hulpteugels bij longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 11:10

Ik longeer Sefja nu los maar denk erover om haar iets meer aan het werk te zetten. Ik dacht eigenlijk gewoon aan bijzetteugels. Nu blijken er wel honderden andere soorten hulpteugels voor longeren te zijn de een nog beter dan de andere voor een jong paard volgens de catalogi.

Gebruiken jullie hulpteugels bij het longeren, zo ja welke en waarom? Zet er svp ook even bij in welk trainingsstadium je paard is, dat maakt natuurlijk verschil.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 11:17

ik vind touwtjes het fijnste..
die zijn ook verreweg het goedkoopste en onderhoudsvrij! Haha!

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 12:02

hoi,
bijzetteugels zijn fijn, ze brengen het hoofd naar beneden, maar zijn eigenlijk heel beperkt want meer als dat kunnen ze niet.
daarom doen we het vaak met een dubbele longe dan komen ze ook naar beneden, maar kan je ze ook verzameld laten lopen, omdraaien en dergelijke

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 13:36

Wij doen bij de jonge paarden een halsverlenger (is elastiek) maar sommige bokkers hebben hier slechte ervaringen mee. Bij ons gaat het super en het nadeel van bijzetteugels voor een jong paard vind ik dat als je paard een beetje gaat zoeken met de aanleuning, dat de bijzetteugel echt los-vast is, en als hij los hangt redelijk op het bit kan 'klapperen'.
Na het gemak en de volgens mij goede werking van de halsverlenger, komt het touwtje van Sjuimpje met stip op nr 2.
Ik was de gogue nog vergeten. Ook heel fijn.

_________________
Een vos verliest wel zijn haren, niet zijn streken!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jasmijn op 2001-09-08 18:20 ]</font>

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 18:03

hoi,
ik zou voor een jong paard zo min mogelijk met hulpteugels werken, maar als je het dan toch doet zou ik iets nemen wat voor en achterhand stimuleert. bv dubbele longe of pessoateugel (en dan alleen de eerste 2 standen bij een jong paard). en voor je hulpteugels gaat gebruiken moet je goed weyten wat je doet. laat een ervaren iemand je svp helpen, want in onervaren handen doen hulpteugels meer kwaad dan goed!
het mooiste is als het helemaal zonder hulpteugels, longe of wat dan ook kan. is ook voor het paard erg leuk! succes ermee!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 18:44

mijn jonge paarden heb ik altijd eerst met gogue gelongeerd, hierdoor gaat het hoofd omlaag maar wordt het paard niet belemmerd. Tegenwoordig (6 jaar oud paard) longeer ik altijd met bijzetteugels of dubbele longe.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 19:06

Ik heb een tijdje met een gogue gelongeerd. Toen hij dat eenmaal goed deed heb ik na een tijdje hem met bijzetjes gelongeerd. Voor de stelling en de buiging.
Maar nu doe ik het met elastiek. Daar kan hij tijdens het longeren niet op gaan hangen en ik kan toch de gewenste stelling en buiging van hem vragen.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 19:08

Vindt voor jonge pony's een gogue lekker werken en passoa.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 21:18

Hoi, het is heel goed om een paard bijgezet te longeren, dit heeft heel veel trainingswaarde. Het is voor Sefja heel leerzaam omdat ze zelf haar weg moet zoeken.
Toen Lab jong was liep hij aan de gogue aan de loonge omdat ik het belangrijk vond dat hij voorwaarts neerwaarts ging en aanleuning wilde zoeken. In een later stadium ben ik met het touwtje van haanstra gaan longeren (wat ik overigens al heel lang kende), dat ging ook prima, het sloot hem wat meer op. Tegenwoordig longeer ik vaker met bijzets omdat hij daar weer makkelijker lichter op wordt. Soms longeer ik met 2 lijnen en dan gebruik ik verder niks.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 08:50

Bedankt voor jullie reacties. Dubbellonge had ik zelf ook al aan gedacht, daar heb ik ook ervaring mee maar is misschien best nog heftig voor een jong paard. De gogue noemen ook verschillende van jullie en is misschien een goed idee, ik heb hier geen ervaring mee, misschien wil Lovely me wel eens een kleine clinic geven als ik langs kom met Sefja.

Yasmeen, vij longeren en NH-grondwerk doe ik al met haar maar is denk ik toch meer relatie ondersteunend dan spieropbouwend dus ik wil het graag combineren.

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 11:36

een dubbele longe zou ik niet gebruiken bij een jong paard, dit werkt erg sterk in met als gevolg dat ze snel achter de teugel gaan kruipen. Ik longeer meestal met alleen een hoofdstel en probeer mijn paard met de neus over de grond te laten lopen. Daar worden ze mooi ontspannen van (het neemt even tijd, maar als je regelmatig longeert gaat het steeds gemakkelijker) en rondjes lopen is voor een jong paard al vaak inspannend genoeg zonder hulpteugels.
Met de gogue kan je hetzelfde effect bereiken, maar hier kunnen ze ook weer 'achter' kruipen.
Voor de galop gebruik ik soms een bijzetteugel om haar op de achterhand te laten komen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: parnassia op 2001-09-10 14:16 ]</font>

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 20:16

Hoihoi,

Ik longeer mijn paard altijd met Elastiek, tegenwoordig ook wel eens met losse slof. Dus de 2 delen. Van de singel, naar het bit enm weer terug!!

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 21:23

Zoiets als Ymke zegt heeft Manon ook bij Bolivia. Een slof zo ong. Maar ze heeft ook slof omdat Bolivia artrose heeft Scheve mond\ Dit klinkt weer lekker dom

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 21:44

Tuurlijk kan ik het je laten zien, geen probleem hoor.
Als je een gogue aanschaft neem dan eentje waar het touwtje helemaal uit kan (een met grote ringen dus) anders is ie veel te groot.
Er is ook een type namelijk met kleine katrollen en daar kun je de touwtjes niet uit halen en die zijn nogal lang. Met zo'n andere kun je kiezen voor 1 touwtje ipv 2, dat scheelt een hoop lengte en doet niks af aan de werking.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, joyce83, marga1, meniekske, nowylover, xSuuzerd en 38 bezoekers