Ik wil weer lesgeven!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Ik wil weer lesgeven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 08:18

Jaren geleden had ik altijd wel 3 of 4 lesklantjes en een paar meiden die op mijn paard lesten. Ik had er toen nog twee en was met mijn ruin (die ik nu verkocht heb) wel een beetje uitgereden en gebruikte die dus ook voor lessen.
Net zoals Maestro was dat een paard dat fijn na te rijden was voor mensen, en ik vond het leuk om leerlingen de basis en moeilijkere oefeningen op een 'leerpaard' te leren. Gewoon echt laten voelen wat nageeflijkheid en verzameling is voordat zij het hun eigen paard aanleren. In de praktijk zie je immers vaak dat een ruiter een paard iets probeert bij te brengen waarvan hij zelf niet weet hoe het aan moet voelen. Naar mijn mening niet de handigste methode Haha! .

Nu zou ik dat met Maestro nog niet zoveel willen doen, gewoon omdat ik het lastig vind om het met mijn eigen wedstrijden en training te combineren, te verwarrend voor hem zeg maar. Maar deze winter kwamen er via de boktveiling wel een paar bokkers een soort 'clinic' op hem doen, waarbij we in 1 les onder het motto 'Spaanse passen op Lipizzanerhengst' een hele leuke training gaven waarbij allerlei M en Z oefeningen (t/m appuyementen en changementen) aan bod kwamen.

Zou daar behoefte aan zijn bij andere ruiters vraag ik me af, en hoe ga ik die dan bereiken? Waar moet ik dit soort 'clinics' gaan geven, en wat is een goede prijs?
Hoe laat je zowiezo aan de wereld weten dat je weer zin hebt om les te geven (aan mensen met eigen paard en bij hun aan huis)? Als je eenmaal een paar klantjes hebt dan wordt het vanzelf wel meer is mijn ervaring, maar ik kan het toch moeilijk op het prikbord hangen...

Vragen, vragen, iemand antwoorden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 08:24

Ik denk dat je misschien een advertentie kunt zetten in de plaatstelijke krant? Maar ik denk ook dat er dan heel snel gevraagd wordt of je wel bevoegd bent om les te geven, dus of je je papieren wel hebt (Orun of zo, niet dat dit nu zoveel voorstelt)

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 17:18

En jawel, alsof ik het uitstraal nu ik het hier had opgeschreven...

Een vrouw die me laatst om advies gevraagd had welke instructeur het meest geschikt voor haar was, vroeg gister aan mij waarom ik toen niet zelf had aangeboden om haar les te gaan geven. Nou ja, omdat ik mezelf niet wilde opdringen (valse bescheidenheid Knipoog ) en omdat ik een instructeur wist die helemaal in haar straatje paste. Nou zit die jongen helemaal vol (is trouwens Marcel van Leeuwen, als hij weer tijd heeft wil ik ook een tijdje bij hem gaan lessen) en heeft ze mij gevraagd.

Het eerste schaap is over de dam, zoals hierboven al geschreven denk ik dat het dan wel weer vanzelf gaat lopen. Ben benieuwd.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:27

Ik zou erg graag een aantal keer les willen krijgen in dit soort dingen, maar ik denk dat Remy en ik hier nog niet ver genoeg voor zijn. Hij loopt op ongeveer L niveau.

Dus als je zin hebt om een keer naar Zaandam te komen ?? You're wellcome !!

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:09

het is idd heel moeilijk om mensen te werven die bij jekomen rijden op jouwn paarden en daar dus geld voor betalen..
ben nu 6 jaar bezig met lesgeven en heb de benodigde papieren daarvoor maar het blijft moeilijk. ik heb nu ong. 50 kinderen in de week maar wil graag naar meer zodat ik volgend jaar kan stoppen met werken...

ik ga een open dag geven maar dat lijkt me bij jou wel erg lastig en idd briefje sophangen bij supermarkten of ruitershoppen lijkt mij wel handig..
maar het is dus altijd afwachten, veel suc6 ermee

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 20:41

alja schreef:
het is idd heel moeilijk om mensen te werven die bij jekomen rijden op jouwn paarden en daar dus geld voor betalen..


Tja, ik heb geen idee of dat inderdaad moeilijk is. Ik denk dat onze situaties wat dat betreft nogal verschillend zijn.

Maar in m'n eerste bericht heb ik het dus over twee verschillende dingen:
1. Mensen met eigen paarden priveles geven, dit staat dus helemaal los van Maestro. Vroeger (tss, klinkt erg, maar ik bedoel 5 tot 10 jaar geleden zeg maar) had ik altijd wel een paar klantjes als leuke bijverdienste. Verder vind ik dat lesgeven je scherp houdt en bewuster, ook in je eigen rijden.
2. Mensen (voor veel geld Haha! ) laten rijden op Maestro, ik heb hier alleen geen geschikte accomodatie voor aangezien dit bij onze rijvereniging alleen met een soort gedoogbeleid wordt toegestaan. Ik denk dat er een markt voor is (mensen van B t/m M/Z niveau) om nieuwe oefeningen op een wat verder doorgereden 'leerpaard' te ervaren.
Voor sommigen een unieke kans om te voelen hoe het ook kan, een inspiratie voor de trainingen met een eigen paard/pony zeg maar.

Maar eigenlijk denk ik dat ook een combinatie van 1 en 2 wel mogelijk is; ik zet wel vaker mensen op Maes om een keertwending of wat dan ook te laten voelen.

Verder heb ik een vrij drukke baan en eigen bedrijf ernaast, dus kleinschaligheid en exclusiviteit zie ik eerder als kernwoorden op mijn paard te laten rijden dan 50 klanten, daar moet ik echt niet aan denken Haha! . Hoewel, 50 keer 15 euro per les Geld, geld! ... Arme Maes