het wonder van het dunnere bit...nee niet scherper

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

het wonder van het dunnere bit...nee niet scherper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 22:16

Mijn vriendin heeft een pony die al jaren met de tong uit de mond loopt. Ze wordt gereden met een 21 mm dubbelgebroken argentaan bit en het is een D-pony. Ze gooit haar tong niet over het bit heen, maar laat em zo'n beetje uit de mond hangen. De pony wordt ook western gereden met een bit met tongboog. Daar blijft de tong binnenboord.

De laatste tijd zijn er veel artikelen verschenen over de maat van bitten. Paarden zouden veel minder ruimte in de mond hebben dat werd aangenomen. Dus we hebben de stoute schoenen maar aangetrokken en voor Seven een 14 mm argentaan dubbelgebroken bit aangeschaft.

Het effect is opmerkelijk: de tong is de hele tijd binnenboord en ze knabbelt blij op het nieuwe bit. Voor ons is het extra opletten om ervoor te zorgen dat we nog beter opletten wat we de handen doen, omdat dit bit zoveel dunner is (ik vond het eerste half uur rijden met dit bit ook heel eng). Maar het pakt heel goed uit tot nu toe.

Ik vond dat ik dit toch even moest delen. Een bit kan kennelijk echt te groot (te dik) zijn.


laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:59

Ik heb dat idd een tijdje terug ook gelezen, en vindt het ook eigenlijk heel logisch. Fijn dat het nu beter gaat!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:01

Kan heel goed hoor!
Alleen officieel mag je hier volgens mij niet op starten, het zal ook wel een onderlegtrens zijn of niet?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:01

Meestal is de tong buitenboord, een aanleuningsprobleem.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:31

Miss_Petit schreef:
Meestal is de tong buitenboord, een aanleuningsprobleem.

Wat dus kan komen doordat het paard het bit niet accepteert...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:32

Zal kunnen... Knipoog
En zo is de cirkel rond Lachen

Denk ook dat verandering van bit, zowel naar dikker als naar dunner, voor verbetering kan zorgen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 23:38

Miss_Petit"]
Meestal is de tong buitenboord, een aanleuningsprobleem.
[/quote]

Deze pony loopt goed in de aanleuning hoor (ook met het dikke bit). Ze komt keurig bijelkaar op parades en been en tankt ook niet door het bit of zo.... Ze pakt ook geen bit vast en is licht in de hand. De tong is ook niet letterlijk buitenboord, je ziet altijd een klein stukje zitten dat tussen haar lip uitpuilt. Ze heeft haar mond ook niet open o.i.d.

[quote="Sjuimpje schreef:
Kan heel goed hoor!
Alleen officieel mag je hier volgens mij niet op starten, het zal ook wel een onderlegtrens zijn of niet?


ik heb geen idee of het een onderlegtrens is. Iemand enig idee wat de bitmaten zijn waar een pony mee mag lopen. Ik breng haar zelf niet uit in dressuur wedstrijden, mijn vriendin ook niet (die rijdt western met haar), maar onze bijrijdster is pas 16, en die wil graag een startkaartje aanvragen met Seven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:48

Ik heb even gezocht en gevonden!
Het mag wel;
Citaat:
De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een zodanige dikte te zijn, dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,5 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony's bedraagt 1 cm.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 00:14

Dankjewel Sjuim! Das goed nieuws Lachen

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:17

Best apart een pony die western en engels tegelijk loopt Lachen
Op stal hebben we een paardje die van western naar engels is gegaan.
Heb hem laatst gereden en vond dat ie heel fijn aan de hulpen was.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 00:26

Miss_Petit schreef:
Best apart een pony die western en engels tegelijk loopt Lachen
Op stal hebben we een paardje die van western naar engels is gegaan.
Heb hem laatst gereden en vond dat ie heel fijn aan de hulpen was.


Voor ons is dat niet zo apart hoor. Mijn paard loopt ook Western en Engels. Dat komt omdat wij beiden jaren op een westernstal hebben gestaan. Mijn vriendin is toen overgegaan naar western rijden (met een pony kun je bij western makkelijk bij de volwassenen starten). Ik was de enige dressuurprikker op die stal, maar had wel les van een westernruiter.
Ik ben met B'elanna naast dressuur ook western gaan rijden. Eerst voor de lol, maar toen we ook bij westernwedstrijden prijsjes gingen winnen wat serieuzer. Onze bijrijdster rijdt alleen Engels dus wordt Seven ook weer engels gereden.

Het bevalt mij heel erg goed. Paarden worden van western rijden heel licht en netjes aan de hulpen en omdat je ze bij Western op een hand rijdt lopen ze ook makkelijker tussen de teugels. Daar heb je bij dressuur alleen maar profijt van. Bovendien heb ik zo afgeleerd om vast te pakken of aan de binnenteugel te gaan hangen Schijnheilig . Dat kan nl. niet op een hand.

Sterker nog...als ik Wizkid (mijn veulen) nog heb als hij drie is, ga ik hem eerst western inrijden. Pas als hij lekker los en op eigen benen loopt, stap ik dan over naar dressuur.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:30

Das leuk om te horen... weer wat geleerd Lachen

Dat paardje bij ons op stal, is ook zo fijn gereden. En die is idd omgeschoold van western naar dressuur... Heel licht in je hand en ontzettend fijn voor je been.

Bedankt voor je uitleg Lachen

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:34

Anya"]
[quote="Miss_Petit schreef:
Meestal is de tong buitenboord, een aanleuningsprobleem.


Deze pony loopt goed in de aanleuning hoor (ook met het dikke bit). Ze komt keurig bijelkaar op parades en been en tankt ook niet door het bit of zo.... Ze pakt ook geen bit vast en is licht in de hand. De tong is ook niet letterlijk buitenboord, je ziet altijd een klein stukje zitten dat tussen haar lip uitpuilt. Ze heeft haar mond ook niet open o.i.d.

[/quote]
[/quote]

hmm suleika doet dat ook regelmatig dan zie je net een puntje van haar tong tussen haar lippen uit komen. Zou het dan ook kunnen dat ze te weinig ruimte in de mond heeft? opzich heeft er nog nooit een instructrice wat van gezegt Verward

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:10

Hoi,

Veel paarden/pony's lopen op een te dik bit, omdat de meeste mensen denken dat dik beter is (zachter). Ik deed het zelf ook. Totdat ik met mijn paard naar de tandarts ging, die zei tegen mij dat ik met een te dik bit reed. Mijn paard heeft blijkbaar weinig ruimte in haar mond en haar hele verhemelte was beschadigd met kleine drukkingen en wondjes.
Achteraf moet ik toegeven dat ze vaak haar mond een klein beetje open had tijdens het rijden, maar goed ze was ook nog maar pas onder het zadel.
Ik ben toen overgegaan van een 21mm naar 18mm en toen was dat probleem helemaal opgelost, haar mond bleef dicht tijdens het rijden en de drukkingen en wondjes waren ook verleden tijd.

Groetjes Jolanda

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:22

ik heb hetzelfde bitje voor mijn D-pony arabier... die liep eerst op een dikke bustrens, maar dan had hij zijn hele bekkie vol. toen maar overstapt op een dunnere, 14 mm, dubbelgebroken en aurigan. hij loopt er heerlijk op.
bij de pony's mag je hier nog mee starten, bij de paarden niet (met pony bij de paarden ook niet)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:21

Ik snap best dat er een minimale dikte aan een bit gesteld wordt, maar zou je niet moeten kijken naar het betreffende paard of de betreffende pony? Elk paard is verschillend en heeft dus een verschillende dikte nodig.

Ereslover

Berichten: 16
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:15

Wauw.. ik rijd dus op Louis Armstrong en hij loopt altijd no matter what met zn tong naar buiten.. ik baal er behoorlijk van, het staat niet en ik wil graag weten wat erachter schuilt. Voor mij ligt het ietwat moeilijk omdat Louis een manegepaard is, maar ik weet zeker dat de eigenaresse van de manege wel voor suggesties openstaat...

www.hippischcentrumbarendrecht.nl

Louis is liefffffffffff

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:20

Lientie schreef:
Ik snap best dat er een minimale dikte aan een bit gesteld wordt, maar zou je niet moeten kijken naar het betreffende paard of de betreffende pony? Elk paard is verschillend en heeft dus een verschillende dikte nodig.


hier ben ik het dus helemaal mee eens... als ik met noury wil gaan starten moet ik vanaf januari bij de paarden. nou maakt 1 mm niet veel uit... maar het bitje wat ik heb bestaat niet in 15 mm, dus moet er een 16mm in, waarschijnlijk reageert hij daar toch weer heel anders op, omdat ie gewoon echt een klein bekkie heeft

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:09

Nogmaals de tip op Bokt: lees het boek "Het bit, het paard en de ruiter". Daar staat echt alles in over bitten, welke diktes, trens, stang of bitloos etc. etc. Voor zoiets belangrijks als een goed bit voor je paard kun je best een paar euro uitgeven in plaats van aan dure bandages en paarse sjabrakjes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:05

Dik is zachter
Behalve,
En dat vergeten veel mensen,

behalve als je paard een kleine mond heeft
Vandaar dat het regelement ook bij de pony's een kleinere omvang toelaat.
(en misschien als je de knhs schrijft krijg je wel toestemming om bij de paarden te starten met een "pony" bit, met je pony)

Maar bij een paard van 180 met flinke bek, is een bit van 14 mm wel weer scherper.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:11

ik vindt eerlijk gezegd een iets wat dunner geloof 16 of 18 mm watertrensje ook veel fijner werken dan een dikke bustrens.

kan aan mij liggen maar in mijn ogen lijkt me het voor het paard ook niet echt fijn om met zo'n dik bit te lopen en dan maar niet te spreken over een zwaar bit.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:14

runningkawa schreef:


Maar bij een paard van 180 met flinke bek, is een bit van 14 mm wel weer scherper.


Het gaat er niet om hoe breed zijn bekkie is, maar hoeveel ruimte ie heeft in z'n mond, daarmee bedoel ik de ruimte tussen de tong en het verhemelte.
Bijv. Mijn paard heeft een zogenaamd "hangend rooster", dus ze heeft weinig ruimte in haar mond, dus zij heeft een dun bitje nodig. Dit heeft dus niets te maken met de schofthoogte van haar, want ze is toch ook 1.68m!

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:15

nee klopt
maar ik bedoel bij gewonen normale mond dan zie jij toch ook wel het verschil tussen een shet mond en van 1 van 180
dat is wat ik bedoel


bij hangend rooster is ook een dubbelgebroken of een ongebroken trens vaak fijner voor het paard.
Dit omdat een enkel gebroken strens eerder omhoog prikt, bij een paard met hangernd rooster dus meteen een probleem.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:28

Precies

Maar veel mensen kijken niet naar de paardemond, die stoppen er een bit in, want dat is volgens de ruitersportzaak een "goeie", en voor de rest interesseert het hun niet.
Ik maak me zo vaak kwaad daarover, moet je zelf maar eens pijn in je bek hebben!!!!!!

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:31

Dat een bit van 14 mm scherper is voor een groot paard dan voor een kleine pony lijkt me erg onlogisch. Dan zou een groot paard dan gevoeliger in de mond zijn dan een kleine pony Verward
Lijkt me niet, maar een dik bit past helaas niet in een klein mondje.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers