Spirit Eldorado.... kleine superknollie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Spirit Eldorado.... kleine superknollie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 23:05

Zoals sommigen van jullie weten heeft mijn paardje Gsus slechte knieen... waarschijnlijk zal ik hem nooit meer reining gericht kunnen rijden Verdrietig Natuurlijk gaat hij nooit bij me weg, want ik ben veel te gek op hem, maar aangezien ik genoeg plek voor nog een paardje heb, ben ik op zoek gegaan naar een leuk veulen.

Vorig weekend ben ik eindelijk geslaagd in Duitsland. Over een paar maandjes komt de kleine knollie naar z'n nieuwe stalletje Haha!
Ik ben helemaal in de wolken, hier wat fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

En dit is zijn papa: Eldorado Cody Jac (opa's van de papa zijn Topsail Cody en Hollywood Jac)

Afbeelding

Alles errug leuk dus, maar.... ik heb nog nooit een veulen gehad. Graag zou ik dus tips krijgen omtrent de verzorging... hoeveel moet een quarterveulen bijvoorbeeld eten? Van de een hoor ik: eerst karig voeren, later meer. Van de ander: meteen goed voeren. En welk voer is het beste? (Alleen het beste is goed genoeg voor hem natuurlijk Knipoog ) En hoe zit dat met prikjes en vitamientjes en dergelijke?
Alle veulen ervaringen zijn welkom Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 07:26

Sprite, wat een BEAUTY
Kan me voorstellen dat je helemaal verliefd bent Lovers

Persoonlijk ben ik helemaal weg van Equisanum-voer. Als ik zie hoe Digger er op gegroeid is, echt super. Ze vinden het ook heerlijk.
Ik denk dat je ze niet schraal moet houden maar zeker niet moet overvoeren.
Net als kinderen eigenlijk, mensen hebben ook hun bouwstoffen nodig om te groeien dus waarom zou een paard ineens schraal moeten opgroeien, ze missen naar mijn idee dan teveel mineralen en vitaminen.
Ze hebben bij Equisanum ook een veulenmuesli voor de eerste 2 maanden tot hun 18e maand. Verder lekker veel hooi ed.

Qua opvoeding; lekker leuke dingen doen, voetjes geven, veel in aanraking laten komen met van alles en heel strikt opvoeden "nee is nee". FlyingHigh heeft Digger opgevoed en dat is echt een eerlijk en beleefd paard geworden. Zij kan je ook goede tips geven want ik loop met het resultaat rond.
Pat Parelli oefeningen ook werken super.

Maak je veel foto's zodat we hem een beetje zien groeien??
Hoe heettie eigenlijk?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 07:45

Wat een snoepie! Ik kan me voorstellen dat je daar verliefd op ben geworden hoor. Heel veel plezier met hem!

=^.,.^=

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:13

Van Harte Sprite het is echt een heel mooi veulen. Ben nog steeds erg benieuwt welke kleur hij nu echt gaat worden Haha!

Dat van dat schraal houden is erg verkeerd om de rede die Vera ook al aan geeft.
Quarters hebben blijkt een hoge verbrandings graad en moeten behoorlijk gevoert worden. Dat weinig voeren is een fabeltje.
Iets wat ik al jaren geleden van Broer Heesakkers heb geleerd. Een veulen eet net zo veel en meer als een volwassen paard riep hij toen al en hij fokte gewoon KWPN. Laat je dus door niemand wijs maken dat een gras wei genoeg is!

Nu met Holly merken we dat opnieuw. Ze is ruim 2 staat op 4 kg brok en het enige wat ze hoeft te doen is om de andere dag 10 minuutjes longeren en..........................groeien! En dat doet ze ze is inmiddels zo rond de 1.50m en heeft onze Dusty ingehaald.
Ze is niet vet maar heeft gewoon netjes vlees op de ribben zodat je die niet ziet maar ook niet echt hoeft te graven om ze te voelen Haha!


Wij voeren Holly 2 kg basis brok en 2 kg Pavo veulen brok met PODO. Dat laatste is voor paardjes tot 3 jaar! Tot haar 2 kreeg ze alleen die veulenbrok, nu zijn we basis brok aan het bij mengen zodat ze er aan kan wennen en de overgang naar totaal basis over een half jaartje makkelijker is. Er zitten extra bouwstoffen in die Pavo PODO die nodig zijn voor de groei en helpen bij de ontwikkeling van sterke botten en gewrichten. Super handig dat voer tot 3 jaar. Dan hoef je niet van brok te gaan wisselen tijdens de groei. Op de zak staat een indicatie hoe veel je moet voeren. De opfokker waar Holly stond kreeg regelmatig bezoek van een voedings deskundige zodat het voerschema steeds bijgesteld kon worden. Een quarter veulen heeft bleek 0,5 tot 1,0 kg meer nodig per dag dan een doorsnee ander ras. De opfokker was over gegaan van KWPN-ers naar Quarters en merkte dus duidelijk verschil in energie behoefte.

Als Holly in december echt aan de slag moet schatten we opnieuw in wat haar hoeveelheid voer wordt. Probeer gewoon te zorgen dat je veulen er goed uit blijft zien en dan kun je niet veel fout doen


Equisanum structuur mix krijgen die van ons als lekker tussendoortje ziet er erg goed uit en ruikt heerlijk en ze smullen er van.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:34

Mooi veulen!Wat voor kleur is het eigenlijk!Buckskin,dun???

W.b.t. het voer;ik voer ook equisanum,ik heb dan nog geen veulens,maar mijn ervaring is ook dat ik mijn paarden(quarter en paint) goed moet voeren,veel hooi.Als ik het na "KWPN"-standaard voer,dan blijven ze in mijn ogen mager,ik hou er van als ze er ook als een quarter uitzien!
Hou ons op de hoogte,he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:49

Schitterend veulen zeg, echt een beauty Lovers
Sorry, verder geen veulentjestips, ik heb geen verstand van quarters. Maar ik ben nooit voorstander van jonge paarden heel schraal houden. Ze hebben de voedingsstoffen hard zat nodig om lekker te groeien.

Heel veel geluk gewenst met je kleine beauty.

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:29

Aaaah, wat een ongelofelijk lief paardje zeg!!! Wat een BEAUTY inderdaad!!!!! Kan me helemaal voorstellen dat je "totally in love" bent! Heel veel succes ermee en we horen vast wel hoe het allemaal gaat!!!! Lachen

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:59

Hij ziet er echt toppie uit Sprite! Harstikke te gek!
Wat voeding betreft sluit ik me bij Adrienne aan met nog een aanvulling: hooi hooi hooi, zoveel als hij op krijgt. Vergeet ook het regelmatig ontwormen niet, dat moet geloof ik bij zo'n jong ding vaker dan bij volwassen paarden (iedere 6 weken als ik me niet vergis Knipoog ).

charene

Berichten: 1556
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:09

Vingers aflikken Kwijl kan niet anders zeggen , WAUW wat een lekker ding!!
kun je echt wel trots op zijn

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 21:52

Dank u voor de bewonderingskreten... hihihi lief van jullie Lovers Ik heb anderhalf jaar naar hem gezocht en toen ik hem zag wist ik meteen dat ie het was Haha!

Citaat:
Maak je veel foto's zodat we hem een beetje zien groeien??
Hoe heettie eigenlijk?


Tuurlijk maak ik fotoos.... ik heb een digicammetje
Hij heet Spirit Eldorado, best een leuke naam dus ik ga hem ook maar gewoon Spirit noemen.... Spirit en Sprite hihihi, klinkt ook wel leuk *LOL*

Citaat:
Qua opvoeding; lekker leuke dingen doen, voetjes geven, veel in aanraking laten komen met van alles en heel strikt opvoeden "nee is nee".


Hij is gelukkig nu al zeer goed opgevoed. Hapt niet, trapt niet, is zelfs al braaf bij de hoefsmit. Er waren daar kinderen die hem aan alle kanten zaten aan te raken en te knuffelen en hij stond er gewoon lekker relaxed van te genieten. Echt cool in de kop dus, maar toch allert en actief als ie gaat bewegen.

Citaat:
Mooi veulen!Wat voor kleur is het eigenlijk!Buckskin,dun???


Op zijn papier staat 'buckskin' en zijn mama is ook een bucks. Sinds zijn geboorte is ie steeds donkerder geworden, dus ik denk dat het idd een echt bucksje is Cool

Dank ook voor alle voertips... ik ga straks gewoon beginnen en ik zal nog wel regelmatig om advies vragen, want ik wil niets verkeerd te doen natuurlijk Haha!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:01

Ik heb geen tips voor je, maar wat een lekker ding zeg! Lovers Kan me wel voorstellen dat je in de wolken bent Knipoog

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:46

ja wat een bezoekje en het blad pferdemarkt al teweeg brengt he sprite Haha! HAHAHAHAHAHAHA
maar het is een lekker beestje hoor.

zoals je weet heeft mijn buckie wat teveel groeispurt gekregen en ik voer nu young stock supplement bij. en voor de rest net als de rest voer genoeg, schraal is voor een jong paard niet goed.
en als hij er is kom ik ook nog wel langs met de digi om foto's te maken Cheese!
oja effe off topic ben je tel nr kwijt Bloos bel me even.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:49

ik vind hem supermooi Lovers