas. Wil je meer specifieke antwoorden, e-mail me dan even, dan kan ik 's avonds wat uitgebreider antwoorden.

I love my Arabian horses

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:11

Paduc schreef:
Bij de pa/vetgates kan je de mond wel goed nat spuiten, al is dit alleen maar het verminderen van een ongemak voor het paard.


Doen wij ook: Ret heeft zijn eigen bidon, die wordt veelvuldig gebruikt. Zo blijft iig zijn mondslijmvlies vochtig.

En idd, een paard drinkt naar behoefte. Blijkbaar heeft Ret er ook weinig behoefte aan. Ik baal alleen zo van die turgorscore bij de eindkeuring, zit 'm iedere keer weer te knijpen. En ik wéét dat-ie meer moet drinken, al is dat ook iets wat hij moet leren, maar ik ben toch bang dat zo weinig vocht slecht voor hem is. Hij staat er na de wedstrijd vaak bij als een afgetraind renpaard (met opgetrokken liezen), geen gezicht en het lijkt me ook niet echt gezond.

Maar ik PB of mail je binnenkort wel even wat meer uitgebreid.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:19

Paduc schreef:
Ga nooit electrolieten van te voren geven en zeker niet op de dag van de wedstijd. Electrolieten mag je alleen gedoseerd geven, als het paard goed gaat drinken, dus later in de wedstrijd.


Paduc, mag je geen electrolieten geven vóór de wedstrijd?? Ik dacht eigenlijk dat het gevaarlijker was om ze erna te geven, wanneer je paard dan al uitdrogingsverschijnselen vanwege weinig drinken vertoont....
Ik meng 40/50 gram electrolyten (van Pavo) door 2 liter water en geef een kwart van dit mengsel (aangevuld met extra water) vóór de wedstrijd. Meestal drinkt mijn pony hiervan in ieder geval iets en van gewoon water helemaal niets. Na de wedstrijd geef ik de rest, ook weer aangevuld met meer water. Dat gaat er in ongeveer anderhalf uur tijd na de rit meestal wel helemaal doorheen.

En overigens geef ik die electrolyten van tevoren alleen bij heel warm weer, zoals nu bij LV en Wittelte. Anders alleen na afloop als ze echt erg gezweet heeft. (Mijn paardje werkt zich niet zo verbazingwekkend snel in het zweet... ik weet nog dat ze er bij de allereerste wedstrijd vorig jaar in Austerlitz zó fris uitzag dat er mensen langs de kant zich afvroegen of ik wist dat we een wedstrijd aan het rijden waren Knipoog )

Maar goed, doe ik nu iets fout of niet...

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:22

Het kan ook zijn dat het lijkt of je paard niet zweet: dan is het vocht al verdampt op het moment dat het aan het huidoppervlak komt. Dat had ik in KWB afgelopen maart: het terrein was vrij pittig, de temperatuur was vrij hoog voor de tijd van het jaar, maar Ret was steeds zo goed als droog. Heb het even nagevraagd bij een ervaren enduranceamazone en die kwam met het toverwoord 'verdamping'. Eigenlijk wel logisch.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:27

Als ik dit zo lees ben ik altijd blij dat ik meer een 'luxe probleem' heb met mijn paard. Hij drinkt altijd en overal als hij daar zin in heeft. Tegenwoordig kan hij ook uit blikjes, flesjes en pakjes drinken. Ook een beker thee drinkt hij vrolijk leeg. Er was een tijd dat hij niet goed wilde drinken op vreemd terrein. Toen heb ik hem thuis aan komkommers laten wennen en gelukkig at hij die dan wel. Dan kreeg hij toch wat vocht binnen. Verder zou ik eigenlijk geen oplossing weten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:21

Dat is inderdaad wel wijs, laten wennen aan eten waar veel vocht in zit (komkommers, sla etc) dat lijkt me handiger dan electrolyten geven (je weet immers niet hoe z'n balans is en wat je dus zou moeten aanvullen en wat niet).

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 11:57

Bij sommige paarden zou dat werken, maar bij die van ons ook niet hoor Karin... Het valt te proberen!

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:02

Electrolieten moet je alleen geven, als er een tekort dreigt te ontstaan, bij hitte en excessief transpireren. Je paard heeft dat nog niet voordat hij iets gedaan heeft!! Electrolieten, moet je dan pas geven, als hij/zij gaat drinken en niet om je paard te laten drinken. Het is ook niet de bedoeling, je paard electrolieten te geven na de inspanning, want dan ben je al te laat. Bij eerste klasse is het over het algemeen niet nodig, daar de afstand relatief klein is en bij een goed functionerend paard absoluut niet nodig. Wees voorzichtig met die electrolieten, ze kunnen je paard er ook goed ziek van maken bij onverstandig gebruik!!

I love my Arabian horses


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers