Te dikke veulenmerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Te dikke veulenmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 15:59

Als het goed is 'eet het veulen de merrie op'.... nou bij mij gaat dat dus niet op. Merrie staat met veulen ongeveer 10 uur/dag in een vrij schrale wei, krijgt 2 kg brok bij en 's avonds nog een plukje hooi en ze groeit dus dicht.
Ik wil ze niet nog minder in de wei hebben, want dit is toch wel minimaal voor een veulen. Heb bovendien wel geprobeerd ze 's middags in de bak te zetten, maar het veulen gaat zand eten dus da's echt geen oplossing. Brok (is al erg weinig) kan eigenlijk ook niet minder, want de voedingsstoffen heeft ze echt wel nodig.
Iemand een oplossing??


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:06

Het gaat om de moeder toch? Dan zou ik toch wat minder brok geven, ze heeft duidelijk energie over om dik te worden. Dus wat minder voer geven lijkt me geen kwaad

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:44

Inderdaad zou de merrie minder brok geven en gewoon kwalitatief goed hooi , dat is meer als voldoende en dan iets meer hooi geven i.p.v brok.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:50

Hoi,

Volgens mij is het nog steeds zo dat paarden van hooi een hooibuik krijgen en van voer niet dik worden. Ik heb niet direct een oplossing voor je, maar ik denk niet dat het goed is om haar minder voer te geven, omdat ze het naar mijn idee ook gewoon nodig heeft.

Groeten,
Judith

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:58

Voice schreef:
Hoi,

Volgens mij is het nog steeds zo dat paarden van hooi een hooibuik krijgen en van voer niet dik worden. Ik heb niet direct een oplossing voor je, maar ik denk niet dat het goed is om haar minder voer te geven, omdat ze het naar mijn idee ook gewoon nodig heeft.

Groeten,
Judith


Daar ben ik het echt niet mee eens. Ruwvoer is veel beter voor een paard en dik worden ze er niet van. Mijn pony is aan de lijn, mag geen krachtvoer maar wel onbeperkt hooi van de DA.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:39

Esme_27"]
[quote="Voice schreef:
Hoi,

Volgens mij is het nog steeds zo dat paarden van hooi een hooibuik krijgen en van voer niet dik worden. Ik heb niet direct een oplossing voor je, maar ik denk niet dat het goed is om haar minder voer te geven, omdat ze het naar mijn idee ook gewoon nodig heeft.

Groeten,
Judith


Daar ben ik het echt niet mee eens. Ruwvoer is veel beter voor een paard en dik worden ze er niet van. Mijn pony is aan de lijn, mag geen krachtvoer maar wel onbeperkt hooi van de DA.
[/quote]

Dan mag je DA dit dieet eens bij mijn paard proberen. Die wordt van een plukje ruwvoer al dik en vermagert alleen als je de hoeveelheid ruwvoer heel erg beperkt houdt.

On topic, mijn merrie bleef ook altijd moddervet toen ze met haar veulen stond. Het veulen heeft twee jaar gezoogd en nog werd mams niet dunner. Blijkbaar hebben sommige merries niet veel nodig. Maar, zoals anderen al zeggen, ik zou haar niets ontzeggen van noodzakelijke voedingsstoffen. Je kan ze altijd nog op dieet zetten als het veulen gespeend is.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:58

Ik ben het met Esme 27 eens dat het beter is om ruwvoer te geven aan een paard wat te dik is, op advies van onze dierenarts geven we ook alleen maar ruwvoer aan onze te zware pony en Tinker.

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 18:08

Als de merrie voldoende heeft aan de wei en ze geeft genoeg melk zou ik geen krachtvoer bijvoeren. Bijvoeren doe je als het paard iets tekort komt, dat lijkt me hier niet het geval.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38572
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:21

Denk er ook aan dat, net als bij mensen, als je het voer minderd je merrie alles vast gaat houden, dus ook niet afvalt.

Waarom wil je haar af laten vallen? Een merrie met een veulen naast de voet mag je gerust in het 'volle' gras zetten. Dan hoef je ook niets bij te voeren. Zolang je haar kort op het gras houd wel brokken bijvoeren. Dit is beter voor je merrie maar ook voor het veulen.

Zelf zou ik me niet de druk maken om je merrie wat dikker te houden en beweging is ook erg goed!!

Ben je een Bokker of een Jokker....


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 07:45

Als ze geen veulen heeft is het natuurlijk geen probleem, maar als je leest(nog weer in de laatste Hoefslag of IDS) dat een veulen toch echt veel voedingsstoffen aan de moeder onttrekt, durf ik haar haast niet van het krachtvoer af te halen.
Ods, ik vind dat ook een veulenmerrie niet baggervet mag zijn. Da's nou eenmaal niet goed voor een paard, ze loopt trouwens ook gewoon onder het zadel, dus beweging krijgt ze wel. Maar dan heeft ze toch wel wat last van d'r dikke buik hoor! Ik wacht nog even om d'r weer te starten want 't is natuurlijk een noodkijk nu .
Misschien heb je wel gelijk Sarabande, moet ik me maar niet zo druk maken, maar wij zitten hier op 't zand (arme grond) dus ik zit altijd wat te vogelen met m'n 'gehalten'.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 07:51

Maar Kendra je kunt je veulentje toch ook bijvoeren. Wij zitten hier ook op arme grond en de veulens worden al heel snel bijgevoerd.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 14:07

greetje schreef:
Maar Kendra je kunt je veulentje toch ook bijvoeren. Wij zitten hier ook op arme grond en de veulens worden al heel snel bijgevoerd.

M'n veulentje staat de hele dag in het gras te eten en moeders heeft melk genoeg Haha! , dus brokjes eten doet ie haast niet. Je hoeft je trouwens nooit zorgen te maken over het veulen, omdat de kwaliteit van de melk vrijwel altijd voldoende is - alleen de merrie krijgt tekorten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:04

Zolang het veulen er prima uitziet komt het niets tekort, dus probeer eens het krachtvoer te halveren en kijk naar je veulen als indicatie

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 16:22

sarabande schreef:
Zolang het veulen er prima uitziet komt het niets tekort, dus probeer eens het krachtvoer te halveren en kijk naar je veulen als indicatie


Ik wil niet truttig doen (ben ik ondertussen aardig mee bezig trouwens Haha! , maar overal lees je dat het veulen nooit wat tekort komt, maar dat de merrie tekort krijgt aan bepaalde essentiele stoffen. Op zich vind ik dat niet zo vreemd, want een dik paard is wat anders dan een gezond paard, toch?
Hoeveel voer jij bij trouwens?

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:33

Je zegt dat je 2kg bijvoert. Maar als je dat nu eerst eens door de helft doet en een supplement erbij voert voor de essentiele stoffen?

En sommige paarden kunnen absoluut dik worden van ruwvoer. Ruwvoer is zelfs belangrijker om een paard dik te krijgen dan bix. Die van mij krijgt nauwelijks bix en heel veel hooi.Dat vorige paard van mij kon je wel een zak bix voorzetten maar werdt niet dikker. Voer je naast een paar scheppen bix een halbe baal hooi, hup paard zette gelijk aan.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:00

Ze zeggen, hoe minder je voert/eet, hoe zuiniger de verbranding wordt. Dus juist als je probeert op voeding te bezuinigen, gaat de verbranding op een nog lager pitje en is het effect averrechts.

Zorgen voor voldoende voeding en voldoende beweging.

Een zogende merrie die verder niet hoeft te werken heeft overigens weinig krachtvoer nodig als ze in een goede wei loopt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:38

Kendra schreef:
Hoeveel voer jij bij trouwens?


Ik voer op het oog, als merrie en veulen er goed uitzien en er is gras genoeg dan voer ik niet bij.
Maar ik heb bloedpaarden en als de merrie zoogt en drachtig is wordt ze bijgevoerd.
Voor het veulen wordt al na 2 weken een bakje opgehangen op een plaats waar ma niet bij kan
Hierin gaat veulenbiks zodat het veulen altijd kan eten.
Dit vooral met een soepele overgang na het afspenen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:02

Ik had ook zo'n fokmerrie die van de lucht dik werd, ½ kilo was al teveel voer. Dus voerde ik haar inplaats van brok vitamine brokken en hooi.
Het veulen kan je gewoon appart bij voeren.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:59

Onze beide IJslandse merries waren ook goed vet nadat ze hun veulen gekregen hadden. Ze krijgen dan ook alleen maar hooi en 1 keer per dag een PAVO vitaminekoek. Vanaf 4 weken beginnen we de veulens PAVO veulen opfokbrokjes te geven. Zo weet je zeker dat de veulens niets te kort komen en de mama's niet baggervet worden.

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:42

Weet niet of ze dat al voldoende krijgt/doet.
Maar wat dacht je van beweging?(verplicht in de vorm van rijden,longeren)
*als ze niks lichamelijks ofzo mankeerd*

Wanestha RIP !!

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:54

Om de drommel dat sommige merries zichzelf wel heel royaal houden en hun veulen niet genoeg geven... het kan, daarom, houd het veulen in de gaten. Tonnetje ronde merries kunnen heus nog te weinig melk geven...

Ik zou het veulen gaan bijvoeren als die schraler wordt, ze moeten het immers toch een keer leren. Wellicht dat voor de merrie een kilootje minder krachtvoer soelaas kan bieden, maar een stevige wandeling daags kan ook wonderen doen voor de slanke lijn Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 12:40

Arabsrulezz schreef:
Weet niet of ze dat al voldoende krijgt/doet.
Maar wat dacht je van beweging?(verplicht in de vorm van rijden,longeren)
*als ze niks lichamelijks ofzo mankeerd*

Als je even goed had gelezen hierboven, had je geweten dat ik deze merrie gewoon aan het werk heb. Niet alleen om dikheid te voorkomen, maar ook om d’r in conditie en soepel te houden. Bovendien vindt ze ’t leuk. Ik ben wel Blond , maar zo erg is ’t nu ook weer niet.

Dees, bedankt dat je zo meedenkt. Het veulen blaakt van gezondheid, hij krijgt zoals al onze veulens vanaf 6 weken brokjes, maar hij eet ze haast niet – melk en gras zijn blijkbaar voldoende.
Ik kijk het eerst een paar weken aan en als ik het toch niet vertrouw geef ik wel een supplement. De DA was hier laatst en die vond het eigenlijk nog wel meevallen, vond dat ik een grasbuik niet moest verwarren met ‘echt dik’. Nou…ik vind het ondertussen toch wel een beetje echt dik Haha! , maar was toch wel weer gerustgesteld.

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:36

Sorry,
heb ik overheen gelezen.(maar ben niet blond;) )
Suc6!

Wanestha RIP !!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 22:38

Arabsrulezz schreef:
Sorry,
heb ik overheen gelezen.(maar ben niet blond;) )
Suc6!


Ik eigenlijk ook niet, maar vind Blond zo leuk!

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:57

Nou, je hebt eigenlijk wel een luxe probleem.
Maar een paard is van nature een graseter en kan dus alle stoffen die hij nodig heeft uit gras halen.
Als je merrie te dik is moet je stoppen met krachtvoer voordat je d'r hoefbevangen voert.(zou echt niet de eerste zijn die op deze manier bevangen raakt).
Voeren doe je met je ogen idd\.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers