Equi-flex, welke merken en nog iets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Equi-flex, welke merken en nog iets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 15:42

Mij is laatst een equi-flex aangeboden. Het systeem spreekt me wel aan, maar nu wil ik wat meer ervaringen van mensen enzo. Ik heb er namelijk zelf nog nooit op gereden en weet niet in hoeverre het systeem echt werkt. Lachen

Daarbij wilde ik weten bij welke merken Equi-flex ondergebracht is. Ik weet alleen Continental en dacht ook Westwood, maar weet dat niet zeker.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:49

Heee weer in het internetland Lachen

De Equi-flex Steele tree zit in diverse merken zadels. Als het goed is hoort het op het zadel te staan dat er een flex-boom in zit (want daar zijn ze trots op). Haha!
Vergis je niet in de Equi-fit tree, want dat is een starre kunststof boom, ook van Steele.

Colinda heeft er één, ga weer eens 'meeten' zou ik zeggen Lachen

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:56

Kijk eens op de onderstaande site. Zeer intressant, zeker de history. Er is ook een lijstje van zadelmakers die deze bomen gebruiken.

Voor ons een "hot" item, want hoewel we zelf niet zo weg zijn van de meeste "flex-jes", geven 1 op de 3 belangstellenden voor onze zadels aan in dit concept wel wat te zien....

www.steeleequifit.com

MVG Louis

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 15:56

Ik ben maar eventjes in het land van internet. Ik kan ook niet eventjes weg om Colinda te meeten. Ik vind wel dat ze een erg mooi zadel heeft. Ik heb uiteraard al uitgebreid gezocht naar equi-flex zadels, en zo kwam ik dus ook op het zadelcompetitie-topic Haha!

Het zadel wat me is aangeboden is zeker een equi-flex. Lachen Maargoed, weten jullie niet wat meer over het systeem, SM en sablou, werkt het bijvoorbeeld? *LOL*
Laatst bijgewerkt door XoNo op 01-08-03 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:57

Inderdaad, o.a. de continental allround reiner 184 heeft een equi-FIT boom.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 17:24

Citaat:
Het zadel wat me is aangeboden is zeker een equi-flex. Lachen Maargoed, weten jullie niet wat meer over het systeem, SM en sablou, werkt het bijvoorbeeld? *LOL*


Tja, in bepaalde situaties zal het zeker werken.

Als je te maken hebt met een zadel op een paard dat zich van geen spieren op werkt naar een gespierde body, zal het zeker werken. In dit geval beweer ik overigens dat een perfect passend zadel met starre boom deze tolerantie ook goed aan kan.

Als je echter te maken hebt met een paard dat geheel niet in de boom past (bijv. bij een torsie verschil van meer dan 3 cm) zal ook een flex geen oplossing bieden. Ook binnen de flexen zal je paard in een bepaalde maatgroep (moeten) vallen. EN JUIST DAT VERGETEN EEN HOOP MENSEN (OF VERKOPERS).

Ik probeer de hele bomen opera van nabij te volgen Cool .

Er zijn de laatste jaren nog wat "versie 2" of "modified" uitvoeringen. Ik blijf er bij, dat buiten de voordelen die er zeker zijn, er een marketing mechanisme achter zit. De kunststof bomen fabrikanten snijden zich zelf hoe langer hoe meer in de vingers. Heb je eenmaal een mal, is het maken van een boom kinderspel . Vervolgens wil merk A zijn markt aandeel vergroten en dat gaat ten koste van merk B. Die op zijn beurt drukt de prijs (kon toen ook makelijk) en viola, binnen no-time zitten we op een bodemprijs (in USA) van Euro 30 (ja, je leest het goed *LOL* ). Daar kan je dus niks meer mee, dus naast dumpen moet je dan aan "innovatie" gaan doen. Je moet je onderscheiden van je concurrent. En daar is mijns inziens de flex tree voor een belangrijk het resultaat van.

Door de klant nu te vertellen dat het oude niks (meer) is en de nieuwste alle problemen oplost, verkoop je weer genoeg van die dingen. En de westernzadel fabrieken hebben eigenlijk geen keus meer: ze moeten voor een merk kiezen.

Vergelijk het hele spel maar met Nike Air, Adidas Torsion, Puma Gel, Nike Silicone, etc. etc. Clown

Een gegeven is, dat de "custom saddlery´s" in USA nog altijd met de oude vertrouwde starre "hout/rawhide" boom werken, ondanks het feit dat ook zij best een flex zouden kunnen gebruiken. En dat zal wel een reden hebben.

MVG Louis

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 17:41

Ook een Flex-tree heeft een vaste gulletmaat, dus daar moet hij gewoon normaal op de schouders van je paard passen.
Is het zadel daar te krap, zal het nooit beter gaan passen.

Het flex-gedeelte zit dus hoofdzakelijk bij het zitgedeelte; bij warm worden (door het rijden) zullen de bars zich iets naar de rug gaan richten. Ook is een lengtebuiging iets meer mogelijk. Je hebt dus minder kans op 'bridging', maar zoals Sablou zegt ...eens houdt het op.

Wil je goed verschil merken in het rijden c.q. het beter presteren van je paard, dan zul je eerst een technisch rijprobleem moeten hebben om te kunnen zien of dit met dit type boom opgelost kan worden.

Verder geldt dat voor zwaardere ruiters dit zadel minder geschikt is omdat de drukverdeling dan in je nadeel werkt. Grote druk verdeel je beter over een groter oppervlak, anders krijg je piekbelasting.


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 11:32

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 11:48

mijn moeder heeft ook een equiflex, van continental dus, ik vond het wel een fijn zadel om in te rijden, en het zadel ziet er ook mooi afgewerkt uit enzo, niet teveel poespas, maarja daar kun je zelf natuurlijk uit kiezen,
verder is het gewoon goed voor de paardenrug, daarom had mijn moeder hem gekocht.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:27

Onze “kritische” blik is zeker niet tegen de merken (zadel noch tree gericht).

Sabine rijdt al zeker 10 jaar op een Continental Westernzadel op Gazal VII (haar Arabier) -nobody is perfect- Verward . En dat zadel is gewoon perfect. Heeft de perfecte pasvorm voor Gazal en beide zijn er vele honderden kilometers mee door half NL en D gereden. Het was niet goedkoop, maar is zijn geld zeker waard OK dan!

Waar het ons vooral om gaat is de trend dat mensen denken dat als het zadel maar “flext” het wel past. ZEKER niet dus.

Wederom maar weer eens nadenken, waarom ook Continental en met name de dure Pullman serie (€ 3000 en up) nog altijd voor een groot deel maakt op “niet-flex” bomen ???

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 07:56

sablou schreef:
Waar het ons vooral om gaat is de trend dat mensen denken dat als het zadel maar “flext” het wel past. ZEKER niet dus.

Gelukkig dan maar dat ook de Equi Flex Tree wel passend en op maat te verkrijgen is.
Mieke Wasser kan je daarbij helpen en eventueel een zadel met de juiste boom voor je bestellen.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 01:25

sablou schreef:
Waar het ons vooral om gaat is de trend dat mensen denken dat als het zadel maar “flext” het wel past. ZEKER niet dus.

Wederom maar weer eens nadenken, waarom ook Continental en met name de dure Pullman serie (€ 3000 en up) nog altijd voor een groot deel maakt op “niet-flex” bomen ???


Is dit ook uw mening over bv. orthoflex of american flex zadels? Of kunnen zij door de panelen zich meer aanpassen aan de vorm en beweging van het paard ?

mvg
Nele

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:07

Ik denk dat ik het antwoord van Sablou wel weet Cool

Overigens wil ik er even bij zeggen dat Ortho-Flex de enige echte is met flex-panelen met een octrooi-recht. Helaas is dit recht alleen voor Amerika gekocht en heeft American-Flex hier handig gebruik van gemaakt door hier octrooi voor aan te vragen voor Duitsland.
American-Flex is dus de gepikte versie (en IMO een mindere) dan de echte Ortho-Flex. OF heeft hier AF een proces voor aangespannen (in Amerika), maar hoe dit is afgelopen weet ik niet.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:21

ik heb me ook laten voorlichten voor een Continental Equiflex, maar mij werd er ook duidelijk bijgezegd dat als je op zo'n zadel rijd zowel de ruiter als het paard goed recht moet zijn.

De boom gaat toch naar de paarden rug staan en als je zelf dat niet helemaal recht bent krijg je een soort wokkel effect wat dus niet zomaar 1-2 weer in de goeie possitie komt.

ALs je dus zelf iets scheef zit en je ene been langer dan de ander zou je dus het zadel in de verkeerde possitie kunnen drukken.

Ik durf het dus niet aan omdat ik van mezelf weet dat ik neit altijd een evengoeie balans heb en dus wel eens scheef zit.

Vakantie in USA? doe eens wat anders kom naar Kentucky http://www.hiddencaveranch.com/
Een CURLY horse? wat is dat, wij hebben ze kijk op http://www.hcrcurlyhorses.com

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:39

Ik heb sinds kort een equiflex Continental Endurance zadel. Het bevalt mij, en mijn paard uitstekend. Ik voel mijn paard beter onder me lopen dan met mijn vorige zadel, een Billy Cook, overigens ook een prima zadel.
Ik heb juist dit zadel aangeschaft omdat ik het zelf erg lekker vind zitten, mijn paard er meteen, bij het passen al, veel beter mee liep en hij een wat lastige pasvorm heeft die met een "harde"boom wel eens problemen geeft.
Sinds ik dit zadel gebruik heeft mijn paard ook niet meer de neiging om een pasje te zetten bij het opzadelen.
Het zadel wordt veel gebruikt, we rijden regelmatig ritten van 3 uur en langer, en zowel voor paard als ruiter is het een zadel waarbij er ontspannen gewerkt kan worden. Op de site van "Zaldi" staat ook veel info over dit zadel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers