Hittegolf voorspelt..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Hittegolf voorspelt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 18:00

Ja dat was net op het nieuws, er is een hittegolf in nederland voorspelt..
Bah Boos!

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 18:01

Hittegolf op komst: zomer 2003 kan de warmste ooit worden donderdag 31 juli 2003

Met een mogelijk langdurige hittegolf in aantocht kan de zomer van 2003 in de augustusmaand die morgen begint misschien wel gaan uitgroeien tot de allerwarmste zomer die Nederland in de recente geschiedenis heeft meegemaakt. Met een gemiddelde temperatuur van tot nu toe 18,3 graden ligt de tweede plaats in de ranglijst (de zomer van 1976 met een gemiddelde temperatuur van 18,4 graden) voor het grijpen. Maar zelfs het monument onder de zomers (de zomer van 1947 met een gemiddelde temperatuur van 18,7 graden) kan de komende weken nadrukkelijk aan het wankelen worden gebracht.


De verwachte maximumtemperaturen voor De Bilt in de eerste 9 dagen van augustus op basis van de huidige weerkaarten.

De luchtdrukverdeling op de weerkaarten lijkt zich de komende dagen naar een hoogzomerse situatie te ontwikkelen. Hogedrukgebieden boven de Azoren en het noordwesten van Rusland krijgen verbinding met elkaar en de as van beide hogedrukgebieden verplaatst zich naar Scandinavie en het Noordzeegebied. In Nederland krijgen storingen zo geen kans meer en gaat de wind uit het droge en warme oosten waaien. Tijdens het komende weekeinde kunnen de temperaturen vooral in het zuiden van het land al tot 30 graden of meer oplopen. Vanaf maandag of dinsdag lijkt de hitte vrijwel geheel Nederland in de greep te krijgen. Dan komt de temperatuur op grote schaal boven 30 graden en kunnen we geleidelijk aan een hittegolf gaan denken.

Van een officiele hittegolf is sprake als de temperatuur in De Bilt (waar het KNMI is gevestigd) gedurende een ononderbroken periode van 5 dagen een maximumwaarde van minstens 25 graden haalt, waarbij het op minstens 3 van die vijf dagen 30 graden of warmer moet worden. Op basis van deze definitie en de huidige verwachtingen kan het de eerste helft van de volgende week al zover zijn. Mocht de verwachte hittegolf er inderdaad komen, dan is dat tevens de eerste hittegolf van deze warme zomer. De laatste keer dat we in Nederland een hittegolf meemaakten, was in augustus 2001. Die hittegolf duurde precies 5 dagen en speelde zich af tussen van 22 en 26 augustus. De langste hittegolf die Nederland in het verleden heeft meegemaakt duurde 18 dagen. In de zomer 1975 kwam de temperatuur tussen 29 juli en 15 augustus op 18 achtereenvolgende dagen boven 25 graden. Zes van die dagen verliepen tropisch met meer dan 30 graden.

Om de zomer van 2003 tot de zomer met de hoogste gemiddelde temperatuur uit te laten groeien en het record van 1947 te verslaan is in de komende augustusmaand een gemiddelde temperatuur van ongeveer 19,4 graden nodig. Een dergelijk gemiddelde betekent dat augustus 2003 zich zou moeten nestelen bij de warmste drie augustusmaanden uit het recente verleden. Gezien de verwachtingen voor de komende 10 dagen is dat zeker haalbaar. Op basis van de huidige inzichten kan het gemiddelde de eerste 10 dagen van de komende maand al op ongeveer 21 graden uitkomen. In de periode daarna mag het vervolgens zelfs langzaamaan afkoelen zonder dat dit bijzondere record onmiddellijk in gevaar komt.

Ook andere zomerrecords kunnen aan het wankelen worden gebracht. Een mijlpaal die nog altijd op het conto van de hete zomer van 1947 staat, is die van het hoogste aantal zomerse dagen (met maximumtemperaturen van tenminste 25 graden). In die zomer stopte de teller pas bij 46. Dit jaar staan we op 26 (met de maand mei erbij zelfs op 29). Daarmee is het record van 1947 natuurlijk nog ver weg, maar helemaal buiten bereik is het niet. Met de warmte die de komende dagen wordt verwacht, is een plek in de top zes echter snel bereikt. Voor een plaats in de top vijf zijn nog 8 zomerse dagen nodig. En ook dat aantal is haalbaar. Het aantal tropische dagen met maximumtemperaturen boven 30 graden staat tot nu toe op 4. Dat aantal is nog niet bijzonder hoog.



De neerslagtekorten zoals die in Nederland tot nu toe zijn opgetreden. De blauwe vlekjes in de Achterhoek laten een klein overschot (tot +30 mm) zien. Het gebied met de grootste tekorten (tot -230 mm) is bruin. Bron KNMI.

De warme en zonnige periode die in aantocht is, betekent ook dat de droogte van de laatste weken, die op dit moment vooral in de westelijke helft van Nederland voelbaar is, zich verder kan gaan verscherpen. Volgens het KNMI heeft de droogte van dit moment 2 oorzaken. Niet alleen is op een flink aantal plaatsen de tot nu toe gevallen hoeveelheid neerslag duidelijk lager dan normaal, door het vaak zonnige en warme weer van de laatste maanden is er ook meer water verdampt dan normaal in deze periode. Op basis van deze twee processen heeft het KNMI voor Nederland een berekening gemaakt van de neerslagtekorten die in de verschillende Nederlandse regio's zijn ontstaan. Op de kaart is te zien dat de droogte in Noord-Holland op dit moment het nijpendst is. Daar is het neerslagtekort al tot zo'n 250 millimeter opgelopen. Tegelijkertijd is er in delen van Gederland zelfs nog van een klein neerslagoverschot sprake. Grote regionale verschillen dus, zelfs in een klein land als Nederland.

Voor de binnenschippers betekent de droge periode die eraan komt dat er voorlopig nog geen einde komt aan de lage waterstanden in de rivieren. Zelfs op een rivier als de Waal kunnen veel schepen al niet meer met volle belading varen omdat het water op sommige plaatsen te ondiep wordt. Overigens hebben binnenschippers niet alleen in Nederland, maar op steeds meer plaatsen ook op de Rijn in Duitsland met dit probleem te maken. De komende 10 dagen lijken ook die moeilijkheden zich geleidelijk aan verder te gaan verscherpen.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:39

Bah... heb er zo'n hekel aan.. zweet je dood overal waar je komt.. in je bed, uit de douche Boos!
De temperatuur zoals de laatste dagen vind ik nog het best, al mag het nog best ietsje koeler.

Roxanne_

Berichten: 2061
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Rotterdam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:39

Neeeee, daar heb ik geen zin in. Ik moet 3 paarden doen en af en toe zelfs 4, dus zwemmen ofzo zit er voor mij niet in. Aaaah..

-

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:59

HOE HETER HOE BETERRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lekker bruin worden,
hoef toch alleen 's avonds te werken.

Portugal "Here I come"..............


Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:32

Dat wordt weer vroeg opstaan om te rijden!

Ik ga gewoon om zes uur 's ochtends rijden ofzo, dan las ik wel een siesta in om het slaaptekort binnen de perken te houden! Knipoog Cool

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:35

GREAT!!!!!! Ik ben dol op warm weer. Ik ben zo'n mens die met 25 graden het nog koud heeft Haha! ... Dus doe mij maar 30+ ... mmmmmmm ... Tong uitsteken

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:43

VRESELIJK moet ook maar er vroeg uit om de paardjes te doen. 's ochtend heb ik nog schaduw in de bak. Maar jah strax weer naar school en dan kan het niet meer 's ochtend.

Bah Boos!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:54

YES, misschien is er dan een kans dat ik bruin wordt zonder naar t buitenland te gaan, had de hoop al opgegeven

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:56

Heh bah alweer zo heet
pfff, ik ga de regendans doen

*oeleboele oeleboele oeleboele oeleboele *

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:58

*jeeeh, me toetsenbord doet het opeens weer Haha!*

maar on topic, het is lekker , zo warm, als je aan het stand kan liggen
maar niet als je wilt rijden en wedstrijden hebt Boos!

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:00

Heb gelukkig van af volgendeweek vakantie Haha!
voor de wedstrijden zijn de temperaturen idd wat minder

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:04

Gatver, ik hou al niet van hitte, maar als je in huis blijft met alles dicht is het nog wel te doen. Maar ik ga dus zaterdag op vakantie (heerlijk naar Luxemburg rijden met die hitte, punt 1) en zien jullie mij mn tentje al uitdrijven ter plekke? Neem tenminste aan dat die hitte niet beperkt blijft tot in Nederland, moet toch ergens vandaan komen dus pakt Luxemburg vast ook wat mee...

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:14

gatverdamme, kort maar krachtig. Ik ben gelukkig niet zon iemand die pas begint te zeurenals zulke dingen er zijn, ik heb altijd gezegd dat 25 graden voor mij de grens is in Nederland. Bij alle temperaturen erboven prefereer ik regen

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:41

RIR wil je dan alsjeblieft ergens anders naartoe verhuizen. ik prefereer bijna nooit regen. Wil niet hebben dat de weergoden van apeldoorn naar jou gaan luisteren.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:46

nou zeg niet leuk ik ga zaterdag op kamp niet lekker voor t paard en de mens!! JASSES 20 graden is zat op ponykamp Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:47

boven de 25 graden gaat bij mij het licht uit...... en bij mijn paard ook......ik heb een Oostenrijks KOUDbloed!!!! Die is dol op sneeuw en sleetjes trekken, wordt ie naar Nederland gezeuld, wat gebeurt er: hittegolf op hittegolf.....

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:51

Hittegolf?!?!?! Jippie Party!! Lekker naar strand en naar het zwembad Cool Ik vermaak me wel

(moet wel zeggen dat ik geen paard of andere huisdieren heb)

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:56

smurf: dacht je dat het is oostenrijk nooit warm is?
misschien hoog in de bergen is het wat minder, maar vorig jaar zaten we daar op 2000m. hoogte en het was evengoed 30 graden!

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:57

Ik werk toch in de supermarkt...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:59

haha wij hebben ook lekker airco op het werk (kinderopvang) joepie wat een luxe....

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:01

Aan de ene kant zeg ik Getsiederrie en aan de andere kant vind ik het wel lekker.

Ik moet volgende week nog 4 dagen werken in een lekker koel gebouw, en dan VAKANTIE!!
Ook is het land bij mij net gemaaid en moeten er bollen gemaakt worden, dus dat is ook lekker!!

Maar bij deze temperaturen kan ik dus echt niet slapen.... En moet ik er megavroeg uit om paard te rijden.

Toos paardloos

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:05

ben ik even blij met mijn nieuwe ventilator OK dan!

van mijn broer gekregen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:06

Ik vind het helemaal niet erg, net nu mijn stage begint Lachen En ik moet camperen, dus ik kan die warme, droge dagen wel gebruiken Lachen En lekker bruin worden *LOL*

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:23

Ha, eindelijk bruin worden D*
En nu ik toch niet hoef te rijden kan ik lekker de hele dag in het zwembad liggen *LOL*

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Iris, BarbaraNova, IASCrawler, Joy_Mennings, Kabayo, Lau07, ManonGrr, Marcella, Marocje, Molly1230, Muronia, Saskiaa_, spookyskippy, SusanH, zonnebloem18 en 197 bezoekers