Losrijden voor de les of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Losrijden voor de les of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 22:05

Hoi,

Ik heb altijd privélessen gekregen bij de manege waar mijn paard staat. Daar kreeg ik een half uur á drie kwartier les. Ik reed dan meestal een kwartier van tevoren los. Nu krijg ik binnenkort een les bij Jennifer Scharroo en Judith Scholte, maar dat is een uur. Is het dan de bedoeling dat ik losrijd, of zit dat dan bij de les in?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:08

Nee, losrijden doe je in je eigen tijd net als het afwerken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:13

Ik denk dat het ook aan degene waar je les van krijgt ligt en op welk niveau je rijdt. Losrijden is een vrij belangrijk onderdeel, waar veel mensen zich in vergissen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:19

Ik heb altijd al wel wat gestapt zodat we gelijk kunnen beginnen, maar per pony verschillend hoe snel we aandraven en oefeningen gaan doen etc.
Ik weet ook neit wat je precies bedoelt met losrijden, ik heb al wel gestapt, en een overgangetje draf, maar dat ik echt mn paard al klaar heb voor de oefeningen, nee dat meestal niet, je instructrice kan in de tijd daarvoor al zoveel goede aanwijzingen geven waardoor je paard ook beter gaat lopen.Afwerken doe ik wel buiten de les.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:21

Het kan best nuttig zijn om het losrijden een paar keer ín de les mee te pakken (zeker als je een uur hebt), zodat je daar ook begeleiding bij krijgt en het op de goede manier doet, is een behoorlijk belangrijk onderdeel van de training immers.
Maar ik zou niet koud van stal beginnen, gewoon losstappen etc. zou ik wel al gedaan hebben voor het begin.

Ik begrijp dat het om een soort "proeflessen" gaat? Dan zou ik zeker het grootste deel van het losrijden in de les doen, je wilt immers ook weten hoe ze van je verwachten dat je dat aanpakt.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 23-07-03 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 22:22

Ik bedoel eigenlijk: op het moment dat de les begint, moet mijn paard dan al los genoeg zijn om er iemand op te kunnen laten doorzitten en oefeningen op zijn niveau te kunnen lopen? meestal ben ik dan dus wel zo´n 15 tot 20 minuten bezig en als ik dan ook nog eens een uur les krijg..........

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:25

Je begint zelf toch ook niet gelijk oefeningen te rijden? Lijkt me niet meer dan normaal dat een les opgebouwd wordt naar een "climax" en dan weer afgebouwd.
Ik zou wel gewoon 'warmdraaien' maar de rest bewaren voor in de les.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 23-07-03 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 22:25

Margreet schreef:
Het kan best nuttig zijn om het losrijden een paar keer ín de les mee te pakken (zeker als je een uur hebt), zodat je daar ook begeleiding bij krijgt en het op de goede manier doet, is een behoorlijk belangrijk onderdeel van de training immers.

Vind ik ook! maar mijn paard heeft dus al een half uur in de trailer gestaan, dan zadel ik hem op. Dus echt koude spieren heeft hij niet meer.
Laatst bijgewerkt door paardje op 23-07-03 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:26

Ik zie dat je een uur gaat lessen?
Pfoe, ik ben na een half uur Judith echt helemaal stuk Haha!
Dan zou ik id niet uitgebreid losrijden, wel eventjes goed stappen en de bak 'verkennen', het is zonde om een paar minuten tijd van je les te besteden aan een paard wat nog heel kijkerig is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:27

Ja paardje, een uur priveles is hard werken. Heel hard werken zelfs. Ik zou er zelf in ieder geval een kwartier vooraf al opzitten om los te rijden. Ik weet niet of je de galop meeneemt met losrijden?

Je suis Charlie.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 22:28

Sjuimpje schreef:
Ik zie dat je een uur gaat lessen?
Pfoe, ik ben na een half uur Judith echt helemaal stuk Haha!
Dan zou ik id niet uitgebreid losrijden, wel eventjes goed stappen en de bak 'verkennen', het is zonde om een paar minuten tijd van je les te besteden aan een paard wat nog heel kijkerig is.

ik vind dat voor een p.les ook veel, maar mijn moeder had gebeld en volgens mij was een uur niet meer dan normaal?! dus vandaar dat ik dacht: als ik dan OOK NOG moet losrijden..... Dromen

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:30

Ik vind een uur lang hoor, ik ben na een half uur altijd gesloopt.
Nou is mijn instructrice niet zo heel stipt op de klok, gaat het na 25 minuten erg goed, dan is dat het moment om te stoppen, gaat het na een half uur nog steeds niet naar wens, dan maakt ze rustig het uur vol of desnoods nog langer tot we zijn waar het wezen moet. Bekaf dan!
Laatst bijgewerkt door Margreet op 23-07-03 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:30

Weet je het zeker, ik heb namelijk nog nooit iemand een uur zien lessen.
Ben vanmiddag ook weer geweest en met mij 4 anderen en allemaal gewoon een half uur. Wat hebben jullie voor prijs afgesproken als ik vragen mag?
Het is namelijk gewoonlijk 20 euro per half uur.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:30

Mij kun je na een half uurtje privéles meestal opdweilen. Aan een uur moet ik echt niet denken!


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 22:31

Cassidy schreef:
Ik weet niet of je de galop meeneemt met losrijden?

Normaal meestal wel een arbeidsgalopje ja.

Mijn moeder begint nu toch te twijvelen of het wel een uur is.... en nu weet ik het dus ook niet meer!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 22:33

Sjuimpje: ik denk dat het dan toch gewoon een half uur is. Eigenlijk wel beter! We hadden nog geen prijs, maar 20 euro is wel een normale prijs. Dat betaalden we normaal gesproken ook.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:35

Cassidy schreef:
Ja paardje, een uur priveles is hard werken. Heel hard werken zelfs. Ik zou er zelf in ieder geval een kwartier vooraf al opzitten om los te rijden. Ik weet niet of je de galop meeneemt met losrijden?


Verschilt per paard natuurlijk, ik neem de galop juist mee met losrijden omdat mijn paard daar veel fijner van wordt.

Meestal zit ik er een kwartiertje op voor de les, incl. losstappen.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:40

Ik heb eerst ook een uur gehad, maar nu een half uur, we maakten het uur toch bijna nooit vol, want dat is wel erg zwaar vermoeiend.
Meestal rijden we wel tot de 40/45 min. door maar soms ook 25 min.
Het komt niet echt heel precies, per uur betaalden wij 25 euro, dat is dus nog goedkoop vergeleken met die 20 euro voor een half uur.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:45

Naz, die van mij wordt na de galop ook losser, dus ik doe het ook met inrijden. En ik hoor van meer mensen dat ze de galop meenemen met losrijden.

Je suis Charlie.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 22:47

Ctal schreef:
Ik heb eerst ook een uur gehad, maar nu een half uur, we maakten het uur toch bijna nooit vol, want dat is wel erg zwaar vermoeiend.
Meestal rijden we wel tot de 40/45 min. door maar soms ook 25 min.
Het komt niet echt heel precies, per uur betaalden wij 25 euro, dat is dus nog goedkoop vergeleken met die 20 euro voor een half uur.

Les jij bij dezelfde als ik noemde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 07:42

Als ik ergens nieuw les ga geven, vraag ik de ruiter altijd om NIET van de voren te poetsen en op te zadelen.
Ik trek er dan ook altijd een uur extra voor uit (op mijn kosten uiteraard).
Ik doe dat om ook even te zien hoe het paard reageert op het poetsen en opzadelen, en om te zien hoe de ruiter dat aanpakt.
Vervolgens vraag ik om zelfstandig tien minuten tot een kwartier los te rijden.
Pas daarna ga ik me d'r tegenaan bemoeien. (Of er moet in die tijd al iets gebeurt zijn wat begeleiding/opmerking/hulp behoeft, dan natuurlijk eerder).
Vanaf de tweede les heb ik graag dat de combinatie 'los' is als ik kom, zodat we op tijd kunnen beginnen.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:53

Ik krijg normaal gesproken een uur les. Meestal ben ik ruim op tijd aanwezig, maar ik stap alleen een beetje. Mijn instructeur vindt het belangrijk om te zien wat de vorderingen zijn met het losrijden en wat er nog verbeterd kan worden. Ik zelf vind dat ook erg belangrijk. Misschien zit er namelijk wel wat fout in je los rijden en als je alleen los rijdt heb je niemand die dit ook ziet.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:16

Ik heb een half uur les en probeer meestal 20 minuten van te voren erop te zitten. Galop neem ik zeker mee tijdens het losrijden aangezien hij zich tijdens galop en daarna veel beter kan ontspannen.
Vaak heb ik hem pas na een half uur tot 40 minuten echt lekker ontspannen dus een gedeelte van de les gaat ook over het losrijden. Het laatste gedeelte van de les worden er dan moeilijkere oefeningen behandelt.
Mijn instructrice is ook niet zo op de minuut. Als hij lekker loopt stoppen we soms wat eerder, meestal duurt een les echter een 45 minuten.
Sommige lessen beginnen we 'koud' direct uit stal. Dat is dan een les waarbij vooral gekeken wordt naar het losrijden.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:37

Ik heb ook altijd een uur les en betaal daar 30 euro voor, dit is 1 keer in de twee weken....
Zelf rij ik nooit los voor de les, omdat de les op zich al een uur duurt en meestal rij je de eerste tijd van je les het paard toch een beetje lekker los, dit op aanwijzingen van de intructeur.
Vroeger toen ik slechts een half uurtje les had reed ik wel altijd 15 minuten lekker even los.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:09

Sjuimpje schreef:
Weet je het zeker, ik heb namelijk nog nooit iemand een uur zien lessen.
Ben vanmiddag ook weer geweest en met mij 4 anderen en allemaal gewoon een half uur. Wat hebben jullie voor prijs afgesproken als ik vragen mag?
Het is namelijk gewoonlijk 20 euro per half uur.


Ik les zelf ook zo af en toe bij Jennifer Scharroo (naast het feit dat ze ook bijk ons verenigingsles geeft). En ik mijn stalgenoot waarmee ik dan die kant op ga lest altijd een uur, maar ikzelf rijdt meestal een half uurtje, omdat ik dat voldoende vind. Dus er zijn weldegelijk meerdere opties waaruit je kan kiezen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes en 42 bezoekers