harde mond van stang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

harde mond van stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 16:19

De eigenaresse van mijn bijrijdpaard rijdt hem met een stang.
Ik rijdt hem met een dik trensbit.
Maar ik heb 1 keer met die stang gereden (was na de wedstrijd van de eigenaresse, dus hing er nog in) en toen was hij zoveel lichter in de hand en liep ook veel makkelijker aan de teugel.
Maar nu is dus het probleem dat als ik hem met trens rijdt dat hij veel moeilijker te rijden is en dat hij ook haast nie aan de teugel te rijden is.
De eigenaresse zegt dat ik dan gewoon wat strenger moet zijn met m'n handen, maar volgens mij verpest ik dan z'n mond alleen maar meer.
Maar weten jullie iets waardoor hij beter gaat reageren op het bit??

YES, M'n foto's in mn PROFIEL doen t weer!!!
Wel kijken he? Knipoog Wie helpt mij aan de 1000 keer profielvieuw? Lachen


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:22

Ik raak altijd zo in de war van hoe jullie het woord 'stang' gebruiken. Heb je het nu over een ongebroken trens, of over een stang bit in combinatie met een trens?

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 16:33

sorry, ik bedoel een ongebroken trens, k zal even een plaatje zoeken

YES, M'n foto's in mn PROFIEL doen t weer!!!
Wel kijken he? Knipoog Wie helpt mij aan de 1000 keer profielvieuw? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:34

waarom mag jij hem daar dan niet mee rijden al dat gerommel van bit kan ook niet prettig zijn.

Mies_oud
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:41

Hoi Tessa. Ik denk dat het paard 'hard' in z'n mond is geworden door verkeerd gebruik van de stang. Een stang werkt scherper in dan een (dubbel-)gebroken trens en bij verkeerd (hardhandig) gebruik van de stang raakt het paard als het ware afgestompt in de mond. Als jij er dan weer een normale gebroken trens in hangt, die minder scherp inwerkt dan de stang, zal het paard hier dus ook niet goed op reageren. Pas als een paard helemaal nageeflijk is en aan de hulpen is kan hij gereden worden met een stang. In principe is het ook helemaal niet nodig om met een stang (en trens) te rijden voordat het paard op ZZ-niveau loopt. De stang is ervoor om nog fijnere hulpen te kunnen geven, en niet om het paard gemakkelijk mee 'in de krul te trekken'. Succes, groetjes michella

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:47

mies, ze heeft het over een ongebroken trens
die zijn al gewoon in de B toegestaan en werken niet scherper in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:49

Een ongebroken trens kan juist ook een stuk rustiger zijn voor de paardenmond...
Ongebroken is absoluut NIET per definitie scherper.

Bovendien heeft nog nooit een bit een paardenmond hard gemaakt, het is ALTIJD de hand van de ruiter, NOOIT het bit.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 16:49

runningkawa schreef:
waarom mag jij hem daar dan niet mee rijden al dat gerommel van bit kan ook niet prettig zijn.


Maar dat is juist het probleem, want ze zegt dat ze hem zelf ook met trens rijdt en alleen met de wedstrijden met ongebroken trens.
Maar ik hoor van anderen dat ze meestal ook 'gewoon' met de ongebroken trens traint.
Eigenlijk rijdt ze hem dus ook met trens maar als het even niet gaat of ze wil hem echt trainen dan hangt ze er de ongebroken trens in en dit doet ze steeds vaker.
Maar ik hoef ook niet zo nodig met ongebroken trens te rijden, lijkt me niet echt fijner voor Kalipso. Maar er is dus niet echt iets aan te doen? Scheve mond

YES, M'n foto's in mn PROFIEL doen t weer!!!
Wel kijken he? Knipoog Wie helpt mij aan de 1000 keer profielvieuw? Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:33

Nee, niet als er ook nog iemand anders op rijdt die er een heel ander soort bit in heeft hangen. Maar hoezo is een ongebroken trens niet fijn voor Kalipso?? Hij loopt er toch fijner op? Als het zo scherp zou zijn voor hem zou je niet fijn met dat bit gereden hebben want dan had hij niet fijn gelopen. (toch? Scheve mond ) en bovendien, als hij dan meteen nageeft hoef je verder niet meer aan zijn mond te 'pulken' om hem nageeflijk te krijgen en is het ook prettiger voor hem!

(Sorry Tessa, ff off-topic... Ik hoor trouwens wel altijd dat een stang iets scherper is Verward Maar ligt natuurlijk aan het soort... daarom mijn vraag:
Is deze scherp? Afbeelding (is correctiebit van K&K, mijne gooit tong over het bit)

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:11


bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:56

ik ben er helemaal optegen een stang te gebruiken, mn pony werd er heel angstig van die heeft een super gevoelige mond, maarja het is maar net welke ervaringen je ermee hebt

zo hard gevochten om bij ons te blijven...yusta ik mis je
01-09-92 SHY YUSTA 26-08-06

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 05:06

als knuppel in het overbekende hoenderhok: als ik een beetje veilig door het verkeer wil, moet ik een stang gebruiken! Mijn koudbloed is niet helemaal betrouwbaar met trekkers met injectors erachter, paardetende kabouters in het gras e.d.

Overigens ben ik erachter dat ik voor het gewone werk geen stang maar een ongebroken trens gebruik, happymouth nog wel!

Ik kan jullie het boekje Het paard, het bit en de ruiter aanbevelen, aangeschaft op advies van Soxje!

Ik kreeg er van de meneer van die winkel een bitmeter vanSprengen bij, een handig hulpmiddel om te meten welke maat bit je paard heeft. We hebben op stal een aantal paarden gecontroleerd en tot mijn schrik bleek een aantal mensen een ongeveer 2 cm te klein bit te gebruiken voor hun paard!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 07:29

DIT is een ongebroken trens (ringen, geen scharen)
Afbeelding
DIT is een stang
Afbeelding

Het verschil moge duidelijk zijn.
En nee, als je er goed mee rijdt krijgen ze er geen harde mond van (maar dat geldt voor ieder bit).

Trouwens Kawa, wist je dat je er dus NIET examen mee mag doen voor het ruiterbewijs? En bij Divoza staat een ongebroken trens onder het kopje 'stangen' Frusty Verder is er ook nog een kopje dressuurstangen!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 07:43

Kyralovertje"]
[quote="Lenn schreef:
daarom mijn vraag:
Is deze scherp? Afbeelding (is correctiebit van K&K, mijne gooit tong over het bit)


Ligt eraan hoe hoog de boog in het bit is. Hoe hoger, hoe sterker de inwerking.
[/quote]

Hier heb ik ook een tijdje mee gereden, toen Imker zijn tong over het bit werkte. Het is een vrij scherp bit en je moet echt heel rustig en zacht in de hand zijn, wil je zorgen dat je paard er geen last van ondervindt. Gelukkig hangt mijn Correctiebit nu aan een haakje in de zadelkamer en hoop ik hem niet meer nodig te hebben.

Toos paardloos

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:59

Ik rijd gewoon met een dubbelgebroken bit met een dik middenstuk. Ik heb een KWPN-er die vroeger (voor mij) met een COB thiedemann en een correctiebit gereden is. Zij heeft hierdoor een valse knik ontwikkeld en het heeft mij JAREN gekost om die er weer uit te rijden. Nee hoor, geef mij maar lekker een dg watertrensje!! Kunnen ze ook niet zo goed vastpakken.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:08

Citaat:
Trouwens Kawa, wist je dat je er dus NIET examen mee mag doen voor het ruiterbewijs? En bij Divoza staat een ongebroken trens onder het kopje 'stangen' Verder is er ook nog een kopje dressuurstangen!


Van het ruiterbewijs wist ik niet, maar dat stelt ook geen ene f*ck voor, dat kan nog wel met een touw om de hals Knipoog

En dat van Divoza wist ik, dat is om het duidelijker te maken Verward
Maar die verkopen gewoon alles, zonder goede info
als je vraagt bij het K&K dubbelgebroken bit waar het pijtje voor is, zeggen ze dat het een merkje is Huilen
Diep triest dus

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:16

touw om de hals mag niet, staat niet bij de toegelaten optomingen Haha!

Divoza is idd Verdrietig en ik maak me ook bepaald geen zorgen over het halen van mijn ruiterbewijs examen, alleen moet ik Pablo wel even laten wennen aan een dubbelgebroken trens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:28

Wat flauw dat dat niet mag, kun je luist laten zien dat je op je zit rijd, ipv aan zijn mond sjorren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:04

Ik vind, dat je een paard zonder stang of wat dan ook probleemloos aan de teugel moet kunnen rijden. Kan dat niet, dan is er toch iets verkeerd gegaan in de training. En dat is meestal niet de schuld van het paard...

nygwen
Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:35

Mijn ervaring is: mijn paard heeft in november zijn laatste z2 proef bij de vorige eigenaresse gelopen en is dus jarenlang met stang en trens gereden. Ik heb met verschillende "zachtere bitjes"gereden maar ik had het idee dat die geen indruk meer op hem maken. nu rijd ik met corectiebit en dat gaat heel goed , daar heeft ie respect voor kan je hem sneller mee corigeren omdat ie best inwerkt waardoor je weer veel sneller vriendelijk kunt zijn.
Het ligt er maar net aan waar jij en je paard het best mee overweg kunnen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:08

Helemaal met Wendew eens

En als het paard alleen maar op s&T gereden is, is dat door de vorige eigenaresse echt heel erg verkeerd gedaan.
Want ook al loopt je paard Z, moet hij gewoon op een trensje kunnen lopen.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-03 06:52

Bedankt allemaal, maar wat moet ik nu gaan doen?
De een zegt dat ik hem dus ook met gebroken trens makkelijk nageeflijk moet kunnen rijden en de ander dat ik ook met ongebroken trens moet gaan rijden omdat hij daar beter op loopt

YES, M'n foto's in mn PROFIEL doen t weer!!!
Wel kijken he? Knipoog Wie helpt mij aan de 1000 keer profielvieuw? Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 18:30

Nouja ik weet niet waarom ze daar fijner op loopt; omdat ze geen verzet durft te tonen omdat ze dan pijn krijgt aan haar mond door dat bit (maar dan zou je op de duur wel gaan merken dat ze niet meer fijn loopt), of omdat ze vanzelf al afgebogen loopt (omdat ze weet dat tegen de hand komen niet prettig is voor haar ivm dat bit) en dat je daar dan verder niet meer naar om hoeft te kijken en meer met je benen gaat rijden en leuk kan gaan rijden.
En ja, zolang er nog iemand anders op rijdt met die stang en je weet niet in hoeverre ze daar mee werkt, kan je hem toch niet vormen naar je eigen weten zeg maar.. het is natuurlijk waar dat een paard ook op een gewone trens goed moet kunnen lopen, maar als hij dat nou niet doet is dat niet volledig jouw schuld en kan je het ook niet goed krijgen omdat er nog iemand anders op rijdt, en je weet niet precies hoe.
Tja volg je gevoel, ik heb je niet zijn rijden (met beide bitten) dus kan toch geen goed beeld vormen
Maare wat is het dan voor stang waar je het over hebt, zo een?
Afbeelding
Die lijkt me namelijk niet erg prettig in de mond liggen Scheve mond
Misschien kan je een rubberen stang erin hangen die lijkt me wat zachter en vormt wat mee met de paardenmond, lijkt me een stuk vriendeiljker dan die stalen buis van hierboven. Of een dubbelgebroken van K&K, daar gaan de meeste paarden héél fijn (nageeflijk) op lopen, en die is in ieder geval wel hartstikke vriendelijk voor je paard. Maar die is wel duur Scheve mond
Nja succes ermee Lachen

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:56

*gaap*
Lenn, wat lijkt je niet prettig aan die ONGEBROKEN trens (GEEN stang)? Dit bit is veel zachter op het verhemelte dan bv een gebroken trens (bij een ophouding draait de punt omhoog!), en veel paarden vinden dat juist fijner. Een rubber TRENS is helemaal niet zachter, rubber is stroef en kan heel heet worden. Het vormt ook zeker niet mee. Voor alle duidelijkheid, ik heb een paard dat altijd met een ongebroken trens gereden wordt en de ander altijd op een dubbelgebroken aurigan bit. Toen ik van de week door omstandigheden Pablo (heeft een laaghangend verhemelte) ook eens met dat dubbelgebroken bitje reed, was hij er niet blij mee. Dus een beetj kort door je bocht, zeker als je er geen ervaring mee hebt.


Tessa_N,
eerlijk gezegd denk ik dat je gewoon moet doen wat de eigenaresse wil. Het is haar paard, dus zij heeft het voor het zeggen. Je kunt het er eens over hebben waarom ze twee verschillende bitten gebruikt, persoonlijk ben ik niet zo'n voorkeur van steeds wisselen van bit.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 10:49

runningkawa schreef:
En dat van Divoza wist ik, dat is om het duidelijker te maken Verward
Maar die verkopen gewoon alles, zonder goede info
als je vraagt bij het K&K dubbelgebroken bit
waar het pijtje voor is
, zeggen ze dat het een merkje is Huilen
Diep triest dus


Ik ben ook zo'n diep trieste. Maar waar is dat pijltje voor? (ik heb zelf dat bit en ik dacht ook altijd van: het zal wel een echtheidsverklaring zijn van K&K) Koe

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers