Wil: Te jong voor ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-01 15:28

Men heeft mij weleens verteld dat er een soort leeftijdsgrens zit aan het op ijzers zetten van een paard/pony, is dat zo?

Dit zou dan te maken moeten hebben met het natuurlijke (veer)mechanisme dat in hoef zit, dat dan belemmerd wordt. Maar dat wordt toch net zo goed belemmerd wanneer een paard 8 of 10 is ofzo?
Mika is nu 2½, ik fiets nu met haar en ben ook van plan om dat steeds verder uit te bouwen, eigenlijk wil ik haar op die manier zoveel mogelijk kennis laten maken met wat je zoal tegenkomt op straat, om ervoor proberen te zorgen dat als ze straks eenmaal betuigd is, ze niet overal van schrikt en alles al een beetje kent. Eerst fietsten we ook wel, maar meer om het haar te leren, kleine stukjes in het bos enzo. Maar nu gaan we echt de straat op.
Eigenlijk wil ik met haar naar bv het industrieterrein, misschien een keer een winkelstraat enz enz, om haar zo rustig mogelijk te maken in allerlei situaties, maar daardoor worden haar hoeven te veel afgesleten om op "blote voeten" te lopen.
We hebben nu 2 redelijk lange ritten gemaakt, beide van zo'n 8 a 10 km, tijdens die ritten wordt er veel gestapt, en probeer ik haar zoveel mogelijk in de berm te laten lopen maar dat kan niet overal en zeker niet als we meer richting stad gaan.
Nu na deze 2 ritten kun je duidelijk zien dat de hoeven heel snel slijten, dus lijkt het mij beter om haar op ijzers te zetten. Hoe denkt u daarover?
En is het idd een bezwaar dat ze 2½ is?

Alvast bedankt!

Groetjes Sonja

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 00:44

Mika

Er zijn al diverse keren soortgelijke vragen gesteld, de reden om overe te gaan naar hoefbeslag is in jouw gevan duidelijk; indien de afgroei minder is dan de slijtage heb je een hofijzer nodig.

Ik kan dat van hieruit niet beoordelen maar je hoefsmid kan dat wel.

Overleg met hem over het gebruik van je paard. Als hij weet wat voor werk je paard moet doen kan hij een weloverwogen advies geven.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 13:42

Vanaf welke leeftheid worden paarden over het algemeen beslagen? 2 1/2 lijkt mij wel erg jong, want dan hebben de meeste paarden nog van die echte 'gummyhoefjes' (zo noem ik het Verward ). Wat raad jij aan als je zeker bent dat je je paard wilt laten beslaan? Is er een leeftheid die een paard zeker bereikt moet hebben voor daaraan gedacht kan worden? Is het beter om je paard zolang mogelijk blootvoets te laten? Verward
Femke

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 00:27

Visje?, Femke? wat heb je het liefst.

Als het nodig is is zelfs een veulen te beslaan.

En er zijn ook hele kleine hoefijzertjes verkrijgbaar.

Maar het advies blijft; het allerbeste hoefbeslag is nog altijd een noodzakelijk kwaad.

Of een paard al dan niet beslagen moet worden is niet aan wetten onderhavig maar moet per paard bekeken worden. Dus overleg met je hoefsmid en vertel hem wat je met je paard doet en je krijgt een goed advies.