wat ken dit zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

wat ken dit zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 02:51

Piaffe staat op de wei
vandaag kwam ik de wei in en zag eigenlijks niks vreemds aan hem.
Omdat de wei erg kaal is voer ik hem bij dus ik gaf hem biks
Maar hij wou niet eten toen ging hij even later toch eten
en ineens stopte hij met eten.
Dus ik ging bij hem kijken en deed hij heel raar slikken.
Hij heeft nooit eerder slokdarm verstopping gehad maar dat was dus het eerste waar ik aan dacht.
Hij deed een soort van boerend geluid maken
ik heb dus even zijn hals gemasseerd en mijn vinger in zijn mond hoek gestoken er kwam wel wat biks uit maar meer ook niet toen ik dat gedaan had.
ging hij vrolijk verder met eten Verward

Ik ben vanavond nog een keer wezen kijken
want ik dacht als het nu niet goed gaat bel ik gelijk de DA
toen ik bij hem ging kijken had hij opeens nergens meer last van
ik heb hem toen 3 boterhammen in een emmer met een beetje water
gegeven

want hij wilde ook niet drinken
nou hoorde ik van de eigenaar van de wei
dat de buren hem steeds van dat harde stokbroden geven
ik heb nu tegen de buren gezegt dat hij niks meer te eten mag hebben
voor de zekerheid

nou ben ik benieuwd of hij echt even verstopt zat ofzo
ik heb bij mijn oude pony meegemaakt
dat hij slokdarmverstopping had
maar daar kwam echt slijm uit zijn mond en neus

bij piaffe zag ik niks
dat vind ik wel een beetje vreemd

De mensen van de wei
zijn nou alerter als er dan wat is bellen ze mij gelijk
en ik de DA want ik woon zelf 3 kwartier van de wei af

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:50

Stokbrood is voor paarden soms erg moeilijk weg te slikken, dus het zou goed kunnen dat er een stukje is blijven hangen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 10:08

Een paard of pony die in een kale wei staat, zou je beter hooi kunnen bijvoeren, dat is beter voor de spijsvertering, dan brood of brokken.

Zo jouw verhaal te lezen, had Piaffe een slokdarmverstopping, maar dan in een lichte vorm.

Dat kun je beter voorkomen

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 11:08

oke bedankt voor de reaties
ik zal hem dan wel hooi gaan geven:)

en ik dacht inderdaad ook gelijk aan slokdarmverstopping
maar omdat het even later weer weg was dacht ik dat het wat anders was

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:35

Te veel brood is nooit goed voor paarden. En witbrood al helemaal niet.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 11:53

nee dat weet ik maar van mij krijgt hij alleen biks
en soms brood en penen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:26

paarden mogen echt geen brood hebben hoor, okey het is niet dodelijk ofzo, maar denk even na, een paard is van nature geen broodeter, ook wortels zijn heel slecht voor ze, als ze er teveel van krijgen, schijnen veel eiwitten in te zitten ofzo, en een appel is voor af en toe, dat wou ik maar even zeggen

humpfry

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:03

Appels en wortels zijn wel gezond voor het paard, maar let op; als je wortels voert, zorg dan wel dat je het loof erafhaalt,. Dit kan nl. koliek veroorzaken. Je kan wel brood voeren maar dan moet het niet te vers zijn en zeker niet beschimmeld.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:23

kinglover schreef:
ook wortels zijn heel slecht voor ze


HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!! De mijne krijgt de hele winter door een paar kilo wortelen per dag en ze is er nooit ziek van geweest, maar verkeerd juist in extreem goede conditie in de winter!!!! appelen kunnen (let op KUNNEN) schadelijk zijn als ze er teveel van krijgen!!!

Maar om even op die pony met slikproblemen terug te komen, je zei ook iets van slijm uit de neus enzo, is dat wit slijm??? Heeft hij een iets opgezette keel? Ik neem aan van niet, anders mocht je er bijna niet aan komen. Ik dacht nl in de eerste instantie aan droes. Dan zijn ze ook voorzichtiger met eten, maar omdat hij daarna weer vrolijk at zal er wel niets aan de hand zijn...

(wortelen slecht voor een paard.... hahahahahaha!!!!!)

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:44

Nee wortelen zijn niet slecht voor een paard. En in brood en vooral witbrood zitten te veel eiwitten. Hier kan hij eiwitvergiftiging van krijgen. Kun je snel genoeg merken. Krijgt je paard bultjes van en mijn eerste paard werd er hyperactief van.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:38

Als het bix er zo uit komt vallen als je de vinger in de mondhoek steekt dan zou ik ook even de tanden na laten kijken

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 23:28

Agossie"]
[quote="kinglover schreef:
ook wortels zijn heel slecht voor ze


HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!! De mijne krijgt de hele winter door een paar kilo wortelen per dag en ze is er nooit ziek van geweest, maar verkeerd juist in extreem goede conditie in de winter!!!! appelen kunnen (let op KUNNEN) schadelijk zijn als ze er teveel van krijgen!!!

Maar om even op die pony met slikproblemen terug te komen, je zei ook iets van slijm uit de neus enzo, is dat wit slijm??? Heeft hij een iets opgezette keel? Ik neem aan van niet, anders mocht je er bijna niet aan komen. Ik dacht nl in de eerste instantie aan droes. Dan zijn ze ook voorzichtiger met eten, maar omdat hij daarna weer vrolijk at zal er wel niets aan de hand zijn...

(wortelen slecht voor een paard.... hahahahahaha!!!!!)
[/quote]

je zou het ook gewoon kunnen zegegn hoor, en vraag anders maar aan een da of een natuurgeneeskundige, vraag maar hoor,

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 09:11

Ik heb altijd begrepen dat wortelen juist goed zijn, appels iets minder door de gisting die het kan veroorzaken (bij teveel appels, dus meer dan 2).
Brood is inderdaad niet goed, en zeker geen wit brood en ook geen vers brood, dat is te "plakkerig"...als je af en toe een boterham wil geven kun je beter bruin geven en al een beetje oud (uiteraard niet te!!)....

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 11:58

in wortels zitten wel veel eiwitten, tuurlijk je kan dr best een geven, maar dat is hetzelfde als wij planten zouden gaan eten, dan doen we van nature niet, wij zijn van nature vleeseters, dus das dan toch ook raar.
kunnen mensen wel gaan zeggen dat er vitamines in zitten, maar ook heel veel slechte dingen,
ik geef mijn tinker nooit van die 'troep' als hij het niet gewend is zal hij het ook niet missen, vroeger toen hij niet van mij was gaven ze hem drop en patat, en zo word het steeds gekker,
ik geef mijn tinker elk voorjaar een leemkuur, van groene,rode, en gele leem, om alle vitamines en mineralen bij te vullen,
dat is een natuurlijk product,
en met al die 'snoepjes' vul je dat echt niet aan hoor.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 21:35

Citaat:
in wortels zitten wel veel eiwitten


Pannekoek! Bloos! Haha!

Ik heb het eve op gezocht in mijn leerboek van school( paardenhouderij)

Dit stond er:

Wortels worden tot de ruwvoeders gerekend vanwege het lage ds-gehalte
(ds=droge stof) en de daardoor lage voederwaarde.
Over het algemeen kan je zeggen dat wortels licht verteerbare producten zijn, die graag gegeten worden. In grotere hoeveelheden gaat er een licht laxerende werking van uit.
Van wortelen kan men zeker 10 kilo per dag voeren.
De wortels kun je uitsluitend als aanvulling bij voeren bij het gewone voer,
omdat de VOEDINGSWAARDE GERING IS.
Van belang is uiterraad dat je zandvrije wortelen voert. Haha!

groetjes kim OK dan!

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 21:53

Citaat:
hetzelfde als wij planten zouden gaan eten, dan doen we van nature niet, wij zijn van nature vleeseters, dus das dan toch ook raar



Mens

De mens kennen we allemaal. Wij zijn ook omnivoren. We eten groenten, aardappels, rijst, vlees en vis enz. De lengte van ons darmkanaal hangt tussen die van een Zebra en een Panter in. Onze darmen zijn ongeveer 10 meter lang.

Dus we zijn niet van nature Carnivoren(vleeseters), maar omnivoren (alleseters)


groetjes kim OK dan!

Hoi, Kinglover
Ik vind jouw reactie wel een beetje raar, want als jouw paard niks mag wat hij volgens jouw niet van natuure 'eet', Wat eet en drink jij dan? Drink je nooit cola? eet je nooit een snoepje?? eten we van natuure ook niet.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 22:02

wortels kunnen worden gevoerd ipv bijvoorbeeld 1x brok ( andere twee keer dus wel gewoon broK) maar om aan dezelfde voedingswaarde te komen moet een paard 12 kilo wortelen krijgen dan.ik weet dit omdat de manege waar ik gewetrkt heb, een x een onderzoek daarnaar heeft gedaan om ipv een keer brok, wat anders te voeren voor de variatie.maar 80 x 12 kilo wortelen per dag,da was tog iets teveel

verder als je brood geeft, leg dat ff in de zon of op de verwarming, dan kan het niet zoveel kwaad meer, maar brood is in principe voor een paard niets meer als een tussendoortje, want als je veel geeft is dat nadelig voor de darmen
appels zijn idd slecht, ik ken n verhaal van n boer die een hele lading oudere appels op de wei had gegooid, en toen werden de paarden dus dronken ....zie je het al voor je?? van die zatlappen opd e wei? Tong uitsteken

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:20

ja, wel lachen he..... *LOL* dronken paarden op de wei... Ziek ,
maar het kan inderdaad gebeuren, ik heb op de t.v. wel eens een film gezien over dieren die dronken werden van teveel appels eten, er zit n.l. een soort gist in, net zoals in bier, en bij grote hoeveelheden appels geeft dat dus een "dronken" effect, is grappig, maar zeker niet gezond!! , (alhoewel ze er niets aan over hielden!!!)