[NH]waarom join-up?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

[NH]waarom join-up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 20:16

Ik heb een tijdje geleden het boek van monty roberts gelezen en nu ben ik bezig in het paard als partner. in beide boeken staat dat de alfa-merrie een join-up doet als de jaarling zich heeft misdragen, maar als mensen het doen zonder reden krijg je er een goede band door Verward Ik bedoel, je gaat een kind toch ook niet zomaar slaan zodat het weet wat hem te wachten staat als het stout is?Of begrijp ik het nu verkeerd? Is het geen straf voor het paard als je het met een andere 'intonatie' doet, zoals in Het paard als partner staat.Lijkt mij onwaarschijnlijk, wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door whatever op 01-08-03 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Chill out Lachen


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:27

Hmmm, ik heb nu zelf 2x een join-up gedaan met een merrie die verschrikkelijk dominant is als ze hengstig is.
Als ze mij het land uit probeerde te schoppen heb ik die join-up gedaan. En werd daar veel beter handelbaar van.

Verder heb ik nooit een join-up gedaan. Ik gebruikte het dus bij die merrie als 'straf' en om mijn leiderschap te bevestigen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:34

wat ik doe als ik een join up gebruik is om eerst te kijken of t paard mij direct volgt doet het dat niet? dan kan je straffen door een join up

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:55

ik vind joni up een heel groot woord, er zijn maar weinig mensen op deze aardbol die hem echt goed uit kunnen voeren, wel vind ik ook wat klaasfeuth zegt, als je de dominantie goed hebt bepaald, hoort het paard jou te volgen, als hij dat niet doet dan kan je een zachte 'join-up' doen in plaats van een hele agressieve, dat is anders veel te zwaar voor het paard, terwijl hij op dat moment alleen zegt, ney bij jou wil ik niet zijn, je kunt ook eerst bij jezelf gaan kijken, van wat maakt het zo dat het paard mij niet wil als zijn leider, als jij duidelijk bent tegen je paard en hem goed beschermt, is het paard blij dat jij zn leider bent,
maarja dan heb je natuurlijk echt dominante, van zichzelf of getraumatiseerde paarden waarbij dit anders is.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 12:49

Ok, maar je hoort toch vaak van mensen die een join-up doen terwijl ze al een vrij goede band hebben met hun paard, en terwijl hun paard niks stouts heeft gedaan. Als je het als straf doen kan ik het wel begrijpen dat je een join-up doet.

Chill out Lachen

Miracle

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:57

Een join-up hoeft niet alleen als straf te worden gebruikt. Het wordt ook gebruikt om de onderlinge band te versterken of te bevestigen. Je probeert te bereiken dat het paard je accepteert, en hem te laten weten dat je naar hem luistert, of dat in ieder geval probeert. Als jullie elkaar vertrouwen kun je veel meer bereiken dan wanneer één van jullie de baas probeert te spelen. Dat geldt dus zowel voor jou als voor het paard. Als het paard je niet volgt, respecteert hij je niet als een volwaardig wezen zullen we maar zeggen, hij voelt zich dan beter dan jij, of juist slechter, dat hij bang is voor je bijvoorbeeld.

Ik heb eens een paard ingereden waarvoor ze vantevoren zeiden dat hij 'onhandelbaar', 'onberijdbaar' en 'onverkoopbaar' was, behalve aan de slager dan. Ze vertikte het ook om achter me aan te komen, ze voelde zich te goed voor me, dat was af te leiden aan het afwenden van haar hoofd, me niet aankijken en het telkens blijven zoeken naar ontsnappingsroutes. Na een aantal join-ups en andere manieren van bandversterken en contact maken kon ik er alles mee doen, heb r ingereden en is nu een geweldig springpaard...je ziet, het wordt niet altijd gebruikt om te straffen, maar kan ook andere betekenissen hebben. Het is maar hoe je het brengt aan het paard Lachen

succes OK dan!

Think before you act...

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:57

Zou ik nooit zomaar doen, het hele join up gebeure is ook wat veel gezegt he. wat ik meestal doe is beginnen met dopminantie spelletjes, das gewoon spel, en dat brijd ik dan uit tot loswerken, waar een join up effect uit kan volgen, maar dat is niet waar ik op uit ben. na het loswerken ga ik over naar het grondwerk (samen kan dat zo'n kleine 10 minuutjes kosten) voor dat ik ga arijden (let wel die 10 minuutjes bij een ervaren paard waar ik iedere dag dat mee doe.

voor meer info van mijn methode zie www.natuurlijkruiterschap.nl --> methode

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 21:34

ok, nu snap ik het wel zo'n beetje gelukkig

Chill out Lachen

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:59

whatever schreef:
ok, nu snap ik het wel zo'n beetje gelukkig


dat is fijn, maar zo heeft ieder nog een andere methode. Ik vind een echte join up een beetje te, dat hoeft niet altijd.

Miracle

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:56

Het hoeft ook niet, iedereen kiest zijn eigen behandelmethode. Maar ik ben er voor dat je naar het paard moet luisteren, en dat het paard en jij allebei respect voor elkaar moeten hebben. Ik zeg absoluut niet dat dat alleen op deze manier kan hoor, maar afslaan is in ieder geval niet de methode

Think before you act...

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:56

nope, communiecatie komt van twee kanten he Knipoog

Miracle

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:22

Jij begrijpt me

Think before you act...

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:17

Ik heb het juist gebruikt bij een zeer angstige pony die zo bang was dat ze door alle omheiningen heen sprong. We kregen haar dus niet meer uit de wei. Ze is nu veel rustiger, komt al aangelopen als ze me ziet. Soms heeft ze het nog op d'r heupen, maar zelfs nu ze net een veulen heeft gehad werkt het. Mijn pony is er dus een stuk zekerder van geworden omdat ze weet dat er een leider is die op haar let. Heb wel de zeer rustige manier gekozen voor haar omdat ze juist erg bang was.

Miracle

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:28

Goedzo OK dan! Al werk ik meer uit het oogpunt dat niemand de leider is, dat jullie elkaar leiden. Jullie zijn evenveel waard. Er zijn natuurlijk meer manieren, en ieder kiest degene die bij hem/haar past. Goed gedaan hoor Knipoog

Think before you act...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:28

Ik doe het vrij vaak met Guus. Als ik merk dat hij begint te klieren met bepaalde dingen dan geef ik hem een join up. Ik vind het een erg goede oefening voor paard en ruiter, het leert je paard ook om beter naar jou te leren luisteren.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:10

vorige week hebben we voor het eerst een join up geprobeerd met dat koppige veulen van ons, maar zonder succed. De Clown springt gewoon tussen de draden van de 'bak' door. De weien zijn gescheiden door een enkele witte lijn, dus deden we het in de 'bak' dit is dus een grote wei die in 2 stukken is gedeeld door paaltjes met 3 rubberen banden ertussen. het eerste gedeelte is een kaalgevreten weitje waar ze opstaan als ze gewoon even buiten mogen. Wij de merrie op stal laten staan en de kleine donder losgelaten in dat eerste gedeelte. wij de longeerlijn gepakt en rustig eens laten rennen, wat doet die oliebol, hij springt gewoon tussen de rubberen lijnen door en rent met staart omhoog triomphantelijk (hoe je dat ook spelt, het is vakantie Knipoog )door de grote wei. Zo herhaalde dat spelletje zich telkens weer dus hebben we de merrie maar gepakt en zijn we maar gaan lopen. geen succes dus de eerste keer.
ofja, we kregen het smak en oordraai-gedeelte wel maar toen vond hij dus opeens het hekje uit. het is wel een goeie springer:P maar daar hadden we dus niet veel aan...
dan maar wachten tot we een oplossing vinden..

join ups, ze schijnen goed te helpen, maar ik ben iet van plan ze altijd te gebruiken, alleen als ze even lastig zijn, wat nu heel erg is.
*zucht* veulens.... maar het is wel een lieffie hoor Lovers Haha!

xx Dees

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:41

IK gebruik de join-up vooral als ik lang niet kunnen rijden heb of als ze wat drammerig is, en niet naar me luistert. Zo werk ik een beetje weer aan onze band. Het stelt haar duidelijk dat ze naar me moet luisteren, op me moet reageren en aandachtig zijn, dan beloon ik haar. IK doe het wel precies op de MOnty roberts methode, wegsturen en terughalen, ik zit haar niet achterna met de zweep om het zo te zeggen. Achteraf is ze veel minder drammerig en veel fijner te rijden vind ik zelf. Dus ik gebruik het wel regelmatig en heb er nog nooit slechte ervaringen mee, integendeel. In het begin was ze heel schrikachtig en nerveus, en nu is ze al veel rustiger, en vertrouwt ze me meer. Zo, das mijn ervaring! Pling


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers