Kat met vecht-abces

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Kat met vecht-abces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 17:51

Het is weer zover... eergisteren denk ik nog: gut, zit je haar nou zo wild of lijkt die wang weer dikker als de andere?
Maar nu is het overduidelijk: meneer kat eet niet meer en heeft een gigadikke kop. Hij had het eerst om de haverklap, schijnt te komen van de nageltjes die collega-katten erin slaan, maar na castratie was het wel wat minder.
Maar nu dus weer.
Ik heb altijd antibioticakuurtjes gekregen en verder niks (op een gegeven moment kon ik ze zo gaan ophalen, hoefde ik de kat niet meer mee te nemen Knipoog )
Maar nu zit ik te denken.... het is ook wel eens gebeurd dat zo'n abces vanzelf open ging en dan was het leed ook geleden.
Ik wil natuurlijk geen risico lopen dat ie naar binnen openbreekt, maar zou het geen idee zijn om laurierzalf/trekzalf erop te smeren net als bij droes enzo?
Dat het snel rijpt en naar buiten komt?
Ik baal er zo van om steeds maar weer van die chemische troep in dat beestje te stoppen... kan toch ook niet goed zijn.
Wat denken jullie?

"Don't wish for less problems; wish for more skills"


paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:57

wij hebben in de kliniek heel vaak van die vechtjassen en zou toch antibiotica halen,als je het laat openbreken is kans op infectie veel groter,wij snijden ze nog wel eens open maar doen er dan gelijk met een spuit(ziet er uit als wormenspuit)ontstekingremmers in de wond en dan nog antibioticakuur mee.
Ja leuk he die huisdieren!

oh ja mocht je toch niks gaan halen neem dan wel rgeelmatig zijn temperatuur op ,je moet wel goed op letten dat hij geen koorts krijgt.

succes!

Z1+4

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:55

Ik denk als ie al zo'n dikke kop heeft dat antibiotica niet meer helpt.
meestal is het ook heel pijnlijk en zijn ze beter af als het open gemaakt wordt

Anders bel je gewoon even je DA of je trekzalf mag gebruiken, ze kennen jou en je kat en telefonisch advies is gratis, nou ja bijna.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131842
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:03

Oh jee, heb jij ook al zo'n stoere vent in huis ?
Onze kater heeft het ook weleens, die denkt ook dat ie Rambo is en de hele wereld aan kan Cool
Wat betreft je vraag: ik zou er even een telefoontje naar de DA aan wagen.
Trekzalf zou ik niet proberen (althans, niet op eigen houtje), ik denk ook dat de kat het er meteen aflikt.

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 20:22

Oscar schreef:
ik denk ook dat de kat het er meteen aflikt.


Jee, wat goed dat je dat zegt, daar had ik helemaal niet aan gedacht maar het is idd wel een KAT natuurlijk Schijnheilig
Hardstikke bedankt voor jullie adviezen, het leek even een goed idee maar ik ga het inderdaad toch maar niet op eigen houtje proberen, morgen telefoontje DA.
Tsja.... je hebt er wat mee te stellen met die kerels Haha!

"Don't wish for less problems; wish for more skills"


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:03

één van onze katten had ook regelmatig abcessen aan zijn hoofd en de DA zei altijd dat het goed was als het zelf openknapte en gaf alleen iets mee als het nog niet open was.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:15

De "stoere-ex-kater"van mijn ouders kwam in zijn jonge jaren ook nog wel eens met zo'n overheerlijk abces thuis en de dierenarts deed die altijd openmaken en daarna een spuit erin...lekker gezicht not! maar hij was wel van die bult af.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:16

mijn kat heeft het ook een keer gehad, toen we eraan zaten te frummelen om te kijken wat het was barste ie open en bleek er een nagel van zijn tegenstander in te zitten. Ik heb het toen leeg gedrukt en goed schoon gemaakt. Wel ranzig, maar ach. Hij heeft er verder toen geen centje pijn aan gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:24

Onze Dicky-Dick was ook altijd zo'n vechtjas en heeft regelmatig abcessen gehad. Onze dierenarts sneed het altijd open, maakte het dan schoon, gaf een antibioticaspuitje en dan vanaf de volgende dag kreeg íe altijd twee keer per dag een pilletje voor een dag of wat.
Maar ze heeft het altijd opengemaakt, niet laten zitten.

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 10:25

Tjonge, dat heb ik weer. Gympie is nergens te bekennen Verward
Ik kan natuurlijk wel antibiotica kuurtje gaan halen op de gok zodat ik het heb als ie thuiskomt, maar zou toch wel donders graag weten hoe het er nu uitziet en zijn temp. op willen nemen zodat ik wat meer info naar DA kan sluizen.
Pffff.... katten Boos!
Laatst is ie 9 dagen lang de hort op geweest, en vind ze dan maar eens! Heb intussen behoorlijk innige relatie met mevrouw van de plaatselijke Amivedi-post, maar intussen heeft zij ook zoiets van: Gympie? Oh... die komt wel weer thuis.....

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 10:26

het probleem is, als je geen ab geeft, dat het abces zo weer terug kan komen, ook als het doorgebroken is. het beste is idd om de rotzooi eruit te halen (dus doorbreken of open maken), maar doe je vervolgens niets meer dan is er een grote kans dat het gaatje dicht gaat zitten terwijl de ontsteking nog niet weg is. Wordt het dus weer dik.... Sowieso dus ab halen bij de DA. Trekzalf kan volgens mij geen kwaad. Eventueel zou je het ook met bv Biotex groen kunnen weken, gewoon met een washandje of een tissue. Biotex groen werkt ook zuiverend. Dus ook als het open is zou je dat kunnen gebruiken om te spoelen (als poes het toelaat!?!)

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 11:24

Nou, de antibiotica kan ik zomeet gaan halen, leggen ze voor me klaar.
Nu de kat nog terug Frusty

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 23:06

Nou, vanavond kwam er dus (terwijl we aan het eten waren, yuk...) een bonk kleverige pus binnenwandelen waar ik met enige moeite mijn kat in kon herkennen.
Abces is dus al doorgebroken. Hij ging een dutje doen, ik na eten eerst honden voeren enzo. Zet daarna alles klaar (inclusief de vanmiddag opgehaalde antibiotica) om Gympie op te gaan knappen, warm water, betadinespul, doekjes en veeeeel keukenrol.
Dat had ik dus gedacht..... voor ik het wist schoot ie achter een van de honden die zelf deuren open kan maken weer naar buiten.
Zucht.... morgen maar weer afwachten.
Katten Boos! Boos! Boos!

"Don't wish for less problems; wish for more skills"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anne7, Ashleytjuhh, Bowo, Coentjuh, Dennenboom, dollyspikkel, Ghazella, Iloveiswan, Inney, Jade91, Just_Natural, Kim1300, Kirsha, Leukertje, maj0, Mariett, marschwood, MyWishMax, NinaCharlie, Nojoukus, ogidni, ontherun, Poldermenner, shadowstar, Shetje14, singa, Unit, Zoolgangster en 74 bezoekers