uitgestrekt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 23:25

ik wil met een van mijn verzorgpony's die de L dessur kan lopen de uitgestrekte draf aan leren maar hoe doe ik dat?? de eigenaresse zei van ja dat snapt ze toch nooit Frusty Lips are sealed maar ja elke paar snapt heus wel wat je bedloelt zolang je het maar rustig aan "uitlegt" maar ik heb geen idee hoe je het haar aanleert ? kunne jullie me precies vertelllen wat ik moe doen en wat juist niet?/
please????? Verward Scheve mond\ Haha! Schijnheilig


Expensive

Berichten: 599
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 00:36

ik weet het ook niet!(ik weet t hier heb je niet veel aan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 09:36

Uitgestrekte draf is geen trucje of kunstje dat je hem even aanleert en dan kan hij het. Het kunnen verruimen in de gangen is het resultaat van de training: je paard wordt sterker, heeft een betere balans gekregen, en daarDOOR kan hij ook zijn passen verlengen. Het ene paard heeft er meer aanleg voor dan het andere.

Waar je dus mee begint is het rijden van tempowisselingen, steeds maar een paar passen. Het gaat erom dat je paard flitsend weg wil voor je been. Door die overgangen te rijden wordt je paard sterker, etc. Niet voor niets komt de uitgestrekte draf pas in de M2 voor, en vraag je een B of L pard slechts middendraf, en in het begin "enkele passen".
Dit is niet iets wat ie in een keer kan, maar een proces, waarin je steeds een stapje verder gaat.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 11:05

Als je bjvoorbeeld op de lange zijde wilt strekken
begin je halverweg de korte zijde met een beetje verzamelen (voor tegenhouden van achter drijven)
je stopt hem als het ware vol energie, maar hij kan niet weg.
Op de lange zijde "laat je hem los" en geeft been.
en als het goed is springt hij dan vooruit.
Als hij gaat galopperen is dat ook niks erg in het begin, want beter een reactie dan geen reactie
en oefenen, oefenen, oefenen
laat het even weten of het gelukt is!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 12:37

nee marloes-joy het is niet de bedoeling dat je hem maar vooruit 'gooit'. Hij gaat dan weliswaar harder maar dat heeft niets te maken met het veruimen van de passen. vaak gaan paarden op deze manier wel veel harder maar maken ze ook meer passen.je kunt het eens proberen door de passen te tellen op een zijde waar je normaal in arbeidsdraf gaat en dan de pas te veruimen op de volgende lange zijde en de passen weer te tellen. Als het goed is moeten dat er minder zijn

Bij het veruimen moet de achterhand namelijk wel meekomen. verzameling wordt dus wel gevraagd en als je hem maar laat lopen dan gaat ie helemaal uit elkaar lopen.
Je moet hem tijdens het veruimen dus wel bij je houden

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 13:31

Heike
Natuurlijk moet je paard bij je houden, maar je moet hem wel de ruimte geven om zijn passen te veruimen
misschien begrijp je het niet helmaal hoe ik het uitleg, maar ik bedoel het wel goed *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 15:17

ow doe je dat op deze manier ok ! maar ik wil er niet gelijk mee beginnen hoor ik kan zelf ook nog niet verder dan de l eigenlijk maar eff nog ene vraagje tussendoor :
vinden jullie dat een recreatie ruiter die wel de l goed beheerst wel de basis kan? of moet je dan toch echt eff verder trainen want ik doe namelijk de l en rij zelf het meeste recreatief dus lekker veel buiten op de weg en in het park maar ik doe ook wel eens zo van nu gaan we gewoon buiten oefenen dat is wel heel leuk hoor maar ja ik vin recreatief wel leuker maar wat vinden jullie eigenlijk?? Haha! Verward

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 15:22

Helemaal mee eens
Ik doe van alles wat!
*lekker buiten rijden (ben haarverkeersmak aan het maken)
*Zonder zadel en hoofdstel
Plingressuur
*Prive les
*longeren
*balkjes
*spelen
*wil ook af en toe een sprongetje gaan proberen

eigenlijk doe ik Alles
echt Recreatief, maar dan heb ik ook wel een super paardje
Ze is 4 en ik heb haar alles geleerd
echt super leuk!! Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 15:51

ow beter ! maar vin jij ook dat als je als recreatie ruiter de l-des. kan dat je dan de basis wel beheerst ?? ja toch??? of nie? Verward Verward Haha! Scheve mond\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 20:25

De basis is niet iets wat je na een bepaals niveau wel onder de knie hebt. Het is iets waar je je hele carriere aan blijft werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 20:37

Ik wilde dat zeggen, maar dacht dat jij het ook wel zou gaan doen Haha! de basis kan altijd perfecter. Dressuurrijden is niet iets wat je in stapjes doet en dan steeds iets kunt afsluiten als het ware, zovan hij doet dit, dus... Dressuurrijden is een groeiproces waarbij je nooit bent uitgeleerd.


JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 23:17

Ja precies!! Dat vind ik ook het leuke aan dressuurrijden. Je stuit altijd op nieuwe problemen en leert altijd bij. Je raakt gewoon niet uitgeleerd.
Groetjes van Patricia

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers