op gras rijden altijd stiften?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

op gras rijden altijd stiften?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 11:47

rijden jullie op gras altijd met stiften of ook wel eens ijzers zonder stiften?

ik was laatst aan het oefenen op een grasveld bij het bos en skippie liep gewoon netjes los en reageerde goed op mij. vorig jaar heb ik nog al wat trammelant bij de nieuwe heuvel met hem gehad. daar is het ook gras en met stiften loopt hij zo maf.

hebben jullie ervaring met ijzers op gras dressuur rijden?

karin


Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:01

Ik rijd ALTIJD met proppen. In de B en misschien de L zal het nog wel gaan maar probeer maar een een kleine volte in galop te maken op kort gras. Gaat niet zo lekker, is best glad.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:04

Ik rijd ook ALTIJD met stiften, maar als het de dag/ 2dagen ervoor geregend dan is het niet nodig, heeft het net geregend wel, en als het al heel lang niet heeft geregend ook, dan is het gladder.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:04

Als het droog is kun je het beste alleen aan de buitenkant kleine stiften doen en als het nat is binnen kleine stiften en buiten wat langere...

...Dreaming with my eye's wide open...

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:04

Ik rijd B en zonder stiften. Eigenlijk gewoon omdat ik een ouwe stabiele merrie heb, die moeite heeft haar evenwicht te bewaren als onder één voet al wel stiften zitten en ik ze onder de andere wil gaan doen. Ik ben voorlopig nog (LAAANNNGGG) geen M en weet niet of ik dat ooit met haar haal, maar voorlopig doen we het lekker zonder!

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:06

Als ik een wedstrijd heb rijd ik altijd met stiften. Maar ik train ook regelmatig op het gras en daarbij gebruik ik ze eigenlijk nooit. Ook de moeilijkere oefeningen kan ik zonder glijden of problemen uitvoeren.
Als het gras heel nat is of modderig dan zou ik ze wel in draaien met trainen. Op wedstrijd in draaien is eigenlijk automatisme, omdat ik me dan veiliger voel als ik een volte 10 meter in de galop of zo moet maken. Als we dan wegglijden...
In de B had ik nog ijzer bij Risco volgens mij. Vanaf de L1 wel en toen heb ik ook altijd stiften ingedraaid.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:09

Ik rijd wel altijd met stiften.
Al vanaf de B.
Ik wil gewoon niet het risico lopen dat mijn pony onderuit gaat of net een slippertje maakt in de proef of in het parcours.
Als het supernat is rijd ik altijd voor en achter met stiften, als het droog is soms alleen met de voorijzers met stiften (als ik in tijdnood zit oid).

:)

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:30

Ik rijd dus ook in de B altijd met stiften op gras. Is denk ik beter voor het zelfvertrouwen van paard en ruiter (in ieder geval ruiter Knipoog ), en verkleint de kans op blessures een beetje. Wel rijd ik als het even kan met kleintjes en schakel ik pas als het echt nodig is op grote over.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:46

De 1e wedstrijden hadden we het niet. Maar toen makte ik ook wel een soort sliding om te groeten. De keren erop ALTIJD kalkoenen erin. Gewoon altijd voor en achter ongeacht weer of tijdnood. En over de grootte: geen idee, ik heb aan de hoefsmid gevraagd welke de beste waren, en die hebben we bij hem gekocht. dus dat zit wel goed!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:57

Ik rijd (nou ja Sevin eigenlijk) zonder ijzers en stiften. Heb er wel over gedacht om ze eronder te slaan, maar zo vaak rij ik geen wedstrijd.
Ik zit altijd wel een week vantevoren te hopen dat het niet gaat hozen van de regen, maar tot nu toe ging het gelukkig prima. Ik rij trouwens L2, dus echt moeilijk (voltes 10 meter enzo) wordt het dan nog niet.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:40

Ik rijd op gras bijna altijd met stiften, behalve als de grond te hard is of als het al weken niet meer heeft geregend zodat de grond heel droog is. Ik merk trouwens wel dat ik met stiften eerder een kleine volte durf te draaien en dat mn pony zekerder loopt zegmaar Lachen

Onassis
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:56

Op wedstrijden draai ik altijd de stiften in. Thuis train ik ook wel in het weiland, en draai ik ze nooit in. Ik moet dan eerst een stuk over straat, en dat vind ik helemaal niet goed, een eind met stiften over straat. In het land indraaien is ook geen optie, want daar zitten echt veeeeeeeeeeeeeel te veel vliegen. >;)

Als ik merk dat het glad is, doe ik thuis iets rustiger. Maar het is bij ons niet keihard, veengrond, dus je hebt daar altijd wel wat grip. Op hele harde grond, zonder kleine stiften, lijkt me het gevaarlijkst, of harde grond met lang gras en daar net een buitje overheen, zodat het gras nat is, dat is ook vervelend. Scheve mond

Zonder ijzers rijden gaat volgens mij ook wel snel goed, heb je nog altijd meer grip dan met ijzers zonder stiften.

Zorg voor voldoende afwisseling in je eigen leven en dat van je paard!!


Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:18

Ik heb wel stiftgaten, maar draai ze er alleen in als het echt nodig is, dus als het gras nat en glad is.
Misschien als ik hoger ga rijden (rijd nu l1) en kleinere figuren moet gaan maken, dan ze er dan meer ingaan.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:17

Zonder... Imker heeft wel stiftgaten in zijn ijzers, maar thuis train ik ook altijd op gras en zonder, dus waarom op wedstrijd niet.
Op wedstrijd ben ik altijd alleen en het is al zo'n gedoe om een lezer te regelen, uit te vogelen waar je moet rijden, zadelen en de hele rataplan.

Imker doet het al zo lang als ik hem heb met dressuren zonder (springen op gras natuurlijk mét), dat kan bij hem echt geen kwaad.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:23

Als het gras vochtig is met

Maar zoals het nu is, dus meer hooi als gras en het zand eronder ook droog, dan doe ik ze niet in.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:56

Op gras heb ik ze altijd in.
Bij een hardere/droge grond wel kleintjes en bij natter/langer gras wat langere.

Ik durf het risico niet meer te nemen dat we uitglijden.

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:51

ik heb zo ook altijd onder! met springen kort om zonder proppen (stiften hoe je zo ook wel kunt noemen) beetje gevaarlijk dacht ik zo. en dan vanaf de M dressuur kleine voltes in galop. als het maar een beetje glad is glijd je pony zo uit. en wat heb je dan liever... een paar minuutjes met je rug krom om ze onder te draaien en lekker rijden. of de kans nemen dat je paard uitglijd en misschien een tijd niet kunt rijden....

*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:57

Ja, altijd.
Als het nattig is, dan is het glad en als de grond droog kan het doordat het hard is ook heel glad zijn. Dus als voorzorg proppen in. Sommige paarden halen zich echter zelf makkelijk open en dan zou ik wat kritischer kijken of ze echt nodig zijn.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 00:40

ik rijd eigenlijk altijd met stiften op wedstrijd, maar als ik thuis zelf op het gras train, dan weer niet raar eigenlijk, alleen als ik les heb dan weer wel.
weet niet heb het me gewoon zo aangewend, op wedstrijd zeker want dan voel ik me toch safer, in de proef uitglijden geeft nou niet bepaald ene mooi beeld.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 08:15

Suzy schreef:
Ik heb wel stiftgaten, maar draai ze er alleen in als het echt nodig is, dus als het gras nat en glad is.
Misschien als ik hoger ga rijden (rijd nu l1) en kleinere figuren moet gaan maken, dan ze er dan meer ingaan.


Hier ga ik ook in mee. Alleen als het gras nat is. Ik train ook wel op gras en echt niet dat ze er minder op loopt zonder stiften.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:30

zijn stiften hetzelfde als kalkoenen? als dat zo is, dan rijd ik alleen op wedstrijden ermee, niet op de ponyclub, want dat is stroef gras, of het moet geregend hebben.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:44

ik rijd altijd met maar dat is meer gemakzucht. voor het springen moet ik ze toch indraaien en aangezien ik nooit alleen dressuur buiten ga ik ze dan niet uitdraaien. ik heb ook binnen wel eens met stiften gereden omdat het een zeer waardeloze bodem was. dit is gelukkig een uitzondering.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:24

ja stiften zijn kalkoenen

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:10

Mijn paard heeft geen ijzers, dus ik rij zonder. Als ik zie wat voor capriolen hij in de wei uithaalt zonder voel ik me geen moment onzeker Lachen .

Maar zodra hij op ijzers gaat staan zal ik het per situatie bekijken, net zoals Suzy.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:37

Ik neem geen enkel risico, ookal rijdt ik nog maar B, altijd kalkoenen.
het is niet mijn paard, en ik wil niet op mn geweten hebben dat Padij uitglijd in mn proef ofzo, en een peesblessure heeft.
Alleen voor heeft Padij ijzers, achter niet.
Als we hoger rijden, wil ik wel achter ijzers.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anne7, BETUWE, DreamGuide, eva1969, Lotje033, rocky_1995 en 59 bezoekers