95% van de mishandelde paarden is zelf de dader

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 16:11

hoi, er wordt heel veel ophef gemaakt over de sexueel getinte mishandelingen in twente. maar uit engels onderzoek is gebleken dat 95% van deze mishandelde paarden zelf de dader is.
het gaat in vrijwel alle gevallen om merrie´s die verwondingen hebben rond de geslachtsdelen.
het blijkt dat deze merrie´s tijdens hun hengstigheid zo hard langs de hekken schuren dat ze zichzelf verwonden.
ze stoppen niet omdat paarden een heel ander begrip van pijn hebben.
vaak denken mensen dus ten onrechte dat het gaat om mensen die dit de paarden aandoen. daarom is het ook niet zo gek dat er zo vaak geen daders worden gevonden voor dit soort ´delicten´. het zijn de paardne zelf die het doen.

ps nu heb ik het dus over de sexueel getinte gevallen en niet over paarden die worden overgoten met bijtende stoffen of met messteken in de hals worden aangetroffen.


bron artikel in het Utrechts Nieuwsblad van 4 september.


Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 16:29

Wat een gel*l. Sorry hoor, maar dat Utrechts Nieuwsblad is niet wijs. Denk je nou echt dat dat hele team van artsen en onderzoekers geen verschil kan maken tussen een zelf aangebrachte wond of breinaaldsteken/messteken? Een particulier wel, dat zal best, maar ik geloof toch echt wel dat er een dierenbeul aan het werk is!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 16:36

TJONGE JONGE JONGE!!!!!!!!!!!!!!!!

Denk je dat die paarden zichzelf zO erg zouden verwonden??????????/
Heb je dan geen tv gekeken of zo???????/
Welk paard kan nou een heel grote snee in zn buik maken?????/
En welk paard kan nou zelf zn veulen eruit trekken,als gevolg dat hij er zelf aan doodbloed???
En welk paard knipt nou zelf zn staart eraf?
Of welk paard duwt nou een wei-paaltje in zn schede?????????????//

Of t met je gaat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Boos!

Ik vind dit een heel dom bericht, denk s na voordat je zoiets achterlijks meedeelt!!!!!!!

Je moest eens weten hoe al die paarden hebben geleden!!!!!!!1

DOM.

DOM.

DOM.........

Boos!

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 16:38

misschien is er wel een dierenbeul aan het werk, maar in de meeste gevallen is het dus de merrie die het zelf doet.
heb jij nooit een merrie met dr kont tegen het hek zien schuren? ik wel en ook tot bloedens toe, dat geeft die paarden een soort kik.
die engelsen hebben nachten door gebracht in de stallen omdat vermoedt werd dat er mishandeld zou worden. maar er kwam niemand de stallen in en de merrie´s bleven de verwondingen houden. door het verwijderen van scherpe voorwerpen en dergelijke in het land en aan de omheiningen kan een groot deel van dit dierenleed opgelost worden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 18:37

Sorrie hoor, maar op dit moment vertel je misschien wel iets waars, alleen plaats je het niet helemaal goed.
Een paard kan zich zeker tot bloedens aan toe open schuren. Dat zien we wel bij bv. ponies met maanexceem ofzo. Ik heb eens een paardje met wormen gezien en die had zich ook helemaal opengeschuurd.

Maar het verschil is daar wel HEEL duidelijk te zien hoor! Of een paard mishandeld is, of dat ie het zelf gedaan heeft. Mishandeling zie je al gauw aan het gedrag van een paard. Idem dito als ie geschuurd heeft, want dat merk je wel.

Dus ik weet niet waarom en zo je dit berichtje geplaatst hebt, maar het mag duidelijk zijn dat het verschil wel opgemerkt wordt!
Die 95 % lijkt me dus wel HEEL erg vreemd!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jantina op 2001-09-05 18:37 ]</font>

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 18:45

Ik kan me er wel wat bij voorstellen, maar 95% vind ik wel heel erg hoog!!! ik weet het niet hoor, ik blijf neutraal, het is logisch dat er iemand aan het werk is wat niet hoort die achterlijk aan eht doen is!!!! maar ik weet het niet!!!!!!!!!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 18:58

Ik kan me inderdaad best voorstellen dat zulke verwondingen ook blijken te bestaan. nu wordt veel an een dierenbeul gedacht omdat die nu eenmaal in het nieuws is.

maar 95% heb ik mijn bedenkingen bij.

Trouwens ik verplaats dit bericht meteen naar paardenpraat. daar hoort het meer thuis vindt ik

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:14

Ik kan me jullie bedenkingen goed voorstellen, die heb ik zelf zeker ook!!! Ik geloof ook echt niet dat 95% van de gevallen zelf toegebracht zou zijn, dat percentage ligt volgens mij ook...maar naar hand van het feit dat Sugababe zei (ik kan niet quoten helaas...): Welk paard duwt nou een weidepaaltje in z n (haar) schede?!!!!!!! moet ik toch even iets kwijt...ik heb toen ik mijn vroegere bijrijdpaard aan het rijden was echt met eigen ogen eens gezien dat een hengstige merrie zich zelf helemaal op een hindernispaal liet zakken die in de bak stond!!! We hebben het meteen gemeld bij de stalhouder daar en ik hoop van harte dat ze er niks aan over heeft gehouden, maar het is dus niet onmogelijk...reden om geen hindernissen in de bak te laten staan als je je paard er in los gooit en er niet bij blijft staan...het was echt een heel vreemd gezicht, zal het ook nooit meer vergeten, ik moest echt even 2 keer kijken of ik het wel goed zag... Verward Maar desalniettemin ben ik er van overtuigd dat dit uitzonderingen zijn en dus niet een percentage van 95%...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:18

Ik ga geheel met Heike en Vikki mee en denk dat het misschien 95% is dat NIET zelf toegebracht (sexueel getint) letsel is....mij lijkt 5% een aannemelijker aantal....
Die paardenverkrachters toendertijd in Engeland die aantal maneges hadden lastig gevallen, staat me nog goed bij...BRRRRRRRRRRR, ik gruwel bij dit soort dingen.... Boos!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:19

dat de buitenkant flink kan beschadigen door schuren, ok, agreed...
Maar inwendig?? door schuren? Nee sorry, tenzij je een paard hebt als uit het verhaal van vikki, maar dat lijkt me iets van 1 op 1000 of meer

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:22

De kans lijkt mij idd ook nog geen 1% ...vond wart ik heb gezien ook echt heel bizar om te zien, maar ze liet zichzelf helemaal op die paal zakken... Verward ik vraag me wel eens af in hoeverre de pijngrens van een merrie verandert als ze hengstig zijn... Verward Ken namelijk ook een merrie die als ze hengstig is spontaan gaat staan pissen als ze een beetje spoor voelt... Verward Lijkt wel of ze het dan lekker vind, heel vreemd...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:23

Ik heb het dan over uitwending letsel als ik het over 5% heb, ik denk inwendig misschien 0,01%

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 20:45

Ben het eens met de meesten hier, vind 95% toch wel ERRUG OVERDREVEN!! Beetje raar Frusty

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:33

ik denk zo ongever 5 % procent. misschien, corona?? misschien? welk paaard kan een veulen eruit trrekken zoals sugababe zei

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:44

Sommige vallen Fenna (corona) nu wel errug persoonlijk aan, zij heeft dit toch niet bedacht?
nou ja, wacht, ik zeg wel niks Lips are sealed

Schijnheilig

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 21:46

Nou sorry hoor maar 95 procent is echt wel veel dat kan echt nooit
dat doen die paarden toch niet zelf?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:58

Nee ze heeft het ongetwijfeld niet zelf bedacht. Maar toch, k val haar ook niet persoonlijk aan, maar ze schrijft het alsof het ECHT zo is en ze het gelooft.
Zo komt het op mij over. Ergens moet zij of iemand anders een tikfoutje gemaakt hebben, want 95 % KAN gewoon niet!

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 08:27

en waaromkomt het dan alleen in twente voor en niet hier (gelukkig niet hoor maar toch) ik geloof er geen zak van sorry

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 09:36

Er klopt iets niet in die stelling. Het zou veel voorkomen bij hengstige merries. Merries die drachtig zijn worden toch niet hengstig? en bij de slachtoffers zaten een paar drachtige merries. Eigenlijk klopt de hele stelling niet, het is een van de stomste dingen die ik ooit gehoord heb. er is namelijk duidelijk sprake van een dader die zich tot twente beperkt en duitsland (daar zal hij wel ergens wonen). De overige gevallen in het land zijn weer andere figuren aan het werk.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 09:44

Bullshit !

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 19:20

en als het echt zou komen door schuren tegen wanden, dan zou je het dus aan de staart of het haar rondom de kont moeten kunnen zien. kijk maar bij staartexeem. hoe kan een merrie haar schede zo schuren ZONDER dat er schuurplekken zichtbaar zijn??

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 19:39

En dus gaat het in Twente wel om een of meer daders!!!! Boos!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-01 14:24

het zijn inderdaad geen getallen die ik zelf heb verzonnen.
op http://www.paarden.net kan je een link vinden naar het betreffende artikel.
ik ben het er zelf niet helemaal mee eens, vind 95% ook veel. maar er zit volgens mij wel een kern van waarheid in.
jullie moeten mij er zeker niet persoonlijk op aanvallen. ik wilde alleen een discussie op gang brengen nav dat artikel.
en dat is gelukt volgens mij.
groetjes fenna


Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 14:32

OK heb ik gedaan: wat mer details uit artikel (geeft iets genuanceerder beeld:)

..."Een paard heeft in wezen de neiging tot zelfdestructie", zegt Barnes. Hij wijst erop dat zelfverwonding voornamelijk voorkomt bij merries. In Twente gaat het in alle gevallen om merries."...

.."Begrijp me goed: er zijn mensen die erge dingen met paarden doen. Mensen gooien dingen naar paarden en in Engeland hebben we een keer een geval gehad van iemand die een bijtend middel over een paard had gegooid. Vorig jaar is nog een 71-jarige man betrapt op seks met een paard. Ook in Duitsland zijn gevallen van paardenkwelling bekend. Ik ben daar geweest en heb gezien dat er op paarden geschoten is. Dat doet een paard natuurlijk niet zelf", zegt hij. "..

..Sommige paarden in Twente hebben zodanige verwondingen dat de dieren dat onmogelijk zelf kunnen hebben gedaan, zegt een woorvoerster van de politie in Enschede. Maar ze geeft toe dat er ook twijfelgevallen zijn. De politie houdt dan ook rekening met mogelijke zelfverwonding.

Ten Napel, wiens paard eerder dit jaar in de schede werd gestoken met een scherp voorwerp, onderschrijft de theorie van Barnes, maar meent dat deze vlieger in Twente niet in alle gevallen opgaat. "In het geval van mijn paard was er uitsluitend sprake van inwendige verwondingen. Die kan het paard nooit zelf heben gemaakt, zonder zich ook uitwendig te verwonden."

Volgens Ten Napel zijn er in de weiden waarin de paarden stonden noch in hun stallen scherpe voorwerpen aanwezig, waaraan de paarden zich hadden kunnen verwonden.

Marin

Berichten: 230
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 16:14

van mij mogen zulke mensen oprotten!! Frusty

Boesj, je bent zooooo lief,
je bent mijn grote hartendief!!
voor jou ga ik door het vuur,
ik denk aan jou, elk uur!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 65 bezoekers