Halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 19:50

Mijn paard houdt als ik erop zit nogal moeilijk halt. Ik moet om m halt te laten houden echt hard trekken voordat hij het doet. En dan nog is het met een hoop protest (mond open en terug trekken). Als ik mijn hand ontspan als hij stilstaat wil hij ook direct weer gaan lopen.
Als ik m probeer te laten halthouden dmv los vast druk te geven stopt hij zoiezo helemaal niet.
Ik ben verder absoluut niet hard met mijn handen en rij eigenlijk altijd met een losse teugel. Verder is hij heel goed aan mijn andere hulpen (been en zit en teugels als het om sturen gaat)

Aangezien ik eigenlijk van mening ben dat halthouden het belangrijkste is wat je goed moet kunnen zoek ik goede tips.
Iemand dus tips?????

Groetjes Hjördis


Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:49

hoi,
trekken aan de teugels is natuurlijk nooit goed!niet vreemd dat je paard daartegen protesteert.
probeer zo zwaar mogelijk in het zadel te gaan zitten,je benen aan je paard houden en druk op de teugels houden.succes!

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012


Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 21:17

ja ik weet dat het niet goed is maar anders stopt hij echt niet.. Wat jij zegt werkt ook niet.. Is namelijk een van de vele dingen die ik al geprobeert heb!!
Ik trek trouwens niet in een keer heel hard hoor!!
Ik begin met een beetje druk en dan steeds harder totdat hij stopt.. Maar eer dat hij stopt vind ik dat ik al behoorlijk hard trek.
Iemand hetzelfde probleem met oplossing??

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:21

Hij doed z'n mond open? Dan is een gecombineerde neusriem wel handig. Dat sperriempje wat onder het bit doorgaat om de kin zorgt dat ie zijn mond niet open kan doen.

En voor de rest hulp van een goede instructrice Lachen

succes!

Groetjes BounceBabe

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:02

Proberen op je zit terug te rijden.

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 08:14

je kan ook proberen veel overgangen te rijden in de draf bijv van F tot M middendraf en dan doe je dat 2keer ofzo en dan ga je een keer verzamelen dus langerzamer en toch elkekkeer proberen veel overgangen rijden is heel goed

succes verder

groetjes suzanne

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 12:26

Leer hem eerst goed stilstaan aan de hand.
Gebruik van lopen naar stilstaan je stem heel duidelijk, dus echt hooo
Staat ze stil, goed belonen.

Als ze het aan de hand goed doet, doe je het ook onder het zadel.
Je maakt je lang en gaat dus zwaar zitten, terwijl je hoooo zegt.
Met de teugels doe je niks, want daar vecht hij dan toch tegen.

Staat hij 2 sec. stil stap je weer aan, want lang stilstaan werkt in het begin vaak toch niet.

In de 2 seconden stil staan, beloon je hem heel goed.

Later bouw je het stilstaan uit naar langer.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 12:39

In principe gaat een paard van trekken alleen maar harder, denk maar aan renpaarden. Jockey's blijven altijd druk houden op de teugels en trekken er zelfs wat aan om het paard harder te laten gaan.
Wanneer je halt wilt houden, doe je er goed aan om dit op je zit en been te doen. Je drijft je paard zeg maar tegen je hand waardoor het paard zelf de druk opbouwt en dus stilstaat. Begin ook bij het begin, stap - halt - paar pasjes stap - halt - paar pasjes stap - halt enz. net zo lang tot dat je niets meer met je hand hoeft te doen. Goed halthouden is trouwens een gevolg van het goed rijden van andere goede overgangen, werk dus ook aan stap - draf, draf - middendraf en weer terug, en draf - galop. Daardoor wordt je paard sneller aan de hulpen en soepeler in zijn lijf. En inderdaad, zoek een goede instructeur!

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 12:49

Citaat:
denk maar aan renpaarden. Jockey's blijven altijd druk houden op de teugels en trekken er zelfs wat aan om het paard harder te laten gaan.


Niet dus...je houdt het paard beter in balans als hij in het bit gaat 'hangen'
zo heeft die steun van de jockey die hem goed moet vasthouden en heeft hij een betere acktie.om harder te gaan doen ze iig niet trekken,dan raakt het paard nml uit balans.

Zoals kawa het uitlegd doe ik het ook.(doe naast renpaarden trainen ook 'gewone'paarden zadelmak maken en aanrijden.)

succes ermee.

There are only two emotions that belong in the saddle:
One is a sense of humor,
And the other is patience... John Lyons

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 13:22

bedankt voor de tips ik ga het zeker proberen!!
Het rare is dat als ik m longeer en ik zeg halt dat ie dan wel netjes stopt.. Misschien moet ik als ik erop zit meer stemhulp geven.. Ga in ieder geval jullie tips proberen!

pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:51

Idd , precies wat Kawa zegt Lachen

Je bent nu al in een stadium waarin het op je zit of wat dan ook al niet meer gaat lukken zoals het hoort , je moet gewoon heel goed die stemhulp gebruiken en daar moet in elke situatie direct op gereageerd worden. Dan geef je als ondersteuning erbij de goede hulpen , maar de stem zal het 'm nu moeten doen om het halthouden zonder trekken voor elkaar te krijgen Lachen

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:47

Beste thoroughbred, misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord, voor mij is 'trekken' eigenlijk al die extra steun geven en niet 'het hele bit door de mond trekken' als in 'touwtrekken'. Nou ja, je hebt in ieder geval gelijk.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:27

aimee,vaak is overdag op tv,op zo'n engelse zender (bij ons op nummer 23 Haha!) zo'n race van die renpaarden,kijk daar in de race eens heel goed naar die jockey's,er zijn maar weinig die de teugels echt strak hebben,ze hebben er wel contact mee,maar zijn maar weinig die de teugels echt strak hebben.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:28

wat ook helpt is heel diep gaan zitten als je gaat halthouden!!!

Live,LOve,'ndLaugh

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:40

trouwens wat bij mij heel goed hielp,ik deed voorheen nooit halthouden enzo,maar toen ik starte werd dat dus moeielijk met het groete Haha!
wat ik veel heb geoefend,is in de bak halthouden,zoiets haast 5 minuten zodat ze leerde wachten,rondje stappen en weer een tijd halthouden.
als ik haar nou vraag halt te houden doet ze dat heel netjes,ook is ze er geduldiger mee geworden,vaker als ik op haar zit met iemand te kletsen blijft ze gewoon lekker staan,iets wat ze voorheen echt nooit kon.
maar idd ook diep zitten,maar zorg wel dat je je benen niet afsteekt.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:40

Veel overgangen rijden op je zit, dus van stap naar halthouden, van draf naar stap enz. Hierbij kun je eventueel je stem gebruiken (hoooooo), dit kan je ook aan de longe oefenen. Aan je teugels hangen werkt alleen maar averechts.

Als je het echt niet meer weet wordt je toch gewoon passagier!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers