Omspringen in de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Omspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 15:57

Mijn paard en ik hebben een behoorlijk 'galoptrauma' (of eigenlijk vooral ik, ik weet niet of mijn paard er zoveel last van heeft:-) In de galop, of het nu linksom of rechtsom is, springt hij, zodra hij de kans ziet, om naar de andere galop. Soms gaat dat met bok, soms zonder. Hij is dan ook totaal niet voorwaarts. In de draf is hij over het algemeen wel goed aan mijn been, vooral als ik al even heb gereden. Het is wat dat betreft een diesel die wel even op gang moet komen.

Vaak is het bij de eerste keer galopperen het ergst. Als ik dan later in de training nog een keer ga galopperen wordt het al minder. Van mijn instructrice moet ik vooral veel op de binnenhoefslag rijden in de galop en heel veel gewicht op mijn binnenzitbeenknobbel houden en als hij gaat bokken en omspringen hem zoveel mogelijk naar voren jagen, in wat voor galop hij op dat moment ook zit. Daardoor ben ik overigens wel meteen alles wat maar iets op aanleuning leek kwijt. Dat werkt wel, maar hebben jullie ook met dit probleem te maken en hoe moeten jullie het oplossen??

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:07

ik heb dat probleem niet, maar ik denk dat het op dat moment niet uitmaakt of je geen aanleuning meer hebt, ik zou het zelf gewoon oplossen door meteen in draf te gaan en opnieuw in de goeie galop aanspringen en bijvoorbeeld eerst een half rondje dan belonen en terug naar de draf.... en nog een keer opnieuw aanspringen, dan een heel rondje galop... weer draven opnieuw aanspringen enz. en als ie dat (ook al is t in het begin maar een half rondje) goed doet gewoon de hemel in prijzen, misschien dat dat helpt...

ik weet het niet omdat ik zelf niet met dat probleem te maken heb natuurlijk

maarja het is een optie, ik zou het zo doen denk ik Schijnheilig

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:48

Ik zou hem gewoon op een cirkel houden met voldoende stelling, dat maakt het veel moeilijker voor hem om te veranderen...
Misschien kan je in de galop er een dressuurzweep bijnemen en als hij vertraagt hem eens aantikken

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:51

ja maar wat heeft dat voor nut om bij te tikken, misschien springt hij dan juist over

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 01:01

Dat klopt. Juist als ik hem aantik of als ik veel been geef omdat ik een stukje wil proberen te verruimen ni de galop springt hij om. Op de volte gaat inderdaad wel beter dan de rechte stukken, maar ja, hij zal toch ook rechte stukken moeten kunnen galopperen. Dat moet in de proef toch ook...

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 01:11

Klinkt als een hele klus Coby, om zo te rijden.
Denk dat je iedere dag veel geduld en doorzettingsvermogen moet opbrengen knap hoor Lachen

Ik zou denk ik veel overgangen rijden, draf - galop en terug...
zodat hij niet de kans krijgt om over te springen...

En als stukje training hem goed longeren...
Aan de longeerlijn bijzetten en instellen zodat ie al moeilijker kan omspringen... En hem flink voorwaarts houden en achter zn broek aan zitten.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 09:59

Soms wordt je ook wel een beetje moedeloos van Boos! Maar goed het paard is verder wel geweldig lief en aanhankelijk en dan kun je toch veel van het paard hebben:-)
Het gekke is ook wel dat hij het met longeren ook niet doet, ook als hij niet is bijgezet. Het zijn echt de rechte stukken waar mijn probleem zit. In de bak dan, buiten heeft meneer er ook niet zoveel problemen mee:-)

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:17

ik zou steeds korte stukjes galopperen, en dan vooral op de volte zodat je goed stelling kunt vragen. voor de meeste paarden is het ZO moeilijk om over te springen naar de andere galop terwijl ze helemaal in de stelling en buiging van de ene galop lopen dat ze het meestal niet doen.
en inderdaad meteen terug nemen als hij overspringt! heel veel succes...

ammi

Berichten: 431
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Here, there, everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:50

heej, ik kan het gevoel en het is frustrerend, ik weet et. Mijn paard sprong ook welles om. wat is nou het probleem..? Geen enkel paard loopt uitzich zelf recht, er is altijd wel ergens buiging, hierdooris het voor het paard moeilijk om zijn balans te vinden, en vooral in de gallop, kijk maar naar jingen paarden.
Op de binnenhoefslag rijden is een goede oefening, zo leert hij op eigen benen lopen, en zeker zal hij dan nog wel een paar keer omspringen om zijn balans te vinden. Houd de hulpen voor je paard ook duidelijk, goed je buitenbeen naar achter houden. Bij mij ging het uiteindelijk ook beter. Succes.

ammi

Berichten: 431
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Here, there, everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 20:52

jingen moet zijn jonge paarden

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:02

Let erop dat je de binnenteugel niet al te vast hebt, dus dat je je binnenhand niet blokkeert. Doe je dat nml wel, dan kan je paard nml niet doorkomen met zijn binnenachterbeen en moet hij wel omspringen.

Een andere oorzaak kan een balansprobleem zijn: doordat hij zijn rug niet goed gebruikt (in galop moet de rug juist meer gebruikt worden), zoekt hij zijn balans door om te springen.

Rij eens korte overgangen galop/draf/galop. Zeker met aanspringen moet hij rug extra gebruiken. Zorg ervoor dat je korte, correcte stukken galoppeert. Let er zelf ook op of je niet spant als je de hulp voor galop aangeeft. 9 van de 10 mensen wiens paard niet wil aangalopperen gaan zelf erg verkrampt zitten (bv in elkaar duiken, handen blokkeren of benen optrekken), zodat ze de hulp zelf niet meer goed aangeven.
Let er dus op dat je hetzelfde blijft zitten als in de draf en bij het aangalopperen ALLEEN je benen verlegt. Blijf bewust ademen, zo voorkom je een beetje dat je gaat verkrampen.

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 00:56

ik weet niet hoe jouw balans als ruiter is, maar om te voelen zou je een keer zonder zadel kunnen gaan galopperen. dan kan je heel goed contact houden met de rug van het paard en voelen wanneer hij overspringt. je dwingt jezelf als ruiter dan ook om met een goede balans op je paard te zitten en zijn beweging exact te volgen. als je dan kan voelen op welk moment je paard precies omspringt kan je de volgende keer je paard misschien te snel af zijn zodat hij/zij niet meer omspringt.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 10:05

Die korte overgangen zal ik vandaag proberen. Ik weet inderdaad van mezelf ook wel dat ik verkrampt ga zitten, vooral als mijn paard niet op de eerste hulp meteen aanspringt. Daar probeer ik wel erg op te letten, maar dat lukt ook niet altijd even goed...
Zonder zadel heb ik een keer op mijn paard gezeten, maar dat was geen onverdeeld succes. Hij wist niet wat hem overkwam! Hij verkrampte meteen en ging als een dolle galopperen (overigens wel zonder omspringen:-) , zonder dat ik hem nog kon stoppen. Uiteindelijk kon ik hem op de volte wel weer stoppen, maar het was niet direct iets wat ik nog een keer wil gaan proberen...

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 00:17

een vriendin van mij die rijd ook een jonge pony en die sprong ook wel eens om, die moest van de instructeur het buitenbeen achter de singel houden, binnenbeen op de singel, zoals je aanspringt, dat werkt ook goed, tenminste die pony doet het nou niet meer.