[LO] Pony kijkt naar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

[LO] Pony kijkt naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 23:30

Ik longeer nu een paar dagen een pony voor iemand anders (die is op vakantie), en ze kijkt echt constant helemaal naar buiten. Linksom en rechtsom doet ze dat, alleen rechtsom is het wel wat minder. Linksom galoppeert ze ook bijna niet goed aan (komt natuurlijk omdat ze eigenlijk stelling naar buiten heeft bijna de hele tijd). Rechtsom gaat dat aangalopperen een stuk beter.
Maar mijn vraag is dus, hoe kan je dit oplossen? Met bijzet longeren kan niet, want ze moest gewoon alleen met hoofdstel gelongeerd worden. Weten jullie nog oplossingen?

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 00:10

Mag ik vragen wat voor hoofdstel ze heeft? Als ze een lage neusriem heeft dan weet ik wel een oplossing!
Hoe bevestig je de longerlijn nu trouwens? Met bitstukje of op een andere manier?

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 09:02

Ze heeft een hoofdstel met gecombineerde neusriem en ik longeer haar met zo'n tussenstukje ja.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:45

Het is moeilijk om dit te corrigeren zonder bijzet omdat je geen buitenteugel hebt. Wat je kunt proberen is de longeerlijn achter haar oren langs te doen. Aan de andere kant is het gewoon een balansfout die je niet even snel voor iemand kunt oplossen, misschien moet je haar gewoon beweging geven en het verder gewoon zo laten.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:12

longeer met een extra longe. het is een rare oplossing maar werkt wel.
Longeer zoals je gewent bent. de ander longeerlijn haak je aan de binnenkant aan het bit of als het lukt aan de neusriem. Deze longe is er alleen om de stelling naar binnen te houden de rest doe je met de ander longeerlijn.

Kan je geen zadel opleggen met longeren of een dekensingel met deze twee kan je aan de binnenkant een stoot of binnenband van een fiets zetten om de juiste stelling te krijgen.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:51

Manon 2 schreef:
Het is moeilijk om dit te corrigeren zonder bijzet omdat je geen buitenteugel hebt. Wat je kunt proberen is de longeerlijn achter haar oren langs te doen. Aan de andere kant is het gewoon een balansfout die je niet even snel voor iemand kunt oplossen, misschien moet je haar gewoon beweging geven en het verder gewoon zo laten.


Deze oplossing is juist voor paarden die teveel naar binnen vallen.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je de longe door de binnenste bitring heen, over het hoofd achter de oren langs en dan aan de buitenste bitring vast maken? Verward

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 15:12

Ik heb vandaag zo gelongeerd Kyralovertje, en eigenlijk ging het wel een stuk beter? Ze keek nog wel een klein beetje naar buiten, maar niet meer zo heel erg (vooral rechtsom niet, daar nam ze ook al af en toe een beetje stelling naar binnen aan). Alleen het aangalopperen linksom gaat nog niet zo goed.
Maar ik hoef haar nog maar één keer te longeren en beter als dit zal ik het waarschijnlijk ook niet krijgen, het gaat in ieder geval al veel beter als twee dagen geleden! Lachen

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 23:50

Toch raar, op mijn 'longeerles' (jaja.. wat er tegenwoordig wel niet te doen is op de manege hier Haha!) heb ik juist geleerd dat dit is voor paarden die teveel naar binnen vallen. Maar, als dit helpt dat zal ik het je niet afraden, gewoon vaker proberen zou ik zeggen!