udderware, veulens stressvrij spenen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

udderware, veulens stressvrij spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 21:41

Op een ander forum kwam ik de volgende oplossing tegen voor het stressvrij spenen van veulens. Zo kunnen veulens niet meer bij de moeder drinken, maar hoeven ook haar gezelschap niet te missen. Lijkt me de ideale oplossing, jullie niet?

Afbeelding

http://www.udderware.com

Je suis Charlie.


Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:51

yep, maar lijkt me wel vervelend om zoiets in de stal om te hebben... Maar het is niet permanent, dus
Ja! Lijkt me inderdaad een goeie manier!

... And we like all the fluffy animals.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:57

Ik speen ze graag met zo'n 5 maanden af en tuurlijk zullen ze dan wel even janken, maar niet om die melk die ze missen.
Ze moeten toch een keer van de moeder af.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:57

Lijkt mij vervelend om het om te moeten doen whahahha ben ik gelijk morsdood! (maar ligt denk ik meer aan mijn merrie hihihihi)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 22:02

Ik ben het helemaal met Sjuimpje eens dat ze een keertje van moeder afmoeten, maar als ze eenmaal niet meer drinken kun je het veulen er iedere keer een beetje langer vandaan halen. Het gaat er niet om dat ze dan bij moeder blijven, het gaat erom dat ze niet meer kunnen lurken...

Je suis Charlie.


rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:16

Is het wel prettig voor de merrie, lijkt mij niet heel erg comfortabel..
Wij halen ze er ook gewoon vanaf, hup moeder en veulen apart, geen gemuts,worden ze sterk van

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:53

Het lijkt me niet comfortabel voor de merrie. Het veulen wil immers wel blijven drinken, maar kan er niet meer bij, wordt dan volgens mij behoorlijk vervelend, blijft stoten en zo.
Wanneer ze tegen de merrie aan gaan springen kunnen ze overal achter blijven haken, ik vind dit geen prettige gedachte.

Veulens blijven (zolang ze bij de moeder lopen) altijd een beetje drinken. Als het niet meer nodig is voor de energievoorziening dan wel voor het lekker.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:55

Misschien is dit handig als eerste stadium van het spenen? Kan je na een week (of twee) met dit ding om alsnog veulen en merrie een tijdje scheiden, maar dan is onderhand de melk al opgedroogd en hoeft die scheiding dus niet zo lang te zijn?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:37

Dat is opzich wel handig Haha! Alleen voor Wencke is het niet nodig, aangezien het hem eigenlik helemaal niets meer uit maakt of mams er bij is of niet Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:47

Het ziet er absoluut niet comfortabel uit, zeker weer zo'n gekke amerikaan dit dit uitgevonden heeft.

Die band bij de liezen gaat zeker irriteren.

Gewoon na 5 maanden veulen weghalen en in de groep gooien ver van mamma.
Volgens mij is daar zelden een paard psyschisch gestoord van geworden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:52

Lijkt me niet fijn.

Beter meteen eraf en dan ff een paar dagen mams missen dan zo'n ding om.
Stel je voor ze blijven erin hangen ofzo...Scheve mond

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38572
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:44

De beste manier is nog altijd langzaam aan steeds langer bij de merrie weghouden, wij hebben een stal naast de merrie, ze kunnen elkaar zien en makkelijk kontakt hebben. Dit gaat super gaaf en binnen no time zijn ze, ZONDER stress, gespeend!!

Ben je een Bokker of een Jokker....


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:08

Ik haal ze er altijd wel in 1 keer af, maar zet dan moeder en veulen in twee aansluitende boxen, zodat ze elkaar gewoon kunnen zien, ruiken, horen en aanraken. De merrie krijgt dan even een paar dagen heel weinig voer zodat de melk snel opdroogt en om uierontsteking te voorkomen (en veel stappen). Op deze manier heb ik al mijn veulens zonder stress of narigheid gespeend. Als je een veulen niet zo heel vroeg speent, drinkt hij toch al niet meer zoveel, dus de melk missen doen ze niet, en als mamma er gewoon naast staat (in een andere box dus), is er meestal niks aan de hand. Zodra de melk is opgedroogd en de merrie dus geen last meer heeft van haar uier, is ook haar onrust over, dit duurt meestal een dag of twee. Persoonlijk vind ik dit de beste manier, tenminste, voor mij en mijn paarden en veulens heeft dit altijd prima gewerkt.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:12

Ze missen mama, niet de melk... Dus dit heeft weinig nut denk ik.

Daarnaast vind ik het ook niet vriendelijk voor de merrie, het volle uier word zomaar even afgebonden lijkt het, en het veulen zal blijven proberen door steeds harder te stoten of er niet toch nog wat melk uit zal komen... Niet zo merrie vriendelijk in mijn ogen.

Als je ze er gewoon bij weghaalt, en zet bij een ander veulen die in hetzelfde schuitje zit, zijn ze zo afgewend... Ken geen een paard die daar een trauma aan over heeft gehouden...

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 23:01

Het lijkt mij een link ding. Veulen kan er lekker met de pootjes in blijven hangen.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 23:07

[quote="Jantien Veulens blijven (zolang ze bij de moeder lopen) altijd een beetje drinken. Als het niet meer nodig is voor de energievoorziening dan wel voor het lekker.


Party!! Fahreza is inmiddels 13 maanden , staat al 7 maanden in een eigen box en is groterd dan mama en drinkt nog ieder ochtend bij het naar buiten gaan nog even een lekker slokkie.Zolang moeder het best vindt,vind ik het ook geen probleem Lachen

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 23:33

Ben het met Anngeti eens: zie de hengstveulens al vrolijk op moeders springen en achter zo'n ding blijven haken. Volgens mij geeft het alleen maar onrust. Bovendien houd ik bij het spenen niet alleen rekening met het welzijn van het veulen, maar ook van de merrie en daarvoor lijkt zo'n ding me niet echt prettig. Wat zal het veulen vervelend zijn omdat ie geen melk meer kan krijgen! Zo tussen de vier en vijf maanden hebben de meeste merries wel al tabak van hun veulen, vooral als het hengsten zijn die de hele tijd op hun moeder zitten te springen en te klieren. Hup eraf, nog nooit mee gemaakt dat dit later tot trauma's leidde bij de veulens, gewoon zorgen voor een vriendje na het spenen, lekker de wei in, na twee dagen roepen zijn ze moe vergeten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CynThier, desireeee_x, djinnie, GekOpFjorden, Mieke, Miiej en 43 bezoekers