Omheining rijbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JeDe
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-05-05

Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 19:37

Hallo allemaal!
Binnenkort gaan we met onze rijbak aan de slag. Er moet een nieuwe omheining geplaatst worden. Alleen zijn we er nog niet uit wat het beste is.
Is schuin of recht geplaatst beter; welke houtsoort; hoe hoog; hoeveel lagen planken? Wie kan me helpen aan (internet-)adressen van leveranciers/fabrikanten? Eventueel prijzen?
Alvast bedankt!

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:01

Hoi, ik heb er geen verstand van, maar wil je toch een paar tips/nadenkpunten proberen te geven Tong uitsteken
* Schuin geplaatst is beter dan recht geplaatst. Als je ervanuit gaat dat de hoefslag vlak langs de omheining komt te liggen, zorgt de schuine plaatsing ervoor dat je zelf meer ruimte hebt voor je been/stijgbeugel. Anders zit je continu tegen de omheining aan te klepperen.
* Houtsoort: geen idee, maar iets duurzaams: hardhout of geimpregneerd oid. Kunststof kan ook. Het ligt er ook aan of de bak bijvoorbeeld direct aan de wei grenst, of dat er regelmatig paarden los in rondlopen: in dat geval moet je rekening houden met aanvreet, dus moet het in ieder geval niet giftig zijn, en niet te smaakvol Clown .
* In ieder geval 2 lagen planken, dat is voor de meeste rijbakken voldoende. Gooi je regelmatig shetjes los in de bak, dan zou je voor 3 lagen kunnen gaan.
* Palen zo plaatsen dat de afstanden tussen de palen niet te lang worden, en idealiter dat je bij alle letters een paal hebt staan.
* Adressen van leveranciers weet ik zo niet, maar zij kunnen je vast wel weer info geven over de hoogte van de heining, en dus hoe lang de grondpalen moeten zijn. Hou er rekening mee dat deze diep genoeg de grond ingaan, zodat er een stevig geheel komt te staan en je geen verzakkingen/losse palen etc krijgt. Ook hierover kunnen zij je vast adviseren!

Hoop dat je hier iets aan hebt? Het is niet veel, maar ik wordt vast nog wel aangevuld!

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:33

Wij hebben zelf een hardhouten omheining met 2 lagen. Tussen de lagen heb ik wel schrikdraad gespannen, omdat als de paarden losliepen in de bak ze tussen de planken door gingen grazen. Toen ik nog geen schrikdraad had, heeft een paard zo een balk en een plank gesloopt. Wel als het kan het hek iets schuinplaatsen anders zit je er tijdens het rijden telkens met je been tegenaan.

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:59

Schuin, bij ons hadden de paarden laatst tegen het hek staan duwen en toen stond er een stukje recht en dat rijdt echt heel vervelend! Als ik jou was zou ik iig geen stroomdraad nemen. Hout ofzo is ook mooi. Wij hebben houten palen met stalen (of wat dan ook Haha! ) buizen eraan. Wij hebben 2 lagen, en ik denk dat het ongeveer 1.45m is want mijn pony haar schoft komt er niet niet bovenuit.

http://img169.imageshack.us/img169/2140/g1hs2.jpg Hier zie je onze omheining op de achtergrond.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Re: Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:22

ik zou houte planken doen met schriklint er tussen.
3 rijen planken... 1 helemaal op de boden een brede balk als zandbak zeg maar...en dan 2 wat hoger geplaatste
tussen de balken schriklint geplaats.
aan de buitenkant van de bak Knipoog
de hoogte.... ik denk toch wel 1.50 zodat grote paarden er ook in kunnen en niet ontsnappen.
qwa zand: zou ik houtsnippers(fijn) incombi met zand doen.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:25

*volgt*

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:33

Onze omheining van de rijbak bestaat uit palen (rechtopstaand) met twee rijen schriklint.
Voor het ideale hadden de palen eigenlijk iets schuin moeten staan. Idd vanwege je knievrijheid (vooral onze fjord vind het leuk je tegen het lint te duwen). Als je voor hout kiest, kies dan duurzaam en onderhoudsvriendelijk. Vaak is dit helaas ook het duurste. Bv hardhout. Kunststof blijft mooi vaak. Niks is natuurlijk helemaal onderhoudsvrij.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:36

Schuin, je bent onderaan smaller dan boven, dus dan heb je genoeg ruimte.
Wij hebben 3 rijen planken, dat toont ook massiever.
Bedenk ook of je wil dat de bak opvalt in het landschap ja of nee. Een bruine omheining valt netjes weg tegen de achtergrond. Wij hebben een witte kunststof omheining en die valt giga op. De paarden zien ze allebei goed trouwens, dus daar hoef je het niet voor te doen. Bij ons mogen ze niet los in de bak, dus schrikdraad is niet nodig.

Bentuh

Berichten: 3433
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:40

ik heb er ook niet veel verstand van..
* schuin en 3 planken staat netter natuurlijk en steviger.
* ik zou wel hout nemen met dat keurmerk dat is goed hout en er worden bomen voor terug geplaats..

ArcesStables

Berichten: 865
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Heel (Midden-Limburg)

Re: Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:18

Wij laten binnenkort onze weide's en dus ook de bak opnieuw omheinen door Schuurman BV. (http://www.schuurmanomheiningen.nl)
Hierbij word de bak net als de weide's 1,20 hoog en met 3 planken van geimpregneerd grenenhout.+ een hoefslagkering.

De omheining die er nu staat is hoger en met 2 panken, maar gewoon verticaal, de mensen van schuurman die gaven aan dat het iig wel mooier is als je net als de weide's alles verticaal zet.
Zelf heb ik er iig nooit last van gehad dat mijn tenen ergens achter bleven hangen.

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re: Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:06

Heb je er rekening mee gehouden dan in veel gemeenten een houten afrastering van een rijbak als bouwwerk wordt gezien en dat je dus vergunning voor moet aanvragen?
Om deze reden hebben wij palen met schriklint ertussen. (De stroom gaat er tijdens het rijden wel af hoor)

ArcesStables

Berichten: 865
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Heel (Midden-Limburg)

Re: Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:35

TJolieke schreef:
Heb je er rekening mee gehouden dan in veel gemeenten een houten afrastering van een rijbak als bouwwerk wordt gezien en dat je dus vergunning voor moet aanvragen?
Om deze reden hebben wij palen met schriklint ertussen. (De stroom gaat er tijdens het rijden wel af hoor)

wij hebben het geluk dat alles er al staat, en dus vervangen word, hierom zullen ze hier niet gaan zeuren.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Omheining rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:54

ik heb het liefst geen omheining om mijn rijbak!

het liefst een rijtje met stoeptegels.
als er echt omheining om moet.
eerst een rijtje stoeptegels en dan schuine omheining.