[LO]Is het goed dat hij zo diep loopt???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

[LO]Is het goed dat hij zo diep loopt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 17:35

Ik longeer mijn paard enkele keren met bijzetteugels,maar als ik hem zonder hulpteugels longeer dan loopt hij tijdens het draven en galoperen met de neus over de grond.Nou ja het is soms eigenlijk meer
'zandhappen' (het zand zit aan z'n lippen en in z'n neus).Als ik het tempo dan iets opvoer,blijft hij gewoon met de neus laag lopen en een enkele keer tikt hij dan met z'n voorhoeven z'n kin aan.Hoe zorg ik ervoor dat de oprichting wat hoger is of is het juist goed dat hij zo diep loopt?
Ik heb er als voorbeeld nog twee foto's bijgedaan.

Afbeelding

Afbeelding


Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:18

Nou volgens mij loopt jouw paard heerlijk ontspannen, en zou ik er niets aan doen...

Geniet nu, het is later dan je denkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:08

dit ziet er inderdaad ontspannen uit. maar wat is precies je doel met longeren? wil je nl. iets specifieks trainen is een andere manier van longeren misschien beter. dit lijkt meer op lekker sloffen nl.

Amor Vincit Omnia

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:17

hij loopt lekker ontspannen, maar als je hem echt wil trainen, zal hij zn spieren wat meer moeten gaan gebruiken, hij heeft nu zn achterhand ook niet echt bij

dan kan je hem beter met bijzet of touwtjes oid gaan longeren, en hem dan in t begin niet te strak zetten, maar hoe vaker je bezig bent, hoe diper&ronder je hem kan laten lopen, zodat hij zn spieren dus goed gaat gebruiken
zorg er wel voor dat hij zn achterhand er goed bij houdt als je dat doet, anders heeft het geen zin

op itp staan 2 topics hoe ik mn paard longeer(op advies van de fysio ivm zn rug)
topic 1 zie je het loswerken, topic 2 zie je het echte werk
[ITP] Quentin longeren (deel 1, poseren&loswerken)

[ITP] Quentin longeren, deel 2 het 'echte' werk, mooi Knipoog

zet je paard nooit ineens zo kort vast als mijn paard in topic 2 staat.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Lydia2
Berichten: 105
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:07

Hij loop lang en laag, is dus lekker ontspannen, maar inderdaad als je
echt wil trainen kan je hem beter bijzetten. Maar zo is op z'n tijd ook lekker voor hem.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 09:28

Heel erg bedankt voor de trainingtips Renske20,daar zal ik heel wat aan hebben. Lachen
Ik train hem meestal bij bijzetteugels,maar met het hete weer laat ik hem helemaal los en longeer ik hem eigenlijk alleen vanwege de beweging die hij dan krijgt.
Mss heb ik mijn vraag niet helemaal goed geformuleerd maar het grootste probleem is eigenlijk dat hij zichzelf op deze manier af en toe een 'kaakslag'(met een voorhoef tegen z'n kin komt) geeft.Hij heeft er nog geen zichtbare verwondingen aan over gehouden,maar het lijkt in mijn ogen vrij hard aan te komen. Verward

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:41

HOi, jou paard kan Of gewoon ontspannen lopen,als hij sloft moet je hem iets voorwaartser houden, maar als hij er bij kauwt(goed kijkt) dan zegt hij: ik accepteer jou als leider,dan doe je onbewust een join up, ik weet niet of je weet wat dat is? maar als hij kauwbewegingen maakt, en jij longeert verder,dan jaag jij hem dus eigenlijk op, met andere woorden:ik volgens mij accepteer jij mij niet helemaal als leider,dat is dan nogal verwarrend voor hem, als hij dus kauwt, kan ik ej dus niet echt verder helpen, mischien andere wel?

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:02

OK dit is een heel ontspannen houding, als dat tenminste is wat je wilt. Het lijkt me dat je je paard ook gewoon aan het werk wilt hebben. Daarvoor zou ik de neus toch echt een stuk hoger zetten als ik jou was. Kijk maar een snaar de foto's van Quentin, die loopt ook ontspannen maar zeker niet zo laag als die van jou.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 10:30

Lientie schreef:
OK dit is een heel ontspannen houding, als dat tenminste is wat je wilt. Het lijkt me dat je je paard ook gewoon aan het werk wilt hebben. Daarvoor zou ik de neus toch echt een stuk hoger zetten als ik jou was. Kijk maar een snaar de foto's van Quentin, die loopt ook ontspannen maar zeker niet zo laag als die van jou.


Dus eigenlijk zou ik hem net zolang moeten longeren met hulpteugels totdat hij heeft geleerd ontspannen te lopen,maar niet zo diep als wat hij nou doet?Ik wil deze ontspanning dus wel,maar het is niet de bedoeling dat hij zichzelf pijn doet
Toch zou ik hem liever vooral met het warme weer geen singel en teugels om willen hangen.

Jackim ik weet wat een join up is en hij maakt tijdens het longeren geen kauwbewegingen.Als hij zo ontspannen loopt dan heeft hij een centenbakkie(nou ja zeg maar gerust BAK)en die sleept hij over de grond zo dat het zand omhoog komt.En ja ik weet het ik heb een maf beest

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:04

Nee maar het gebruik van een hulpteugel is ook niet bedoeld om je paard pijn te doen, dan worden ze verkeerd.

Als je je paard niet te strak vastzet en alleen een beetje druk laat voelen gaat hij/zij vanzelf wel wat hoger lopen.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:31

ok weer wat geleerd.
Maar is het dan niet goed om hem zo los te rijden en daarna op terichten met een hulpteugel??

Geniet nu, het is later dan je denkt

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:08

Renske20 schreef:
hij loopt lekker ontspannen, maar als je hem echt wil trainen, zal hij zn spieren wat meer moeten gaan gebruiken, hij heeft nu zn achterhand ook niet echt bij

dan kan je hem beter met bijzet of touwtjes oid gaan longeren, en hem dan in t begin niet te strak zetten, maar hoe vaker je bezig bent, hoe diper&ronder je hem kan laten lopen, zodat hij zn spieren dus goed gaat gebruiken
zorg er wel voor dat hij zn achterhand er goed bij houdt als je dat doet, anders heeft het geen zin

op itp staan 2 topics hoe ik mn paard longeer(op advies van de fysio ivm zn rug)
topic 1 zie je het loswerken, topic 2 zie je het echte werk
[ITP] Quentin longeren (deel 1, poseren&loswerken)

[ITP] Quentin longeren, deel 2 het 'echte' werk, mooi Knipoog

zet je paard nooit ineens zo kort vast als mijn paard in topic 2 staat.


zoow jij hebt um wel heel kort !!Mijn lergever zegt dat dat heel slecht is want dan gaan ze zich juist vasthouden in de rug... Scheve mond

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 20:39

Lientie"]
Nee maar het gebruik van een hulpteugel is ook niet bedoeld om je paard pijn te doen, dan worden ze verkeerd.

Als je je paard niet te strak vastzet en alleen een beetje druk laat voelen gaat hij/zij vanzelf wel wat hoger lopen.
[/quote]

Even tellen dit word namelijk al de vierde keer.Bud tikt met z'n voorhoeven z'n kin aan als hij zo ontspannen zonder hulpteugels loopt.Dat bedoelde ik met zichzelf pijn doen Scheve mond

[quote="Nimmedor schreef:
zoow jij hebt um wel heel kort !!Mijn lergever zegt dat dat heel slecht is want dan gaan ze zich juist vasthouden in de rug... Scheve mond


Nimmerdor vind je dat nou netjes om dit in mijn topic te plaatsen? Boos!

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 20:50

Voor de rest iedereen bedankt voor z'n tips en meningen Lachen .Maar ik ben er al over uit met m'n instructrice.Als dat aantikken hem echt pijn zou doen dan zou hij wel wat beter z'n best doen om zichzelf niet te raken.
Ondanks dat hij 6 is loopt hij nog als een 3-jarige en de tips die ik van me instructrice hebt gehad is:om het tempo langzaam op te voeren en zodra hij zichzelf aantikt weer terug te nemen en veel overgangen maken.Net zolang totdat hij z'n rug en achterhand gaat gebruiken zodat dat sterker word en hij die diepe ontspanning niet meer nodig heeft(lees:z'n rug ontzien)Voorlopig ga ik het eens op deze manier proberen.


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:41

Nimmedor"]
[quote="Renske20 schreef:
hij loopt lekker ontspannen, maar als je hem echt wil trainen, zal hij zn spieren wat meer moeten gaan gebruiken, hij heeft nu zn achterhand ook niet echt bij

dan kan je hem beter met bijzet of touwtjes oid gaan longeren, en hem dan in t begin niet te strak zetten, maar hoe vaker je bezig bent, hoe diper&ronder je hem kan laten lopen, zodat hij zn spieren dus goed gaat gebruiken
zorg er wel voor dat hij zn achterhand er goed bij houdt als je dat doet, anders heeft het geen zin

op itp staan 2 topics hoe ik mn paard longeer(op advies van de fysio ivm zn rug)
topic 1 zie je het loswerken, topic 2 zie je het echte werk
[ITP] Quentin longeren (deel 1, poseren&loswerken)

[ITP] Quentin longeren, deel 2 het 'echte' werk, mooi Knipoog

zet je paard nooit ineens zo kort vast als mijn paard in topic 2 staat.


zoow jij hebt um wel heel kort !!Mijn lergever zegt dat dat heel slecht is want dan gaan ze zich juist vasthouden in de rug... Scheve mond
[/quote]

hij loopt idd heel laag&rond, je kan ook niet ider paard ineens zo kort zetten, maar hij is M2 dressuur en heel wat gewend, en ik begin9zoals je op de foto's kan zien) heel rustig aan met loswerken.

op advies van de DA, mn instructeur en de fysio(fysio komt nogsteeds iedere week) moet ik hem op deze manier longeren, en ik moet zeggen sinds ik dat doe gaat hij weer met sprongen vooruit.

er zijn veel meer(ook professionele) ruiters, zowel dressuur als springruiters di hun paard op deze manier trainen.heb op een professionele sprigstal gewerkt en ook daar werden de paarden zo gelongeerd.(en zoek maar eens op Longeren met Sjuimpje als auteur, haar paard is veel verder dan die van mij en loopt nog korter bijgezet, bij dat topic staat ook een hele discussie en een paar goede argumenten, dus da hoef ik niet alles nog een keer te typen Knipoog )

maar je had dit beter in mn eigen topic kunnen plaatsen ipv in dit topic, want dit topic gaat over het paard van chantal21

chnatal; als hij zichzelf mn zn been tegen zn kaak schopt, en het doet echt pijn, dan kijkt hij vanzelf beter uit hoor Knipoog

je kan best helemaal zonder hulplteugel beginnen met longeren(doe ik ook weleens) en als hij dan wat is opgewarmd en los&soepel is, zet je de bijzet teugels vast, in het begin heel losjes, en dan steeds een beetje strakker

hij hoeft niet echt opgericht te gaan lopen, maar wat ronder en meer bij elkaar zodat hij zijn spieren wat meer traint.

en verder had ik geloof ik in mn vorige berichtje de meeste dingen al uitgelegd over trainen aan de longeerlijn, maar een keer gewoon lekker ontspannen helemaal zonder bijzetteugels longeren is echt niet slecht, doe ik ook weleens met Quentin.
gewoon aan het halster wat longeren en dan ff met hem wat spelen in de wei(hij volgt me als een hondje echt heel grappig) of daarna buiten ff wandelen ofzo, ik train hem niet 7 dagen per week heel hard!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers