jamaica pubert, op rechts verkeerde galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

jamaica pubert, op rechts verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-03 17:48

Ja hoor, jamaica is weer aan het puberen en heeft weer een nieuw geintje. Op de rechterhand springt ze verkeerd aan.
Vandaag ben ik stug door gegaan, steeds terug nemen, weer aanspringen, tik op de kont erbij, tik op de schouder erbij...
Na 10x proberen ofzo sprong ze eindelijk goed aan, en toen heb ik haar helemaal de hemel in geprezen. Dit volhouden? Of zijn er andere (betere) wegen naar rome?


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:40

Volhouden Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:42

ja precies volhouden en je paard nooit laten winnen want dan doet ie het de volhende keer weer. En wat bij de mijne wel is hielp was zijn hoofd naar binnen doen bij het aanspringen. dan ging ie meestal wel goed.

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 20:37

op het verkeerde been gaan zitten en dan aanspringen
en hoofd naar buiten stellen dan helpt het
groetjes suzanne

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 20:37

of op een volte 5 meter zetten

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-03 20:44

volte 5 meter??? En daarvanuit aanspringen? Hallo, ze is 4... Volte 10m is moeilijk genoeg Haha!

Annabel_Simone

Berichten: 299
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Bergen n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 22:10

had ik precies hetzelfde met mijn pony je kan op de volte een balk neerleggen en als je bij de balk ben aanspringen in galop en net zolang dat ze het zonder balk kan veel succes

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 22:49

Op het verkeerde been lichtrijden voor het aanspringen kan inderdaad wel eens werken.
Ik heb met Jordy hetzelfde probleem een tijdje geleden gehad, terwijl hij het daarvoor wel altijd goed deed. Wat bij mij ook hielp was eerst de vekeerde kant op stellen en voor het aanspringen omstellen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 23:08

Kijk eens hoe ze 't aan de longe doet, dan weet je in ieder geval direct of het ook een ruiterprobleem is of dat het in je paard zit.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 23:11

Gebroken lijntje in draf en op het moment dat je op de hoefslag terugkomt de galophulp geven.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:59

FlairS schreef:
Gebroken lijntje in draf en op het moment dat je op de hoefslag terugkomt de galophulp geven.


variatie hierop die ook wel eens wil helpen op de (korte) diagonaal van hand veranderen en dan aanspringen. Dan heb je al meer stelling dan in een normale bocht.

verder heb ik het jonge paarden vooral geleerd door op het verkeerde been licht te rijden en ze min of meer in galop te laten vallen. Dan meet aanmoedigen en belonen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:01

Maar hoe kun je nu lichtrijend aan galoperen, dat gaat toch helemaal niet?
Tenminste niet bij mij, ook bij een jonge ga ik doorzitten.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:16

De tip van PriscaZ is inderdaad een nuttige tip. Door op het verkeerde been licht te rijden en het draftempo flink te verhogen vallen ze vaak in de galop (je springt dus niet aan, je laat ze erin vallen) en doordat je het gewicht op het buitenbeen hebt, springen ze ook meestal in de goede galop aan.

Verder is het geen puberen hoor. Geen enkel paard kan 'bedenken' dat het nu maar eens als puberaanval verkeerd gaat aangalopperen. Meestal is het een balansprobleem en anders is het een ruiterprobleem. Dat laatste wordt duidelijk als ze aan de longe wel consequent in de goede galop aanspringt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:06

Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van in galop laten vallen. Liever niet, er zijn betere manieren.

Vanaf een volte is prima, maar let op dat de binnenschouder niet zakt. Oftewel, dat het paard wel "recht" is op je volte.
Verkeerd aanspringen gewoon negeren, direct terugnemen. Goed aanspringen belonen.

Laat even een ervaren ruiter meekijken of je je hulpen op het juiste moment geeft (voor rechtergalop als ze het linkerachterbeen onder de massa gaat zetten) en je zelf de binnenschouder niet teveel belast.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-03 16:15

ze springt keurig op mijn hulp aan, niet ervoor, niet erna maar OP mijn hulp, Aleen dus verkeerd Haha!
Wat jij zegt sonja, dit heb ik geprobeert te voelen, maar voel het niet echt, dus probeer ik naar de voorschouder te kijken, met als gevolg dat ik weer voorover ga zitten. Dus, ik sping aan, en na een paar passen (nouja, 1 of 2 passen) merk/zie ik dat ik verkeerd zit, neem terug, wacht op de volgende hoek, en probeer opnieuw.
Zou het helpen om in de korte hoek aan te springen ipv in de verre?

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:21

ja inderdaad, volte 5 meter, lekker goed voor een paard van 4
en nee wat sonja zegt, ik ben ook niet zo een voorstander van in galop laten vallen, want later moeten ze juist weer leren, om meteen aan te springen, en dan MOGEN ze juist niet meer eerst het draf tempo verhogen, want dan moet je dat toch ook weer af gaan leren?

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:22

En als je nu een hele grove beenhulp geeft dan. Dus binnenbeen echt op de singel maar het buitenbeen iets verder naar achteren dan normaal. En dan wanneer je aanspringt met de zweep een tikje naast je binnenbeen geven.

En ik zou in de eerste bocht aanspringen en niet voor de lange zijde. Heeft je paard te veel kans om fout te gaan.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:37

Het in galop laten vallen is een oefening die je alleen toepast om de goede galop weer te bevestigen bij het paard en een oefening die je gebruikt bij een paard dat nog niet in balans is. Soms is het beter om dan even niet aan rijkunstige oplossingen te denken maar het op een andere manier op te lossen.


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:55

Mijn pony had vroeger problemen met de linkergalop. Op een gegeven moment sprong hij altijd goed aan, maar toen we een tijdje terug anders gingen rijden, maar meer druk, ging het weer mis. Ook aan de longe sprong hij nu geregeld verkeerd aan. Opvallend is dat als ik hem met losse teugel voorwaarts rijd het meestal goed gaat. Ik denk dat het een spanningsprobleem was, en hij niet meer los door het lijf liep en misschiebn ook de hulpen wel niet meer goed door kwamen. Nu hij weer beter ontspannen loopt, gaat het met de galop ook weer de goede kant op. Ik moest hem eerst van mijn instructeur naar buiten drijven (dus goed voor het binnenbeen) en dan aanspringen. Dat wilde nog maar moeilijk en wat inderdaad heel goed hielp om hem er weer door heen te rijden was flink voorwaarts rijden op de grote volte (vooral niet te klein want dan valt een paard sneller naar binnen en dat moet juist niet), vooral drijven met het binnenbeen, blijven lichtrijden en dan sprong/viel hij vanzelf in de goede galop. (Overigens had ik de teugels hierbij heel los)

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:32

Idd wat stelling naar buiten vragen zodat ze meer schoudervrijheid heeft aan de rechter kant.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 16:36

nou, heb zojuist echt heerlijk gereden.
Advies van hier aangenomen, gebroken lijn gereden, en dan gelijk de hoek erna aanspringen, en tada!!! Ze zat goed!!! Helemaal de hemel in geprezen natuurlijk. Blijf dit maar even volhouden denk ik

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:48

suzie66 schreef:
of op een volte 5 meter zetten


Dat hoef je zelfs in het Z2 niet te doen,... Ja lekker sterk antwoord hoor .

Wat goed helpt (voor jonge paarden een fijne manier om aanspringen aan te leren) is op het "verkeerde" been gaan lichtrijden voordat je aanspringt. Dan hebben ze meer schoudervrijheid aan die kant en springen ze eerder in de juiste galop.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:07

suzie66 schreef:
of op een volte 5 meter zetten


wéér zo'n rare opmerking! hallo hee! volte vijf meter, dan is je paard meteen kreupel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 09:24

Natasja91"]
[quote="suzie66 schreef:
of op een volte 5 meter zetten


wéér zo'n rare opmerking! hallo hee! volte vijf meter, dan is je paard meteen kreupel!
[/quote]

Met een driejarige zou ik dat inderdaad niet doen, maar om nou meteen als algemene opmerking te brullen dat je paard dan meteen kreupel is..... Huilen Ik weet heel zeker dat ik een volte van 5 meter kan galopperen zonder daarmee mijn paard te 'beschadigen'. Dat deze wat verder in de africhting is dan de Haf waar dit topic over gaat lijkt me logisch.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:59

Nou, ik vind het nog niet al te slim om een volte van 5 meter in galop te rijden, ook al ben je Z met je paard. Volte 10 en 8 meter en daar moet je het echt bij laten. Anders gaan we al over pirouettes praten hoor,...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lizzy__87 en 33 bezoekers