**Bandageren t.o.v. peesberschermers, wat is goed/fout?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 11:58

Een vraag dus voor de dierenarts.
Op de andere forum, Vraag-maar-raak, is een discussie gestart over wel of niet goed van bandages en peesbeschermers. Dus voor de inhoud graag dat eerst lezen.
Waar het mij om gaat is het volgende:
mijn paard heeft van twee verschillende types peesbeschermers schuurplekken aan zijn voorbenen. Omdat de 2 in 1 beschermer precies over een van die schuurplekken valt kan ik die eveneens niet gebruiken. Nu ben ik druk in de weer met bandages met onderlappen van Eskadron om zijn voorbenen. Zelf heb ik liever gewonen peesbeschermers om, maar dat lukt dus niet bij Pablo. Kan het schadelijk zijn voor zijn pezen, banden, enz. door het bandangeren van zijn voorbenen????


DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:18

Heb je zowieso een goede reden om peesbeschermers te gebruiken?? Springen. zwaar dressuur??

De pezen worden er nl niet sterker door als ze konstant omzwachteld zijn.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:25

Ik wissel het af en ja ik gebruik het wel. Ik ben zuinig op mijn paarden en bescherm liever de benen met springen of dressuurtraining.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:33

Tegenwoordig gebruik ik alleen in de molen en met transport bandages. In de molen wil hij nog wel eens bokken en zichzelf beschadigen Frusty .

Ik ben idd ook zuinig op mijn paard vooral omdat ik spring wordt er het nodige gevraagt. Ik hou het dus liever zo natuurlijk mogelijk. Dus rij ik alleen met peesbeschermers en stijklappen Lovers . Heb nog nooit een kreupel paard gehad af en toe dikke benen maar dan was het of warm of hij had hard gewerkt ervoor (springen) Party!! .

Ben benieuwd wat de DA of Hoefsmid hiervan vindt. Verward

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:37

Ik ben ook erg benieuwd. Zijn peesbeschermers nou inderdaad zoveel 'koeler' als bandages? Alleen het bot ligt vrij, maar de pees is toch net zo goed ingepakt?

Navragen is beter dan afvragen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:40

Ik vind bandages waardeloos. ZE maken de pees eerder zwak dan sterk. Daarbij moet je wel goed kunnen bandageren wil het deugdelijk zijn, en niet veel kunnen dat. Ik pleit voor peesbeschermers.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 12:50

JA, maar is dat wel zo dat bandages de pezen 'lui' maakt. Mijn probleem is dat Pablo tot bloedens toe schuurplekken overhoudt van peesbeschermers, dus wat moet ik dan? Liever gebruik ik peesbeschermers.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:54

Iets wat ter versteviging ergens om zit kan NOOIT versterkend werken, dat doet alleen opbouwende training/belasting en goede verzorging (afspuiten=verkoelen). Dus zolang het niet ECHT nodig is niet gebruiken.

Vergeet niet dat er door beweging warmte ontstaat en dat het voor pezen niet goed is als ze langdurig warmer worden dan 28 'C, dan kan er al schade ontstaan.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 22:03

Probleem lijkt me duidelijk; peesbeschermers gaat niet. Indien het echt nodig is evt een goed aangelegde stevige bandage. Dit moet je alleen niet doen zolang er nog wonden zijn. Is bescherming wel heel erg nodig ik jou situatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 07:48

maken dan volgens jou bandages de pezen zwak of niet? je hoort hierr zo veel dingen over zeggen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 08:45

Ten eerste bedankt voor je reactie. Verder heb ik nog dezelfde vraag als Pieterjan, je hoort hierover nogal veel tegenstrijdige berichten.
Mijn paard heb ik liever met bescherming om omdat hij 4 jaar is en nog wat slap. Sinds twee weken staat hij achter ook op ijzer en wil daarom zijn voorbenen goed beschermen. Daarbij komt dat ik bij mijn vorige paard wel eens beschermers achterwege liet en een keer mindere gevolgen van had en toen nog net niet (gelukkig) zijn pezen stuk had. Sindsdien ben ik wat voorzichtiger geworden. Achter gebruik ik strijkkappen van een engels merk wat wel goed gaat (tot nu toe dan).

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 10:17

Wat bandages doen is het been warm houden... tja, dat klinkt dan heel dom, maar tijdens het rijden warm je de pezen op, en bandages helpen de warmte bij het been te houden. Een te warm been zal beschadigingen oplopen, dus zo gezien is een bandage schadelijk te noemen. Daar staat tegen over, dat op de wedstrijd, het been zwaarder belast wordt, en dus van zichzelf al warmer wordt. Thuis heb je dus op die xtra hitte kunnen trainen, waardoor het paardenbeen beter bestand kan zijn tegen een zwaardere belasting als je niet met bescherming mag rijden.

Maar, een bandage beschermt het been niet tegen het 'raken' of een klap van buiten af. Darvoor heb je toch echt een harde beschermer nodig. Waar je ook bij stil moet staan... als jij een pols-verbandje om hebt... wat voel je dan als je die er na een tijdje afhaalt... precies... slapte, het voelt naar en onzeker. Dat zijn dus de twee redenen waarom ik denk dat er geen nut in bandageren zit te rondersteuning van een gezond paard. Bandages zie ik als verband, wanneer ik verband moet gebruiken bij een paard (en dan zijn er absoluut betere producten te verzinnen dan lekkere onhygienische katoenen/wollen bandages!). Bovendien, ik ben ook gewoon te lui om die dingen elke keer weer om te doen, af te wikkelen en dan ook weer op te rollen vor een volgende keer... wat een werk.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 10:47

Je hebt tegenwoordig peesbeschermers met schapenbontjes aan de binnenkant. En alles kun je uit elkaar halen en uitwassen.
Ik denk dat die beter zijn dan bandages maar ja, die krengen kosten wel f 300,-!!!!!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 13:15

Ik weet het, lijkt mij ook wel wat, beschermers met een bontje ertussen. Maar zoals je ook weet heb ik te maken met een prachtige waterachtige buitenbak en is dus dit niet altijd een goede oplossing. Wat ik nu in onze bak doe ik maar met de eskadrons om en hopen dat de schuurplekken niet te erg worden........ Want zelfs nu bandageren is geen optie, wordt loodzwaar van al dat opgezogen water en dat is ook niet goed voor de benen. Dus het is weer een keuze uit twee slechte opties.....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 23:39

In een amerikaanse winkel zag ik beschermhoezen voor stoffen beschermers, waardoor ze niet nat worden en niet zwaar, misschien is dat iets? Statelinetack.com

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 08:55

Ik heb de site gevonden, maar waar staat nou die beschermhoes Verward Ik kon hem niet vinden.....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 13:56

MIsschien die action 3 in 1 dingen?

Ikzelf rijd met 1 paard met bandages en daarover heen peesbeschermers.

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 11:46

beste mensen

ik krijg de indruk dat jullie denken dat peesbeschermers alleen zijn voor dieren die zware sporten lopen (klopt dit) dan is dat de allergrootste ONZIN die ik ooit heb gehoord en wel om de volgende redenen paarden met beenafwijkingen of die zichzelf aanlopen moet je beschermen. In de sport OOK maar niet alleen en als ik voor de koets ga rijden heeft ze altijd beschermers om of ik bandageer mijn merrie. Ze is 16 en heeft sinds ik haar heb nog geen een keer kreupel gelopen en dat terwijl ze een hele slechte beenstand heeft die niet meer gecorigeerd kon worden haar beschermers zijn van de zijkant helemaal afgeschuurd dus stel je maar eens voor wat er was gebeurt zonder beschermers groetjes suus


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pamelap, PeanutGuapa en 70 bezoekers