[LN] Bijzetteugel vaak of niet ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

[LN] Bijzetteugel vaak of niet ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 18:05

Guus heeft een lange tijd erg vastgezeten. Toen ik hem kocht kon hij bijna niet naar rechts kijken, als hij naar rechts wilde kijken draaide hij zn hele lichaam mee Verward Dus ik ben hem helemaal los gaan rijden. Na een tijdje was die rechterhand al goed los. Maar aan de teugel lopen deed hij niet. Toen heeft mn instructrische wat oefeningen geven om die nek nog losser te maken. Na een jaar kon hij wel de buiging naar beneden maken maar nagevelijker ( <-- schrijf je dit zo Verward ) lopen deed hij niet. Dus toen ben ik hem voorzichtig aan de longeersingel met bijzetteugel gaan trainen. Dus een half jaar lang eerst goed warm laten lopen en dan 5 minuten naar beneden en dan gelijk zn nek laten strekken. Nu merk ik tijdens het rijden dat hij erg nagevelijk wordt!! Hij loopt niet een vol rondje aan de teugel maar hij buigt erg snel en makkelijk. Nou vraag ik mij dus af, wat het is beste om te doen; 1x per week 5 minuten of meerdere malen per week 5 minuten en dan langzaam opbouwen naar 10 minuten en dan 15 minuten aan de bijzetteugel.
Ik heb hem gister op beide handen 5 minuten aan de teugel gelongeerd, en vandaag goed los gereden met resultaat Maar is het verstandig om hem morgen weer te longeren, of juist even laten rusten en van de week weer longeren aan de bijzet..... Verward Wie kan mij hier bij helpen????

Bedankt en groetjes Femke

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:07

Rijd je hem nou ook met bijzet, of alleen longeren?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 18:09

Nee ik longeer hem alleen met bijzet. Als rij wordt hij van zelf al nagevelijker, maar kleine stukjes dus steeds 2- 3 meter aan de teugel en dat strekt hij zn nek weer.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:36

als je het zo opbouwt met je pony kan het niet kwaad, met bijzetteugels...
het is wat jij doet gwoon je pony losser maken en en soepeler krijgen, 5/10 minuten kan dus geen kwaad...

............

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:17

ik ben er mee bezig om jean juist van de bijzet af te halen hij heb er altijd wel lang aangezeten maar al minder..omdat hij nu makkelijke raan de teugel kan lopen en precies wat ze zegt als je t opbouwd kan t niet kwaad

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 13:31

Nee ik ben even aan het kijken wat hij aan kan. Ik bouw het inderdaad langzaam op. En kijk gewoon elke keer als ik ga longeren even wat hij aan kan. Het is voor een ander moeilijk in te schatten hoe en wat Verward misschien een beetje ondoordacht van mij Maar goed heb er veel over nagedacht en ben tot deze conclusie gekomen. Wel regelmatig met bijzet longeren, maar elke keer weer even kijken wat hij aankan en langzaam aan opbouwen.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:03

Citaat:
Toen heeft mn instructrische wat oefeningen geven om die nek nog losser te maken.


Ik mag wel hopen dat ze wel het hele lichaam bedoeld.
'vastzitten' zit in de hele lengte van het paard, het wel bekende holle en bolle kant.

Probeer eens een dubbele longeer lijn. Hiermee kun je je paard wat meer sturen en lang en kort maken wanneer je maar wilt.
Met bijzets zet je ze vaak vast op een plaats.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 17:37

Dubbele longeerlijn is een hell met hem. Hij begrijpt het niet Verward Heb het meerdere malen geprobeerd maar helaas dat is niet echt voor Guus weggelegt. De oefeningen zijn snoepjes bij zijn flank wegpakken. en dan steeds verder oprekken tot snoepjes van zijn kont afeten. En snoepjes tussen zijn benen wegpakken en ook steeds verder naar achteren trainen.
Is dit niet goed???

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:10

Volgens mij is dat wel een goede oefening voor een paard dat stijf is aan een kant. In het "Bit" geloof ik stond een stuk van een physiotherapeut en die deed dat iedere dag bij zijn paarden om ze soepel te houden, dus het kan zeker geen kwaad. Lachen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:52

Niet

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 18:26

Ja mijn instructrische is ook paarden therapeute dus fysio voor paarden. En die heeft mij deze oefeningen gegeven.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:28

Aqua8horse schreef:
Niet

niet wat?

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:32

Ik denk niet met bijzetteugels longeren runningkawa
Als Guus er beter door gaat lopen en je het lanzaam opbouwt zou je ermee door kunnen gaan.Ik ben er zelf eerlijk gezegd geen voorstander meer van.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers