Met SPOREN rijden en hun invloed...??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Met SPOREN rijden en hun invloed...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 00:01

Yowww allemaal,

vraagje... is dit waar dat je best niet altijd met sporen
traint omdat paarden deze dan te gewend geraken
en niet meer genoeg zullen reageren in één tijd wanneer
je deze niet aanhebt?

Weet dit niet zeker omdat ik maar af en toe,
als ze echt niet vlot werkt met sporen rijd.

Thanx to all the people die reageren,

Nicky Haha!


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 00:03

Klopt niet helemaal. Sporen zijn bedoeld om hulpen te verfijnen, dus om je hulpen nog kleiner te kunnen geven. Op moment dat jij je sporen echt 100% op de goede manier gebruikt (oftewel eerst kuit, bij geen reactie pas je spoor) zal je paard als het goed is niet afstompen.
Sommige mensen kunnen dit niet en zullen dus bij continu gebruik van sporen ook hun paarden afstompen op de sporen.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 00:19

Thanx for the reply dr_jacksel,
this inderdaad niet simpel om altijd eerst met
kuit bij te drijven als je sporen aanhebt,
maar oefen ... (vul zelf maar spreekwoord aan).

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:30

idd, ik ben het met jullie eens!!!
als je ze goed gebruikt stompt je paard er niet op af...
ik rij al vanaf ik mn pony heb op hem met sporen en hij is er niet op afgestompt dus......

............

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:46

zoals de andere ook al zeggen bij GOED gebruik stomp je je paard niet af als je met sporen rijd, maar als je gelijk de eerste hulp al met het spoortje geeft dan heb je wel een erg grote kans dat ze op de kuit steeds minder gaan reageren.

Dag lieve mama...

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:56

dr_jacksel schreef:
eerst kuit, bij geen reactie pas je spoor


Ik denk dat niemand hier een spoor op deze manier kan gebruiken...

Ach als je gewoon voor de lol rijdt en af en toe een keer een wedstrijdje dan denk ik dat het niet zoveel uitmaakt hoe je je spoor gebruikt. en is het dnek ik meer om het er toch een beetje interessant uit te laten zien...

She's my lady Lovers

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:02

[Ach als je gewoon voor de lol rijdt en af en toe een keer een wedstrijdje dan denk ik dat het niet zoveel uitmaakt hoe je je spoor gebruikt. en is het dnek ik meer om het er toch een beetje interessant uit te laten zien...
]

Ik vind het juist interessanter om iemand bv. een goede proef te zien rijden zonder sporen dan met sporen!! Want vaak, zeker hoger in de dressuur, kom je die niet meer tegen...
[/quote]

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:19

Nee, omdat het vanaf de M niet toegestaan is zonder sporen te rijden.

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:20

Als je sporen rijdt om er interessant uit te zien, dan zou ik toch maar eens even heel hard na gaan denken LindaM. Das namelijk Pennymeisjes fout nmr 1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:26

ik rij regelmatig wel zonder sporen

Gewoon dat ik vind dat ik ook niet altijd die spoor nodig moet hebben, ook al is het maar voor af en toe.
Want in de meeste gevallen gebruik je hem meer dan je erg in hebt.

En hij moet zo ook maar voor mijn kuit alle Z oefeningen ook maar netjes uitvoeren.

persoonlijk vind ik zelf dat in het B je paard voor die simpele dingen gewoon zonder spoor moet kunnen rijden, want er word niet echt veel gevraagd in een B proef als wat overgangen en daar zijn sporen niet voor om je paard mee aan de gang te krijgen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 15:22


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:42

irish_lady schreef:
Als je sporen rijdt om er interessant uit te zien, dan zou ik toch maar eens even heel hard na gaan denken LindaM. Das namelijk Pennymeisjes fout nmr 1


Dat bedoel ik, in de B en L heb je echt geen sporen nodig. Volgens mij zit bij veel kinderen in hun hoofd dat de pony dan beter gaat lopen.
Maar ik denk dat iedereen toen ie een jaar of 10/12 was het heel stoer vond om sporen om te hebben.. (ik vond tenminste wel stoer Cool )

She's my lady Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:47

Nope nistria
Ik niet en simpelweg omdat er niet met sporen gereden mocht worden
En ze aanschaffen voor na het rijden, daar had ik geen geld voor Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:14

Ik heb op mijn 18e sporen gekocht, omdat het toen verplicht was met de carrousel. 1 reed met sporen, dus moest de rest ook. Ik gebruik ze nu zelf als ik met een probleem zit waar ik niet uit kan komen (niet aan het been krijgen/geen lengtebuiging krijgen). Ik krijg het net niet voor elkaar zonder hulpmiddelen dus op dat moment zijn sporen hadnig, op moment dat ik ze neit meer nodig heb (daar streef ik dus naar) gaan ze er weer af.
Ik heb laatst een keer halverwege het rijden pas sporen om gedaan (laten doen) ik had het paard er redelijk door de laatste keer met rijden, maar dit keer niet en dan gebruik ik ze dus om net iets beter door te komen.
Ik weet dat dit niet de bedoeling is van sporen, maar voor mij werkt het goed en ik weet van mezelf dat ik ze eraf haal als ze niet meer nodig zijn. Mijn streven is om zonder sporen alles te kunnen doen met een paard.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 22:06

Amai veel reacties over sporen....,
ik persoonlijk gebruik ze maar af en toe,
vooral wanneer m'n merrie heel hengstig staat
omdat ze dan super lui is en niet wil reageren op
gewone beenhulpen.

Slukes,
Nicky

Keep on riding, maar vergeet
niet van af en toe eens te rusten Knipoog

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:08

Irish Lady, misschien moet je volgende keer wat beter lezen. Nerd
Ik had nl. een quote overgenomen van Nistria en ik schreef zelf dat ik het juist knapper vind als men een goede proef neerzet zonder sporen!!!
En Kitty, ik heb nog niet zo heel veel verstand van wedstrijden dus nu snap ik waarom ik alleen maar sporen op de wedstrijden tegenkwam!!
Prettig om te weten dat ik als pennymeisje wordt gezien Blond

Fierolover
Berichten: 122
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: woerden...vlakbij utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:39

ik gebruik nooit sporen! ik rij nog in de B maar mijn pony heeft het ook helemaal niet nodig! hij is super voorwaarts, niet rennerig, maar wel heel actief en ik vind persoonlijk dat ik het eerst goed moet leren om zonder sporen te rijden en gwoon me beenspieren moet traineen

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:02

Nistria"]
[quote="dr_jacksel schreef:
eerst kuit, bij geen reactie pas je spoor


Ik denk dat niemand hier een spoor op deze manier kan gebruiken...

Ach als je gewoon voor de lol rijdt en af en toe een keer een wedstrijdje dan denk ik dat het niet zoveel uitmaakt hoe je je spoor gebruikt. en is het dnek ik meer om het er toch een beetje interessant uit te laten zien...
[/quote]

om je sporen goed te kunnen gebruiken moet je je tenen naar binnen houden daardoor drijf je met de binnenkant van je kuit en gebruik je je sporen niet....maar een veel gemaakte fout is dat op het moment dat mensen drijven ze drijven met de achterkant van hun kuiten en als ze sporen aan hebben dus meteen met hun sporen erin prikken......
het maakt altijd veel uit hoe je met sporen rijd want het stompt je paard wel af als het fout gebruikt word (zoals hier al 20.000x word gezegd)

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:32

ik wil niet met sporen rijden maar zonder lukt het me gewoonniet. ikheb een paard wat jarenlang in eenmanege heeft gereden en die bekend staat als slome. dus elk kind wat er op reed deed dat met sporen.. dus die vanmij is afgestompt:(
ik rij zelfn og maar in de b maar er is dus een verschil inpaarden, dus de onzin van in de b en l heb je nog geen sporennodig vind ik onzin. ik heb een paard van 15 wat al veel heeft meegmaakt aanmensen die op heb gezeten hebben, dus ik neem het hem niet eens kwalijk datie er geen zin meer in heeft!
sinds ik hem heb schijnt hijhet beter te doen, want hebal vaker te horen gekregen dat hij veel beter aanhet been is geworden... dan doe ik toch iets goed.. ook al rijd ik dus gewoonmet sporen. als je mijnpaard goed aan het wijken krijgt met sporen zou ik dat heel knap vinden. maar stel zou ik zonder sporen rijden het enige waar je danmee bezig bent is in zijn buik trappen.. ben je dan goed bezig??? dan is die prik van de spoor toch ineens minder erg

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:43

Ik heb ze bijna nooit om, en als het goed is prik ik, als ik ze om heb niet zomaar per ongeluk in het spek van de pony die ik rijd. Ik kom namelijk een stukje met mijn voeten onder haar buik uit, en als ik dan een keer wil porren moet ik toch behoorlijk mijn hakken optrekken. Haha!
Daarom heb ik ze dus ook bijna nooit om want dat ziet er dus niet echt uit. Schijnheilig Daar komt nog bij dat die dingen zo allemachtig rot zitten. Je moet heel je voeten afbinden als je wilt dat ze op hun plek blijven zitten en dat zit dus ook niet echt fijn. Haha!
Jammer dat het gewoon hoort bij de ruiteroutfit, ik vind het echt zulke ondingen. *LOL*


shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 22:16

spoekie"]
[quote="Nistria"][quote="dr_jacksel schreef:
eerst kuit, bij geen reactie pas je spoor


Ik denk dat niemand hier een spoor op deze manier kan gebruiken...
[/quote]

om je sporen goed te kunnen gebruiken moet je je tenen naar binnen houden daardoor drijf je met de binnenkant van je kuit en gebruik je je sporen niet....maar een veel gemaakte fout is dat op het moment dat mensen drijven ze drijven met de achterkant van hun kuiten en als ze sporen aan hebben dus meteen met hun sporen erin prikken......
het maakt altijd veel uit hoe je met sporen rijd want het stompt je paard wel af als het fout gebruikt word (zoals hier al 20.000x word gezegd)
[/quote]
Helemaal met Spoeki eens
Vind sowieso als je niet je benen in de juiste houding kan houden tijdens het rijden moet je niet met sporen gaan rijden.
Zorg ervoor dat je basis goed is voor dat je op verkeerde wijze hulpmiddelen gaat gebruiken

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

blufy00
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:55

Als het niet nodig is om met sporen te rijden ook gewoone echt niet doen. Paarden wennen eraan en je moet steeds weer scherpere sporen kopen het paard luisterd dan alleen nog maar naar je hulpen (de sporen) en niet naar je been zel !

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:46

shasta schreef:
[Vind sowieso als je niet je benen in de juiste houding kan houden tijdens het rijden moet je niet met sporen gaan rijden.
Zorg ervoor dat je basis goed is voor dat je op verkeerde wijze hulpmiddelen gaat gebruiken


Ik wil voorop stellen dat ik het absoluut noodzakelijk vind dat iemand leert om met de kuiten te rijden, ipv met ijzeren pinnetjes aan de laars. Maar een spoor wordt hier een hulpmiddel genoemd, helaas ziet de KNHS het als een onderdeel van de basisuitrusting. Ik meen dat het pas ook nog in het Bit heeft gestaan (even checken...ja: bit 98, pagina 23). Men denkt vaak dat sporen verplicht zijn vanaf de M. Sporen zijn echter al verplicht vanaf de B, maar de ruiters in de klassen B en L krijgen dispensatie, omdat het bij deze categorie ruiters vaak nog ontbreekt aan een stille beenligging. Een spoor mag daarom eigenlijk geen hulpmiddel genoemd worden. Maar ben het roerend met je eens dat een spoor alleen gebruikt mag worden bij de ervaren ruiter met stille benen. Ik kan ook erg boos zijn om (pony) ruiters die sinds een jaar eens per week in de manegelessen rijden, rondlopen met sporen.

tinkerdriver
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:31

hey

ik rij zelf op een tinker
de eigenaar er van wil graag dat ik met sporen ga rijden omdat ik zowiezo 2 uur langs een grote weg rij waar van alles rijd (vrachtauto bussen etc)
ik ga dan vaak het bos een poos in maar ze is bang dat me en het paard wat over komt
ik vind het zelf maar een beetje zielig als ik eerlijk mag wezen
wat ze doet goed der besten
en dan ga je har een beetje lopen prikken

en als ik met sporen ga rijden welke sporen kan ik dan het beste kopen want anders kan ik rn mag ik alleen nog maar in de bak rijden en daar heb ik niet zoon zin an

alfast bedankt
de tinker driver

wat is jullie tip

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Met SPOREN rijden en hun invloed...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:35

Stompe spoortjes.. en ze hoeven echt niet zielig te zijn, zolang je maar niet de hele tijd zit te prikken.

Appeltje Eitje - Fotografie & Vormgeving !
Benieuwd naar m'n werk en avonturen? Twitter!,Facebook! of Mijn vernieuwde website!

(n.) Meraki

'the soul, creativity, or love put into something; the essence of yourself that is put into your work'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 79 bezoekers