Ontstoken oog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Ontstoken oog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 20:20

Mijn paard heeft volgens mij een ontstoken oog. Het onderste ooglid dat normaal tegen het oog aansluit, is nu bijna een halve cm ervanaf. Je kan er in kijken en dan zie je allemaal van dat creme gele etter. Ik pobeer dat eruit te halen maar het zit echt in het oog. Ik heb met een spons schoon gemaakt maar het blijft zo. Ze heeft haar oog ook half dichthangen. Kan ik er wat op doen? of moet ik de DA bellen? of gaat het vanzelf over.
Ik kan even een foto maken voor de duidelijkheid?.

21-5-2010 Luc geboren!


prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:21

Dierenarts erbij halen! Dit klinkt als een vrij ernstige ontsteking, daar moet je niet zelf aan gaan knoeien (positief bedoeld hoor!) maar zsm laten behandelen.

Extremely rare and Beyond Compare


IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 20:57

toch maar even langsgaan dus. Het ziet er ongeveer zo uit.
Afbeelding

en
Afbeelding

21-5-2010 Luc geboren!

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:00

Dat is echt heel erg, daar moet ze enorme last van hebben. Gauw wat aan laten doen hoor!

Extremely rare and Beyond Compare

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:08

bij ons op de manege hebben bijna alle paarden het weleens... je hebt een speciaal cremetje (naam ben ik f kwijt) als je dat erop doet gaat het heel snel beter(volgens mij moet dat 3 keer per dag), en elke dag ff schoonmaken met gekookt water (wel afgekoeld) het paard van xxlisaxx heeft het net gehad anders pb je haar ff

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:09

Die zalf is chloramfenicol, krijg je van de dierenarts, dan treedt er snel verbetering op.

Extremely rare and Beyond Compare

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 21:12

bedankt. Ga morgen even langs de DA met paardje denk voor de zekerheid. Kan ik even vragen naar die zalf.
Schoonmaken met gekookt water had ik vandaag gedaan maar er blijft etter uit komen.

21-5-2010 Luc geboren!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:28

ik had voor ons paardje cavasan zalf en dat werkte heel erg goed, dat hadden we bij de DA opgehaald en idd met schone watjes en gekookt water( wel afgekoeld) schoonmaken en van buiten naar binnen wrijfen en niet teveel aan zitten want anders maak je het alleen maar erger en ook zorgen dat er niet teveel vliegen bij komen want diekunnen het ook erger maken...

............

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 21:43

Bedankt ik ga morgen even naar de DA en dan zal ik even vragen naar cavasan of chloramfenicol

21-5-2010 Luc geboren!

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:27

Misschien is het verstandig om je paard een vliegenmasker op te doen, want als de vliegen erop gaan en eitjes leggen, dat wil je niet meemaken hoor. Een vliegenmasker, en dan bedoel ik zo'n muts, geen frontriem met van die strookjes. Heeft een paard bij mij op stal ook, en het gaat al een stuk beter met de ogen.

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 17:52

Als het oog alleen ontstoken is dan helpt vaak een antibiotisch zalfje zoals Caf oogzalf. Maar als je de DA laat komen en als het daarna niet over is of terugkomt kan het ook zijn dat de traanbuis verstopt is. Die moet dan doorgespoeld worden.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 19:26

gewoon doorgaan met afgekoeld gekookt water endat wel 4 tot 6 keer per dag doen. doen haar een vliegenmasker voor dan kunnen er geen vliegen bij komen want die veroorzaken ook snel ontstoken ogen.
mijn merrie had het precies hetzelfde. gaat dan binnen 1 week vrij snel over.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:53

Mijn pony heeft ook onstoken ogen. Maar niet zo erg als deze, wow dat ziet er slecht uit!
Ik heb tips gekregen van mijn instructrice en de eigennaresse van de manege.
Ik gebruik druppels voor in zijn ogen en bright eye.
Ze zeiden ook dat je met de tuinslang (als je hem zachtjes zet) over het hoofd moest sproeien. Eerst aan de ene kant en dan aan de andere, zodat het over het hoofd heen loopt.
Want de meeste paarden met ontstoken ogen hebben ook hoofdpijn waar dit tegen gaat.
Je kan ook zijn ogen schoonmaken met gekookt water of kamillethee, mits het afgekoeld is!
Maar zoals ik al zei is dit een ernstige vorm, dus ik zou gauw de DA erbij roepen!!

xxx Roos

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:34

Ja, bij ons hebben we dat soms ook, dat komt waarschijnlijk door al die vliegen rond deze periode Ziek . Elke dag uitwassen met boorwater kan ook wel verlichting geven.

God forbid that I should go to any heaven in which there are no horses…

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:15

ik heb daar ook lastr van gehad (neej t was mijn paard) heb er alles tegen geprobeerd, goed schoonhouden, maar omdat het jeukt gaat het paardje er zelf in wrijven en komt er weer vuiligheid in, en natuurlijk houden de vliegen het ok niet schoon. Ik had zo'n vleigen masker gekocht en het was binnen een paar dagen helemaal over!

dus das mijn tip zo'n vliegen masker


ennhu goed schoonhouden gaat ook met behulp van lenzen vloeistof, kamille thee (koud) en bronwater (dingen de ik hiervoor ook gehoord heb)

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:00

Bij ons deden ze het altijd met afgekoelde thee (volgens mij met groene thee, maar dat weet ik niet zeker) en dat dan 4 tot 6 keer per dag herhalen en ermee doorgaan tot dat het over is

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:03

Ik heb wel eens gehoord dat het met kammillenthee heel goed helpt!!!! ik zou dit eerst even een paar keer proberen en als het dan niet helpt echt de dierenarts er bij halen want dit ziet er niet echt gezond uit :n

Live,LOve,'ndLaugh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 18:53

Ik gebruik sinds kort op aanraden van Ineke (Billy) Bright Eye en moet zeggen dat dat super bevalt.
De oogranden blijven mooi schoon en soepel, ook zitten er nagenoeg geen vliegen meer bij.

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:20

Bij ons is er ook een paardje dat geregeld last heeft van ontstoken ogen. Wij gebruiken een oogzalf dat je gewoon in de apotheker kunt krijgen (is eigenlijk voor mensen) maar werkt bijzonder goed. De DA zei dat het geen probleem is dat we die zalf gebruiken. Zou moeten kijken hoe het noemt, dat weet ik niet van buiten. Maar als je naar de apotheker gaat zal die wel iets kunnen geven. Maar in dit geval is het misschien verstandig van de vliegen er van weg te houden en de DA erbij te roepen.

Groetjes

Mensen met paarden hebben hemel op aarde
maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven!!!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:33

dit is wel een hele erge ontsteking ja, maar misschien kun je proberen om hem goed uit te wassen met kamille thee, wat margon ook al zei, bij king heeft het goed geholpen want die had het ook een keer, succes ermee,
hopen dat het snel over gaat.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:59

Twee dagen geleden had mijn paard het ook. Uit beide ogen gelig etter (van de vliegen). Na vier keer de CAF-oogzalf (kun je zo halen bij DA) is het weg. Hij heeft nu inderdaad een vliegenmasker op (baalt 'ie wel van )

Succes!

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:30

Mijn paard heeft nog nooit een ontstoken oog gehad.
Paarden bij ons op stal wel.
Komt heel veel door de vliegen.
Je moet het met gekookt water schoonmaken!
Veel succes.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 21:51

Het kwam iid door de vliegen. Heb nu 2 keer druppels in gedaan die ik van de DA heb gekregen en het is alweer over Haha!

21-5-2010 Luc geboren!

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 07:02

cindy heeft ook zo'n oog en het andere waren we net optijd, die zat nog niet helemaal dicht. Heb idd creme gehad van de DA en maak voor het smeren haar oog schoon met gekookt water. Zit er nu over te denken om ook zo'n vliegenmasker te kopen. Onze DA zei dat het mede kwam door een steek van een daas, maar daar heb ik mijn twijfels over. Hopelijk neemt de zwelling snel af zodat ze weer wat kan zien

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jeska2, M_Vainqueur, Pova, Solmyrkvi en 32 bezoekers