hulpteugels goed of slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-01 16:06

Ik had ff een vraagje rijden jullie vaak met hulpteugels als het niet wil, Ik rijd sinds een paar dagen met slof omdat cor zo vast als een deur zit dus dan gymmastiek ik hem los met de slof, sommigen vinden de slof heel slecht maar als je hem goed gebruikt kan het toch niet kwaad, want ik krijg hem echt niet los als ik geen slof gebruik hij kantelt de hele tijd de kop maar ik ga zometeen zonder slof rijden kijken als ie al wat beter is geworden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 17:00

Hulpteugels zouden alleen gebruikt moeten worden door ruiters die ze niet nodig hebben.... Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 18:24

sonja heeft de uitspraak van de eeuw *LOL*
was een intervieuw met iemand in paard&sport een instructeur van de orun opleiding.
hem werd gevraagd wat hij van bepaalde hulpteugels vond en hij antwoorde met: de ruiters die er mee kunnen rijden hebben ze niet nodig.

een waar woord al gaat die vlieger niet altijd op:
Ik zelf rijd nooit met hulpteugels. voor een paar maanden er over gedacht om tijdelijk naar een slof te grijpen omdat mijn paard en ik het niet eens werden met elkaar *LOL*
Dit heb ik toch op een manier met geduld kunnen oplossen had dat niet egwerkt had ik misschien wel na een slof gegrepen.

Paarden die verpest zijn door een vorige ruiter kan ik ook goed van begrijpen dat je die alleen kan rijden met een slof om ze slechte gewoontes af te leren.
De hengst bij ons op stal heeft een rotgeintje en dat is zijn neus naar voren steken niets omhoog /omlaag of hangen maar naar voren om je zo uit het zadel te trekken of de teugels langer te trekken.
weerstandbiedende hand jaaahhaa probeer dat maar eens met zo'n lompe groninger. Tijdje met slof gereden en nu met een thiedeman teugel en dat gaat heel netjes.
een hulpteugel dus om 'm dat geintje af te leren.

Probleem met hulpteugels is dat ze er imo te snel en teveel worden omgehangen door jan en alleman.
en dat is de reden waarom er meer kwaad dan goed mee wordt gedaan.
men komt met een verzorgpony die wil niet na wat geruk aan de teugel en dus hangen ze er maar een slof om...

Ikzelf ben geen voorstander van een slof voor mijn paarden maar ben geen tegenstander wanneer men een hulpteugel op de juiste manier gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 18:47

Maar ik zal eerlijk toegeven dat ik regelmatig met slofteugel gereden heb. Maar hoe minder, hoe beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 20:06

Ik gebruik (op dit moment) een slof vooral om mijn gestoorde, op dit moment weer eens revaliderende paard in bedwang te houden. Hij ziet iedere 10 meter een spook, drukt zijn rug eruit en stijgt op Haha! met de slof houd ik hem heel rond en kan ik hem aan het werk zetten zodat hij geen tijd meer heeft om van niezende mieren te schrikken *LOL*
Buiten heb ik dus ook altijd een slof om, om diezelfde reden.

Over het gebruik in het algemeen: ik vind dat je beter goed mèt een hulpteugel kunt rijden, dan slecht zonder. Maar laat je als je onervaren bent je er goed in begeleiden. Zelf vind ik een thiedeman of zo'n elastiek dan beter, want met een slof rijden is stukken moeilijker!

_________________
Just smile and keep riding!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-09-07 23:38 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 20:19

Ik heb zelf helemaal niets tegen hulpteugels maar vaak wel tegen de mensen die ze gebruiken. Zonder te oordelen over jouw rijden maar jij schrijft dat je paard het hoofd kanteld wanneer je geen slof gebruikt. Dit lijkt me eerder een aanleuningsprobleem, kantelen in het hoofd los je echt niet structureel op met een slof.
Een slof gebruik je pas goed wanneer hij in 99% van de tijd helemaal los als een waslijntje naast je paard hangt.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 20:24

Hallo Mensen,
Als je niet echt met een hulpteugel wilt gaan rijden dan zou ik eens een hals verlenger gebruiken.
Die werkt wat minder op in de mond van het paard en is heel erg vriendelijk in gebruik.
Deze kan je goed gebruiken als je je paard wat losser in de hals wilt krijgen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 20:28

heeft al; eerder een discussie over een halsverlenger hier gestaan als ik ergens helemaal niet mee wil rijden dan is het daar wel mee

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 23:34

een hulpteugel als een slof is symptoombestrijding, geen oplossing van het probleem. (de oorzaak).

Als ik jou was, zocht ik een goede instructeur en dan maar voorzichtig, geduldig en geconcenteerd naar beneden rijden.
Verder zou ik nadenken over waarom je paard zo vast zit.
Voorzover dit vanachter de pc te beoordelen is!

Ikzelf gebruik - voor de volledigheid- nooit meer een slof, als ik het doe hang ik hem eraan, en is of het gewicht van de slof of het psychologische effect Haha! genoeg om haar nét iets ronder te krijgen.

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 17:12

een paard dat ik reed gooide telkens z'n kop de lucht in om vervolgens de rug eruit te drukken en op te stijgen }>
ik heb toen een vaste martingaal gebruikt om het op te lossen. werkte echt super en zonder was het nooit gelukt.

verder zou ik een hulpteugel nooit gebruiken zonder reden en zodra je echt gaat klooien met slof of iets dergelijks goede begeleiding nemen

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 19:24

Ik rijd zonder hulpteugels. Ik ben veel te huiverig voor het feit dat Laiser steigert met die dingen. (dat doet hij toch al wel, ook zonder hulpteugels.)

Voor het longeren gebruik ik ze wel.
Ik heb een tijdje met een gogue gelongeerd. Toen hij dat eenmaal goed deed heb ik heb met bijzetjes gelongeerd. Voor de stelling en de buiging.
Maar nu doe ik het met elastiek. Daar kan hij tijdens het longeren niet op gaan hangen en ik kan toch de gewenste stelling en buiging van hem vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 22:27

Tijdens het rijden gebruik ik nooit hulpteugels, nooit gedaan ook. met longeren wel natuurlijk.

Dit weekend rij ik op een paard dat veel met slof gereden wordt, de eigenaar zei dat ik die wel kon gebruiken. Met lichtelijk schaamrood zei ik dat ik daar niet mee kon rijden.... Ik heb het namelijk nooit geleerd en ik wil het niet kunnen geloof ik.
maar, ik weet wel hoe het in theorie moet en ik kan je vertellen hoe of wat je met zo'n ding moet doen, maar ik rij er zelf dus niet mee.
Als je kiest voor een hulpteugel neem er dan een waar je het minste kwaad mee kan en bedenk goed wat je doel is, dat bepaalt mede de keus welke teugel je kiest.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 10:19

Een slofteugel gebruiken om een paard los te krijgen dat je eerst vast hebt gereden deugt niet. Je zou op dat moment beter je rijkunst in vraag stellen.

Ik hoor hier ook sommigen die de slof gebruiken om het paard 'ronder' te brengen. Daar heb ik toch ook niet echt een goed oog in.

Ik ken geen enkel probleem dat niet zonder de slof kan opgelost worden. Maar ik ken wel veel problemen die erdoor ontstaan.

Tenzij het gaat om je veiligheid, blijf je er beter af.

Just my opinion Haha!

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-01 11:09

He tim vdh, hoe kom je er nou weer bij dat ik mijn pony heb vast gereden hij heeft het altijd al gehad omdat z'n hele rug is vernield hij heeft voltige gelopen, hoe wil je het anders oplossen zonder hulpteugel hij kijkt heel erg naar links en komt snel in verzet, he ik doe dit trouwens niet alleen hoor mijn instructrice helpt mij erbij, en ik verander mijn rijkunst heus niet je weet geen eens wat het is! Boos! Boos! Boos!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 12:25

jeetje TIM, jijw eet helemaal nix van die pony af, ik ken die pony ook al zolang zij hem heeft en hij is idd helemaal verprutst met voltige, je hebt die pony nooit gezien als zij hem moet opzadelen, ikz la je vertellen wat hij dan heeft: PIJN!!!!
Doordat die voltige singel als een notekraker om z'n rug heeft gezeten.
Ze rijd hem harstikke goed, ze is M1 dressuur met hem en das harstikke goed, ook al zit hij zo vast.

De pony is 17 jaar, en het kan ook een beetje van de ouderdom zijn, niet dat je ziet dat hij oud is, want op sommige momenten is hij net een hengst van 3 jaar.

Je kan je beter stilhouden en niet over iemand oordelen als je niet weet WAT er met de pony is en HOE de pony word gereden.

Just MY opinion...

-Maaike-

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 12:28

rare reactie compagnon, je stelt een vraag, je krijgt een antwoord en als het antwoord je niet zint wordt je boos...... Ik denk dat Tim wel degelijk weet waar hij over praat.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 12:33

Ik heb zelf een hele tijd met een slof gereden en nu soms nog (zit nu weer in 1 van die periodes! Knipoog ), MAAR op aanraden van mijn instructrice. Zij zag voor mijn paard geen andere oplossing. Ik rijd ongeveer een kwartiertje met de slof in contact en daarna los ik hem geleidelijk tot hij op het einde helemaal los hangt.
Ik ben niet tegen een slof, maar wel tegen mensen die hem gebruiken omdat het makkelijk is; je hangt de slof eraan en je hoeft helemaal niets meer te doen om je paard netjes te laten lopen, zo redeneren zij dikwijls.
Zonder dat mijn instructrice de slof aangeraden had, zou ik 'm nooit zijn gaan kopen/gebruiken. Maar als je niet met een slof kan omgaan, zou ik toch maar er toch maar best onder begeleiding mee gaan rijden en niet op eigen houtje gaan experimenteren!

Veel succes!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 14:06

Ik vind vooral dat je niet kan gaan rijden met een hulpteugel op raad van iemand van bokt. Je weet om te beginnen (meestal) niet wie je voor je hebt en de persoon weet (meestal) niet welk paard je voor je hebt en kent uiteindelijk alleen maar het probleem, voor zover het helemaal is neergeschreven en voor zover de observatie kundig is gedaan.
Als je echt een probleem hebt is een hulpteugel trouwens lang niet altijd de oplossing. Het kan een ondersteunig zijn, maar niet DE oplossing voor een probleem. *LOL* 'Paardkunde' is geen exacte wetenschap.
Als je naar de hulpteugels grijpt, zorg dan voor een goede, ervaren instructeur die zegt wat kan en wat niet kan en die zich ook niet zomaar laat verleiden door een slof of watb dan ook, want het zijn uiteindelijk wel gevaarlijke, verslavende dingen. Je moet er namelijk ook van af geraken. *LOL*

Femke

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 14:28

Citaat:
Op 2001-09-09 12:25, schreef Anna-Jelly:
hij is idd helemaal verprutst met voltige, je hebt die pony nooit gezien als zij hem moet opzadelen, ikz la je vertellen wat hij dan heeft: PIJN!!!!



als je je dier pijn doet met opzadelen kan je je beter afvragen of je niet iets anders moet doen, of zonder zadel rijden of een goed passend zadel erop leggen....

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 16:27

Citaat:
He tim vdh, hoe kom je er nou weer bij dat ik mijn pony heb vast gereden hij heeft het altijd al gehad omdat z'n hele rug is vernield hij heeft voltige gelopen, hoe wil je het anders oplossen zonder hulpteugel?

Wat er met jouw pony in het verleden is gebeurd kan ik niet raden.
Hoe ik het zou oplossen hangt af van welke problemen jouw pony precies heeft. Maar hoe ik een rug zonder hulpteugels perfect los krijg weet ik gelukkig wel.

Als jouw pony pijn heeft en de rug 'vernield is' zoals je zegt, waarom denk je dan dat je dat met de slof zal oplossen?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 16:32

Waarom ga je als hij pijn heeft er uberhoud nog op??? Vraag ik mij dan af.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 16:42

ik heb ook een pony gehad met probs in zijn rug, na 3 weken heel laag en diep longeren (met de halsverlenger) liep hij weer rad, misschien is dat een ideetje. Maar waarom overleg je niet gewoon ff met de veearts Verward

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 19:41

met het aansingelen heeft ie pijn.... niet dat het zadel op z'n rug komt.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:29

het is niet zozeer het paard wat vastzit, maar de ruiter die niet loslaat

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:40

over de halsverlenger.....die was mij aangepraat en ik geloof altijd alles klakkeloos.

ik heb er idd een aantal keer mee gereden, op de manege hebben ook veel paarden een halsverlenger om. Ik dacht dat het een goed hulpmiddel was.

NIET DUS

dankzij Bokt heb ik de meningen van anderen gehoord over dit nuttelose ding en ik gebruik hem nooit nooit nooit en nooit meer, ik zou ook helemaal nooit met hulpteugels willen rijden, maar als het niet anders kan: eerst goed laten informeren wat de gevolgen kunnen zijn.

Schijnheilig Iemand nog een halsverlenger kopen? Schijnheilig