Ok, ik ben te voorzichtig...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Ok, ik ben te voorzichtig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 19:56

Ok dan, vanuit m'n omgeving krijg ik regelmatig te horen dat ik te voorzichtig ben met Carina, wat vind Bokt hiervan? Haha!

Ik heb dus een 3 jarige haf, die nu net onder het zadel is. Regelmatig krijg ik te horen dat ik te voorzichtig ben met haar:

* waarom rijd je maar maximaal 4x per week 1/2 uurtje, een paard is toch om op te rijden?
Als je dan uitlegd dat ze nog jong is en je haar nog niet teveel wilt belasten kijken ze je aan met een blik of je wel helemaal 100% bent??

* Ik moet een half uur stappen om bij de manege te komen waar ik dan een groepsles heb. Eigenlijk vind ik een uur groeples al te lang, dus neem ik haar aan de hand mee naar de manege. Echt waar, je moet ze zien kijken daar als ik met haar aankom...

* Carina gaat van de winter onder deken, omdat ik haar niet te lang in de vacht wil laten komen zodat ze niet bezweet raakt met rijden (mooie zin). Is echt onzin, het is een haflinger, die kan daar tegen!!

* Op die manege is het ïn"om met sporen te rijden. O de vraag waarom ik niet met sporen reed antwoorde ik dat ik vind dat ik niet goed genoeg rijd daarvoor en m'n paard niet wil afstraffen met een spoor tussen z'n ribben bij elke pas omdat ik m'n benen niet stil kan houden... Oh ja, zeggen ze en kijken je aan of je achterlijk bent...

* En dan nou het ergste, Carina krijgt een maand vakantie... Jeetje, die krijg ik nooit meer goed daarna Gaaaap

*Zucht* Wat ben ik extreem voorzichtig met m'n paardje... Schijnheilig

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:09

pfff dat je nog met zin daar naar toegaat zeg. Al dat gebemoei van anderen.

Ik zou zeggen dat je het zo prima doet en ik wou dat meer mensen het zo deden OK dan! .

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:10

OK dan!

Ik heb bij alles, ja echt alles percies hetzelfde

Les is voor mij ook 1 uur lopen. Baloe gaat mooi mee aan de hand. Ook hij heeft nu rust (en wel 2 maandjes Knipoog)

Hij is ook net onder zadel, ook 3 jaar. Ik rijdt m eigenlijk amper in de bak, buitenritjes over het zandpad is imo beter voor hem. En dan kijken ze je vreemd aan Haha!

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 20:17

Cowgirl schreef:
pfff dat je nog met zin daar naar toegaat zeg. Al dat gebemoei van anderen.
.


Nou, echt met zin naartoe gaan Scheve mond
Ach, vaak is het wel gezellig, en ik weet wie het zeggen ~~}>
Ik ben daar trouwens alleen lid omdat de bak bij huis 's winters niet te rijden is, en daar bij lidmaatschap een les verplicht bij zit...
Overigens leert ze er wel veel van, met andere paarden in een vreemde omgeving rijden.

Als ik ga studeren moet ik daar toch maar eens gaan praten, ik denk niet dat ik dan tijd heb om ook nog daar te lessen Schijnheilig maar wil wel graag lid blijven, eens kijken hoe dat gaat uitpakken Pling

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:26

Carina kan waarschijnlijk meer hebben dan je denkt;-) maar een beetje op je hoede kan geen kwaad. dat je zonder sproen rijdt isprima

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:32

met een driejarige moet je heel voorzichtig zijn
het is nog een kleuter
al lijkt het paard groot, de botten en pezen zijn nog absoluut niet sterk genoeg om vol aan het werk te gaan.
Laat je niet gek maken. Een paard is eerder kapot gereden dan goed gehouden
fjordenfan
www.kreations.nl/pieke.htm

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:35

nou laat ze maar kletsen je bent heel goed bezig
beter iets minder belasten dan ze aan kan dan net iets te veel
ga zo door OK dan!

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:35

Oh ik ben ookaltijd te voorzichtig met me paard en daar ben ik gewoon trots op want ik ben liever te voorzichtig dan te grof...

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 20:39

Ach ja, ik weet zelf ook wel dat ik goed bezig ben. Was meer om ff stoom af te blazen, en jullie mee te laten delen Knipoog Haha!

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Yvonne74
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:58

Carina, dit zou ik geschreven kunnen hebben!

Ik sta als enige pensionklant bij een vriendin op stal en ik heb het daar erg naar m'n zin, behalve als haar instructrice er is. Volgens die juf ben ik niet serieus genoeg met mijn paard bezig. Mijn vriendin wil graag dressuurwedstrijden rijden en ik wil gewoon lekker recreatieruiter zijn. Wij kunnen dat van elkaar prima accepteren; 't is alleen jammer dat haar instructrice zich er steeds mee bemoeit. Ik heb les van iemand anders die gelukkig tevreden is over mijn paard en hoe ik met hem omga.

Volgens mij ben jij gewoon goed bezig met je paardje. Wat is er mis met zuinig zijn op je paard?

Romargo

Berichten: 193
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:10

Je doet het juist hartstikke goed! OK dan! Ik rijd mijn 3 jarige pony ook 4 keer in de week en dan zelfs nog korter dan een half uur...en dan de dagen dat ik niet rijd doe ik bijna niks met hem. Ze zijn nog jong en in de groei en ze moeten nog hun hele leven rijden.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:25

Met sporen rijden is echt niet verplicht! Ik denk dat als ik op de hengst stap met sporen om dat ik eerst zorg dat ik een goeie levensverzekering heb en de ambulance met defibrilator ernaast klaar staat. Die pikt dat nooit en het is ook niet nodig. Met mijn chappies aan krijg ik m zelfs nog vooruit. En oh ja, het beest is al 8, kun je nagaan (hij is pas een jaar serieus onder het zadel, ervoor alleen op de renbaan)!
En op mijn zevenjarige arabier heb ik nog nooit een spoortje om gehad. Bij hem hoef ik geen levensverzekering af te sluiten denk ik, maar ik ben altijd wel bang geweest dat hij daardoor nóg vervelender zou worden. Binnenkort (morgen?) mag hij er echter wel aan geloven en dan krijgt hij een spoortje in z'n ribbetjes. Zet wel m'n zusje met een telefoon ernaast mocht het misgaan, maar hij kán niet eens bokken. Hem hebben we overigens al zo'n 3,5 jaar. Kun je nagaan...
Overigens rijd ik mn KWPNer al wel zo'n 4 jaar geregeld met spoortjes (niet altijd), begint m'n instructeur laatst: "je mag je spoortje wel gebruiken hoor".
Voorzichtig zijn kan echt geen kwaad. Je rijdt lekker met je pony en het plezier is toch het belangrijkste?

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:33

Wat een gezeik! Ik vind dat je echt genoeg doet met r! Eerder teveel dan te weinig.. Beter voorzichtig zijn dan onvoorzichtig toch?? Ze is pas 3, dan is een maandje vakantie juist goed om alles te verwerken!
En waarom zou je een ander paard wel onder een deken mogen zetten maar een haf niet? Onzin! Gewoon zo door gaan Lachen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:38

Ah, gelukkig! Er zijn meer mensen zoals ik! Krijg ook altijd te horen dat ik zo weinig rij (een paard is toch om op te rijden). Ga liever buiten met Stan lopen aan de hand dan dat ik erop zit. Vindt hij ook leuker, kan ie lekker grazen... Als het 's winters extreem koud is, krijgt ie soms wel 3 dekens op... (Haf..). Ik trek me niets van niemand aan! Doe lekker wat ik wil en mijn paardje is vrolijk, blij en tevree. Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft, dan doe je het altijd goed!

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:49

Vreselijk zeg, wat doe jij voorzichtig. Ik zou er beenbescherming rondom bij doen, gelpad onder je zadel met een bontje erop. *LOL* *LOL*
Nee hoor, geintje. Ik vindt het wel meevallen. het is wel zo dat je gaande weg best wat langer en/of vaker kunt gaan rijden, maar rustig opbouwen is zo verkeerd niet.
Sporen zijn voor sukkels en hele goede ruiters, helaas zijn het meestal de eerste die ze dragen.
Het enigste waar ik iets van zou willen zeggen is je deken. Ik ben er geen voorstander van, een paard is best in staat zichzelf warm te houden en in het zweet rijden doe je hem toch wel. Als ze in een tochtvrije omgeving (bij voorkeur buiten) kunnen opdrogen is er ook niks aan de hand.
Laatst bijgewerkt door ikke op 30-07-03 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:58

Sjips......ben ik blij dat ik daar niet kom.
Mijn haffie is 3 jaar en 3 maanden.
Ze is nu 8 weken onder het zadel.

1 keer in de week lessen we een half uur, en we rijden 2 keer per week maximaal een half uur nog voor onszelf....
De rest van de week wandelen we, longeren we en spelen spelletjes met elkaar.
Ze heeft zelfs nog een rustdag!!! *ik verwaarloos mijn paard Haha! *

Ze gaat net als mij aanstaande zondag 3 weken op "vakantie" haar verzorgmeisje wandelt dan met haar, longeert haar, laat haar rennen in de bak en verders niets.

Ik wil haar ook graag onder een deken hebben vanwege het zweetprobleem.
Afgelopen winter liep ze na 10 minuten longeren nog een half uur na te dampen.
Zelfs op stal zweette ze afentoe.

Sporen komen wel als het nodig is en ik bekwaam genoeg ben om ze te gebruiken.

En een uur lessen doe ik niet eens omdat ze na een half uur flink haar best doen gewoon moe is.
Het wordt elke keer beter en sommige lessen en rijdagen zweet ze niet eens meer en heeft zelfs nog puf zat om gek te doen in de wei Knipoog

En ik krijg op stal niet eens te horen dat ik voorzichtig ben, nee bij mij op stal vinden ze ons te snel Haha!

Ik vindt in ieder geval dat je het goed doet hoor, je hebt al 1 dag in de week meer dan mij Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:27

Doet me denken aan mijn zus, herken veel acties van haar erin Haha! Ik zit er helemaal niet mee, als mensen zo met hun paard om willen gaan prima, ik zie er alleen maar voordelen van in. Gewoon houden zo, lekker niks van die meiden daar aantrekken! OK dan!

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:34

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik bij het lezen van je berichtje dacht:
jeetje.. een heel uur les na een half uur erheen lopen met een driejarige!
Ben dus nog erger dan jij Knipoog

(al scheelt het natuurlijk hoe lang hij al 3 en onder het zadel is. maar goed, ze noemen me op stal niet voor niets penymeisje Knipoog )

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:04

wat dom dat ze erover zeuren dat je hem maar 4 keer in de week rijd,
ze is nog jong en vast nog niet heel lang onder het zadel, de paarden die ik ingereden heb mochten niet vaker als 4 keer per week lopen omdat ze nog jong zijn en ik dan de spieren te veel belaste.
ik weet niet wat die mensen die dat zeggen van jonge ponys weten maar vast niet veel...
en zolang je kan rijden zonder sporen waarom dan met?

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:19

Ik vind dat je moet doen wat je zelf denkt, niemand kent je paard/pony zo goed als jij, en een ander voelt niet wat jij voelt.
Als ik je verhaal lees, denk ik dat je goed bezig bent met haar.
Tipje: om conditie en spieren te trainen kun je haar wel buiten laten galopperen een lekker lang stuk rechtuit, en daarna rustig terug stappen, errug goed voor spieren/gewrichten en pezen, mits op een geschikte weg, bv zandpad ofzo.
Een 3-jarige hoeft niet in de krul geprikt te worden, maar moet juist conditie en spieren opbouwen voordat je iets anders kunt vragen.
Maar dat is mijn mening.

Groetjes
Tamara

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:22

Ik heb de onderdelen die je noemde even genummerd. Dat is makkelijker.

1. Een jong paard moet je nog niet te veel mee doen. Lekker rijden zoals nu ook en niks van die anderen aantrekken. Je kunt het wel steeds meer opbouwen.

2. Je kunt er best op gaan zitten dan hoor. Dat beetje extra gaat ze niet dood van.

3. Heb ik ook altijd gedaan bij mijn haflinger. Scheelt echt dus gewoon dekentje op in de winter Lachen

4. Niks van aantrekken, als sporen niet nodig zijn laat je ze lekker af Lachen

5. Fijn toch dat je paardje lekker vakantie heeft. Wordt ze ook niet overspannen Knipoog Tong uitsteken

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 10:20

ikke"]
Vreselijk zeg, wat doe jij voorzichtig. Ik zou er beenbescherming rondom bij doen, gelpad onder je zadel met een bontje erop. *LOL* *LOL*
[/quote]

Geloof het of geloof het niet, er gaat beenbescherming om als we gaan rijden of longeren Knipoog Ja ja, een haf met beenbescherming, schandalig Schijnheilig



[quote="batje"]
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik bij het lezen van je berichtje dacht:
jeetje.. een heel uur les na een half uur erheen lopen met een driejarige!]
[/quote]

Tja, dat denk ik dus ook nog steeds... Maar ik ga niet een heel uur vol aan de bak hoor. Ongeveer 45 min stappen en verdeeld over dat uur wat stukjes draf en galop, meer niet.

[quote="feetje schreef:
Je kunt er best op gaan zitten dan hoor. Dat beetje extra gaat ze niet dood van.


Dood zullen ze er zeker niet aan gaan Knipoog Maar ik vind een uur rijden eigenlijk al te lang, laat staan dat ik er nog een half uur reistijd opzit


Overigens wel grappig dat er best veel bokkers zijn die dit heel erg herkennen *LOL* OK dan!

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:32

ik vind dat je goed bezig ben!je paardje mag ook nog wennen aan het feit dat hij bereden wordt!hij moet ook zijn hele leven nog verder!ik ben ook erg voorzichtig met mijn 26 jarige verzorgpony maar dat is gewoon omdat je er nog lang van wil genieten!;)

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:49

Vooral zo doorgaan.

Je hafje is nog jong en dan is het helemaal niet verkeerd om gedoseerd te rijden. Hoewel mijn paard denk ik ook wel graag een maand vakantie zou willen, ik kan zelf echtn iet een maand niet rijden.

Nee je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt. En een deken zie je wel vaker bij haflingers die gereden worden. En sporen niet doen als jij je er niet goed bij voelt.

Als je pony 4 is kun je het meer gaan opbouwen. Maar ik denk dat jij meer plezier hebt als die mensen die dit tegen jou zeggen.

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 10:51

Lientie schreef:
Hoewel mijn paard denk ik ook wel graag een maand vakantie zou willen, ik kan zelf echtn iet een maand niet rijden.

.


Haha, ik ben zelf op vakantie 2 weken hiervan, en die andere 2 weken kom ik ook wel door

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark0919, sterregoud, tjee en 27 bezoekers