Hoe leer ik mijn paard springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 11:17

Ik heb een vraagje, ik wil wel met mijn paard beginnen met springen, maar hoe leerik dit hem ik wil nog niet te oog, mag hij ook nog niet. Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Ik zelf kan heel goed springen. Ik mijn pony van niks naar z gereden, maar ik heb nog nooit een paard geleerd om te springen en dat lijkt me toch wel 2 andere dingen. Alvast bedankt..
greetz


Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 11:29

Begin met balkjes lopen in draf. steeds de balken op verschillende afstanden van elkaar leggen, das goed voor zijn rug en zo leert ie ook een beetje afstanden schatten.

dan cavaletti lopen (zijn hindernisjes een klein stukje van de grond) ze moeten laag genoeg zijn om eroverheen te kunnen draven. Dan ga je die in draf springen...gaat dat goed kun je een hindernisje bouwen en een drafbalk er voor leggen en ook dat weer in draf springen zo ga je door en dan in galop ect...en op het laatst in galop zonder balk ervoor en daarna eens een paar hindernissen achtermekaar maar dan ben al weer een hele tijd verder.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 11:33

Probeer een om hem eerst aan balkjes te laten wennen. Zodat hij weet dat die niet eng zijn of zullen aanvallen }> Schijnheilig *LOL* . En als dat goed gaat kun je ook proberen om balkje te lopen terwijl jij ernaast loopt . Maar dan moet jij natuurlijk wel weer eerst hehe Haha! . Zo went je paard eraan en dan kun je voorzichtig aan erop en dan een balkje proberen . En een poosje later eens een aantal balkjes achter elkaar. Zo werk je de "basis" af . daarna kun je een hindernisje van 10 cm maken (heel laag dus ) kijken hoe ie erop reageert . Wil ie niet kun je ook afstappen en dan dat je er samen overheen gaat! Lovers .
Hou ons wel op de hoogte van hoe het gaat ?
Hoop dat je er iets aan gehad hebt !
Lachen

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 12:16

Citaat:
Op 2001-09-08 12:17, schreef Captain:
Ik zelf kan heel goed springen. Ik mijn pony van niks naar z gereden, maar ik heb nog nooit een paard geleerd om te springen en dat lijkt me toch wel 2 andere dingen. Alvast bedankt..
greetz



Als je vanaf NIKS je paard naar het Z hebt gereden, hoe ben je toen begonnen dan???? Nu is je paardje toch ook 'niks', hetzelfde als toen toch, als ik je verhaaltje moet geloven?

Maar ja, als je ECHT Z bent geweest lijkt het me dat je wel weet hoe je met een jong paard moet beginnen. Dan heb je daar ervaring en 'feeling' genoeg voor. Vooral als je hem zelf tot het Z hebt opgeleid.

Gewoon, rustig an beginnen met wat balkjes, logisch toch?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 12:20

Ze bedoelt waarschijnlijk dat ze van niks naar z DRESSUUR is gereden...das weer wat anders dan springen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 12:24

Heb je geen goede instructeur die je kan begeleiden? Die kan je erg goed helpen bij zulke dingen.

Enne, als je Z-dressuur ervaring hebt, wil dat nog niet zeggen dat je meteen goed kan springen hoor Haha! Haha! Haha! Waarschijnlijk kan je dan wel erg goed rijden, maar bij het springen is het meer dan je paard netjes voor een hindernis sturen.


Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 17:07

Nee die pony kon al wel springen. die had dat allemaal al geleerd die was echt wedstrijd klaar maar was dus eigenlijk nog niks. Ik had het nogal vaag uitgelegd sorry. Mooi dat weet ik dus niet hoe dat moet. Het LEREN springen, want die van mij heeft nog nooit een hinderinis gezien, laat staan dat die weet dat er over moet. ja sorrie mijn manier van denken, snappen jullie het nu. en als ik het goed begrijp is dressuur babsis van springen. Dus ik vind dat je wel goed dressuur moet kunnen rijden, minsens M daar heb je echt meer verzamelen en veruimen en dat is isn een parcours heel belangrijk. Bij de lagen hindernissen wel wat minder dan bij de hogere zeg maar vanaf de L.

Ik zeg dus niet als je Z riijdt kan je goed springen, maar als je springt moetje goed dressuur rijden. De meeste top paarden kan je dan ook best een z proef rijden. Als het is wat demensen willen zien. waarschijnlijk niet. MAar het is wel mogelijk

greetz

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 11:26

Maar ben je nou z springen of dresuur geweest?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 19:17

Alsj e zelf nog geen ervaring hebt met springen neem dan ook geen risico. Want als het fout gaat springt hij NOOIT meer. Zoek daarom begeilding van iemand die je goe dkan begeleiden en ook iemand met veel ervaring.

Als oefening kan je veel balken gaan draven zodat balken gewoon zijn. Zodra je dan je eerste les hebt geha dkan je af en toe zelf wat gaan oefenen. Maar niet te veel.

Neem de tijd en vooral de rust is heel belangrijk bij springen en zeker geode begeiding van iemand met ervaring. Haha!

Succes ik zou niet meer zonder springen kunnen Party!!

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 16:02

Ik ben Z springen en m2 dressuur met hem geweest. Moet ik er eerlijk bij vertellen dat het wel een talentje was en veel begeleiding heb gehad. Dus ik weet wel wat ik moet doen, maar deze kon al springen alleen was hij nog nooit de wedstrijden in geweest. Hoop dat het zzo duidelijk is. Haha!
greetz Pling

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 19:45

beginnen met balkjes in stap, dan kun je al snel erover draven, gewoon laag beginnen en nog niet teveel verw88. hij moet eerst een goede techniek vinden, maar in principe kunnen paarden van zichzelf al springen Party!! Party!! Party!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 12:53

Wat ook een hele leuke oefening is om te doen in het begin:
Leg zowel bij E als bij B een balkje dwars over de hoefslag.
Dan ga je in draf E-B-E etc. grote volte, een paar keer, gewoon kijken hoe het gaat.
Als hij dit lekker ontspannen doet, kun je het ook in galop doen, is goede oefening zodat hij later ook op de juiste plek afzet voor zijn eerste sprongetje.
Een meisje dat ik ken leerde haar jonge paard ook voor het eerst springen, en de instructeur begon eerst met balkjes lopen over de A-C lijn.
Probeer daarbij dan het tempo van A naar C hetzelfde te houden, dus ook nog voordat je over de balkjes gaat, en ook naderhand.
Ook gaf hij als tip: een kaarsrechte lijn proberen te rijden, lekker ontspannen, en als je daarna de eerste hoek inrijdt, die netjes inrijden, niet afsnijden of iets dergelijks, paard moet met de aandacht bij jou blijven en niet denken: na elke keer balkjes mag ik ff doen waar ik zin in heb of zo.
Zo voorkom je dat hij later bij het springen na een hindernis meteen de aandacht verliest en minder goed bestuurbaar is.
Toen de balkjes goed gingen, haalde de instructeur de 1-na-laatste balk weg, en maakte van de laatste een heel simpel kruisje, laag, van nog geen 30 cm in het midden, en hooguit 40 cm bij de uiteinden van de balken.
Het paard kon dus eventueel er overheen draven, mocht hij niet durven springen hihi. Dat deed hij dan ook. De tweede keer gaf het meisje meer been, wat actievere draf tijdens het aanrijden, en toen sprong hij wel.
Meteen daarna belonen, en dat was het verhaal...
Als je met een kruisje begint, denk ik niet dat het een probleem zal vormen.
Het gaat gewoon om het idee, springen is niet eng of vreselijk vermoeiend, 1 klein sprongetje, och, dat doe ik wel even voor mijn baasje.... hup.
Goh, eigenlijk wel leuk!

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 20:13

Bedankt voor je tip Dorine, het heeft heel goed gewerkt. Hij ging keurig over de balkjes heen. In het begin wasik hem direct kwijt na twee of drie keer had ij eindelijkzijn aandacht erna ook bij. heel erg bedankt, ik heberg veel aangehad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 8 bezoekers