Pezen te warm door neopreen beenbeschermers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-01 21:33

Yes, ik heb het bewuste artikel gevonden en ga er nu de hoofdpunten uitpikken.
Het bewuste artikel staat in bit nr. 30 op blz.48.

Een pees kan op twee manieren kapot gaan, aan de zijkant of in het hart. De dierenarts heeft het dan over een trogvormige laesie of een cental core laesie. De eerste ontstaat door mechanisch geweld, van buiten af dus, de tweede ontstaat in het hart van de pees doordat vezels domweg afscheuren of doordat de pees te warm loopt. Normaal is de temp. in de pees 34 C, bij grote belastingkan dit echter oplopen tot wel 42 en zelfs 43 C.Bij een graadje meer gaat het fout, de bruggetjes tussen de vezels gaan stuk. De vezels raken aan de kook, figuurlijk wel te verstaan.Die bruggetjes, cross links in jargon zijn kleine stukjes collageen die de zaak bijeen houden. Door de hoge temperatuur ontstaan enzymen die dit collggeen afbreekt.
In het hart van de pees kan de warmte het moeilijkst weg en daarom gaat de pees precies daar kapot aan oververhitting. Bandages zijn in dit opzicht catastrofaal voor paardebenen, ze verhinderen dat de warmte weg kan en verhogen zo het risico op een beschadiging.
Tot zover dit citaat, er staat nog veel meer maar dit is zo ongeveer het belangrijkste dat ik kon vinden met betrekking tot de vraag, die overigens nu nog niet echt beantwoord is daar het hier over bandages gaat en niet over neopreen.

_________________
PONIES ARE THE BEST!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tess op 2001-09-07 21:35 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 23:17

Goed zeg dat je het gevonden hebt, goeie uitleg.
De vraag is hiermee wel een beetje beantwoord denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 23:29

Ik zou wel graag willen weten wie iets schrijft, als je citeert. Ik ben daar in dit geval zeker erg benieuwd naar.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 23:43

Yep, ik ben ook benieuwd.....zat al te denken...

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-01 10:15

Het artikel is geschreven door Mario Broekhuis (van Bit) en het bewuste onderzoek is destijds uitgevoerd door dr. Hans van Schie uit Wassenaar.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 13:16

Goed dat je het gevonden hebt Tess!

En ja, dit gaat over "gewone" bandages, maar neopreen bandages zijn ook bandages, sterker nog, het zijn bandages die nagenoeg NIET ventileren!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 14:32

Het is allemaal waar, maar van dezelfde dokter van Schie mag mijn paard niet meer los en als ik dat dan toch perse wil, dan goed ingepakt!
En als je daar even in de longeerkraal moet, krijgt je paard ook in ieder geal voor beschermers om.
Het is een afwegen van belangen.
Ik doe wel als het warm is met uitstappen de bescherming af, dan kan de pees weer op temperatuur komen.
Mijn paard heeft zijn (acute) peesblessure opgedaan toen hij achterlijk deed in de paddock, zonder bescherming. Als hij toen bandages of 3 in 1 beschermers om had gehad was het waarschijnlijk niet gebeurd. Dat gaat me te ver. Hij loopt in het land gewoon met blote beentjes en alleen als ik met hem ga spelen in de paddock en weet dat hij gek gaat doen, doe ik beschermers om. Als hij alleen even de paddock ingaat zonder dat ik wat met hem ga doen doe ik ook niets om.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 16:32

dat is flink balen ja! (en krom tegelijkertijd!)

ik gebruikte nooit beenbescherming, maar vorig jaar heeft Desiree mij overtuigd en sindsdien gebruik ik net als Jasmijn enkel en alleen peesbeschermers wanneer de kans dat er iets zou kunnen gebruiken groter is dan normaal. Daarmee bedoel ik: mijn paarden gaan zonder iets het land in, maar rijden en/ of longeren doe ik toch maar met peesbeschermer, onder het motto: je weet maar nooit........

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 17:03

Mijn paard heeft ook voor en achter bescehrmers om. Het biedt net een beetje extra bescherming (ze strijkt), maar toch ook weer niet zo veel steun als normale bandages.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 10:00

Bedankt Tess,

goede uitleg, je gaat je afvragen hoe geweldig al die beschermers je paard wel niet "beschermen " . Bedankt voor het opzoeken !

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 11:10

Tja, ik zou wle graag peesbeschermers willen gebruiken, maar van twee verschillende merken heb ik al schuurplekken op zijn benen, zelfs tot bloedens toe. Ook de 3 in 1 gaat niet, want dat valt precies over de schuurplek onder zijn kogel heen. Dus helaas zou ik toch moeten bandageren voor. Ik gebruik wel goede onderlappen, van Eskadron, zou dat beter zijn. Volgens het verkoop verhaal van die lappen moeten deze ventileren. Vreemd verhaal als je die lappen omwikkeld met bandage. Ik laat wel boven en onder ruimte over, maar is dat voldoende?
Wat is dus goed??

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 11:19

Ik gebruik ook de onderlappen van Eskadron als ik bandageer, maar of dat nou echt helpt? En ik weet niet of peesbeschermers of bandages wat warmte betreft nou zoveel uitmaakt. De peesbeschermers zijn ook alleen voor open en daar zit bot. Als ik ze afdoe heeft hij evengoed bezwete benen bij de pezen hoor. En die 3 in 1 zijn helemaal warm, maar ja het is kiezen of delen denk ik. Wat is groter, de kans op beschadiging van buitenaf of van binnen door hitte, en ik denk dan toch van buitenaf, als je werkt of hem lekker laat uitrazen.
In het weiland heb ik hem alleen de eerste week peesbeschermers om en als de ergste gekkigheid eraf is laat ik ze af. Ze staan dan ook de hele dag ipv het uurtje wat ik rij, dat maakt denk ik ook wel verschil.
Misschien moeten we het eens voorleggen aan dr Offereins of Wil.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 13:01

Hoi Eleonoor,

naar mijn weten zijn er ook peesbeschermers mer lamsbont van binnen , speciaal voor hele gevoelige paarden . Met schoonmaken niet zo praktisch alleen. Naar aanleiding van het berichtje van Tess zijn 3 in 1 beschermers niet aan te raden.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 23:03

Eskadron heeft tegenwoordig ook beenbeschermers met uitneembaar bont van binnen (wasbaar)! Misschien is dat iets?