Kontje opzij in de contragalop en wisselvraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kontje opzij in de contragalop en wisselvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 11:02

Pablo gooit zijn kontje naar buiten als ik op de linkerhand in de contragalop zit (dan zit hij dus in de rechtergalop). Hij blijft wel in de contragalop, ook op een volte van 15 m maar dat kontje blijft naar buiten. Hij blijft te veel gebogen om mijn buitenbeen en volgt niet met zijn achterhand de voorhand. Iemand een tip?

Tevens ben ik om het springen te vergemakkelijken begonnen met galopswissels te rijden. En nu gooit hij daarbij zijn kontje naar binnen als hij is overgesprongen. Ik heb nu even geen priveles (neem ik wel weer als ik eindelijk eens een baan heb) en weinig groepsles (ivm vakanties) vandaar dat ik het hier even vraag.
Ik heb van de wissels 2 filmpjes dus wie wil eens kijken en me tips geven zodat ik fijn voor mezelf ook kan oefenen? Ik heb gemerkt dat als Pablo erg kijkerig is en ik ga dit oefen hij goed op mij gaat letten en we daarna weer terug kunen gaan naar de dingen waar we mee bezig waren.

Ik ben er mee begonnen omdat hij vaak zo landt als het hem uitkomt terwijl voor de volgende bocht niet handig is en dan kon ik hem niet snel naar de andere galop zetten. Nu landt hij bijna altijd goed dus het heeft wel geholpen maar ik wil het graag netjes zoals het hoort doen.
Zo hebben we het geleerd: Als je van rechts naar links wilt: gewicht op rechterzitbeenknobbel, meetellen met de galopsprongen, stelling naar links, tellen van 3-2-1, en op 1 je rechterbeen achter de singel, linkerbeen knijpen en een knijpje op je rechterteugel. Met balkjes heb ik ook geoefend: bijvoorbeeld een 8 rijden met een balk bij C en A en op X en de balken bij C en A in de goede galop doorspringen en op X over naar de andere galop afgewisseld met af en toe een volte doorrijden en dus niet wisselen.

Filmpjes, (ik galoppeer er te hard want "oei nu wordt het gefilmd en wordt ik zenuwachtig...":
http://home.hetnet.nl/~katrienpablo/jul ... nopzij.MPG

http://home.hetnet.nl/~katrienpablo/jul ... lsvoor.MPG

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:21

ja in draf op een kleine volte op links zetten en veel buigen op links kan ook met de slof

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 21:51

suzie hoe oefen je wissels en contragalop in draf op een kleine volte Verward ik denk ook niet dat een slof veel helpt...

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:55

Dus je hebt hem eigenlijk nog maar net het fenomeen changement geleerd?
En nu ben je zonder steun van een wand een serie wissels aan het springen die niet zou misstaan in een ZZ-licht proef?
Misschien dus niet 6 wissels achter elkaar, maar gewoon 1? Ik vind het trouwens wel heel netjes dat hij ze mooi van achteruit springt. Zelf zou ik daar op dit moment al heel tevreden mee zijn. Ik denk dat een mooiere afwerking uit een betere bevestiging van de basis moet komen; souplesse en gehoorzaamheid voor de zijwaartse kuit en de voorhand op ieder moment, in iedere gang op de gewenste plaats kunnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 07:29

OK, dan ga ik daar gewoon mee verder. Gewoon af en toe 1 wissel dus. De basis moeten we sowieso altijd hard aan werken want hij pakt wel snel dingen op maar de basis is niet echt stevig omdat hij zo vaak uit het ritme van trainen is geweest (door verschillende medische porblemen, keelontstekuing, hoefzweeretc). Ben al blij dat het helemaal niet zo slecht is, volgens mij springt hij ze inderdaad van achteren maar laatst zei iemand dat hij ze teveel van achteren sprong.
Wat ik oefen om de voor en achterhand te controleren is bijvoorbeeld een halve volte schouderbinnenwaart en dan rustig omzetten en een halve volte in travers. En volte verkleinen en vergroten. En appuyeren.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 07:48

Zoals hierboven is gezegd eerst de enkele wissels verder uitwerken en werken aan het rechtgaan in de galop. De enkele wissels steeds heel goed voorbereiden en zowel op de hoefslag aan het beschot, als op een rechte lijn als op een slangevolte oefenen. Varieren in tempo, probeer eens om het paard van te voren meer te verzamelen of juist het tempo te verhogen.

Als het scheef-probleem voornamelijk in de rechtergalop is dan probeert je paard volgens mij zijn rechterachterbeen te ontlasten door het buiten de massa te zetten. Waarschijnlijk zal het probleem ook in draf merkbaar zijn maar daar valt het misschien minder op. Goed werken aan het rechtrichten dus.

Om specifiek de contraglop aan te pakken: hiervoor in de contragalop op de hoefslag de schouders naar het schot toe brengen, je paard kan dan zijn achterhand niet meer opzij zetten (het schot zit in de weg). Dit soort oefeningen nooit te lang volhouden. Korte stukjes doen en langzaam uitbouwen. Meestal doet een paard zoiets omdat hij moeite heeft en juist door iets te snel te veel te herhalen maak je dat het paard het niet aan kan en een andere vluchtroute moet kiezen.[/list]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:19

Ok, dank je voor je uitleg! Rechtsom is sowieso de moeilijke kant van mijn paard. Dat zei de osteopate ook, er zit niks mis in zijn rug ofzo maar daar is hij minder soepel. In de les moet ik ook steeds dingen even kort oefenen en nooit lange stukken achter elkaar, dat doe ik als ik voor mezelf train ook niet (alleen dan wel die wissels op een lange zijde maar dat laat ik nu dan ook bij 1 af en toe).
Ik zal de contragalop tip gaan proberen (een halve lange zijde bijvoorbeeld).

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:21

let eens op je `op`sluiting !