aan de teugel / in de krul / valse knik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 17:50

Wat is het verschil tussen aan de teugel, in de krul en een valse knik???? Verward Verward Verward Verward
Ik weet wel dat het paard bij alledrie met het hoofd ''in een boog'' loopt, maar wanneer is het goed of fout?
Hebben jullie ook fotos, dan snap ik het misschien iets beter (ben dom Frusty )

[Edit Karin] titel ff aangepast, nu duidelijker [/edit]
_________________
S....N....O...Laat maar......

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-08 19:51 ]</font>


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 18:03

in de krul is dat hij niet ontspannen loopt maar dat je hem gewoon in een boog hebt getrokken
en aan de teugel is dat ie ontspannen loopt en dan gaat ie aan de teugel
beetje moeilijk uit te leggen vind ik

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 18:06

je kan een paard toch niet in een boog trekken Verward
Als je gaat trekken gaat ie toch terug hangen?
Dan moet ie toch eerst aan de teugel en dan trekken ofzo (nee bokkertjes,ik ben niets van plan hoor Extreme duivel Knipoog )

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 18:09

sommige paarden kan je gewoon in de krul trekken handen laag houden en trekken dan kan ie ook geen kant meer op
niet dat ik het deed hoor Haha!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 18:27

Theoretish kan aan de teugel rijden als volgt worden omschreven: de door de kuit opgewekte impuls voelt de ruiter via de paardenmond weer terugkomen in de hand. De aandrijving moet dus een gesloten cirkel vormen van de ruiter, via de achterbenen van het paard, zijn rug en hals en het bit naar de handenvan de ruiter.
Een paard aan de teugel rijden is dus het resultaat van en goede interactie tussen de drijvende hulpen en een meegaande, gevoelige hand.
Een paard dat aan de teugel loopt heeft een ontspannen nekgewricht en gaat met een licht gespannen teugel gewillig aan het bit.
Een paard dat aan de teugel loopt zal ook de hand van de ruiter volgen; als de ruiter zijn hand naar voren brengt zal het paard in deze nieuwe situatie aanleuning aan het bit proberen te vinden en dus zijn hoofd dieper gaan dragen.

Een paard dat in de krul getrokken wordt, zal niet vanuit de achterhand stuwen en op de hand van de ruiter gaan leunen. Wanneer de ruiter het paard dan de hand laat volgen zal het paard het bit niet volgen maar eerder met zijn hoofd in de lucht gaan lopen.

Een paard met een valse knik buigt op de verkeerde plaats in zijn hals af. Maar ik denk dat daar al eens een topic over geweest is.

Foto's heb ik jammer genoeg niet!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 18:31

Dit zijn de topic's over een valse knik:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 0&forum=13
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 06&forum=8

AUB geen reacties plaatsen bij oude topics (ouder dan ongeveer een week). Deze zullen verwijdert worden.



_________________
Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dorien op 2001-09-08 19:32 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-09-14 22:01 ]</font>

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 18:38

Dan heb ik een rare pony of ik begrijp het niet goed, als ie aan de teugel loopt (als ie zin heeft) dan gaat ie heel heftig op het piepende bit kauwen en heel langzaam lopen,als ik de teugels langer laat sjokt ie gewoon door Verward Het lukt alleen in slomotion stap...
Daarom rijd ik ook bijna nooit aan de teugel(ben recreatieruiter Tong uitsteken )dat gaat een beetje langzaam, en als ik hem aandrijf gaat valt alles weer uitelkaar....dus ik wilde ff weten of ik fout bezig ben af en toe...


Toen nathalie hier was heb ik hem de meegebrachte halsverlenger aangedaan(ik wilde ook eens kijken) maar ik kreeg echt het idee dat hij inverzet ging.boken,en heel hard proberen het hoofdomhoog te krijgen, na een tijd gaf ie het op, maar hij liep naar mijn idee heel anders dan ie normaal liep,(korte stapjes, niet kauwen Verward) dus snel dat ding weer afgedaan Knipoog
Was dat dan in de krul (sjiiiit geen foto!)?
(geen aanval op nathalie trouwens Tong uitsteken bij nora ging het nl wel goed)

_________________
S....N....O...Laat maar......

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: [**] op 2001-09-08 19:39 ]</font>

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 18:47

Als ie op het bit gaat kauwen is over het algemeen een goed teken. Als je naar dressuurwedstrijden kijkt zie je toch ook allemaal van die "slagroommondjes".
Maar als hij dan vertraagt moet je eigenlijk toch bijdrijven. Jij bepaalt het tempo en niet het paard. Maar als hij dan naar beneden loopt, moet je hem natuurlijk wel soepel houden en als je wil aandrijven houdt je je buitenteugel in contact en doe je je binnenhand een beetje naar voren en drijft dan. Normaal gezien blijft hij dan wel mooi naar beneden lopen.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 01:03

Als hij vertraagt is er dus grote kans dat hij gewoon aan het afremmen van achteren is...
Dus als hij omlaag wil prima, maar tempo en impuls mag niet veranderen!!! zodra hij langzamer gaat 'remmen' dan gebruikt hij zijn rug niet...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-01 07:00

Ik ga het zometeen eens allemaal proberen Lachen
Dus je binnen hand een beetje naar voren en drijven, misschien een tikje met de zweep op zn kont dat ie zn achterhand erbij houd (dan gaat ie bokken maar dan loopt ie iig door *LOL* )

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-01 18:37

Heb het geprobeerd en het ging keigoed, als ik mn binnenhand wat meer naar voren deed ging ie veel sneller, zelfs een beetje in draf aan de teugel Schijnheilig
Toen buiten uitgestapt en toen ging het regenen Frusty

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 08:57

Hoe ik dat zie of een paard goed aan de teugel loopt en niet een een 'eigen' knikje, is dat de halsspier vanuit de schoft is aangespannen. Dus dat je een mooie gespierde hals ziet wat vanuit de schoft naar de oren toeloopt. Een paard in een eigen knikje zie je door een dikke spierbunder achter zijn oren, wegzakkend naar de borst. Mijn paard heeft hier een handje van en het laatste is zeer goed te zien. Je krijgt de indruk dat hij aan de teugel loopt, maar loopt toch in zijn eigen houdinkje....


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 09:19

Fonnie, jouw paardje vindt het denk ik ook nog een beetje moeilijk, dus je moet wel een beetje geduldig zijn met deze nieuwe manier van rijden.

Overigens loopt een in de krul getrokken paard meestal ook met een valse knik, om het makkelijker te maken zeg maar.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 15:39

snap het nu al een beetje meer, maar kan ie ook aan de teugel lopen maar toch in de krul Verward
Vind het wel moelijk zeg..pffff...en mn paard ook Tong uitsteken
En ik zal rustig aan doen hoor Party!!
Ben alleen een beetje snel geneigd dat als iets 1x goed gaat dat ik dan meteen meer wil proberen...denk dat je dat ook wel een beetje bedoeld, en ik wordt alleen boos als ie bokt Knipoog

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 15:50

Hij kan niet aan de teugel lopen EN in de krul. Het kan er voor een omstaander wel uitzien als aan de teugel terwijl hij eigenlijk in de krul loopt. Maar wat het verschil is tussen de 2 is moeilijk vanachter de computer uit te leggen omdat het vooral een gevoelskwestie is. Als je niet zeker bent of je pony aan de teugel of in de krul loopt kan je best een paar lessen nemen!

Nog veel succes!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 19:28

als een paard aan de teugel loopt gebruikt ie niet alleen z'n hals hoor!!!
je moet hem ten 1ste met impuls rijden als je hem aan de teugel wilt hebben, daarbij heeft ie een ontspannen mond, en rug, en z'n hals is altijd rond.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 20:05

Afbeelding

Dus dit is aan de teugel? En wat is opgericht rijden
Net als anky van grunsven?(heb ik ook nog ergens gelezen.. Haha! )

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:08

Ik noem dit in de krul. De bovenspier van de hals is bij zijn schoft niet mooi aangespannen, hij is daar hol, en zo te zien zitten de handenvan de ruiter veel te laag, ongeveer ter hoogte van de knieen. Het is geen mooi ontspannen aanleuning IMO.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 20:13

oh ik dacht dat dit opgericht was ofzow Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:16

dit is NIET aan de teugel, want toen zat ik erop, en hij was niet ontspannen een een paard KAN niet aan de teugel lopen zonder bit, want aan de teugel heb je contact met het paard, dus....

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:16

ah helemaal niet waar lielle de handen zaten niet bij de knieen dus zeg ook niet dingen waar je het niet over weet.
grr.. Boos!
hey fonnie goed zo dat het steeds beter met rijden gaat!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:23

lielle dat is niet,want ik zat er zelf op, en m'n handen zaten inderdaad laag, maar NIET bij m'n knieen

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:25

ja joh lielle.
ik kan ook wel zeggen oh dit of dat maar als je de rest niet ziet dan weet je het ook niet of het zo is dus.... Lips are sealed voor jouw

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:26

Dames blijven we wel even on-topic!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 21:09

ik ga me niet verwaardigen om te reageren op opmerkingen als hierboven, maar evem on topic. zoals je kunt zien en zelf ook zegt zien loopt de lijn van de teugel niet naar een handbreedte boven de schoft waar je je handen hoort te dragen. Lijkt me simpel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers