Wat zouden jullie doen-- dierenbescherming is gebeld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-01 17:15

Ik was vandaag met een vriendin mee naar haar verzorgpaard, in de wei tegenover die van hun lopen een aantal paarden waaronder een jaarling met mok. Hij heeft rechtsvoor een zwart been zonder mok, aan alle 3 de anderen heeft ie het wel, de mok zit al tot ong halverwegen de pijp, en zijn benen zijn ook gezwollen, je ziet niet meer waar zn kogel begint of ophoudt. Volgens die vriendin wordt er niets met die paarden gedaan, en lopen de merries daar alleen maar om elk jaar een veulen te krijgen(die veulens lopen er ook nog). Ze weet verder ook niet wie de eigenaar is. Ik vind het gewoon niet kunnen zoals dat beestje er nu bijloopt, maar nu vraag ik me af wat ik eraan kan/moet doen. Iemand ideeen?

_________________
Dan maar geen onderschrift Verdrietig

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ylva op 2001-09-13 10:20 ]</font>

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 17:24

Nou daar is maar een remedie voor dierenbescherming bellen en daarna de politie. Yootha en ik waren de vorige week in Oene en daar hebben wij ook zo'n geval gezien, heel verschrikkelijk de oude merrie zat onder de mok en de conditie was ronduit verschrikkelijk te noemen.Gelukkig hadden een paar mensen zich al over haar ontfermd. Maar eerst de dierenbescherming bellen anders gaat de politie er niet achteraan.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 17:52

Ik denk dat de dierenbescherming bellen wel een beetje overdreven is. Hang eerst een briefje op het hek met de vraag van wie de paarden zijn, voordat je aksie onderneemt. De eigenaar zal heus wel eens langskomen om te kijken bij zijn paarden. En de politie doet er niets aan, dus die hoef je niet te bellen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 18:33

Probeer eerst eens door omwonende aan te spreken erachter te komen wie de eigenaar is of iig de eigenaar van het land.
vertel hem van de erge mok.
indien als je daar amper reactie op krijgt dierenbescherming bellen.

Olympic van Anouk kwam mok vrij bij ons op stal.
na 3 weken werd ie onregelmatig en kreupel.
Hij zat aardig in zijn vacht en had ook behoorlijke sokken.
Anouk vertelde me dat hij dikke benen had ik vroeg of het warm was en of ie misschien ergens een wondje had.
Volgens haar niet dus zei ik misschien stalbenen??

Anouk ging een week later op vakantie en ik ging hem 's avonds poetsen.
Hij had 4 dikke en warme benen toen ik 1 sok aan de kant deed schrok ik me dood m'n hand onder de pusserige bloedzooi.
Ik heb meteen de schaar in de sokken gezet alles gewassen met betadineshampo en met acedern in gesproken (het waren te grote wonden voor mokzalf)
3 dagen lang leek het beter te gaan benen minder dik en warm en de kloven waren minder open.
Toen was het ineens weer mis: veearts gebeld en hij ging heel hard achteruit moeilijk ademhalen en flinke koorts.
Hij heeft het gered met een infuus etc. moest 5 dagen lang 2 maal daags een antibioticaspuit hebben want hij had bijna een flinke bloedvergiftiging opgelopen.

Niets dierenmishandeling maar onwetendheid van een meisje wat eigenlijk net van de manege kwam.. en eigenlijk mijn schuld omdat ik daar niet zo snel bij stil stond..
Misschien is dat ookwel zo bij dit paard.
helemaal nu nattig weer je hebt zo mok en als je niets anders hebt dan een natweiland zie het dan nog maar eens kwijt te raken.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het idd iemand is die het beste met zijn paard voor heeft er zijn zat mensen die dus echt niet naar hun paard omkijken dus informeer even hoe of wat

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 13:10

ik denk ook metteen aan de dierenbescherming...
Zo'n beessie helemal ziek en met pijn is toch ook niets?
En tja, dan zie je vanzelf wat zo'n eigenaar ervoorover heeft..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 13:16

Als het echt ernstig mok is heeft hij antibiotica nodig tegen de ontstekingen.
Daar helpt geen zalf meer tegen...

Ik denk ook aan de DB, vooral ook omdat je zegt dat die eigenaren er niets mee doen, wie weet komen ze pas over een week weer naar de paardjes kijken.
De DB gaat dan achterhalen van wie de paarden zijn en geeft dan adviezen het is niet zo dat ze gelijk alles in beslag nemen ofzo.

Ik zou snel in actie komen, het weer wordt steeds slechter en de kans dat de mok zich nog verder uitbreidt dus ook weer groter!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 14:26

Door de reactie van Sjuimpje stem ik ook voor de DB...dan is er tenminste misschien wel iemand die er toewzicht op zal houden dat de eigenaar er ook daadwerkelijk wat aan zal doen voor het echt te erg is...

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 17:14

Ja, als ik het zo lees, zou ik ook de dierenbescherming inschakelen! Als het al zo erg is, dan is in mijn ogen alle tijd kostbaar, dus zo snel mogelijk handelen en ik denk dat de DB er ook wel snel een DA bij haalt.

Hou ons op de hoogte.

gr. Ziggy

melletjep
Berichten: 44
Geregistreerd: 07-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 17:24

Ik zou direct de Dierenbescherming erbij halen!! Dan kun je de eigenaar wel eerst zoeken maar hoelang duurt dat!!
Groetjes mel

Ekstul
Berichten: 1180
Geregistreerd: 21-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 18:06

Een heel boos briefje op het hek hangen! Dat hadden Roos en ik ook eens gedaan omdat daar friezen in het weiland liepen en 1 die kon nauwelijks lopen! Zo zielig! dus wij een briefje ophangen (maar dan wel met zo'n plastic mapje erover voor de regen) succes Haha!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 18:50

Citaat:
Op 2001-09-08 13:16, schreef Sjuimpje:


Ik denk ook aan de DB, vooral ook omdat je zegt dat die eigenaren er niets mee doen


Dat zegt zij niet, maar haar vriendin.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-01 10:22

De dierenbescherming is gebeld, nu is het dus afwachten wat er gebeurt, en of de eigenaar er iets aan gaat doen...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:29

Prima meid zo hoort het. Dit soort dingen mogen gewwon niet gebeuren. Dieren zijn afhankelijk van ons dus wij zijn voor hun verantwoordelijk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 11:33

Op basis van verwaarlozing kun je de dierenbescherming erbij halen ja. En het ontzeggen van medische hulp waardoor kwaaltjes verergeren valt onder verwaarlozing en mishandeling. Deze paarden kunnen nu met dit weer niet meer buiten staan. ZE moeten naar binnen, in een schone en droge stal. Anders verergert de mok en zullen ze vervolgens dikke benen krijgen en bloedvergiftiging.