Vraagje van wedstrijdsecr. aan ruiters/amazones

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Vraagje van wedstrijdsecr. aan ruiters/amazones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 09:05

Als wedstrijdsecretariaat zijnde heb ik ook vraagjes aan jullie. Ik ben zelf ook wel wedstrijdruiter maar dan toch bevooroordeeld.

Wat zouden jullie liever hebben op een grote wedstrijd: een prijsuitreiking waarop je wat langer moet wachten, maar van rubrieken waarin veel deelnemers zijn, zodat het prijzengeld ook hoger is?
Of juist opgesplitst in kleinere rubrieken zodat je iets minder lang hoeft te wachten. (Logisch) gevolg hiervan is dan wel dat het inschrijfgeld omhoog gaat omdat er meer prijzen uitgereikt moeten worden (en/of wingeld moet omlaag).

Ik kan nu ff niet meer bedenken maar lopende dit topic kom ik vast wel op nog meer vragen.

Als jullie nog meer handige tips/trucs weten, hoor ik dat graag (liever niet bekende problemen zoals als je van ver komt, later laten starten dan iemand die dichtbij woont, want daar probeert zo'n beetje iedere rv al zoveel mogelijk rekening mee te houden).

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:10

Voor mij mogen het kleinere rubriekjes zijn, met kortere wachttijden.

Het hangt er ook vanaf waarvoor je rijdt. In de regio waar ik nu rijd is prijzengeld en ik merk dat de prijzen dus ook erg belangrijk zijn.
Mij persoonlijk interesseert het minder, ik rijd vooral voor mijn winstpunten. Wsch ook omdat in mijn vorige regio alleen bekers werder gegeven.
Maarre...kleinere rubrieken dus.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:16

Wij doen als vereniging altijd dagprijzen, d.w.z. dat het inschrijfgeld verminderd met de kosten van de jury en bekers en strikken verdeeld wordt over de deelnemers van de rubriek. Dat is best geinig want dat kan betekenen dat een B deelnemer in een rubriek met 26 combinaties met veel meer prijzengeld naar huis gaat dan een Z deelnemer met 14 combinaties in de rubriek.
Verder ben ik voor gewoon grote rubrieken (tot max 30 deelnemers), rij je vooraan dan kun je je paard tussendoor wegbrengen en rij je later dan laat je hem op de trailer staan.
Verder is het heel belangrijk om vooraf te proberen een tijdstip af te spreken waarop de prijsuitreiking van de rubriek plaats zal vinden, dan kunnen de deelnemers hier rekening mee houden. B.v. de laatste combinatie start rond half 1 (volgens de formule 8 combinaties in een uur), dan zou je 's morgens al een briefje op kunnen hangen dat de prijsuitreiking van deze rubriek om kwart over 1 verwacht wordt. De deelnemers weten waar ze aan toe zijn en als secretariaat wordt je niet steeds lastig gevallen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:21

Mijn voorkeur is simpel: grote rubrieken met 1 prijstuitreiking maar met tussentijds ophangen van de punten. Dit werkt in mijn ogen het beste. Dan weet combinatie 1 of het de moeite waard is te blijven voor de prijsuitreiking of dat ze lekker naar huis kunnen.
En zo gaat het op grote professionelere concoursen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:22

Als het hartje zomer is en het is behoorlijk warm dan wacht ik de prijsuitreiking nooit af. Soms wacht ik niet eens de punten af. Ik kan me er best boos om maken dat de secretariaten soms zo traag zijn met de punten. De paarden staan maar te bakken in de trailer.
Voor mij is dat een reden om bep. concoursen over te slaan in de zomer.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 09:24

Ja Beppies, zo doen wij nu dat ook altijd. Maar goed, klagende klanten kun je helaas niet voorkomen. Ik vroeg me gewoon af wat de meesten interessant vinden: veel prijzengeld of niet. Ik weet dat het bestuur het toch niet zou willen veranderen in meerdere kleine rubrieken, omdat het dan gewoonweg teveel geld kost, wat je uiteindelijk óf aan je leden moet doorberekenen, óf je moet je inschrijfgeld verhogen. Dat van die dagprijzen neem ik mee in de volgende bestuursvergadering, goed idee!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:32

Als je dagprijzen doet, heb je geen verplichting t.a.v. de hoeveel van het bedrag (oficieel prijzengeld daarvan staan de bedragen in het reglement vernoemd en dat kost je alleen maar geld). Je kunt ook dagprijzen geven over kleinere rubrieken, ze krijgen dan alleen minder, onze bedoeling is om zoveel mogelijk deelnemers met iets naar huis te sturen en niet alleen de eerste 3 als er 6 prijswinnaars zijn.

Voor wat betreft het ophangen van de punten, dat hebben wij gedaan nou dat doen we dus mooi niet meer, het grootste aantal ruiters gaat dan naar huis en ik vindt dit tenopzichte van de organisatie van de wedstrijd erg onbeschoft, immers er wordt van hen wel verwacht dat ze alles zo goed mogelijk regelen voor de deelnemers en zorgen voor prijzen en strikken en protocollen etc en dan worden ze zo bedankt. Niet netjes echt niet en dit is iets waar ik me ontzettend aan kan ergeren zowel als organisatie, als jurylid of als deelnemer. Je neemt deel en daar hoort de prijsuitreiking en het in ontvangst nemen van je protocol ook bij.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:34

Hoe vaak de prijsuitreiking is maakt me niet uit. Maar ik HAAT dat wachten op je briefjes. Bij sommige wedstrijden krijg je die echt pas aan het eind van de prijsuitreiking. Dat is voor mij dus een reden om zo weinig wedstrijden te rijden. Ik ben voor een proef van 5 minuten echt een hele dag op sjouw. En als die tijd nu nuttig was, maar het grootste deel van de tijd hang je in een kantine tot eindelijk de briefjes worden uitgedeeld.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:39

Anya daar ben ik het mee eens, het is kolder dat je op sommige wedstrijden zo lang moet wachten. Je zou wel kunnen overwegen om tussen het rijden van de proef je paard naar huis te brengen, je lekker op te frissen en weer terug te gaan, immers ik denk dat je best benieuwd bent naar de punten en het commentaar. Het onderdeel in het reglement dat je in wedstrijdtenue de prijs in ontvangst moet nemen vindt ik in zo'n geval dan ook niet terecht en ik zou dat zeker ook niet doen. Daar om denk ik dat het goed is als je voor aanvang van de rubriek al een goede indicatie hebt wanneer de prijsuitreiking van de rubriek verwacht wordt dan kun je daar je rekening mee houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:54

Hoger prijzengeld is altijd goed... Haha! Maar hang dan de punten direct op zodat je zelf vervolgens kunt bepalen of je blijft wachten of niet.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 09:55

Anya schreef:
Hoe vaak de prijsuitreiking is maakt me niet uit. Maar ik HAAT dat wachten op je briefjes. Bij sommige wedstrijden krijg je die echt pas aan het eind van de prijsuitreiking. Dat is voor mij dus een reden om zo weinig wedstrijden te rijden. Ik ben voor een proef van 5 minuten echt een hele dag op sjouw. En als die tijd nu nuttig was, maar het grootste deel van de tijd hang je in een kantine tot eindelijk de briefjes worden uitgedeeld.


Anya dit is echter niet te voorkomen, zoals Beppies al zegt en voorstellen doet. Verder vind ik de tijd op het wachten van je coupons/protocollen niet onnuttig. Je leert immers ook veel door naar anderen te kijken. Inderdaad duurt je proef niet zo lang, maar denk eens aan de springruiters, die vaak moeten komen opdraven voor 1 parcours, die zijn maar 2 - 3 minuten in de ring, betalen hetzelfde als de dressuurruiters en kunnen na een balk of weigering vaak zó weer vertrekken, terwijl ze dezelfde moeite moeten doen als voorbereiding als de dressuurruiters (okay, hier en daar een niet ingevlochten paard niet meegenomen). Verder moeten óok zíj wachten op hun coupons (winstpuntentelling).
Verder is het het wachten toch wel waard als je winst én een prijs behaald hebt?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:55

Beppies, ik zie niet in waarom dat onbeschoft zou zijn om weg te gaan als je punten bekend zijn. Je rijdt nog altijd voor jezelf, niet voor de jury, niet voor de organisatie en al helemaal niet voor de andere deelnemers.
En ik vind het een stuk paardvriendelijker als jij om half 9 moet starten en je kunt om half 10 al je paard naar huis brengen.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 09:57

Zep schreef:
Hoger prijzengeld is altijd goed... Haha! Maar hang dan de punten direct op zodat je zelf vervolgens kunt bepalen of je blijft wachten of niet.


Okay, daaruit voortvloeiende de volgende vraag:
wat als er alleen de punten worden opgehangen van je 1e proef? Aan de hand hiervan kun je in de meeste gevallen (ik weet het: lang niet alle gevallen) beslissen wat je doet.
Dat neemt niet weg dat ik het behoorlijk irritant vind als iemand niet aanwezig meer is tijdens een prijsuitreiking terwijl diegene een prijs heeft gehaald.
Verder handel ik als secr. altijd uit oogpunt van de paarden (idd bij hitte de paarden zo kort mogelijk op de trailer laten wachten) en niet vanuit het oogpunt van de berijder.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:59

Natuurlijk is het paardvriendelijker maar dat dan nog kom je terug voor de prijsuitreiking. En inderdaad je doet het voor je zelf maar als er geen vrijwilligers zijn die bereid zijn om de wedstrijden te organiseren, kun je weinig testen denk ik. En bij wedstrijden rijden hoort nu eenmaal de prijsuitreiking.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 10:01

Fitzroy schreef:
Beppies, ik zie niet in waarom dat onbeschoft zou zijn om weg te gaan als je punten bekend zijn. Je rijdt nog altijd voor jezelf, niet voor de jury, niet voor de organisatie en al helemaal niet voor de andere deelnemers.
En ik vind het een stuk paardvriendelijker als jij om half 9 moet starten en je kunt om half 10 al je paard naar huis brengen.


Qua paardvriendelijk heb je absoluut gelijk. Maar het is wel netjes als je je vanuit het oogpunt van de paard afmeldt bij het secr. dat je óf naar huis gaat, óf later terugkomt voor de prijsuitreiking. Stel je hebt wel prijs, sta je dan als prijzenuitreiker mooi voor paal omdat je niemand de prijs kunt overhandigen.
Verder kun je uit het oogpunt van je paard altijd ff vragen bij het secr. of je punten zó hoog zijn dat je prijs hebt, omdat je je paard wilt wegbrengen.

Verder: stel je start ooit ZZGP, nou, dán zul je pas meemaken wat wachten inhoudt!!!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:03

Wij doen het als vereniging heel simpel niet aanwezig bij de prijsuitreiking, dan geen prijs. Protocollen worden ook niet nagestuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:04

Wat is er op tegen om die punten op te hangen, dat begrijp ik dus echt niet Verward Je kunt dan zelf bepalen wat je verder doet. Je kunt dan ook terugkomen voor de prijsuitreiking. Ik zou het dan wat minder oneerlijk vinden als je bijv. stelt niet aanwezig (of geen vervanger geregeld) geen prijs.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:11

Bij de ZZGP wedstrijden waar ik ben geweest werden de punten meteen bekend gemaakt, dus ik snap je verhaal over wachten niet zo?

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:15

sommige verenigingen schuiven dan de prijs door, als de 1e prijswinnaar er niet is gaat de prijs naar diegene die eigenlijk 2e geworden is
en er zijn verenigingen die de punten niet ophangen om te voor komen dat de mensen weggaan, die willen juist wat verdienen aan die mensen in de kantine
als iedereen naar huis vliegt verdienen ze daar niet zoveel
maar aan de andere kant, als je hele hoge punten hebt, en je wacht op de prijsuitreiking, ben je blij, je drinkt wat, je geeft een rondje

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 10:17

Zep schreef:
Wat is er op tegen om die punten op te hangen, dat begrijp ik dus echt niet Verward Je kunt dan zelf bepalen wat je verder doet. Je kunt dan ook terugkomen voor de prijsuitreiking. Ik zou het dan wat minder oneerlijk vinden als je bijv. stelt niet aanwezig (of geen vervanger geregeld) geen prijs.


Wat ik erop tegen zou hebben (vanuit oogpunt secr. niet vanuit oogpunt dat ik ook wedstrijdruiter ben) is het volgende:
1) wat dacht je dat iemand ervan vindt, die heel slechte punten heeft, dat iedereen het kan zien (mij interesseert het niet, maar anderen voelen zich daar heel rot bij)
2) dan gaan de meesten vóór de prijsuitreiking weg, waardoor je met al je enthousiaste vrijwilligers nog voor 5 mensen de prijzen uitreikt (inc. aanhang)
3) je kunt je paard altijd voortijdig wegbrengen en terugkomen voor prijsuitreiking, altijd goed natuurlijk. Tenzij je prijsuitreiking te paard hebt, maar dat weet je van tevoren
4) verder heeft een prijswinnaar, dacht ik volgens de reglementen, altijd recht op prijs, alleen ga ik het in ieder geval niet nasturen, had je maar aanwezig moeten zijn (er zijn altijd uitzonderingen in geval van nood)

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 10:19

Fitzroy schreef:
Bij de ZZGP wedstrijden waar ik ben geweest werden de punten meteen bekend gemaakt, dus ik snap je verhaal over wachten niet zo?


Klopt, die worden bekendgemaakt, maar je wilt toch wel je protocollen???? Dus je zult wel moeten wachten.
Ik heb ze maar 1 keer voortijdig meegekregen, andere keren kreeg ik ze écht niet mee!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:23

Fitzroy schreef:
Beppies, ik zie niet in waarom dat onbeschoft zou zijn om weg te gaan als je punten bekend zijn. Je rijdt nog altijd voor jezelf, niet voor de jury, niet voor de organisatie en al helemaal niet voor de andere deelnemers.
En ik vind het een stuk paardvriendelijker als jij om half 9 moet starten en je kunt om half 10 al je paard naar huis brengen.


Ben ik het helemaal mee eens. Ik ben hier gewooon heel simpel in: als de punten niet direct bekend worden gemaakt breng ik eerst avalla naar huis. Ik vindt het onzin dat die nog uren in de trailer moet staan omdat ik nog op de punten moet wachten. Al dan blijkt dat ik wel in de prijzen ben gevallen is dat jammer. Als ik daar rekening mee kon houden laat ik altijd iemand achter die desnoods de prijzen voor me ophaalt als ik niet op tijd terug ben.

Ik heb liever grotere groepen met hoger prijzengeld dan kleine groepjes. Maar dan moeten de punten idd wel gelijk bekend worden gemaakt.

Wat ik in de winter zo'n nadeel vindt is dat de proeven dan soms 2 uur uit elkaar liggen (er is maar 1 binnenbak en veel ruiters). Dan heb ik wel het liefste kleine groepen, want een paar uur wachten om je volgende proef te rijden vindt ik niets.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:26

Je paard thuisbrengen als je op anderhalf uur rijden op concours gaat en terugkomen voor de prijsuitreiking? Dacht het niet ..

Over de ZZGP: ik weet niet hoe ze het bij ons op stal doen, maar ook als ze meer dan 60 % hebben wachten ze niet op de prijsuitreiking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:26

Nee, maar dan weet je tenminste of het de moeite waard is om erop te gaan zitten wachten. Iig laat je dan de keuze aan de ruiter. Als jij een gezellig concours hebt blijven ze heus wel zitten hoor! Als iedereen met een lang gezicht op die uitlag-die-maa-niet-komt moet zitten wachten, word de sfeer er ook niet beter op!

Ik weet niet of ik altijd mijn protocol wil. Als ik echt shi t heb gereden weet ik dat zelf ook wel. Als ik dan in de uitslagenlijst dan ook 55% zie hangen ga ik niet op de protocollen zitten wachten, kan mijn eigen conclusies dan meestal wel trekken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:31

Randy01"]
[quote="Anya schreef:
Hoe vaak de prijsuitreiking is maakt me niet uit. Maar ik HAAT dat wachten op je briefjes. Bij sommige wedstrijden krijg je die echt pas aan het eind van de prijsuitreiking. Dat is voor mij dus een reden om zo weinig wedstrijden te rijden. Ik ben voor een proef van 5 minuten echt een hele dag op sjouw. En als die tijd nu nuttig was, maar het grootste deel van de tijd hang je in een kantine tot eindelijk de briefjes worden uitgedeeld.


Anya dit is echter niet te voorkomen, zoals Beppies al zegt en voorstellen doet. Verder vind ik de tijd op het wachten van je coupons/protocollen niet onnuttig. Je leert immers ook veel door naar anderen te kijken. Inderdaad duurt je proef niet zo lang, maar denk eens aan de springruiters, die vaak moeten komen opdraven voor 1 parcours, die zijn maar 2 - 3 minuten in de ring, betalen hetzelfde als de dressuurruiters en kunnen na een balk of weigering vaak zó weer vertrekken, terwijl ze dezelfde moeite moeten doen als voorbereiding als de dressuurruiters (okay, hier en daar een niet ingevlochten paard niet meegenomen). Verder moeten óok zíj wachten op hun coupons (winstpuntentelling).
Verder is het het wachten toch wel waard als je winst én een prijs behaald hebt?
[/quote]

Ik heb twee keer meegemaakt dat mij gevraagd werd te wachten omdat ik behoorlijk hoge punten had. Dan wacht ik ook. Maar als ik net een winstpuntje rij, of net eronder dan hoef ik toch niet te wachten. Dan kunne ze die punten toch wel even doorgeven of niet. Verder vind ik persoonlijk dat ik niets leer van het kijken naar een eindeloze rij andere ruiters. Wel als ik bijvoorbeeld zelf moet schrijven, dan heb ik er nl. jurycommentaar bij. Verder heb ik een paard dat zich op de trailer absoluut niet happy voelt als de trailer gewoon stilstaat. Ik wil haar gewoon naar huis brengen. Zeker in de tijd dat ik nog in Duitsland stond is het toch gauw ruim een uur rijden naar een wedstrijd. Nu ik in de Lutte sta moet ik een trailer gaan huren. Als ik die voor een hele dag huur, is dat aanmerkelijk duurder dan voor een halve dag. Nog een reden op redelijk op tijd weg te kunnen.

Tegenwoordig ga ik maar gewoon en vraag een ander om mijn briefje op te pikken als die toevallig wil blijven. Anders hoor ik de puntenuitslag wel via de vereniging.