veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 19:28

Hallo allemaal

Mijn naam is Nathalie en ik wil binnenkort een veulen gaan kopen en ik had een paar vragen aan jullie en ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden

1 wat ben je ongeveer kwijt aan een normaal veulen?
2 is het verstandig een veulen te kopen?
3 wat voor ziektes krijgt een veulen?
4 Kan je als je 2 jaar maar vergevorderd rijd een veulen inrijden?
5 is het moeilijk om een veulen in te rijden?
6 Weten jullie nog leuke veulens die te koop staan?
7 wat voor veulen kun je het beste nemen als je er voor het eerst een neemt?

dat was het ik hoop op een snel antwoord

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Groetjes Nathalie

Ik wil een leuke pony kopen die bij MIJ past en ze heet MELODY!!!!!!!!!!!


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 19:51

uhhm heel simpel: het is niet verstandig om een veulen te kopen! Het lijkt allemaal heel simpel, maar dat is het juist niet. Ook een veulen heeft juist heel veel aandacht nodig, en ze moeten alles, maar dan ook echt alles leren. En je zit er mooi mee, als ie iets niet goed aanleert, want afleren is moeilijker als aanleren. En ik kan er niets over zeggen of jij een paard(waarom spreek jij over een veulen Verward, ze zijn dan immers toch minstens 3!) in kan rijden, maar persoonlijk vind ik 2 jaar rijervaring errug weinig om een paard zadelmak te maken. Zelfs als je "vergevorderd"bent, want dat zegt ook niet alles.

Ik kan niet zeggen wat een "normaal veulen"kost, want ik weet niet wat jij normaal vind! En ze kunnen veel ziektes krijgen (o.a. wobbler), en je moet maar afwachten hoe dat afloopt

Ik spreek trouwens uit ervaring, ik heb zelf een jaarling, maar omdat ze de eerste 4 maanden van haar leventje op stal heeft gestaan, heeft ze nu waarschijnlijk ocd, dus niet echt om vrolijk van te worden!

_________________
Nonnie is aangenomen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nonnie op 2001-09-08 20:53 ]</font>

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 20:17

Nou bedankt voor je info nonnie ik vindt het leuk dat je reageert ik ben blij met je reactie maar mij lijkt het leuk om een veulen te hebben en om hem/haar alles aan te leren en te verzorgen poetsen enzo mij gaat het ook helemaal niet om het rijden ik vind de verzorgen leuker en ze zeggen dat je de beste band met een veulen krijgt en ook dat lijkt me ontzettend gaaf.
Waarschijnlijk wordt hij/zij ingereden door mij (de basis zoals naar been stem enz hulpen luisteren) en de rest door iemand met ervaring
Over dat veulen inrijden dat is een foutje SORRY
bedankt voor je reactie

Groetjes Nathalie

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 20:18

Hoihoi, ben blij dat je er iig serieus over nadenkt! En realiseer je wel dat 3 jaar erg lang is! Misschien kun je eerst een tijdje een veulen van iemand anders verzorgen?

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 20:32

Nou ik ken iemand met een veulen en ik vindt het gigantisch dat je me op de nadelen wijst want daar ben ik zelf een beetje blind voor maar genoeg tijd heb ik wel aandacht zal hij/zij ook niet te kort komen maar ik denk er nu wel serieus over na
EN NONNIE WEET JIJ WAT VOOR ZIEKTES EEN VEULEN ALLEMAAL KRIJGT
Leuke jaarling heb je trouwens

Nou doeg

Groetjes Nathalie

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 09:21

Een veulen hoeft niet ziek te worden. Ik verzorg Shadow (welsh a pony) vanaf dat hij 10 maanden oud is en hij is nu 4 jaar. Hij is nog nooit ziek geweest en heeft nog nooit kreupel gelopen. Dus een veulen HOEFT NIET ziek te worden maar het kan wel...elk paard is weer anders en ligt er ook weer aan in wat voor omstandigheden hij opgroeit.

Je kunt in een ruitersportzaak, de bibliotheek, boekhandel of op internet genoeg informatie krijgen over het opvoeden van een veulen, wat voor ziektes hij kan krijgen ect...

Tja ik weet niet wat 'vergevorderd' rijden is maar 2 jaar wel weinig. Maar een veulen kun je de eerste 3 a 3,5 jaar niet berijden...Of het verstandig is om een veulen te kopen, tja ik weet het niet, maar je hebt niet zoveel ervaring dus ik zou als ik jouw was er nog maar eens goed over nadenken. Het kost heel veel en kunt er bijna niet mee en het brengt heel veel risico's met zich mee bedenk dat heel goed!!

Ik ben Shadow nu aan het inrijden en het is echt niet zo gemakkelijk hoor, doe het in ieder geval NIET alleen!! Het veulen opvoeden kun je beter ook niet alleen doen, maar samen met iemand die er ervaring in heeft.

Wat voor veulen je het beste kunt kopen als je er voor het eerst een neemt...tja dan zou ik voor een merrie gaan. Die zijn MEESTAL iets minder dominant en je kunt ze makkelijker kwijt in een opfok groep en later op stal.

Nou ik hoop dat je wat aan mijn antwoorden hebt...denk er a.u.b. goed overna anders zit je straks met de problemen en word het veulen er de dupe van.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 11:06

ja het is allemaal erg moeilijk en ik denk dat de meeste mensen hier op Bokt het je gaan afraden.

Als je rijden niet belangrijk vind en graag een fijne band met een paard wilt, en je verzorgen erg leuk lijkt, waarom denk je dan niet eens aan een shet, kleine welsh ofzo?? eentje die al wat ouder is?

veel succes met je keuze

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 11:20

wanneer je een veulen zou kopen en zou ik er goed opletten dat ze genoeg beweging heeft gekregen bij de vorige eigenaar. Er zijn best wel veel 'opfokkers' die hun veulen de hele winter op stal hebben gehouden en dan heb je dus een verhoogd risico op ocd, hoefkatrol e.d.
En ook als je hem gekocht hebt moet je er voor zorgen dat ze minstens elke dag een paar uur eruit komen en ook samen loopt met andere jaarlingen, omdat je anders vaak gedragsproblemen krijgt t.o.v. andere paarden of mensen.
Dus niet elke dag een uurtje laten rennen/vliegen anders krijgt het veulen zomaar overbelasting van de gewrichten!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 11:42

Houd er ook rekening mee dat een veulen in een groep met leeftijds genoten moet opgroeien. Een veulen alleen laten lopen of met oudere paarden is niet goed voor zijn sociale opvoeding en later krijg je er vaak last van.

Veulens zijn erg leuk, maar kosten in verhouding vaak meer dan dat je een 3 jarige koopt.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 14:15

Citaat:

1 wat ben je ongeveer kwijt aan een normaal veulen?
Ligt aan het ras. hengst/merrie. papieren of niet.
2 is het verstandig een veulen te kopen?
Ja hoor, waarom niet?
3 wat voor ziektes krijgt een veulen?
Dat kun je niet zo 123 allemaal opnoemen. Lees eens een boek!
4 Kan je als je 2 jaar maar vergevorderd rijd een veulen inrijden?
De ene kan na een jaar al super paardrijden en de andere leren het nooit..
5 is het moeilijk om een veulen in te rijden?
De ene wel de andere niet
6 Weten jullie nog leuke veulens die te koop staan?
kijk maar eens op http://www.marktplaats.nl
7 wat voor veulen kun je het beste nemen als je er voor het eerst een neemt?
WELSH A hahaha nee, net wat bij jou past en wat je eisen zijn...

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Zoals je ziet heb ik je niet erg kunnen helpen, omdat je over een heel algemene term praat. Alle veulens zijn verschillend.
Als je een ras zou weten zou het al iets makkelijker zijn, maar deze vragen zijn zo goed als niet op te lossen...


Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 14:19

Ik heb maar 1 ding te zeggen: DOE HET NIET!!! en als dit je eerste paard word, dan kan je hem echt niet opvoeden. Laat staan inrijden...

Dan krijg je weeeer zo'n paardje dat bij de slacht uitkomt...

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 14:50

oke ik heb mijn antwoorden voor jullie

Carola:Sorry hoor maar ik voel me zwaar beledigd omdat jij denkt dat ik mijn pony/paard of wat dan ook naar de slacht zou brengen Zoiets zou ik nooit doen want daar ben ik een zwaar tegenstander van.
In ieder geval bedankt voor je eractie en dat je me erop wijst dat het moeilijk is.

Pinky girl: daar heb je gelijk in ik weet nog niet wat ik neem maar ik weet wel dat hij/zij een goed karakter moet hebben en als ik ga kijken gaat er.iemand mee die er verstand van heeft.Ik ben in ieder geval blij dat jij serieus meent wat ik wil.Bedankt voor je reactie

Marije:Ik weet dat hij/zij bij leeftijdsgenoten moet staan en waar hij/zij komt te staan staan een stuk of tien (bij elkaar) jaarlingen van 1 1/2 en veulens dus dat is geen probleem bedankt voor je reactie

parnassia: bedankt voor je reactie ik weet dat hij anders heel erg eenkennig wordt maar hij staat tussen zat anderen en mijn nichtjes en een ouder iemand helpen me

Shaienne: Ik bedoel dus dat ik rijden niet belangrijk vindt dat ik het leuk vindt om eerst een band met het diertje te krijgen hem/haar alles te leren enz. en dan als hij/zij ingereden is en wel dan wil ik wel weer rijden dus daarom moet het geen kleinere pony worden.Ik wil zo graag een band dat ik geen oudere wil snap je in ieder geval bedankt voor je reactie.

Ineke 2: Ja het is wat je ervaring is he heb ik wel begrepen Nonnie raadt het me af omdat het zo moeilijk is en jij zegt weer dat een veulen niet ziek hoeft te worden.Ik ga ook zeker naar de bieb en op internet kijken.
Vergevorderd is bij mij op de manege dat je hoog rijd en meer mag zoals de gevorderde halfgevorderde en de beginners die doen mindere maar vragen ook mindet van de pony waar ze op zitten.Ik denk zelf ook dat ik redelijk rij omdat ik ponys met Arabisch bloed 50 en 75% rij en ook paarden
Nadenken doe ik zeker en ik ben blij met je reactei Bedankt

Nou allemaal harstikke bedankt en meer reacties mag hoor

Doei groetjes Nathalie

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 15:54

Nathalie, sorry dat ik je zwaar beledig, maar als ik jou ervaring zo lees ben je er echt niet aan toe. Vooral niet aan een nog niet opgevoed veulen, dat gaat gewoon mis. En denk je dat je hem nog 25 jaar kan houden?
Jij brengt hem dan misschien niet naar de slacht, maar de volgende eigenaar misschien wel door dat ie zo waardeloos is opgevoed.

Dus begin er niet aan. Je kan het gewoon niet. Sorry voor de belediging.

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 16:05

Nou Carola ik zou hem/haar ook nooit verkopen en ik denk als je goede hulp krijgt en iets echt wil het heus lukt ik kan hulp krijgen als ik dat nodig heb van
Mijn nichtjes die hebben een angstige eigen pony en 8 jaar ervaring mijn rij instructrice die zat paarden heeft opgevoed en ingereden en op Deurne heeft gezeten en ik kan hulp vragen (waar ik ook hulp van krijg) aan iemand die volop verstand heeft
van paarden dus aannhulp geen gebrek eenkennig zal hij/zij ook niet worden dus ik denk dat het wel gaat lukken

Groetjes Nathalie

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 13:12

ik heb dit jaar een merriejaarling bij de fokker gekocht en ik vind het geweldig. heb misschien iets meer ervaring met de paarden (ruim 20 jaar waarvan de helft altijd op eigen paarden), maar nog niet met jonge beesten. ik heb haar nu gekocht omdat ik nog een leuk paard heb om op te rijden en over 3 jaar je waarschijnlijk 3x zoveel kwijt bent aan de aanschaf, en je weet dus helemaal niks van zo'n beest. als je nu al bezig bent dan weet je later waar ze wel of niet tegenkunnen, en wat je eerder fout hebt gedaan. Ik zal het dus zeker niet afraden, je moet alleen zeker weten dat je heel consequent ben en rechtvaardig en ook genoeg ervaring met paarden in het algemeen. en je moet ook een beetje mazzel hebben met het karakter en de eerste maanden van de opvoeding denk ik, tallie is wat dat betreft (tot nu toe) voorbeeldig, ik had meer problemen verwacht, maar dat ligt dus denk ik meer aan haar dan aan mij

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 13:30

Carola dat ben ik niet met je eens. Toen ik Shadow ging verzorgen had ik 1,5 jaar rij en poetservaring. Nu 3 jaar later is het een schatje in de omgang, een kleuter kan hem meenemen (behalve als ie gras ziet Haha! )...

Shadow is dan wel niet van mij maar de eigenaresse die hem gekocht heeft wist HELEMAAL niets van paarden en was er nog nooit mee in aanraking geweest. Ben je dan dom of niet?? Dan een veulen kopen, dat bovendien ook nog een hengstje was...ze heeft hem gekocht om hem te redden van de slacht waar ie voor bestemd was.

Het is goed gegaan, tuurlijk waren er weleens dingen van ik nu zeg, wat stom dat ik dat ooit heb gedaan, maar hij is superlief en 100% verkeersmak. En dat voor een eigenwijze, drukke en koppige Welsh!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 14:21

Ach, eigenlijk heb je je antwoorden nu wel binnen, maar ik zal ook nog eens het lijstje langslopen.
Wat je kwijt bent aan een veulen hangt af van je eisen, ze varieren in prijs van 500 tot 10000 (hoger en lager natuurlijk ook) Ik bedoel, welk ras wil je, wat wil je ermee gaan doen, watvoor afstamming enz.

Is het verstandig, in jou geval nee, ik vind van niet, je hebt 2 jaar rijervaring, geloof me dat is niet veel, op welk niveau je rijdt hangt natuurlijk af van de manier waarop je les hebt gekregen, en dat je "al paarden rijdt, en ook ponies met 50 en 75% arabisch bloed", sorry, maar dat zegt niet zoveel hoor, paarden zijn echt niet moeilijker, en de arabieren(ook half ed) die ik ken zijn ook niet moeilijk, maar juist heel zachtaardig en goedgemanierd. Ik ken gewoon weinig mensen, of eigenlijk geen, die na 2 jaar toe waren aan een veulen, maar misschien ligt dat bij jou anders, ik weet het niet.

De ziektes die een veulen kan krijgen, om te beginnen zijn wormen heel gevaarlijk, en droes, influenza ach er zijn er zoveel, ik zou inderdaad maar eens een boek gaan lezen over paardenziektes.

Zoals ik al eerder zei, 2 jaar vind ik te weinig, en carola heeft gelijk, alles wat jij, ook al is het niet zo bedoelt, verkeerd aanleerd, of niet afleerd bij je veulen is uiteindelijk zijn probleem. Als je hem niet meer aankan en je wordt bang van hem en verkoopt hem heb je dikke kans dat hij inderdaad bij de slacht terecht komt, je moest eens weten hoeveel paarden daar door onervarenheid en onwetendheid terecht komen! En ik wil best geloven dat je hem niet zelf naar de slacht brengt, en hem in principe niet wil verkopen, maar dat is makkelijk praten, hoeveel mensen kopen een paard nou echt tot hij van ziekte of ouderdom sterft??

Is het moeilijk om een veulen in te rijden, ja, vooral als je niet weet waar je mee bezig bent. Je mag nog zoveel hulp hebben, als je het zelf gaat doen zonder te weten hoe gaat er een hoop fout. Het is niet zo makkelijk als in een pennyverhaal en een veulen is geen speelgoed, je weet dit ongetwijfeld zelf ook wel, maar als je perse een paard wil kopen neem dan een goed ingereden pony, van een jaar of 8, waar JIJ wat van kan leren, daar heb je veel meer aan! Ik snap best dat je een goede band wil opbouwen, maar daar heb je geen veulen voor nodig, een band krijg je door je paard eerlijk te behandelen, en ook gewoon tijd aan hem te besteden buiten het rijden.

Weet ik nog leuke veulens, nee niet echt, maar internet staat er vol mee, dus bekijk eens wat sites.

En watvoor veulen je het beste kan nemen, een die geen veulen meer is Verward een gezonde lijkt me een goede keus. Paarden zijn geen fietsen zodat je er in het begin een met zijwieltjes neemt en later zonder verder gaat naarmate je het beter kan, ik geloof niet dat er specifiek beginner en gevorderde veulens zijn...
Als ik nu iets gezegd heb wat je verkeerd op vat, of wat op jou kwetsend overkomt pb me dan even, dan kan ik het in wat andere woorden neerzetten, het is namelijk niet mn bedoeling om je te beledigen!
Als je toch besluit een veulen te kopen, hoop ik dat je daar goed aan doet, en dat jullie veel plezier hebben samen.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 16:32

Oke,
als eerste dan maar,(ik heb de antwoorden op deze topic niet allemaal gelezen,dus het zou een dubbel antwoord kunnen zijn)

Moet je een veulen niet gaan komen als het alleen maar gaat om "ja,een veulen is goedkoop,want een gewoon paard kan ik me niet veroorloven"
denk daar is goed over na.Ik ben op zoek naar een veulen (ja jongens,ik zit er hard over na te denken) omdat het me leuk lijkt om het veulen naar mijn eigen hand te brengen...Ik heb,met mijn 12 jaar,alweer dik 6 jaar ervaring met paarden,poetste toen ik 4 jaar was al de reus van een knol Vivam,het paard van mijn broer en reed zo af en toe er is op.

Ookal heb je rijervaring,heb je dan wel de ervaring om een veulen op te voeden,heb je dan wel de ervaring om beslissingen te nemen die voor jouw veulen misschien een hoop kunnen betekenen?

DENK ER NOG IS GOED OVERNA!!!!!!!!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 16:43

Ineke2: het was niet jouw veulen, ook al voelde het wel zo. Jij was niet verantwoordelijk.

Als je een veulen koopt, ben je wel 100% verantwoordelijk over het leven van een organisme dat zijn mening niet duidelijk kan maken. Dat is een gigantische verantwoordelijkheid. Ook al heb je nog zoveel mensen die je helpen willen.
En je kan nu echt nog niet zeggen dat je dat veulen nog 25 jaar of langer gaat houden!

Wacht tot je meer ervaring hebt (een jaartje of 5 a 10) en zoek eerst een verzorgpony ofzo. Dit is echt geen slim plan. Nathalie, doe het niet. Dat is gewoon een tip van iemand die ietsjes meer ervaring heeft. Doe het gewoon niet.

En wat vinden je ouders ervan?

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 18:40

hoi hoi allemaal!

ik las dit net ff ik heb ook een mening
nou hier komt die:

ik vind het niet verstandig om een veulen alleen te nemen (niet kwetsen bedoelt hoor! Haha! )

maar heb je er wel eens eerder over gedacht om met iemand samen (meer ervaring heeft)

dat heb ik ook gedaan en dat komt beter uit ook in de kosten.
en als je een goede band heb met het veulen en je wilt het inrijden door ander laten kan dat problemen veroorzaken!

ik ben nu ook van plan om een veulen helemaal te nemen en ik zet eerst alles op een rijtje!
ik kan op dit moment een veulen gratis krijgen maar dat maakt mij niet uit!

nou dit was mijn menig en er was niet kwetsen bedoelt hoor Haha!

groetjes iris

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 19:16

zelf heb ik verleden jaar ook een veulen gekocht maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad.

ook tegen mij zeiden ze dat ik geen veulen moest kopen omdat ik er niet overweg mee zou kunnen, ik reed immers toch op een manege en had geen ervaring met "eigen" paarden.

ik vind zelf dat je ZELF moet kijken wat jij aankan qua opvoeding van het dier. zorg er in ieder geval voor dat als je voor een veulen kiest je iemand hebt waar je op terug kunt vallen, je hoeft niet alles zelf op te kunnen lossen.

ook wat betreft inrijden van het dier, dat moet je helemaal zelf beslissen, je hebt dan als het goed is 3 jaar met het dier opgetrokken en kent hem/haar dan door en door. als het dier zo heftig is (of een andere reden waarom je het niet zelf kan/wil) aarzel dan niet om hem te LATEN inrijden.

BTW ik hoor hier dat je niet goed genoeg kan rijden als je 2 jaar rijdt maar vergeet niet dat als de tijd rijp is er weer 3 jaar ervaring aanvast geplakt zit...

zelf heb ik voor een veulen gekozen juist omdat je hem zelf alles kan (moet) aanleren en je kan een geweldige band met het dier ontwikkelen...

hm wazig verhaal geworden maar ik denk dat je het wel snapt... Lachen

*LOL* debbie *LOL*

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 19:55

Hoi,

Het is juist leuk en een ervaring om een veulen op te voeden. Je krijgt een band met het dier en je weet precies wat er is gebeurd en dat kun je niet zeggen van een 3-jarige. Die kan al een heel trauma hebben. Ziektes kun je gewoon weg niet verkomen. Je moet wel voorzichtig zijn, maar een paard kan net zo goed als een veulen een ziekte krijgen.
Voor een ponyveulen betaal je maximaal FL. 1000,- voor een paard veulen kan het wel oplopen tot FL. 15.000,- en het minimale is toch gauw FL. 5000,-. D/E pony veulens kun je rond de FL. 650,- en FL. 1000,- met papier kopen.
Ik zou een veulen vanaf 2 jaar gaan longeren en vanaf 2.5 jaar aan het zadel enz. laten wennen en rond de 3.5 jaar gaan inrijden. Dan zijn ze goed uitgegroeid. Er wordt vaak aangeraden om een 2.5 jarige in te spannen. Dat is nl. erg goed voor ze.

Ik kan je aanraden om veel met het veulen te doen. Leer hem respecteren, dan gaat hij jouw ook respecteren. Maar laat een veulen niet alleen opgroeien. Het beste kun je er een shetlandveulen bij zetten. Zodat hij gezelschap heeft en dus een sociaal gedrag krijgt. Ze moeten hun jeugd hebben.

By the way, ik weet leuke mini shetland hengstveulentjes zonder papier voor FL. 175,-. Een blauwschimmel en 4 vosjes. Wil je ze reageer snel, anders doet de fokker ze naar een handelaar, die er mee naar de markt gaat.

Maar veulens op voeden is een zware klus met veel verantwoordelijkheid, maar leuk en leerzaam.

groetjes
denise

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 19:59

hallo

zoals altijd geef ik ook een reactie op jullie Zeker allemaal bedankt voor je adviezen!
Zo hier komtie dan:

Talida:Jij zeker bedankt,doordat je zelf een veulen hebt weet je in ieder geval wat ik bedoel.Oke je hebt meer ervaring maar iedereen die dit bericht leest en die hier komt heeft hetzelfde wij houden van paarden en dat is iets waar je ( vindt ik dan) wat mee moet berijken.Ik wil niet opscheppen ofzo maar vele mensen zeggen dat ik goed rij en ze geloven niet dat ik het pas 2 jaar doe.Consequent en rechtvaardig ben ik wel ik kan niet tegen onrecht (daar wordt ik boos van) en ik weet wat ik wil en ik heb met paarden veel geduld.Hartelijk bedankt groetjes Nathalie

Inke 2: ik vindt ook dat jij gelijk hebt alles kan verkeerd gaan als ik een lieve makke pony neem van 11 kan het ook mis gaan oke het risico is groter met een veulen maar je krijgt ervoor terug dat je een beestje hebt dat helemall is aangepast aan jou.
Bedankt voor je steunende reactie groetjes Nathalie

Ylva:De manier waarop ik les heb gekregen is de manier waarbij het voorop staat dat je met liefde voor je rijdier alles berijkt.Ook wil ik je laten weten dat nog nooit een paard of pony mij bang heeft gekregen en dat ik de 4 jaar die ik al op maneges kom.Ik ben met valse paarden omgegaan moeilijk te rijden paarden van alles en ik ben het niet met je eens dat een volbloed makkelijk is mijn verzorgponys zijn absoluut niet makkelijk.De ene is te sloom en ontzettend koppig en de andere is snel en nerveus dus niet makkelijk en de andere mag dan geen volbloed zijn maar die is ook knap lastig hoor.Ik wil gewoon een leuk en lief veulen waar ik later wat recreatie en wat wedstrijdjes mee kan rijden ras of geen ras maakt me niet uit alles is goed als het maar een goed karakter heeft snap je?
Ik rij nu B2 en ik krijg zat hulp dus dat is geen probleem groetjes Nathalie

Sunnylover: volgens mij begrijp je me niet bik wil een veulen voor de band en de verzorging en het aanleren en niet vor het goedkope ik zal denk ik zelfs in totaal meer kwijt zijn aan een veulen als een gewone pony.bedankt voor je reactie Groetjes Nathalie

Zo dat was het weer en er kunnen nog meer reacties bij alle hulp is welkom

Groetjes Nathalie

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:06

ik heb carina vorig jaar voor f1000,- gekocht toen was ze 4 maanden. ze is een haf met papieren.

over ziektes... tja moeilijk, Carina heeft dit jaar droes gehad maar dat hadden de andere volwassen paarden ook. ik denk dat een veulen niet meer of minder ziektes hoeft te krijgen dan een volwassen paard.

debbie

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

expiriment

Berichten: 113
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 00:51

Als je begint met een groninger karakterveulen heb je nauwelijks problemen.Makkelijk te hanteren,winterhard enmeestal makkelijk zelf te beleren,ook met 2-jaar rij-ervaring.Wees vriendelijk en eerlijk tegenover je paard en je krijgt een trouwe en aanhankelijke kameraad terug.Ziektes en stalgebrekken komen zelden voor.succes

Groninger zo gek nog niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers